هزاران همکار بریتانیایی ها اقامت انگلیس می گیرند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۶    ۱۴۰۰/۳/۱۳ کد خبر: 167269 منبع: پرینت

همزمان با آغاز خروج نیروهای نظامی بریتانیایی و آمریکایی از خاک افغانستان، مقامات بریتانیا از اجرای طرحی برای تسریع در روند انتقال کارکنان و مترجمان افغان ارتش خود به این کشور خبر داده اند که علت آن تغییر در وضعیت امنیتی افغانستان عنوان شده است.

بر اساس این طرح که توسط مقامات بریتانیا اعلام شده است، هزاران نفر از کارکنان و مترجمان افغان ارتش بریتانیا می‌توانند به همراه خانواده های خود، در چهارچوب برنامۀ تسریع انتقال و اعطای اقامت به کارکنان بومی افغان، در بریتانیا مستقر شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکثر افراد واجد شرایط در این طرح، مترجمان افغانستانی هستند که برای نیروهای بریتانیایی در درگیری های اخیر کار می‌کرده اند و اکنون با خروج نیروهای نظامی غربی از افغانستان، بیم آن می‌رود که این افراد هدف حملات طالبان قرار گیرند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که از زمان پایان عملیات جنگی نیروهای نظامی بریتانیایی در هلمند در سال ۲۰۱۴، مترجمان افغانِ ارتش بریتانیا در معرض خطر حملات انتقام‌جویانه از سوی طالبان بوده اند. این در حالیست که انتظار می رود پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در اواخر سال جاری، نگرانی از امنیت جانی کارکنان افغان ارتش های خارجی، افزایش یابد.

پیش از این، صدها مترجم افغان به بریتانیا منتقل شده بودند و اکنون با اعلام طرح جدید این کشور، انتظار می‌رود صدها نفر دیگر مجوز اقامت در بریتانیا را دریافت کنند.

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا، در این زمینه گفت: «شمار این افراد با در نظر گرفتن اعضای خانوادۀ آنها به ٣۰۰۰ نفر می رسد».

وی تأکید کرد: «با خروج قدرت‌های غربی از افغانستان، تهدیدها از جمله حملات هدفمند از سوی طالبان افزایش خواهد یافت. این طرح، از افرادی که سال‌ها از نیروهای مسلح و دولت بریتانیا در افغانستان حمایت کرده‌اند و اکنون احساس می‌کنند در معرض خطر هستند، حمایت می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به دلایل مسائل امنیتی به بریتانیا بیایند. این کاملاً درست است که ما در کنار این افراد باشیم».

بن والاس افزود: «وظیفۀ من به عنوان وزیر دفاع بریتانیا این است که از این افراد حمایت کنم و امیدوارم که مردم بریتانیا نیز از آنها حمایت کنند زیرا این افراد اغلب برای محافظت از مردان و زنان نیروهای مسلح ما خطرات زیادی را به جان خریده‌اند.»

در طرح پیشین دولت بریتانیا برای انتقال کارکنان افغان ارتش، از آنجا که نوع و سابقۀ خدمت این افراد در نظر گرفته می‌شد، مترجمان افغان بسیاری نتوانسته بودند از دریافت اقامت بریتانیا بهره مند شوند.

این در حالیست که طرح کنونی، شامل کلیۀ افرادی است که در سال های گذشته در افغانستان برای نیروهای نظامی بریتانیا کار کرده اند و اکنون در معرض خطر جانی هستند.

قرار است با خروج قریب‌الوقوع نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری، نیروهای بریتانیایی نیز خاک افغانستان را ترک کنند. حدود ۷۵۰ سرباز بریتانیایی در ابتدای سال جاری میلادی در افغانستان باقی مانده‌اند که عمدتاً وظیفه تامین امنیت کابل را بر عهده دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
همکاران بریتانیایی
اقامت انگلیس
نظرات بینندگان:

>>>   باید برای مترجمین پناهندگان داده شود؛ و گر نه، این مترجمین در افغانستان بمانند بعد از مدت کوتاهی تمام جرم و جنایت و دزدی آن کشوری که این مترجم با او کار می کرده را افشا می کنند؛ جای خوشحالی نیست. همینجا است که که از چهارصد سال باینطرف که انگلیس در منطقه و کشور ما حکمفرمایی می کند هیچ افغانستانی راجع به خیانت های انگلیس ها در کشور ما خیانت قابل توجه ای ننشوشه، چون از دایره انگلیس ها خبری بیرون نشده است.
سهیل.

>>>   مغزهای فعال و متخصیصین را به این نام از افغانستان خارج میکنند تا از آنها برای کشورهای خود کاربگیرند و زمینه را به طالب آماده کنند و از افغانستان یک زندان وحشتناک بسازند و بعد معادن را غارت کنند پاکستان در این پروژه شریک است

>>>   سلام . در مورد همکارانی که قبلا مدتی را همراه بریتانیایی ها فعالیت داشته اند مانند سربازان ATF 444 که در هلمند فعالیت داشته اند سفارت بریتانیا کدام تدابیری در نظر گرفته است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است