قریشی از محب عصبانی نیست
برخی ارتباطات رسمی آمریکایی ها که قبلا از طریق پاکستانی ها با مقام های افغان صورت می گرفت، بصورت مستقیم با مقام های افغان با تابعیت آمریکایی صورت می گیرد و این موضوع باعث عصبانیت و نگرانی پاکستانی ها شده است 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۷    ۱۴۰۰/۳/۱۸ کد خبر: 167308 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)یکبار دیگر اسم حمدالله محب (نواسه مولوی خالص رهبر حزب اسلامی با خانم و فرزند آمریکایی که از کودکی در آمریکا بزرگ شده و تحت تعلیم بوده است) تیتر خبری رسانه ها شده از سخنان وی در مخالفت با پاکستان تحلیل ها و برداشت های متفاوتی شده است.
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان ماه گذشته در جریان سفرش به ولایت ننگرهار، به انتقاد تند از پاکستان پرداخت و گفت که این کشور هیچ عزت و افتخاری ندارد. محب همچنین گفت که اقوام پاکستان از جمله پشتون‌ها و بلوچ‌ها دل خوشی از اسلام آباد ندارند و به خاطر حق شان می جنگند.
حمدالله محب افزود که بین سران طالبان مخالفت بر سر قدرت جریان دارد و مذاکرات صلح نیز به دلیل حاضر نشدن این گروه متوقف شده است. طالبان اداره برقراری صلح را ندارد و جنگ نیابتی اعلام نشده پاکستان را در این کشور به پیش می‌برد.
حمدالله محب همچنین تصریح کرد: قطع رابطه پاکستان با ما تاثیر چندانی ندارد، زیرا همین حالا رابطه خوب نیست. چه کاری را می‌توان مثال آورد که رابطه خوب با پاکستان را ثابت کند؟ پاکستان به جای قطع رابطه با ما بهتر است رابطه‌ خود را با گروه‌های تروریستی قطع کند.

به دنبال اظهارات محب، برخی منابع حکومت پاکستان گفتند که از این پس اسلام‌آباد هیچ تعامل دو جانبه با مشاور امنیت ملی افغانستان نخواهد داشت و افزودند که اسلام آباد از بابت این موضوع به دولت کابل شدیداً اعتراض کرده است.
شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان خطاب به حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: به عنوان وزیر خارجه پاکستان می‌خواهم بگویم تا زمانی که جلوی بدزبانی تان را نسبت به اسلام آباد نگیرید، هیچ پاکستانی با شما صبحت نخواهد کرد و دست‌تان را نخواهد فشرد. از زمان سخنرانی شما در ننگرهار، خون من و تمام مردم پاکستان از شدت عصبانیت در حال جوشیدن است و شما باید شرمنده باشید و در قبال سخنان‌تان مقصر هستید.
وی ادامه داد» من با جامعه جهانی مطرح می‌کنم که این فرد «محب» به عنوان مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، در واقع یک عنصر تبا‌ه‌کننده صلح در افغانستان است.

آیا واقعا پاکستانی ها از سخنان حمدالله محب عصبانی هستند؟
در واقع عصبانیت وزیر خارجه پاکستان و واکنش دیگر مقام های پاکستانی از سخنان حمدالله محب، هیچ ارتباط مستقیمی به شخص حمدالله محب و دولت افغانستان ندارد، بل این واکنشی است که پاکستانی ها نسبت به آمریکایی ها انجام میدهند و در رسانه ها بگونه دیگری تبارز پیدا می کند.
در این اواخر برخی ارتباطات رسمی آمریکایی ها که قبلا از طریق پاکستانی ها با مقام های افغان صورت می گرفت، بصورت مستقیم با مقام های افغان با تابعیت آمریکایی صورت می گیرد و این موضوع باعث عصبانیت و نگرانی پاکستانی ها شده است.

احساس می شود که با خروج نظامیان امریکایی بصورت ظاهری از افغانستان، جاسوسان کارکشته و پرورش یافته آمریکایی افغان تبار، بر وظایف شان مسلط شده و می توانند حافظ منافع آمریکایی ها در منطقه باشند و این موضوع از چند جهت نگرانی پاکستانی ها را فراهم آورده است.

