زیبایی همت از فلسطین تا فاریاب
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۹    ۱۴۰۰/۳/۲ کد خبر: 167184 منبع: پرینت

من وقتی یک پیرمرد فلسطینی با ریش بلند سپید را می بینم که کل خانواده اش را از دست داده است، اما کلاشینکوف در دست فریاد می زند که تا زنده است از آرمان و حقوق مردمش دفاع خواهد کرد، از خود می پرسم که چرا ما چنین نیستیم؟ چرا ما (به شمول خودم و با احترام به آنهایی که در حال مبارزه و قربانی دادن هستند) حاضر نیستیم برای سرنوشت و سرزمین و آینده مردم مان بجنگیم؟ چرا ما تکانی به خود نمی دهیم، خطرهای عظیم در اطراف مان را روشن تر نمی بینیم و تصمیم نمی گیریم که آزاد زیستن و عزت داشتن، ارزش آن را دارد که برایش بجنگیم و دست به تفنگ ببریم؟

من وقتی مردم بیدار و نترس فاریاب و برخی از ولایات شمال را می بینم که روزها و روزها در مقابل ستم و تبیعض ایستاد می شوند، راهپیمایی و اعتراض می کنند و با صدای بلند و با جمعیت ده ها هزار نفری فریاد می زنند که تن به ستم و تبعیض نخواهند داد، امیدوار می شوم و در قلبم به این مردمان شجاع آفرین می گویم.

اما از خود می پرسم، ما در کجای ماجرا استاده ایم؟
از خود می پرسم وقتی یک ولسوالی چند صد هزار نفری دارای بلندترین سطح سواد در کشور و وضعیت مالی بسیار بهتر نسبت به دیگران (جاغوری)، قدرت سازماندهی، تجهیز و حمایت مالی 500 نفر مرد مسلح آموزش دیده برای دفاع را ندارد، چه امیدی می توان به مردم و فردای شان داشت؟

در شرایط امروز، ما به مردان نترس و مردان عمل نیاز داریم. به مردانی چون علیپور نیاز داریم. به کسانی که کمتر شعار می دهند، درگیر تجلیل از جشن والنتاین و پوقانه های رنگی نیستند و گدایی و شیوه ها و تخنیک های متفاوت گدایی از این و آن (از گدایی برای حقوق بشری مان تا گدایی برای...)، اول و آخر فکر و اندیشه شان را تشکیل نمی دهد. آنهایی که حاضرند برای مردم، آینده، سرزمین و عزت مردم شان مقاومت کنند، بجنگند، تاپه بخورند و اگر لازم باشد از جان عزیز مایه بگذارند.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فلسطین
فاریاب
نظرات بینندگان:

>>>   فاشیزم غنی هیبت طالب شکست
مداریگری کرزی به اجانب شکست
از همت والای دلیران شمال
فاشیزم، به زور بازوی غالب شکست

>>>   خداوند اسرائیل را قوت دهد تا تخم عرب ترورست مفسد را از جهان براندازد همین اعراب قمار باز شرابی و مفسد بودند که در طول این چهل سال آتش جنگ وتباهی را درافغانستان روشن نگهداشته اند
چرا این ترورستان به فلسطین نمیروند

>>>   معذرتم رابپذیرید، اماراستش من درکنارنظردهنده دوم ایستادم.
متقی

>>>   اجدادمن راوحشیانه یهودنه، بلکه اعراب وحشی به قتل رساندند.مگر شاه دوشمشیره بادوشمشیر گل میکاشت یاپدرکلان من وتوراگردن میزد؟
شایدروزی افغانها صاحب عقل شوند،امامن دیگردرقیدحیات نخواهم بود.
راوی

>>>   خداوند را باید جواب دهی بی پروا ادعا داری .همه را نتوان به یک چوب راند .در عرب هم خوب هست بد هم هست .از کجا معلوم که تو نکویی . الله اعلم خدا می داند .مردم ستمدیده فلسطین قربانی توطئه همان کسانی هستند که درافغانستان توطئه می کنند .در اروپا و آمریکا جنگ نیست اما در آسیا و خاورمیانه استعماری پیر انگلیسی واستکبار آمریکایی ودول اروپایی متحد آنها جنگ ها براه انداخته واریز آن استفاده ها برده اند .
عبدالله از ایران

