کدامیک بدتر بودند: شوروی یا آمریکا؟!
از هفتم اکتبر سال 2001 که آمریکا و متحدینش به افغانستان لشکر کشی کردند، 3335 روز می گذرد. این مدت یعنی نه سال و پنجاه روز دقیقا تعداد روزهایی است که اتحاد شوروی در افغانستان حضور داشت و پس از این زمان با ناکامی کشورمان را ترک کرد و از امروز به بعد آمریکا و دیگر کشورها از این رکورد خواهند گذشت 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۰۸    ۱۳۸۹/۹/۶ کد خبر: 16752 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امروز جمعه پنجم قوس ۱۳۸۹ خورشیدی، نوزدهم ذی الحجه و بیست وششم نوامبر ۲۰۱۰ میلادی است و از هفتم اکتبر سال 2001 که آمریکا و متحدینش به افغانستان لشکر کشی کردند، 3335 روز می گذرد.
این مدت یعنی نه سال و پنجاه روز دقیقا تعداد روزهایی است که اتحاد شوروی در افغانستان حضور داشت و پس از این زمان با ناکامی کشورمان را ترک کرد و امروز آمریکا و دیگر کشورها از این رکورد خواهندگذشت.

نیروهای نظامی خارجی به رهبری آمریکا تا امروز به همان مدت زمانی در کشورمان می جنگند که ارتش سرخ شوروی برای تشکیل یک دولت کمونیستی در افغانستان جنگید، دو اشغال کشورمان در سه دهه که با یکدیگر متفاوت و تلفات و اهداف گوناگونی داشتند.

در 15 فوریه 1989 که شوروی سابق نیروهایش را از کشورمان خارج کرد، مجامع بین‌المللی امیدوار شدند که این اقدام صلح را در افغانستان به ارمغان بیاورد اما این امید عملی نشد زیرا در سال 1992 میلادی حکومت داکتر نجیب الله سقوط کرد و مجاهدین قدرت را بدست گرفتند . سر انجام بعد از جنگ های خونین داخلی که باعث کشته شدن هزاران انسان شد، طالبان کابل را تصرف کردند تا امریکا و متحدین آن به تاریخ هفتم ماه اکتبر سال 2001 میلادی به سرعت یک جنگ را بر علیه طالبان آغاز کردند تا اسامه بن لادن رهبر القاعده را از بین ببرند، اما به یک جنگ طولانی مبدل شد.

آنچه در حال حاضر و با حضور آمریکا و چهل کشور دیگر در افغانستان رخ می دهد بسیار شبیه دوران حضور شوروی در کشورمان است.
در دوران شوروی سابق، مسکو به این موضوع پی‌برد که ناتوانی در حمله به پایگاههای تامین نیرو و اردوگاههای آموزش شبه نظامیان باعث شده است تا تقویت نیروها عملا بیهوده باشد . اکنون نیز آمریکا در حال جنگ با شبه نظامیانی است که از خارج از افغانستان، حمایت می‌شوند و این در حالی است که آمریکا مانند شوروی نمی‌تواند پایگاههای خارجی شبه نظامیان را از بین ببرد و عملا وارد جنگ با پاکستان شود.

اما درباره تفاوت عملکردهای این اشغال کشورمان در مدت زمان واحد توسط دو ابرقدرت زمان، دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. برخی بر این باورند که جنگ شوروی، افغانستان را از آن چه که بود به عقب برد، اما بر عکس آمریکا و ناتو افغانستان را کمک کردند تا سالانه ده درصد در زمینه های مختلف از جمله گسترش مکاتب، رسانه های جمعی، میزان مشارکت زنان، قانونمند شدن ضوابط و رابطه های اداری و ... رشد داشته باشد.

این گروه معتقدند که آنچه سبب شد جنگ آمریکا طولانی شود و به موفقیت لازم دست نیابد درگیر شدن آمریکا با جنگ عراق بود. در چنین سال های حساس بود که طالبان ومتحدین آن ها دوباره برگشتند و کنترل بعضی از قسمت های جنوب را در دست گرفتند.

ولی گروه دیگری میگویند که آمریکا متجاوز به حریم افغانستان است زیرا نيروهای شوروی سابق به اثر در خواست دولت آن وقت و نظر به توافقاتی که با این دولت داشت، به افغانستان آمدند اما آمریکا به قصد اشغال به کشورمان لشکر کشی کرد. به همین جهت بود که در مدت استقرار نيروهاي شوروي در افغانستان دولت و نیروهای مسلح كشور توانمند شدند و زمینه تحصیل برای تعدادی زیادی از جوانان در داخل و خارج کشور مهیا گرديد.

این مخالفین ابراز می دارند که اتحاد شوروی یک تحت الحمایهء خود را در کابل تنها گذاشت تا افغانستان را اداره کند.ولی امریکا اکنون میخواهد یک ساختار متکی به خود را در افغانستان ایجاد کند و توسط بعضی قوت ها آن را حمایت کند. همچنین می گویند در حال حاضر رفتار جامعه جهانی در افغانستان بدتر از زمان شوروی است، زیرا در آن زمان روس ها مردم افغانستان را دستگیر و محاکمه نمی کردند، اما در حال حاضر نیروهای بین المللی مردم افغانستان را دستگیر، محاکمه و زندانی می کنند.

به هر حال باید گفت که فرقی بین این اشغال و آن اشغال وجود ندارد، افغانستان نه آن زمان و نه این زمان یک دولت مستقل نداشت و ندارد. تنها فرق در حضور نیروهای شوروی و آمریکا در کشورمان در آن است که شورای امنیت سازمان ملل حضور شوروی در افغانستان را رد کرده بود، اما در حال حاضر این شورا که تحت کنترول آمریکا مي باشد حمله این کشور به افغانستان را مجاز دانسته است.

از سوی دیگر وضعیت کنونی افغانستان با زمان حکومت کمونیستی تا حدودی مشابه است. همانطور که داکتر نجیب الله مشی مصالحهی ملی را اعلام کرد و به نتیجه نرسید، رییس جمهور کرزی نیز مصالحه با مخالفان را به عنوان نخستین برنامهی کاریاش اعلام داشته، اما هنوز بینتیجه است.

با تمام این تفاصیل باید گفت که تفاوتهایی بین افغانهای آن زمان و حال حاضر وجود دارد. توکل مردم به خدا برای دفاع از دین، اتحاد و هماهنگی مردم افغانستان، بی معنی بودن مکتب کمونیزم از عوامل پیروزی مردم در برابر نیروهای شوروی بود که اکنون از این همه رشادت و افتخار آفرینی خبری نیست.

به هر حال تنها حاصل مردم بی پناه افغانستان از این دو جنگ تحمیلی هزاران هزار کشته، معلول، یتیم و بی سرپرست بوده است به حدی که شاید نتوان گفت از لحاظ خسارات مالی و جانی، و حتی خسارات فرهنگی و عقیدتی کدام جنگ بیشتر به ضرر افغانستان و مردم ما بوده است؟

ولی آنچه که مطمئنا صحیح می باشد این است که اگر حضور جامعه جهانی در افغانستان قانونمند شود و دولت مرکزی مستقل گردد، همه مشکلات رفع خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام و علیکم!
بنظر من باید افغانها از حضور خارجی ها به نفع خویش استفاده نمایند.