نخست اینکه تا اکنون حافظ منافع غارتگرانه آمریکایی ها در منطقه پاکستانی ها بودند و اگر در کنار آنان رقبای دیگری از افغان تبارهای آمریکایی در افغانستان، حفاظت از منافع آمریکایی ها را عهده دار شوند، امکان دارد کمک های نظامی و پولی آمریکایی ها به پاکستان تقلیل یافته و قسمتی از آن کمک ها به افغان تبارهای آمریکایی داده شود که این موضوع برای پاکستانی ها قابل تحمل نیست.

دوم اینکه وظیفه تروریست پروری پاکستانی ها که به وسیله آن از بسیاری کشورها و افراد از جمله عرب ها باجگیری می کنند به افغان تبارها واگذار شود که این موضوع نیز از قدرت پاکستان در منطقه می کاهد و از نظر اقتصادی نیز ضربه بزرگی بر چرخه پاکستان وارد می کند.

سوم اینکه از نفوذ پاکستان بر افغانستان کاسته می شود. دیگر پاکستانی ها بر روی مقام های افغان تسلط نخواهند داشت. آنان دیگر واسطه ارتباط با آمریکا نبوده و افغان ها مستقیم از آمریکایی ها دستور خواهند گرفت که این موضوع از لطاظ سیاسی ضربه بزرگی بر پاکستان وارد می کند.

در هرحال آنچه مشخص است، حمدالله محب شاید با پاکستانی ها میانه خوبی نداشته باشد، زیرا به آنان نیاز ندارد و خودش تابعیت آمریکایی دارد و مورد تایید استخبارات آمریکا است اما فرد اول نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز نیست.
حمدالله محب تا کنون چندین بار بازی های بچه گانه ای را براه انداخته، گاهی بصورت ظاهری با خلیلزاد مخالفت میکند و گاه با برخی دیگر اما هرگز جرات مخالفت مستقیم و علنی را با سیاست های غارتگرانه آمریکا ندارد زیرا خود مامور مستقیم آنان در افغانستان است و در حال حاضر بجای اینکه مشاور امنیت ملی افغانستان باشد، یکی از حافظان منافع آمریکا در افغانستان و یا شاید در منطقه باشد.

در این میان آمریکا برای اینکه مقام های سیاسی پاکستان را آرام بسازد از ایجاد پایگاه هوایی آمریکایی در پاکستان برای حمله به افغانستان خبر داده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمدالله محب
قریشی
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   مردم نفرین شده که هر روز جوقه جوقه به کشتارگاه می روند، جنگ، فقر، مرگ بی سرنوشتی بیداد می کند، رهبران فاسد شان جای تعقل برای جلوگیری از تباهی و مرگ صدها شهروند و سربازان جوان درجبهات جنگ تعریف ناشده به رنگ های بیرق چسپیده اند، رنگ ها را نفرین می کنند، رنگ های سیاه ،سرخ، سبز و سپید بیرق در یک جغرافیای بدون آزادی، بدون حاکمیت ارضی، بدون ملت و دولت که چهار راه عبوری اشغالگران است، بلند کردن به چه معناست ؟
ما نه ملت شده ایم و نه کشوری مستقلی داریم که بیرق ملی داشته باشیم. رنگ بیرق شما همان رنگ سفید شکست و تسلیم است !
شرم تان بادا برغرور شکستۀ تان، ای جنگ افروزان بی آزرم با این موضعگیری خصمانه تان برای هیچ و پوچ، ای تبار دشمن آزادی و انسانیت !
ثریا بها

>>>   محب در ارگ دو رخه کار میزند.
هم آغای گل لوگری را خوش میسازد و هم بی بی گل لبنانی را.

