خط دیورند مرز رسمی است
خط دیورند، خط شناخته شده بین‌المللی است که از جانب زمامداران افغانستان امضا و تایید شده و چسپیدن به آن از جانب لر و برگویان افراطی نه تنها که معضله را حل نمی‌کند بلکه سبب افزایش بدبختی در دو طرف خط دیورند می گردد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۳    ۱۴۰۰/۳/۳۱ کد خبر: 167461 منبع: پرینت

خط دیورند بین افغانستان و پاکستان خط رسمی بین المللی است و باید به آن احترام گذاشت!
با احترام گذاشتن به مرز بین المللی دیورند از جانب افغانستان باید مشکلات بین دو کشور از طریق گفتگوی سازنده با درنظرداشت حق حاکمیت کشور ها حل گردد و پاکستان همیشه این سیگنال را داده است.

خط دیورند، خط شناخته شده بین‌المللی است که از جانب زمامداران افغانستان امضا و یکی از پی دیگر آن را تایید کرده اند و چسپیدن به آن از جانب لر و برگویان افراطی نه تنها که معضله را حل نمی‌کند بلکه سبب افزایش بدبختی در دو طرف خط دیورند می گردد.

‏شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان در گفتگوی ویژه با لطف الله نجفی زاده مجری با نام و نشان شبکه طلوع‌ نیوز به تکرار گفته است که: (اگر افغانستان و پاکستان می‌خواهند مانند دوهمسایه خوب به پیش بروند، خط دیورند باید به حیث مرز بین المللی شناخته شود) اگر از حقیقت نگذریم وزیر خارجه پاکستان حقیقت را گفته است و پاکستان یک کشور اتمی دارای دوازدهمین ارتش پرقدرت جهان است و پشتون های پاکستان در تمام رده های رهبری قدرت رییس جمهور، صدر اعظم، رییس پارلمان و رییس آی، اس، آی بدون ممانعت اجرای وظیفه کرده اند و اجرای وظیفه می کنند و به پاکستانی بودن خود افتخار می کنند، مشت اقلیت لر و بر گویان شاید در خواب هم نتوانند و نبینند که پشتون های پاکستان را ضمیمه افغانستان نمایند در عصر حاضر این ادعا کاملاً غیر عقلانی است.

گذشته از همه تنها پشتون ها لر و بر نداند از همه بیشتر تاجیک ها لر و بر دارند اما خط میان افغانستان و تاجیکستان و خط میان ایران و افغانستان را به مثابه خط بین المللی احترام می گذارند نه تاجیک افغانستان تاجیکستان را از خود می دانند و نه تاجیکستانی ها افغانستان را از خود میدانند در حال که پیرو یک زبان، یک دین و یک مذهب و زمان هم در یک جغرافیا زندگی کرده اند، همچنان روابط بین دو طرف خط افغانستان و ایران بدین منوال است.

اوزبیک ها هم لر و بر دارند اما اوزبکستان، اوزبیک های افغانستان را از افغانستان می دانند و اوزبیک های افغانستان با افتخار خود را افغانستانی میگویند.
ترکمن ها هم لر و بر دارند با آنهم نه ترکمنستان بالای افغانستان ادعای مرزی دارد و نه ترکمن های افغانستان خود را جدا از افغانستان می دانند.
زمامداران افغانستان در مورد خط دیورند از احساسات افراطیون پشتون ها برای ماندن در قدرت و مسأله اقلیت و اکثریت سو استفاده می کنند.

تاجیک ها، اوزبیک ها، ترکمن ها، هزاره ها و پشتون های معتدل تمام خط های مرزی از جمله خط دیورند را به رسمیت می شناسند و خواهان روابط خوب فرهنگی، اقتصادی سیاسی و حسن همجواری با تمام همسایه ها از جمله با پاکستان هستند.

مشکلات اصلی در این است که افراطیون پشتون ها به شمول طالبان مانند تاجیک ها، اوزبیک ها، ترکمن ها و هزاره ها نمی اندیشند و هوای تشکیل یک حکومت قومی را به سر دارند و حتی طالبان که فعلا به مثابه سرباز پاکستان در افغانستان می جنگند اگر به قدرت برسند بازهم لر و بر یو افغان می گویند و خط بین المللی دیورند را خط فرضی فکر می کنند و پاکستان بر این امر آگاه است و تا این مفکوره در افغانستان وجود داشته باشد پاکستان توسط خود لر و بر گویان اجازه نمی دهد که افغانستان روی آرامی را ببیند از همین سبب است که وزیر خارجه پاکستان چه در جلسه مسکو و چه در مصاحبه با طلوع نیوز گفته است که طرفدار تسلط کامل طالبان در افغانستان نیستند و این یک چراغ سبز برای سیاسیون افغانستان است که باید از آن استفاده نمایند.