>>>   عالی بود.
روح الله

>>>   من در زمان حضور شوروی ها که ببرک کارمل ریس جمهور بود دانشجو بودم گرچ0 من طرفدار هیچ خارچی در افغا نستان نیستم مگر در زمان ببرک کارمل مسله زبا ن قوم کا ملا حل بود درمیان ما دانشجویان درلیلیه هر قومی حضور داشت حتی برادران اهل هنود مانند برادر همدیگر را دوست داشتیم رشوه فساد اداری اصلا وجود نداشت در اتاق ما دوتا جیک دوپشتون یک هزاره ویک ازبک با هم زندگی میکردیم مثل برادر همدیگر را دوست داشتیم ان نظام رفت حتی وزیران خانه نداشتند بیا این نظام را ببین چه کاری نیست که نمی شود رشوه نژاد پرستی بی عدالتی در تمام این نظام مشا هده می شود

>>>   نه کل بماند نه کدو ، خاک برسر هر دو
اکبری بن _ جرمنی

>>>   اقای اکبری صدایت از جای گرم می اید

>>>   حالا قدرت دزدها ی که از نام اسلام از نام آزادی استفاده کردن خداوند جزا برایشان میدهند .این نوع بی عدالتی در طول تاریخ افغانستان به مشاهده نرسیده . بهترین دوره دولت داری خوب وقت داکتر صاحب نجیب الله شهید بود خداوند جنت را نصیب ایشان بسازند.واشخاص که به داکتر صاحب خیانت کردن هرکسی که باشد یک روز محاکمه خواهد شدن

>>>   تشکر از مقاله پر محتوی شما ! مسلماتفاوت های زیادی وجود داردبین حضور امریکا وشوروی وقت در افغانستان اگر شما دقت کرده باشید که افغانستان در چه وضعیت قرار داشت که شوری به افغانستان لشکر کشی کرد آیا امنیت وجود داشت ؟ حکومت مرکزی وجود داشت ؟ زنان حق بیرون شدن از خانه را داشت ؟ و همچنین ده ها سوال دیگر .........
اما وقتیکه آمریکا به افغانستان لشکر کشی کردافغانستان در چه وضعیت قرار داشت ؟ دولت مستقل مرکزی وجود داشت یا حکومت خود مختار صرف ار خارج مانند پاکستان و غیره کشور های دیگر اداره میشد ؟ نسل کشی .... محروم کردن زنان از اولیه ترین حقوق شان یعنی نه تحصیل نه حق برون شدن از منزل ؟ حکومت اجیر ....... ؟ بنام دین سوه استفاده از دین ؟ حکومت که به جز دو کشور بادار به رسمیت میشناخت نه کشور سومی ؟ از بین بردن تمام تاسسات و زیر بناهای کشور توسط خود مردم به دستور باداران خارجی ؟و غیره ............ده ها سوال دیگر و همین ترتیب با اشغال افغانستان توسط این دو ابر قدر ت دوران چه تغیرات مثب را برای این مردم و ملت به ارمغان آورد ؟ سوال ذیگر بعد خروج نروی های شوری مردم و کشور به چه بلای های گر فتار شد و بعد از خروج نروی آمریکا و متحتدنش افغانستان به کدام سمت سو کشانده خواهد شد ؟ آنچه حقیقت دارد ما عملا به چشم سر خود شاهید آن هستم که دقیقا در این دو اشغا ل تفاوت های زیادی و جو د دارد . اما آنچه که باید میشد نه شد در این دو اشغال یعنی اینکه افغانهای همیشه مصروف منافشه های درونی خود بودند نتوانیستند که از حضور این دو ابر قدر ت در کشور حد اکثر منافع را ببرد که بتواند با استفاده از آنها کشور را به پشرفت ترقی سوق داده و یک افغانستان مقتدر بسازد و از حضور آنها به نفع کشور استفاده نماید . شما ببنید پاکستان از حضور خارجی ها در افغانستان سالانه ملیارد ها دالر به اشکال مختلف استفاده میبرد یا با شوه دوستی و همکار ی با ایشان یا بااجاد تنش در افغانستان که به خاریجا نشان بدهد که موثر است در قضیه افغانستان باید کمکش کند اما افغانها همیشه در گیر بر سر چند چوکی اداری بوده و هست .
محمد

>>>   اگر مقایسه کنیم شوروی مخالف دین اسلام بود و به خاطر خواندن نماز و داشتن مفکوره اسلامی مردم را به قتل میرساندند. اما چنین چیزی در سیاست امریکا در افغانستان دیده نمیشود.
و تفاوت دیگر آزادی بیان است که در زمان شوروی ها وجود نداشت.
عزیز

>>>   با سلام خدمت همه فرهنگیان گرامی !
من با این دعا شروع میکنم که خدایا ما را به راه راست هدایت بفرما ! اگر خود ما درست باشیم نیازی به هیچ بیگانه ای نیست که در کشور ما سایه افگند یا برای اشغال تحت هر نامی لشکر کشی نماید .
خود ما میان خود خوب نیستیم آنوقت میخواهیم بگوییم که کی خوب بود یا خوب است ؟
تا زمانیکه ما با هم متحد نباشیم باید حضور این خارجی ها را تحت هر نامی که میگذارند تحمل کنیم و این تحمل اجباریست !
یکی از دوستانم که به نظر ایشان خیلی هم احترام قائلم نوشته اند که شوروی با دین و آیین اسلام مخالف بود ( مثل اینکه آمریکا و سایر متحدانش موافق اند ؟ ) اصلا خود ما که خود را مسلمان می پنداریم بجز نام اسلام و بعضی از اصولش که برای ما عادت شده دیگر کدام کار ما مطابق اسلام است ؟
ما مسلمان ها ( حالا تحت نام اسلام ) چه کار هایی که نمیکنیم !
دزدی ؟
آدم کشی ؟
سربریدن انسان ؟
سوزاندن اموال مسلمانان ؟
نا امن کردن مناطق مسکونی ؟
ایجاد نفاق بین مسلمانان ؟
اگر از مافیای نفت و گاز و مواد غذایی و .................. بگذریم .
بیایید اول علت را دریابیم ، بعد خود مان را بسازیم ، بعد به فکر بیرون رفتن یا دوباره نیامدن خارجی ها باشیم .
فقط شما هم دعا کنید که خدایا اول ما را به راه راست هدایت بفرما بعد شر این دشمنان را از سر ما کم نما !
به امید آزادی و سر بلندی افغانستان و افغانستانی ها .
نماد آزادی بیان - غوریان