>>>   وطندار اغا>>
قضیه ای فلسطین کاملا شباهت به قضیه ای افغانستان دارد. فلسطینی ها اگر نسل بعد نسل قربانی دهند مشکل شان حل نمیشود.زیرا رهبران مفسد و استفاده جو در راس جنبش فلسطینی انها قرار گرفته است. چنین وضعیت در افغانستان کنونی هم حاکم است.جوانان افغانستان هم مانند فلسطینی ها در راه حفظ خاک و دموکراسی در افغانستان قربانی های بیشمار داده اند ولی همیشه دزدی از کمین جسته و خود را رهبر و خردمند جا زده و کشور را دو دسته به غرب و امریکا تقدیم کرده اند اینها خود را در لباس روشنفکر و تحصیل کرده مجاهد تکنوکرات کتمان کرده و بیشترین خیانت ها را در حق این ملت روا داشته اند کشور را بنام مذهب زبان قوم ملیت و سمت پرستی تکه تکه کرده اند این پروسه هنوز هم دوام دارد.
ارزگانی

>>>   داکتر ظهیر سعادت
هموطنان گرامی
عمر حضور امریکا در افغانستان، ۲۰ سـال است، حال آنکه حیات تاریخی - تمدنی - سـیاسیِ ما فراتر از دهه‌ها و سده‌ها و هزاره‌هاست. شایستهٔ مردم و ملتی چو ما نیست که از خبرِ خروج نیروهای امریکایی دستپاچه شویم و روحیهٔ خود را ببازیم.
ما قبل از حضور نیـروهای خارجی و جامعهٔ جهانی، از سهمگین‌ترین شرایط و دشـوارترین آزمون‌ها به‌سلامت عبور کرده‌ایم، حماسـه آفریده‌ایم و به زنده‌گی پُرغرورِ خویش ادامه داده‌ایم.
شایسته اینست که بر پهلوهای مثبت این خبر و تصمیم تمرکز کنیـم:
امریکایی‌ها می‌روند و مـا با غیرت ملی - میهنی‌مان می‌مانیم و می‌ایستیم تا با بسـیج نیروها و منابع خویش سـرزمین‌ِ زخمی‌مان را آرام و آباد سازیم!

>>>   یک شوخی :
بعضی از داوود نام ها هیچ طالع و اقبال خوب ندارند، انجنیر داوود زمانی میخواست والی ولایت بلخ شود نشد که نشد، حالا کسی بنام داوود لغمانی میخواست که والی فاریاب شود این هم نشد که نشد.
بناً در قسمت این داوود نام ها اصلاً والی شدن نوشته نشده است و طالع والی شدن را ندارند.
اما این دو بزرگوار داوود نام یک فایده کردند که خیلی مشهور شدند و نام هایشان در تمام رسانه ها و صفحات اجتماعی دست بدست و در مورد شان خیلی تبصره ها شد.
اگر والی نشدند ولی خوب مشهور خو شدند.
احمد سعیدی

>>>   پیری سلمانش را به باغی برد تا سر و ریشش را پیرایش دهد. سلمان چون پیر را تنها دید تیغ سلمانی بر شاهرگش نهاد و گفت: دخترت را به من می‌دهی یا تیغ در شاهرگ فرو برم؟ پیر درنگ کرد اما سوزش تیغ روی شاهرگ سبب شد بگوید دخترم را دادم.
چون کار پیرایش تمام شد، سلمان با خوشحالی رفت. پیر مرید تیزهوشی را خواست و داستان به او گفت. مرید تیزهوش گفت باید به محل حادثه برویم. مرید چون به همان جا رسید گفت این جا را بکاوید! پیر تعجب کرد اما محل را کاویدند. پس از کمی کاویدن خم طلا از زمین نمایان شد. مرید به پیر گفت: این گستاخی از ایستادن سلمان بر همین گنج بوده است!
روزگار زورمندان، حکومتی ها و طالبان ما نیز همین‌گونه است. بر گنجینه‌های از پول تریاک، چپاول و تاراج مردم ایستاده اند و با جرأت تیغ برگلوی مردم می‌نهند.
ای داد و بیداد!
عزیز رفیعی

>>>   فاریاب ومردم فاریاب تحول آفرین رویداد هاست هرگاه هر تحولی در شمال خیزد از فاریاب تحول شمال تحول افغانستان
مختصر سقوط فاریاب سقوط شمال است سقوط شمال سقوط افغانستان است.
در تظارات مردم فاریاب بیش از ۱۰۰۰۰ده هزار نیروهای مسلح مردمی جنبشی را برعلیه تهدید کوماندو های اشرف غنی به نمایش گذاشت هشدار داد کوماندوهای قومی ذوب میشود اگر ضرورت شود ۵۰۰۰۰پنجاه هزار مسلح را آماده می سازیم مردم مردم سرشار و دلیر است مردم فاریاب شور بخورد شمال شور میخورد توانایی شکست حکومت قومی پشتون ها وامارت طالبان را دارند.
احمدتاجیک بلهی۶