>>>   خوشا بحال پاکستانی ها که مولاتانا های شان برای ما ترورست پرور وبر ای وطن خود پاکستان ملیون ها دالر درامد ایجاد میکنند ، ملاهای ناملای ما درتمام جهان صرف همه ذهن وحواس خودرا معطوف ریش ساخته اند گویا همین چند تار ریش متضمن هردو دنیای انسان است ،اینهاذره وطن دوستی در قلب وذهن شان نیست واز حب الوطن من الایمان خالی هستند ، برعکس مولاناهای ترورست پاکستان حتی می گویند: اول پاکستان بعد اسلام،
حالا که امریکا درخاک شان پایگاه میسازد یک مولانا اعتراض ندارد وفتوای جهاد نمیدهد ، اگر این پایگاه درافغانستان باشد آن وقت این مزدوران بی ایمان آی اس آی می گویند: افغلانستان دارالحرب است،
وحالا که امریکائی ها درپاکستان مرکز ایجاد میکنند باید ملا های یی وطن ما هم فتوا بدهند که پاکستان دارالحرب است>
ر

>>>   حمدالله محب با این واقعیت گوئی هایش درقلب هزاران افغان جای گرفت ،
ر

>>>   محب با این سخنانش در کریشی مُرچ انداخت،

>>>   مشاور امنیت ملی امریکا گفته است: پاکستان تضمین میکند که دیگر افغانستان برضد امریکا استعمال نخواهد شد بشرط آنکه توسط پاکستان اداره شود وسالانه امریکادوصد ملیارد دالر برای پاکستان بدهد
مشاور گفت ما مذاکرات سازنده با ادارات اسخباراتی وسیاسی پاکستان داشته ایم وجزئیاتش را افشا نمیکنم

>>>   به این جنگ زرگری اعتماد نکنید ارگ و پاکستان در زیر فرمان امریکا استند و جنگ زرگری برای فریب مردم است

>>>   به پاکستانی ها بگویید که از ما عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر

>>>   زنده باد.آقای محب باید بقیه سیاست گرانم جرت کنند از مشاور یاد بگیرند و علیه پنجاپیا یک صدا شوند ، تاشر زاده های آی اس آی و نوگرانش کنده شود، و اعلان جهاد کند علیه آی اس ای که پشتون های آنطرف خط مرز و کل مردم افغانستان بایک اقدام شجاعانه دوباره تاریخ را زنده کنند و پنجاپی هارا نابود کنند، مانند زمان احمد شاه بابا و غزنویان ،

>>>   البته درین آواخر تعدادی از مردم دم از مقاومت دوم در برابر طالبان سر دادند همین طور هم است کم نیستند کسانیکه از دست جمهوریت و امارت سیاه به ستوه آمده اند بخش کثیر از مردم خواستار ایجاد یک گروه مقاومت گرا در برابر غنی تقلب کار و طالب تروریست است ؛ محب میخواهد این گروه ناراضی در دام فریبنده ارگ بی اندازد شما البته شما شاهد صحنه چینین تکراری در دور انتخابات ریاست جمهوری بودید حنیف اتمر ، عطا و قانونی را فریب داد گویا مخالف غنی است در حالیکه بعد تر دیده شد آیشان به حیث وزیر خارجه گماشته اند ایشان میخواهد گروه های ضد پاکستان وارد یک دایره کند و فکر شان را در طول زمان عوض کند

>>>   او برادر ها خیر است این لوده یک لاف اوغانی زده اگر نه خودش یک دیسانتی و قیضه اش هم در دست یک زن خارجی است، لنگه قبیله را هم بر سر وقتی میزند که دریشی بادار انگلیسی اش هنوز هم در جانش است.
این قریشی پاکستانی هم کلان آدم همین قدر نمی‌داند که این اتن باز های اوغان تمام شان همینطور لافوک می باشند.

>>>   به هرحال آقای محب حرف های خوب گفت پاکستان یک کشوری جلب وجزب تروریستان است هرکشورکه بخواهد گروی را تشکیل دهد فقط کافیست مقدارپول به پاکستان بدهد براش یک گروی را تشکیل میدهد بنام مجاهد وجان برکف مصل طالبان وغیره برای شان مفت ومجانی تاسرحدی مرگ می جنگد آقای محب حقیقت را گفت که نباید می گفت بخاطراینکه میشه کم کم جامه جهانی دست ازباج دادن به پاکستان بکشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است