>>>   (سگ زرد برادر شغال) این ضرب المثل در مورد شان صدق می کند اشغال اشغال است حالاسرخ باشد یا آبی یا سبزچیزی که مهم است درس گرفتن ما افغانها از گذشته که متا سفانه فقر وبیسوادی واقتصاد ضعیف همه را وابسته میکند ومسعود راشهید...
ج دلسوز

>>>   کدام کور اگر بگوید که تفاوت بین اشغال این دو ابرر قدرت وجود ندارد فرق نمیکند اما انسان که میبیند باید حقایق را بگوید فعلاٌ ما که میبینیم در تمام عرصه های زنده گی افغانها پیشرفت های صورت گرفته است کشور ما دارد آرام آرم به سوی ترقی و پیشرفت در حرکت است. لطفا همه باید خوشبین بود و از حضور کشورهای خارجی تا حد اکثر باید سود برد...بس است دیگر جنگ این بار افقانستان باید جور شود و یا باید حتما تجزیه شود...
بهروز

>>>   چیزی نه از دست ما پوره است و هرگز کسی دیگرا هم اجازه آبادی کشور را نمی دهیم ِ ببینین هندوستان ِ پاکستان ِ هانکانگ و بعضی دیگر نقاطی که توسط انگلیس یک مدت اشغال شد هما امروز دارای همه چیز هستند بخصوص بهتر سطح دانش هما ما مردم در همان قسه های مفت همان گدیگران که بودیم هستیم و خواهیم بود. یکروز ندیدم یک افغان شکر خدارا بجا کند همیشه ما مردم انتقاد گر بودیم و انتقاد پذیر نه.
اگرزنده گی ما به همی منوال پیش برود بخدا که ۱۰۰ بعد هم همین طور خواهیم بود بیایید اول دست بدست هم داده وطن خودرا از لیست سیاه بکشیم بعدش راجع به کی و کیها گپ بزنیم.روسها که تمام چیزرا برما رایگان میفرستاد و ۸۰ فیصد آبادی کشورمان را کردند هما ما مردم یک روز شکر نکرده فقد در پف و چف تیار هستیم و بس.
وطن پرست

>>>   امریکا بهتر است باید ما ضرفیت استفاده را از پاکستان تقلید کنیم و خوب استفاده کنیم.
صحرایی

>>>   در زمان شوروي سابق مجاهدين انتحاري را ياد نداشتند اما در زما آمريكا مدرن سيستم انتحاري وجود داره كه طالبان ازين سيستم مدرن استفاده ميكنن_ تفاوت شان همين است¤

>>>   تفاوت شان همي است كه شوروي دشمن خود را حمايت نميكرد و دشمنش توسط أمريكا تغذيه ميشد و دشمن آمريكا كه طالبان اند كه در حقيقت سربازان زميني و انتحاري آمريكا ميباشند توسط خودش حمايت و تغذيه ميشوند و بخاطر حضور دايمي و اشغال ازين سربازان استفاده ميكنن.
انتحاري از قندهار زمين

>>>   درست فرمودی وطن پرست.
عربستان پایگاه دایمی امریکا را در خود دارد.هیچ عیبی نیست.
همین طور دیگر کشور های اسلامی از حضور امریکا استفاده
کردند فقط ما مردم افغانستان هستیم. مسلمان وبس. که هر نوع همکاری باکشور های دیگر را عمل بد می نامیم و خودرا غیرتمند.
راز-کابل.

>>>   به گفته امام خميني آمريكا از شوروي بدتر و شوروي از آمريكا بدتر و انگليس از هردو بدتر است.

>>>   هر دو بهتر از ما و نا توان از هر لحاظ ما هستیم که نه از ان استفاده شد نه هم از این خواهد شد

>>>   شوروی قصد اشغال افغانستان را نداشت .به اثر درخواست دولت قوتهای محدود ایشان به خاطر دفاع ازتمامیت ارضی در مقابل عملات اجیران پاکستان (همان احیرانیکه فعلا امریکا و متحدین با ایشان در گیر هستند)خواسته شده بودند.ولی دشمنان افغانستان برای مردم پاک نیت ولی بیخبر انراطوری وسیله ساختند که احساسات پاک مردم را تحریک وبه اصطلاح به جهاد ! کشانده شدند.
اینکه میگویند که شوروی شکست خورد یعنی چه؟
زمانیکه شوروی بر گشت دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان توان مقابله و دفاع را در مقابل این اجیران داشت
اوردوی ششصد هزار نفری با تمام مهمات و تجهیزات .
اینکه دولت به مخالفین تحوبل داده شد به این معنا نیست که مخالفین از طریق جنگ موفق شدند.که تمام هموطنان شاهد ان روز ها بودند.
ولی امریکا و متحدین غربی صرف به خاطر غارت و به اجرا در اوردن پلان های شهونیستی و با توسعه طلبانه خویش القایده را که ان هم زاده خود انها است بهانه و به وطن مالشکر کشی نموده اند.و یک حکومت پوشالی را نبز بالای مردم ما تحمیل نموده اند.
باقی مطالب را هر ادم عاقل خود میفهمد.

>>>   اقای بهروز:
مردم افغانستان اسارت را نمی پذیرند
از موجودیت نیرو های خارجی صرف وطن فروشان سود میبرند.!

>>>   شوروی ها باوجود آنکه حضور شان را درکشور محکوم میکنم وهیچ وقت ازحضور شان طرفداری نکرده ام اما اعمال شان بدتر از امریکائی ها نبود شوروی ها بیشتر از شخصیت های ملی حمایت می کردند ما امریکائی ها از جواسی فطق فرق شوروری وامریکا دراین سیاست نهفته است شوروی ها از رهبران مردمی حمایت می کردند اما امریکا ئی ها جواسی را حمایت میکنند که این خود باعث کندی درروند تطبیق سیاست های بزرگ امریکا درکشور گردیده است اگر امریکا ئی ها از رهبران مردمی حمایت کنند یقینآ ثبات مانند روبیدن تروریست ها ازکشور ازبالا بی 52 ازپائین نیروهای جبهه متحد ملی گلیم تروریست هارا درظرف چند روز برچید وتا دوسال ثبات سراسری درشکور حاکم بود اما زمانیکه رهبران وسربازان وفرماندهان جبهه متحد ملی یک سره از وظایف برکنار ودرزیر شمشیر توئطیه ودسایس خورد وخمیر وبی نقش شدند بازار تروریست ها دوباره درکشور گرم گردید که این درحقیقت اشتباه رهبران امریکما را درقبال کشور نشان میدهد فرزندان مردم ما کودکان . پیرمردان مکاتب شفاخانه ها روزانه توسط این تروریست ها نابود میرد داما کرزی بحیث طرف اعتماد امریکا ئی ها تروریست ها را برادر خطاب میکند . اما امریکا بازهم خاموش است این سیاست سردرگم اینده خوب وشفاف درقبال ندارد بارترورزیم درهم کوفته شود ولانه ها آن نابود گردد تا ثبات درکشور برگردد

>>>   سلام وادب خدمت شما!
قسمیکه هویدا است افغانستان یک کشوری است که هرگز علامی را قبول نکرده اگر در طول تاریخ متوجه شده باشیم هرکشور و امپراتوری که خواسته افعانستان را تحت استعمار خویش بگیرد به یک نحوی از انواغ به شکست سنگینی مواجه شده است ...میگن که هرگاه یک سنگ به طرف بالا پرتاب گردد به هر سرعتی که باشد تا یک اندازه بالا میرود وبلاخره دوباره به زوال برمیگردد بنآ کشور امریکا فعلا در عین یک موقیعت قرار دارد ....