یگانه راه آرامش افغانستان این است که به حقیقت تن بدهند و به مرزهای شناخته شده بین‌المللی احترام بگذارند و مفکوره لر و بر را برای ابد فراموش کنند زیرا همین مفکوره لر و بر باعث آن شده است که جنگ افغانستان بی پایان باشد.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خط دیورند
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   طنز قضیه در این است که اگر این حرف از زبان یک غیر پشتون افغانستانی بیرون میشد لر و بر خواهان فاشیست به جاده ها میریختند و اتهام خیانت ملی را به فرد گوینده میبستند ، اما حالا که قریشی زبان باز کرده این عالیجنابان فاشیست ارگی و غیر ارگی همه سکوت کرده اند و اگر گلو هم چیزی گفته آن این است که افغانستان با تمام همسایه های خود مشکل مرزی دارد ، به این میگویند بی سوادی تاریخی و جغرافیایی.
گلو بچیم حیف زحمت های صوفی صاحب

>>>   هیچ کشوری حتی آمریکا مثل پاکستان در افغانستان نفوذ ندارد هیچ کشوری هم اندازه پاکستان پرچمش در افغانستان بالا نرفت و ازش حمایت نشد توسط گروهی از مردم افغانستان . پاکستان مثل ایران نیست که دولت افغانستان آب هیرمند را بست و کاری نکرد پاکستان با ورود ترکیه به افغانستان قدرتمندتر میشود

>>>   تو همینطور دیورند دیورند گفته برو پاکستانی برایت طالب را درست کرده که از این سویت که بزند از آن سوی دیگرت می‌کشد.

>>>   بی منطق ها همین چیزی را که دارید اداره نمیتوانید دعوای ملک دیگران را چه دارید؟ مردم آنسمت مرز رسمی دیورند دیگرخر نیستند با شما یکجا شوند، آنها را پاکستانی ها حال اصلا کرده اند۰

>>>   نھ پشتون پاکستان پشتون افغانستان را قبول دارد ونھ ھزارھ اش ھزارھ افغانستان را،من با یک پشتون کار میکردم کھ اصلیتش از افغانستان بودند اما تابعیت پاکستان را ھم داشتن حتی در صفوف اردوی ملی ھم خدمت کردھ بود میگفت:افغانستان چی است؟پاکستان سوپر پاور است

>>>   ملت ستم دیده افغانستان درود بر شما ما صمیمانه از حرکت و خیزش های مردمی تشکر و قدر دانی می نمایم. افغانان عزیز خیزش های مردمی قابل قدر است اما کافی نیست بپا خیزید غده سرطانی طالب را برای همیشه از افغانستان بیرون کنید ‌ریشه کن سازید. تهاجم طالبانی یعنی تهاجم استعمار سیاه پنجابی تهاجم طالب یعنی تهاجم پاکستان بکشور تان تهاجم طالب یعنی تهاجم استعمار سیاه بکشور تان صورت گرفته است و صد ها جنرال کارکشته پاکستانی طالبان را قومنده میته تهاجم طلب تهاجم پاکستان در وطن تان است وطن یعنی مادر مادر یعنی ناموس و زن و مرد تان مسلح شوید و متجاوزین استعمار سیاه را از کشور تان بیرون کنید.
طالب یعنی پیش مرگان آی اس آی طالب یعنی پیش مرگان پنجابی ها طالب یعنی تباهی طالب یعنی بربادی طالب یعنی دشمن زنان طالب یعنی دشمن دختران طالب یعنی دشمنان مادران تان طالب یعنی دشمنان خواهران تان طالب یعنی دشمن پدران تان طالب یعنی دشمن فرزندان تان طالب یعنی دشمنان افغانستان طالب یعنی تمام مردم افغانستان طالب یعنی انتحار طالب یعنی انفجار طالب یعنی هم جس باز طالب یعنی کمونستان طالب یعنی دشمن علم وپیش فت طالب یعنی دشمن پشتون طالب یعنی دشمن اذادی طالب یعنی اجیران استعمار سیاه طالب یعنی افت طالب یعنی بلا طالب یعنی هیولا طالب یعنی جنایت طالب یعنی مسلمان جعلی طالب یعنی مایه شرم ساری طالب یعنی دشمن پیشرفت طالب یعنی کافر طالب یعنی منافق طالب یعنی مزدوران بیگانه طالب باید بهر قیمتی ازبین برده شود. نیروهای امنیتی یعنی مدافعین وطن تان نیروهای امنیتی یعنی فرزندان تان نیروهای امنیتی یعنی افتخار وطن تان نیروهای امنیتی محافظین وطن تان نیروهای امنیتی محافظین خود تان . افغانان عزیز هر کدام تان باید یک سرباز شوید هر کدام تان برای وطن تان یک مخبر شوید وهر حرکتی مشکوکی را به امنیت ملی فورا گزارش دهید.
شیخ الاسلام

>>>   ادعای ارضی همیشه درافغانستان تشنج وبی ثباتی بار می آورد درحالیکه خط دیورند ازطرف زمام داران افغانستان امضا وتایید شده است بعد ازعبدالرمان خان 21 بار امضاوتایید شده است.ادعای لروبر خواهان باطل است.
بااحترام عبید.

>>>   دیورند گفته بمیر. هیچ وقت ان مردم با اینطرف یکجا نخواهند شد برق، انترنت، سرک ومکتب دارند پس چی .گ....و میخورند با افغانستان یکجا شوند؟؟
اگاه مسایل سیاسی

>>>   رقاصه های اتن باز وقتی در میدان لاف داخل شدند دیورند چه که حتی تا پل اتک را در یک چرخ پس می‌گیرند.
تر نیکه اش فروخت حال این لوده قبول ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است