>>>   اعراب وحشی به سرزمین مقدس اجدادمن وتووحشیانه حمله کردندو هزاران معصوم رابنام جهادسر بریدندو سایران رابنام جزیه،فدیه، عشرو ذکات چورچپاول کردند. پس ازتربیه ملاهاونصب انها درمقام خودشان وطن ماراترک کردند.اگراز یهودمفادی ندیدیم، ضرری نیز متوجه اجدادبیگناه من نبوده....
بهرام

>>>   وطندارعالیقدر!
اضافه ترازچهل سال بنام این وان جنگیدیم،مگرکفایت نمیکند؟
چه وقت انزمان فراخواهید رسیدکه عوض جنگ مثل ملت های هوشیاروبیدارمصروف عمران وابادی وطن خود شویم؟
مگرگاهی اوراق تاریخ را ورق زده ایدومیدانیدکه سرزمین های موردمنازعه اسراییل وفلسطین،سرزمین اصلی یهوداست واعراب درزمان قدرت شان باسردادن نعره های(ننه کبیر) انرابه زوراشغال کرده بودند؟
عارفی

>>>   ایکاش عوض باسوادنادان،بیسواددانا میبودیم.
منصور

>>>   جناب دوکتورسعادت!
-حیات تاریخی مابه هزاره هامیرسد دقیق.ولی جزشرمساری دران چیزی دیده نمیشود.
-ماازکدام ازمون به سلامت عبورکردیم ؟کدام حماسه افریدیم ؟وکدام زندگی پرغرورداریم؟ که خودت خبرداری ومانی.
-من که جزوطنفروشی چیزی بنام غیرت ملی ومیهنی نمی بینم.
سعادت تان را میخواهم.
عاقل

>>>   فلسطینی ها هرگز مظلوم نیستند آنها خود شان زمین های خودرا در زمان پیش از تاسیس اسرائیل یعنی 1948 به دوبرابر قیمت نرخ روز برای اسرائیلی ها فروختندوقتی تعداد اسرائیلی ها زیاد شد وفلسطینی های سود جو بخود آمدند کار از کار گذشته بود اصل مظلوم اسرائیلی ها هستند که یک مراتبه سرزمین شان توسط رومی ها باردیگر توسط انگلیس ها باردیگر توسط بخت النصر اشغال وسرگردانی های زیادی نصیب اینها شد با همه اینها فعلا وقبلا اسرائیلی هابا صلح منصفانه حاضرند اما شرارت پیشه های فلسطینی می گویند: میم زرما کلی ازما،
با همیتن حالت اسرائیلی ها سالانه ملیون ها دالر برای فلسطینی ها کمک میکنند اما منطق عرب ها صرف جتنگ وکشتار است ،اسرائیلی ها نمیگگویند باید فلسطینی ها نابود شوند، اما اعراب ترورست می گویند: باید اسرائیل نابود کگردد،
شما قضاوت کنیداگر قدرت وامکانات اسرائیل دراختیار فلسطینی ها می بود با اسرائیل چی میکردند،
گربه مسکیبن اگر پرداشتی
تخم گنجشک از جهان برداشتی ،

>>>   به آنانیکه بانفرت یهود یهود میگویند:
1- اسلام ویهود هردو یکتا پرست هستند
2- حکم اسلام ویهود درمورد سارق زانی یکی است یعنی قطع ید وسنگساز زن برکار
3- یهود واسلام هردو گوشت حرام نمی خورن مثالش گوشت خوگ
4- یهود و.اسلام هردوحجاب زن را تاکید می نمایند
5- یهود واسلام هردو ریش را خوش دارند حتی یهودی ها موی سر راهم می گویند باید تراشیده نشود
6- یهود واسلام هردو بهشت ودوزخ پل صراط وروز رستاخیز را پیش بینی کرده به آن معتقد هستند
7- پیامبر یهود با کتابش در قرآن تائید شده
درینصورت یهود چی عیبی دارد وچی تفاوتی زیادی با اسلام دارد ؟؟؟
ر