>>>   اقای وطن پرست:
اگر در زمان حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افقانستان عده مرتجعین به اشاره دشمنان تاریخی افقانستان دامنه جنگ را هموار نمی کردند - امروز وطن ماو تو اباد و سر بلتد میبود.بدون کمک هیچ اجنبی.

>>>   سلام خدمت همه مسلمانان،به گفته ج دلسوز(اشغال اشغال است)ديگرفرقي نميكنداين كافرياآن كافربعضي هاميگوينداين هابه اعتقادات ماكارندارند
چرا؟
زمينه فسق رامهياكردكه مردم خودبخودازاسلام غيرشودبدون جبرواكراه زنان راازآزادي غيراسلامي برخورداركردبخاطريكه عامل اصلي فسادزنان است وديگراينكه ازرئيس جمهورگرفته تايك عسكرهيچ صلاحيت ندارد ديگراشغال چه قسم ميباشد؟اگرمحكمه حكم كند كه يك مرتداعدام شود فوري اشغال گران ممانعت ميكنندكس قدرت نداردحكم محكمه راعملي كند آيااشغال شاخ دارديادم
؟(صيديقي)

>>>   حضور جامه جهانی باید قانون مند شود یعنی چی؟
یعنی اینکه رسما به مستعمره در اید؟؟؟
این خواب و خیال جناب کرزی که دایم به ان پافشاری دارد به اجرا نخواهد پیوست.

>>>   اینکه هر نوع اشغال بر ما گران است که است،ولی واقعیت امر با آمدن روس ما پشتوانهی خوبی بر ضد دشمنی تاریخی خو د انگلیس و پاکستان داشتیم اگر هم در همچون مقطعی ،پشتوانهی احساس نمی کردیم ولی در هراس هم نبودیم؟و اما آمدنی امریکا نتنها خود با افکاری سلطه جویی عمل میکر د یا میکند ، که تسلط پاکستان را هم بر ما خواسته تحمیل کند.که این خصوصیت نا بخشودنی است به این معنی که اگر آمدن خودیشان را با ابتکار وتصمیم ملل متحد قانون مند قبول کنیم
افکار واهی وعجولانهی تفوق دهی به پاکستان نتنها نا بخشودنیست بلکه دردی سری است که الحان برای همیش دامنگیر ملت بیچاره مان باقی میماند. پس اجازه بدهید که
بگویم(رحمت بر آن کفن کش سابق.)
عبدالا افغان


>>>   اقای صحرایی:
شما چطور مردم افقانستان را با پاکستانی ها مقایسه میکنید- بگذار انها مفت خور باشند.زندگی اگر یک روز باشد ولی با افتخار باشد.
ما هیچ گاه نیاید از پاکستان تقلید کنیم ...

>>>   من شخصاً هیچ نظری ندارم
اندامی

>>>   رسانه های داخلی وخارجی همگی پذیرفتندکه دراواخرهفته گذشته روزپنجشنبه درشرق افغانستان درمربوطات ولایت ننگرهار،قوای روسی وامریکائی باتفاق هم دگر،بریک عده مراکزتولیدموادمخدرعملیاتی انجام داده وبگفته شان تعدادی زیادی ازین مراکزراازبین برده اند!!
تااکنون این مسئله یقینی نیست که آن هدفهایی راکه نشانه گرفته وبمباردمان کردندبراستی مراکزموادمخدربوده باشدویااینکه جهت بدست آوردن دیگرکدام هدف مشترک این عملیات راانجام داده باشندکه تاهنوزبکسی مشخص نیست ،هرچه که باشد مرور زمان پاسخگوی آنست، لیکن چیزیکه واضح وروشن است این است که ازده سال گذشته باین سوی علاوه براینکه امریکایی ها برای خودشان تحت الملکی درافغانستان هرنوع عملکرد،جرم وجنایت رامجازوحق مسلم وقانونی وبلامانع خویش میدانندوتمام رفتاروکردارشان دال برهمین موضوع است ،برای بعضی دیگرکشورهانیزاین شرایط راآماده ساختندکه سرزمین افغانستان وهمه داشته هایش راجهت منافع خاص خوداستعمال کرده وعموم مصالح ومنافع نظامی ،سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی وعقیدوی خویش راجستجونمایند.
امریکاییها برای همه اعضای نا اهل ائتلاف خوداین حق راداده اند که بخاطرتجربه ،ارزیابی وآزمایش سلاحهای خود،قراء وقصبات افغانستان رانشانه وهدف بگیرندومعلوم نمایندکه سلاح شان تاکدام سرحدتوان تخریب وویرانی رادارامیباشد!! فوجیهای کدام کشورکه هوس داشته باشندازتانگهاوطیاره های شان عموم افغانهارانشانه وهدف گرفته خوشگذرانی کنند،بارها نیروهای وحش صفت خارجی این جنایات رامرتکب شدند آن کشورهائیکه می خواستند معادن وسرمایه ملی پراهمیت افغانستان راغارت کرده وبیغماببرند،امریکایی ها بسیار راه ساده رابرایشان مساعدساختندکه دران مواضع قرارگاه ها ی مرکزی نظامی بسازندوبراحتی آنچه که میخواستندبدست آورند
آن کشورهاییکه آرزوداشتندجاسوسان افغانی شان رادرپست هاومقامهای بالای اداره کابل ،درپارلمان ،شورای عالی صلح ودیگرادارات جای بجای نمایند، به بسیاربی شرمی این عمل راانجام دادند.
آن کشورهاییکه قصدداشتند درافغانستان دعوت بسوی عیسویت ونصرانیت رابپیش برده فحشاءوبی دینی راگسترش دهند،تامدتی این کارعلنی آزادانه به پیمانه بالایی پیش بردند
آن کشورهائیکه آرزوداشتندتافرهنگ وکلچرخودرادربین نسل جوان افغان پخش وگسترش دهند دیدیم شکل وقیافه بسیاری ازجوانان مارابطرف خودمیلان دادندوتاهنوزهم دلشان یخ نگردیده مارابحال خویش رهانمی کنند!!
حال این طورمعلوم میشودکه نوبت ووارپس دوباره بروسهارسیده ،بخاطراینکه درسطح منطقوی وبین المللی ،روسها بعضی ازمنافع امریکائیهارامحفوظ نگهداشته ویااینکه سدراه واقع نگردند،ازینجهت امریکائیها فضای افغانستان رابرای روسها بازکرده واین موقع رابرایشان دادکه اول برمراکزموادمخدرحمله کنند
امااما..بهتراین بودکه روسهاهرگزوهیچ گاهی آرزووجرئت این رانمی کردند که حریم مقدس افغانستان رازیرپای کرده وبتجاوزآشکاردلخوش میکردند،چراکه دردهه هشتادکه نیروهای شوروی سابق بکشورماتجازونموده یورش بردندوتقریباده سال باتمام قوت وزورووحشت کامل جنگیدند نتیجه وثمره اش هم چوروزروشن است که باشمشیرافغانهاتمام اتحادشوروی تکه تکه گردید که جای عبرت است برای روسیه امروزی که درس آموخته دیگرهوسهای غلط درسرنپروراند!!!
بعضی ازتحلیل گران فکرمیکنند که شایدهدف ازهمراهی روسهاباامریکائیهااین بوده باشدکه روسهابرای چندسال دیگرامریکائیهارادرافغانستان باقی نگهدارندوبرای شان این طمع راپیداکنندکه روسیه باآنهاهمرهی خواهدکرد، بخاطراینکه باین هنرامپراطوری امریکارابسان شوروی تکه تکه وپارچه پارچه کرده تابوتش راازافغانستان کشیده وگلیمش ازکل جهان یکجائی برچیند
هرهدفی که درکارباشد،امارت اسلامی افغانستان عملیات اخیرروسهابرولسوالی "اچین"ولایت ننگرهارراشدیدامحکوم نموده وبهمه افغانهاصدامیزندکه درمقابل این عمل روسهاواکنش نشان دهند،وانتقام این حمله روسهاراهم ازامریکائیان ومزدورانشان بگیرند
ومن الله التوفیق

>>>   هر جنگی که برای کسب آزادی و حق تعیین سرنوشت سیاسی مردم نباشد باطل است.
شکی نیست حضور نظامی هر دو کشور آمریکا و هم حضور شوروی سابق همراه با خونریزی و ویرانی بوده است، این امر واقعی و انکار ناپذیر است، ولی اگر شاخص و معیار تشخیص دوست و دشمن اعتقاد و التزام عملی به آزادی و حق حاکمیت مردم( دموکراسی) با هدف حق تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی مردم باشد؟ در این موقع آمریکا دوست استراتژی مردم افغانستان در سرنگونی دیکتاتوری دینی طالبان بوده و راهگشای روند رشد سیاسی و اقتصادی کشور است و از این نظر من آمریکا را نه تنها دشمن مردم افغانستان نمی دانم و حتی (ناجی) نجات دهندهً مردم افغانستان و عراق... از دست سلطهً دیکتاتورهای خون آشام قرون وسطایی و ضد بشری و متحجر داخلی برای باز کردن راه رشد و تکامل مردم منطقه می دانم. ولی متاًسفانه از آنجا که هواداران دیکتاتورهای دینی طالبان و تک حزبی سابق شوروی نمی توانند حق حاکمیت مردم را برسمیت شناخته و خود را با آزادی و دموکراسی منطبق سازند، لاجرم هردو در یک جبهه با شعارهای ضد آمریکایی و یا ضد استکباری و ضد امپریالیستی بر علیه آمریکا و عاقبت در جرگهً ضد دموکراسی آب به آسیاب خونریزی طالبان وحشی و همسایگان می ریزند. هر گاه سیستمی نتواند خود را تغییر داده و با شرایط جدید و مدرن منطبق سازد قادر به حفظ خود نیز نخواهد بود. و بقول معروف: هرگاه یک حکومت و یا یک جریان فکری و سیاسی نتواند خود را ملی سازد، (با دموکراسی منطبق سازد)حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد خودبخود تبدیل به مزدوری بیمزد شده و منافع سودجویان و چپاولگران داخلی و بین المللی را تاًمین میکند. به همین دلیل شوروی سابق بدلیل توسعهً ایدولوژی و حمایت دیکتاتوری تک حزبی به افغانستان لشکر کشی کرد ولی آمریکا به هدف آزادی مردم از دیکتاتوری طالبان و باز کردن راه رشد و حق تعیین سرنوشت سیاسی و سپردن حاکمیت بدست خود مردم جهت رسیدن به ثبات و پیشرفتهای اقتصادی به افغانستان آمده است و ما باید از این فرصت طلایی برای ایجاد صلح و ثبات کشور خود بکوشیم.

>>>   به نوسنده این مقاله خاطر نشان بسازم که یک کشور که تاهنوز دست نا میمون شان با خون افغانها اغشته است فراموش تان شده است و آن عبارت از پاکستان است . اگر پاکستان و استخبارات شان را هم در کنار شوروی و امریکا مینوشتی خیلی خوب بود ! نظر

>>>   اول شوروی وامریکای یک است دوم فرق بین شوروی وامریکااین است که شوروی جنگ میکردمردم راقتل میکردخانه اشیانه اپارتمان وغیره راازبین میبرداماسوم امریکاچی میکنددمکرات راتقوی میکنداگرتواناشود دین رامکمل ازبین میبرخداونددیگرهم انهارظعیف کند ودیگرمفکوره مردم مارازقرآن نمازخداروزذکراللاتعالی ازاحترام پدرمادرکه رضای خداونددررضای پدرومادراست قیامت ازحساب روزفیامت دربیدنی حیاشی فیلم مکمل درچیزهایکه سبب بارضای خداوندوعزاب آخرت ارجنت محروم شداتش جهنم اخ چقدردردناک شوزاند است واگراعتبارندارداول صرف دست تانرفقط یک دقیقه درآتش بگیردویک گیلاس آب جوش رادردست تان بیریزد ومانده گیرکه درروی وچشم باشد دیگرختان فکرکند که امریکاخوب است یاخوب نیست ودیگراین کسی که امریکارخوب میکوید ایمان خداجنت نداردچراکه هاوتمام امریکای ها یهودی هاراخداوندگفته این هاربه کشدپس معلوم شد چراکه باپیغمبرمااینهاجنگ کردوقصداشتند که ان مبارک رابه شهادت برساند وموفق نشدند مااومت همامبارک استم بایدبرسرماهم موفق نشودپس که که میکوید که امریکای هاخوب است گب خداوندرارد میکند باطورشخص هاخودخداوند بسیارزودمعامله میکند واگرکسی این گب هارامکمل وبه شددت ردمیکند فقط بازدروزقیامت میفهمدکه من چه کردم ومرگ وقیامت خوآمدنی عمرما بیش ازجنچاصدنودنیست صمراش رامیبی نم نظرعمراسلام دوست