>>>   به جناب متقی وراوی :
1400 سال پیش که اعراب برای غارت ما تحت نام غنیمت لشکر کشی میکردند در بین شان تعدادی اعراب بودند که حتی خود شان تا آن زمان مسلمان نشده بودند وپیش از حرکت بطرف خراسان نخست درمورد چگونگی تقسیم غنایم فیصله میکردند وبعد حرکت میکردند وبرای حصول آن خورا به کشتن میدادند هزاران هموطن مارا اسیر گروگان برده کردند ودربازارهای بغداد وشام به نرخ شلغم فروختند مردم افغانستان دوصد سال درمقابل این راهزنان مقاومت کردند مخصوصا کابل شاهان وشیرمردان سیستان ،
لشکر طاوس اعراب راکه برای تصرف کابل ودست اوردن درهم و دینار وبرده غلام آمده بودند شاه کابل آنچنان برای شان ضربه زد که صرف چند تن شان مانند مکناتن تواننستند خودرا زنده به سیبستان برسانند
بعدا یعقوب لیث صفاری حتی قصد برانداختن خلیفه عرب را داشت
عرب های ترورست با ابومسلم خراسانی با افشین با نیزک بادغیسی با استاد شسیس هراتی چی کردند ؟
همین حالا چرا مردم ایران افغانستان پاکستان سوریه برای پناهندگی ومهاجرت درعربستان جای ندارند اما دراروپا وامریکا که انسانها زندگی میکنند بر ای اینها پناهگاه ومحل زندگی موجود است؟؟

>>>   به نظر دهنده آخر:
در آنصورت پیغمبر میشدی و نه زن میگرفتی و به امت خود از چهار رن ریاد حق نمیدادی.

>>>   وقتی اعراب چندین صده قبل به سرزمین خراسان حمله ورشدند،باشندگان انزمان سه انتخاب داشتند.
-دین عربی رابپذیرندوبنام عشروذکات به اعراب پول بپردازند.
-اگردین عربی راقبول ندارندبنام جزیه بایدبه اعراب پول بپردازند.
-اگرازایین خود(بودایی وزردشتی) روگردان نیستندوجزیه نمی پردازندبایدکشته شوند.
عده زیادی باشهامت ومردانگی،تن به ذلت ندادندومسیرسومی راانتخاب کردند ومردانه تااخرین رمق حیات رزمیدند وجان دادندولی حماسه وافتخارافریدند.
درود برروان پاک ومقدس همه این دلاوران بی بدیل.
بیدار

>>>   برداشت من ازین نوشته هااین شدکه مردعربی بنام قیس دوشمشیربادست نیاکان من راسربریده است وحالا من باید برمزاراین مردوحشی(شاه دوشمشیره) دعاودرود بخوانم وحتما ارواح پاک نیاکانم نظاره گر این احماقت من است وروح پاکشان مرالعنت خواهدگفت.
ولی مسرور