>>>   اگر بدون بغض و كينه به ماجرا نگاه كنيم مي بينيم كه از زماني كه امريكاييها به افغانستان آمدند وضعيت مردم و كشور بهتر شده است هر جند اين حركت كند بوده است كه اين هم تقصير خود ماست كه حكومت داران ما نمي توانند پولها را اداره كنند
در زمان شوروي كه اين همه پول به افغانستان آمد و اين همه پروژه به كار شروع كرد حال اينكه ما نتوانسته ايم از اين پولها درست استفاده كنيم ديگر تقصير امريكا نيست تقصير خودمان است
هر كشوري هم خصوصا كشورهاي اسلامي كه افغانها را تحريك مي كنند كه عليه خارجيها شووش كنيم غلط كرده است ما ديگر از جنگ خسته شده ايم هر كس كه امريكا و غرب را استكبار مي خواند و مي گويد بايد عليه آنها مبارزه كرد خودشان اين كار را بكنند ما افغانها به اندازه كافي با استكبار جنگيده ايم و ثمره اش را هم ديده ايم حال نوبت ديگران است اگر هر كشوري از حضور خارجيها در افغانستان ناراضي است مي تواند عليه آنها وارد جنگ شود نيروهاي آنها در خليج هستند و مي توانند به راحتي با استكبار وارد جنگ شوند افغانها ديگر نمي جنگند

>>>   دوستان چرا وقت خود را با اضافه نویسی ضیاع نمودید یکی بگوئید و پخته . همه خوب بودند و استند . ما خوب نبودیم که درزیرنواختن دهل هر کی رقصیدیم . ما خوب نبودیم که بخاطر مقام ,مزدوری دیگران را قبول نمودیم . ما خوب نبودیم بخاطر کرسی غلام دیگران شدیم . اگر ما هم بجای امریکا و یا شوروی می بودیم و هر کی به مزدوری ما حاضر میشدند عین کاری را که شوروی یا امریکا کرد ما هم میکردیم . پس خود ما خوب نیستیم و نبودیم .

>>>   هر كس كه از حضور نيروهاي جي در كشورمان ناراحت است مي تواند يك ليوان آب سرد بنوشد تا دردش كم شود ما ديگر نمي جنگيم

>>>   به یک کلام میخواهم خلاصه کنم نه کل بماند و نه هم کدو خاک در سر هردو احمد

>>>   سگ زرد برادر شغال.روس و امریکا هردو نه برادر و نه دوست ما شده میتوانند....سرشارمسکو

>>>   ما یک متل عامیا نه داریم که میگن سگ زرد برادر شغال یعنی خارجی ها بیگانه و دنبال مقصد خود هستند باید گفت که بد تر از همه پ... هستند که جز به پول دار شدن به چیز دیگری اصلا فکر نمیکنند و همیش با چاپلوسی و بیگانه پرستی و غلامی به آنها باعث شده اند تا خارجی ها هر کاری که دل شان بخواهد در کشور ما بکنند .
چنانچه تا حال بیش از ده ها مرتبه و بالای چندین کشور خارجی این وطن شهید پرور و قهرمان را فروخته اند گاهی بالای روس ها گاهی بلای پاکستانی های چرکین و گاهی هم با... بالای امریکاهی ها و خلاصه این بار با لای چهل و چند کشور فروختن و باز افتخار هم میکنند..
خود شان به نتهای حتی خود را نگداری نمیتوانند چه رسد به وطن به همین دلیل همیشه درپهلوی خارجی ها قرار گرفته و به زور آنها مینازند .
( غ.م. کابلی )

>>>   سلام به همه
کدام جنگ بیشتر به ضرر افغانستان و مردم ما بوده است؟
به نظر من هر دو به ضرر افغانستان و مردم ما بوده.
مشکل که فعلاً جریان دارد این است که (گرگ به لباس گوسفند آمده) امریکا به لباس دوست آمده ولی دوشمن درجه یک مردم افغانستان است چرا که میداند که مردم افغانستان اسلام واقعی را میدانند، روحیه اسلام و جهاد در هر فرد این سرزمین وجود دارد.
حالا همه کوشش امریکا این است که این روحیه را از بین بیبرد.
انشاء الله که این ناکام میمانند.
الله حافظ
عبد الله از شهر کابل

>>>   برادران وخواهران افغانی عزیز اردوغان به کردهای عراق که سینه چاک آمریکا بودند گفت خارجیها (امریکا) ازمنطقه ی ما خواهند رفت ماهمسایه ها باید باهم در آرامش وهمزیستی مسالمت آمیز در آینده زندگی نماییم الیس الله بصبح قریب. فرهنگ بزرگ و مستقل افغانستان این کشور مجاهد وقهرمان رااز .. بی خدایان پاک خواهد کرد وما باشما منطقه راخواهیم ساخت انشاالله

>>>   شوروی ميگفت : رفيق نان اترا خودت بخور ، حرف اترا من ميزنم .
امريکا ميگويد : رفيق نان اترا من ميخورم ، حرف اترا هم من ميزنم و تو فقط برايم کف بزن
اسلام نما ها ميگويند : تو نان اترا بيار و به ما بده ! بعد ما قسمت ازانرا را پيش ات ميندازيم و حرف ايرا که ما برايت ياد ميدهيم بزن .
اسلام حقيقی ميگفت * : نان اترا خودت بخور و حرف اترا هم خودت بزن و من فقط برای اين هستم که تو به اين حق برسی .
وسلام
professor x

>>>   نه کل باند نه کدو اول همسایه بعد هردو
دشمن جان و غارتګر کندو.
با چند بی ایمان و چند ارزه وطن میلرزه ازکارمل تا کرزی همه نا اهل و بی عمل ،
غارت بادار مشت نمونه خروار

>>>   نوسنده ادعا نموده که درزمان اشغال افغانستان توسط شوروی مردم ما بنا بر انگیزه ی دینی از وطن خود ودین خود دفاع می کردند.
در این رابطه لطفن دو نکته را ازیادنبریم:
یک این که این شعار عوامفریبانه ی سیاسی از سوی استخبارات نظامی و سیای امریکا در اختیار سرکرده های جهاد گذاشته شده بود تا هرقدر بیشتر مردم را جذب نمایند. دراین شعار چیزی به نام "وطن" وجودنداشت وفقط "دفاع از اسلام" مطرح بود.
جنگ امروز طالبان نیز به نام دفاع ازاسلام واستقرار امارت اسلامی در افغانستان صورت می گیرد. آیا تفاوت اساسی میان این جنگ و آن جنگ می بینید؛جز واسکت انتحاری؟
پس گردانندگان هردو جنگ همان انگلیس، پاکستان و امریکا اند.
مساله ی اساسی این است که ما ملت تا چی وقت بازیچه ی قدرت های شیطانی وشرکای منطقه ای آن ها قرار می گیریم؟
کسی هست که به این سوال پاسخی قانع کننده ارایه نماید؟

>>>   (از ملا نصرالدین برسیدند که قیامت صغرا وکبری کی است گفت:وقتیکه زنم بمیرد قیامت صغراست وقتی خودم بمیرم قیامت کبری)سوال شما برادر به این میماند که ببرسند قیامت کی است البته که جواب این را هیچ کس نمیدانداما بیامبر (ص)فرموده اند از نشانه های اخر الزمان. تا بحال باخودت 45نفر نظر داده انددر نظرات همه یک چیز مشترک است وان حس وطن دوستی است البته که ما باید قبل از اینکه یک افغان خوب باشیم یک مسلمان واقعی باشیم که حب وطن از ایمان است.حالا باید فهمیده باشیم که چرا مسعود وتعدادی از اعضای شورای قوماندانان داخلی را شهید کردند. من اسلام را با آزادی هایش دوست دارم نه اسلام خشک تندرو رامسلمان که سرباز نیست بدون دلیل امر آمر را اطاعت کند در اسلام برای هر کار وحرکتی امری ودستور ی موجود است ما باید خودرا از ان آگاه نمایم. روزی فرا میرسد که قیام خودجوش مردمی زیر شعار الله اکبر زنده باد افغانستان ومرگ براجنبی راه می افتد و این مکناتن ها وبرایدن ها راه فرار شان را گم می کنند. من ورود بیروز حکمتیار را به جلگه سیاست در کنار همایون جریر به فال نیک می گیرم به طور قطع ویقن او راه بدرش را بشکلی که بدرش رفت نه می رود چون آزموده را آزمودن خطاست...
ج دلسوز

>>>   هیچ خارجی را ما دوست نداریم که در افغانستان فعالیت سیاسی کند.

>>>   کشور ما سالهای سال درگیر قومهای نژادی و مذهبی است، یکی به نام شیعه و یکی به نام سنی و یکی با نام پشتون چماق تاخت و تاز و ویرانی این کشور است و حالا همسایه ها نیز می خواهند عقده های عقب ماندگی و جهل و دیکتاتوری خویش را با نام مبارزه با استکبار بر سر مردم افغانسان ریخته و مردم ما را قربانی کشاکش مذهب گشایی خود کنند.
.هموطنان، قرن 21 عصر آزادی و آگاهی و صلح پیشرفت است و تا زمانی که دین از دولت جدا نشود ، دیکتاتورهای دینی دیگری به نام طالبان و یا نام ولی فقیه ظهور کرده و کشور را غرق خون تحجر و بینشهای شریعه و یا استکبار ستیزی و شیطان ستیزی خواهند نمود.
آیا مردم افغانستان حق ندارد از تجربیات کشورهای آزاد و پیشرفته استفاده کرده و زندگی مسالمت آمیزی را داشته باشد؟ چرا؟ تجربه ثابت می کند دموکراسی تنها ضامن آزادی( بیان و قلم و اندیشه...) است و با جدایی دین از حکومت کشور ما نیز می تواند همانند کشورهای اروپایی به ثبات و پیشرفت رسیده و مردم آن به رفاه و آسایش برسند. دشمن ما در داخل همان جهل و خرافات و طالبانیسم و نفوذ شریعه در مسائل و قوانین دولتی از هر نوع مذهبی که باشد هست.
تا این شرایط هست کشور ما میدان جنگ طالبان و ولایت فقیه و تاخت و تاز سوء استفاده کننده گان هیزم کش خواهد بود.
میان دوکس جنگ چون آتش است = فتنه انگیز بی شرف هیزم کش است.
هیچ صلحی بدون جنگ بدست نمی آید . آمریکا تحمل زیانها و مخارج این جنگ آزادیبخش را برای صلح و کسب آزادی مردم ما می کند.

>>>   غیرت افغانها در جنگیدن شان است اما اینکه در همه چیز عقب مانده و محتاج اند نه غیرتی وجود دارد و نه وجدانی این یعنی مجسمی ای که تناسب اندام ندارد مثلا گوشش از همه اعضای دیگرش کلانتر است واقعا چه منظره مسخرهای!!!
شریف

>>>   آقای پروفسور ما نانی نداریم بخوریم و شرایط سیاسی و اجتماعی آنرا هم نداریم تولید کنیم. چرا؟ لطفاً کلی فرمایش نکنید. بفرمائید بگوئید چگونه بایستی نان تولید کرد . در کشوری که فقط جهل و جنایت متحجرین اسلامی حاکم باشد چگونه می توان از نانی که با بدست مردم خود تولید شود تولید کرد. مگر برای رشد اقتصاد ( کشاورزی- زراعت - صنایع .... ثبات سیاسی و اقتصادی لازم نیست؟ اسلام که 1400 سال است نتوانست آن آرامش و امنیت را به مردم بیاورد. بنابراین برای رسیدن به صلح و ثبات پیشرط ههائی لازم است که رضایت مردم را جمع و جلب کند و آن به جز سپردن حق حاکمیت به خود مردم چیز و روایت دیگری نیست. خوب حالا چگونه مردم به آزادی و حق حاکمیت خود( دموکراسی) می رسند؟
آیا بدون انتخابات آزاد و عاری از خشونت و فارق از نفوذ هر شخص و دینی و مذهبی و قومی و نژادی امکان پذیر هست؟ انتخابات آزاد فقط با پذیرش و برسمیت شناختن حق حاکمیت مردم امکانپذیر است که در آن اراده و رای آزاد مردم میزان و تعیین کننده باشد . تا بدینوسیله دولت منتخب مردم تشکیل گردد و هر کس و هر شخصی خارج ار این عمل کند خودبخود رفیق طالبان و یا حداقل در جرگه ضد رای آزاد و ضد حق حاکمیت مردم(دموکراسی) قرار دارد و آب به آسیاب فتنه انگیزان مذهبی داخلی و خارجی می ریزد و کشور را به بی ثباتی می کشاند. در نا امنی و بی ثباتی هم نانی( اقتصاد مستقل و پیشرفته متکی به مردم افغانستان) وجود ندارد و نخواهد بود که من و شما تصمیم بگیریم کی و که وقت و چگونه بخوریم و یا نخوریم. همین

>>>   نه هر دو بلکه هر چهار شان دشمن این وطن و مردم هستند چون آنها چندین بار به این منطقه حمله ور شده و بعد از تلفات سنگین مالی و جانی مجبور به فرار شده اند . چنانچه همین اکنون امریکاه با بیشتر از چهل و چند کشور راه فرار را جستجو نموده و به بهانه ئ اینکه ما امور امنیتی خراسان زمین را به خود مردمش واگزار میشویم البته در اصل از کشور ما با نهایت سر افگندگی و نا توانی با تمام متحدین خویش فرار مینمایند فرار شان بیجاه هم نخواهد بود چون مردم را به حد کافی بجان هم انداخه و دشمن ساخه و بعدا فرار مینمایند .
که این چار عبارت انداز .
اول مریکاه و سازمان جاسوسی آن .
دوم پاکستان یا بهتر بگویم چتلستان که همه به چشم و سر بد نظافتی پاکستانی ها و دست نشانده های آنها را در کشور خود دیده ایم. و همچنان سازمان جاسوسی جهنمی آن.
سوم روس ها که خود توان سیر کردن شکم خود را ندارند پس چطور میتوانند که ما را کمک کنند .
چهارم دولت های دست نشاند که در طول تاریخ جز جفا در حق این مردم بیچاره و مظلوم و چاپلوسی به با داران خویش اصلا کاری دیگری را یاد نداشته اند چنانچه وقتی از زمان نادر به اصطلاح شاه ملاحظه فرماید الی اکنون تقریبا نود و نونیم فیصد آنها را هم پشتو ها تشکیل میداده است که در طول همین سال های گزشته خدمت و خیانت آنها به کشور را هر فرد کشور با چشم و سر مشاهده کرده میتوانیم
نادر شاه ظاهر شاه داود شاه ترکی شاه امین شاه ببرک شاه نجیب شاه ملا عمر شاه و بلاخره کثیف ترین و فاسد ترین دولت همچنان بد نام ترین ریس جمهور که عبارت از جناب کرزی شاه میباشد با ظالم ترین قوا که بشکل مخفی مربوط به جناب شان میباشد ( طالب ها ) که پول و امکانات مالی را از امریکاه یا سازمان جاسوسی پاکستان ویا بشکل بسیار مهرمانه و مخفی از جناب ریس جمهور کرزی بدست می آورند از هر کدام ایتها که بدست بیاورند فرق ندارد چون همه از یک کیسه است و کا ر هم به یک مقصد میکنند که هر کدام اینها صرف در پی مفاد و زر اندوزی خود هستند .
غ.م. کابلی

>>>   هر دو خوب اند بجز ما چون بخاطر منافع ملی خود می کوشند
فرشته آتشین

>>>   عزيزيکه بعد از شريف جان نظر تان نشر شده سلام :
اولآ شما را متوجۀ کلمات ميگويد و ميگفت که در کامنت قبلی ام نوشته ام بسازم و بگويم که نوشته ام که اسلام حقيقی ( ميگفت ) . يعنی زمانهايکه حاکم بود ميگفت و امروز وجود ندارد تا بگويد . امروز هرکس اسلام را به نفع سياسی و اقتصادی شخصی خود ترسيم کرده . / / نان ( سرمايه های ملی ) داريم اما در خاکباد مسابقۀ طرف خود کشاندن شوروی و امريکا و اسلام نماها ، از دست خود ما هم افتيده و ناپديد شده . و برای بدست آوردن آن شرايط ايرا که شما فرموديد کاملآ بجاست مگر پياده کردن همچو شرايط قول حاجی کامران جامعۀ پدر کده ميخواهد که متأسفانه همچو جامعه در افغانستان چه که حتی در جاپان و سويس هم شايد وجود نداشته باشد . // شما به کلمۀ دموکراسی ( آزادی ) اشاراتی داشتيد . دموکراسی حقيقی در اسلام حقيقی بود که خدا هردو اشرا بيامرزد و دموکراسی را هم هر کسی به نفع سياسی و اقتصادی خود ترسيم ميکند برای بعضی ها دموکراسی يعنی فحشا / با معذرت البته / وغيره و غيره وغيره ...
professor x

>>>   شوروی ها چون خوب بودند در ان وقت فساد اداری وبی عدالتی وقوم پرستی وچود نداشت

>>>   زماني من درعربستان سعودي بودم شيخ سعودي به من ميكفت جرانميري افغانستان براي جهاد با امريكاي ها من كفتم امريكا كه درسعودي هم فعاليت دارد همينجا هم ميشه با امريكا جهاد كرد بمن كفت نه ما نميخواهيم كشورمان را خراب كنيم جاي جهاد درافغانستان است برادران شما توجه كنيد همه مسلمانان دنيا كشورشانرا دوست دارند براي انجام فريضه اي جهاد ورفتن به بهشت ميرن افغانستان وحاضر نيستند دركشورشان خوني ريخته شود حالا ما مردم احمق شديم حامي اسلام و جهاد كشورمان را جهاد جاي جور كديم تاهمه تصفيه حساب هاي دنيا اينجا شودوافتخارهم ميكنيم خاك بر سر ما

>>>   کودتا ثور مانند میکروب مرض ایدز بود که وجود ناتوان کشور مارا منتن و ناتوانتر کردو مردم بدبخت و نگونبخت مارا نگونبختر کرد. گوش فرمانبرداران هفت ثور و هشت ثوری , هردو ...مردم ما اند, تفاوت شان در این است که یکی تحت نام کمونیزم و دیگری تحت نام اسلام به مردم و میهن ما جفا و ناسزا کردند.
با احترام خوشحال از جلال آباد

>>>   در زمان شوروی ها اولین صدر عظم دانشمند از بردران هزاره بنا سلطا نعلی ازقوم های ازبک تاجیک پشتون همه وهمه درکنار هم کار میکردند قوم پرستی وفساد اداری اصلا وجود نداشت

>>>   زمانیکه شوروی ها افغانستان بودند. ملت افغانستان همه یک دست
بود اما از اورود امریکایها به افغانستان تابه حال همه ملیت ها از هم پاشیده شده :
(محمدی محصل در هندوستان)

>>>   برادران در دوره نجيب آشتي ملي اعلان شدبعضي از سران آمدن يكي ازجنرالان از ريش سفيد پرسيد كه خلقي ها خوب بود يا ما پرچمي ها خوبيم ريشسفيد در جواب گفت .... از شتر پرسيد براي شما سر بالايي بهتر است يا سر پياني؟شترگفت خاك بر سر هر سه اش لاي هم بدا ست منظورش مجهدين بود واقعاهم شوروي هم آمركا وهم ملاعمر وهم كيشانش.هادي از تهران.

>>>   هر دو بد اند، ولی ما بدتر از آنها زیرا ما..............................
پکتیاوال از چهاردهی

>>>   با سلام

احتراما به استحضار می رساند اینجانب دانشجوی رشته علوم سیاسی هستم و درحال انجام یک تحقیق در مورد جنگ شوروی افغانستان هستم می خواستم بدانم ایا منبع موثق و یا سایتی وجود دارد که میزان دقیق نیروهای شرکت کننده شوروی اعم از سپاه شرکت کننده و تلفات و کشته به تلفیق جمهوری های پیشین شوروی مانند مولداوی ازبکستان روسیه اوکراین آذربایجان ارمنستان تاجیکستان ...... و یا حتی شهرهای خودروسیه مانند چلبیانسک یکاترینبورگ ساراتوف یاروسلاول کراسنویارسک و .....در جنگ با افغنستان چقدر بوده است مثلا در فیلمی به نام کمپانی نهم نشان می دهد که سربازانی از گروزنی ارمنستان تاتارستان کراسنویارسک در کنار یکدیگر در دیار خست افغانستان می جنگند لطفا در صورت داشتن اطلاعات راهنمائی کنید

>>>   شوروي با عث همه ي بد بدبختي ملت قهر مان افغا نستان عز يز مان شد
رضا اسكند ري از قم

>>>   هر دو بد بودند منتها آمریکا بدتر است لذا مقاومت باارزش تر است در این حالت

>>>   یوم البتر . سک برادر شغال .ولی بان هم به نظر بنده روس ها بهتر بودند ......
سالار دانشجو سال دوم تجارت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است