>>>   فلسطین و افغانستان
بعد از مروز درد دل دوستان خواستم چند سطری نثار عزیزان کنم:
یهودیان در طول تاریخ مظالم بیشمار را متحمل گردیده اند از دوران بردگی در زمان فرعون در مصر تا قتل عام شش ملیون یهود در کوره های ادم سوزی توسط نازی های المان.
چهار قرن قبل مسیحیون ثروتمند یهودیان را تشویق به باز گشت به سرزمین فلسطین که امروز اشغال شده است کردند. چرا؟؟؟ بخاطر انکه مسیحیون ثروتمند اروپا میخواستند از مسلمانان بخاطر شکستهای شان در جنگهای صلیبی و به خصوص اشغال یوروشلیم توسط ترکان عثمانی دو قرن قبل انتقام گیرند . این گروه عظیم مدعی بودند و استند تا زمانیکه یهودیان به سرزمین اصلی شان باز نگردند عیسی بن مریم دو باره بر زمین بر نمیگردد....این ادعا بنیاد سیاسی دارد.و امروز هم یهودیان بر اساس ادعای ساخته و بافته ای خود شان فلسطین را promised land از طرف خداوند برایشان میدانند و انرا تحفه ای الهی میپندارند.
یک قرن قبل انگلیسها و عد ه ای از یهودیان ثروتمند مقیم اروپا به این نتیجه رسیدند تا قطعه زمین را در افریقا کشور کنونی یوگندا برای خویش خریداری و دولت جدید اسراییل را بنیاد گذارتد ولی جنبش جدید بنام صهیونیست ها سرزمین فلسطین را بنام سرزمین اصلی انتخاب کردند و انها مدعی شدند که در توره کتاب مقدس شان خداوند گفته و و عده کرده است که برای یهودیان سرزمین اصلی شان { فلسطین } امروز را میدهد. یک گروپ از یهودیان مخالف ایجاد دولت اسراییل استند و دلیل انها این است که خداوند وعده کرده است ولی نه گفته است که .یهودیان باید از طریق زور و ترور باشندگان اصلی ان یعنی فلسطینی ها را اواره ساخته و سرزمین شانرا غصب نمایند. این گروه از یهودیان در مهاجرت به سر برده و زیاد ه تر تعداد شان در کانادا مریکا و انگلستان جمعیت های خویشرا دارند ...
از انجاییکه ترکیه عثمانی ملتها ی تحت استعمار خویشر به شمول فلسطین را در فقر عقب ماند ه گی شدید نگهداشته بود یهودیان ثروتمند بعد از گرفتن اشاره سبز از طرف دولت انگلیس در ۱۹۱۹ به مهاجرتها و خریدن فارمهای زراعتی در فلسطین کنونی اغاز کردند.اولین گروپ تروریستی در سرزمین فلسطین توسط یهودیان ایجاد شد و از همان زمان انها به حملات شان بر مزارع و خانه های فلسطینی ها اغاز کردند ... حتی این گروپ بر مقامات انگلیس که فلسطین مصر سوریه و عراق کنونی تحت اشغال شان بعد از جنگ اول جهانی بود نیز حمله میبردند. بعد از جنگ دوم جهانی کشور های اروپایی به این فیصله رسیدند تا برای یهودیان شان اجازه مهاجرت دهند. شوروی بیشترین یهود را داشت .یکی از صدراعظم های وقت اسراییل خانم گولدا مایر یهود تبار روسی بود...در فاصله بین ۱۹۱۹ و ۱۹۴۵ یهودیان طور گسترده حقوق فلسطینی ها را نقض کردند انها را به مهاجرت های اجباری مجبور ساختند که در نتیجه قیام بزرگ فلسطینی ها صورت گرفت.
بر اساس فیصله سازمان ملل متحد در سرزمین فلسطین دو دولت باشد یکی اسراییل دگری فلسطین ولی افراطیون یهود با اعمال تروریستی در وجود حکومات دست راستی افراطی یهودیان شانس را برای تحقق چنین پلان برهم زدند و امروز هم فلسطینی ها را از طریق فیصله های محاکم اسراییل که توسط قضات یهود عمل میکند مجبور به ترک خانه و کاشانه ای شان میکنند...موضعگیری های خصمانه ایران در برابر اسراییل و کمک این کشور به شیعیان لبنان {حزب الله} بهانه بدست افراطیون یهود برای سرکوب متداوم فلسطینی ها داده است.
دوستان گرامی موضوع حملات اعراب در افغانستان و قضیه فلسطین از هم جدا است.
حمایت از مبارزه خلق فلسطین وظیفه ای هر فرد روشن و هر حزب سیاسی با اهداف دموکراتیک میباشد . اگر احزاب سیاسی افغانستان سکوت کرده و میکنند در حقیقت در جرایم حکومت اپارتاید اسراییل شریک اند حکومت فعلی اسراییل که در راس ان حزب لیکود قرار دارد یک حکومت فاشیستی است.
هم چنان میتوان یهودیان افراطی گرا را تبعیض گران نیز نام گذاشت. اینها هیچ نوع حقوق انسانی را برای فلسطینی های تحت اشغال قایل نیستند...
انچه به کشور ما ارتباط میگیرد همانا اراده قوی و اتحاد سراسری مردم علیه استعمار انگلیس اسراییل و امریکا میباشد و برای رسیدن به چنین هدف عالی رهبر ملی ضرورت است. اگر به تاریخ مبارزات سیاسی و استقلال طلبی کشور های جهان توجه کنیم همه ای این کشور ها از هند تا افریقا و اروپا در راس هر جنبش ازادیخواهی رهبران خردمند که عاری از تعصبات قومی و زبانی و ملیتی بوده اند قرار داشتند...ما هم به وجود چنین شخصیتها ضرورت داریم ورنه برای سالهای زیاد همچنان برده ای بی زنجیر به سر خواهیم برد.
حنظله

>>>   بعداز 11 سپتامبر طیاره بی 52 چند تن عرب ترورست رانده شده از وطنش را با پرتاب راکت پارچه پارچه ساخت اما مردم خوست اجسلاد آن اعراب راکه برای ویرانکاری وآأم کشی به افغانستان وخوست آمده بودند را جمع نمو.ده دفن کرئده وبرمقبره شان دستمال بسته وشمع روشن میکنند . مرتعدادی مردمک خوست بجای اینکه مستقیم با خداوندبزرگ که از رگ گردن شان نزدیکتر شان است مراجعه کنند نمیروند بالای مقبره آن چند عرب واز طریق آن ترورستان به خدا مراجعه میکنند یعنی آن ترورستان را نزد خداوند واسطه میسازند
( ما افتخار می کنیم که افغان هستیم !!!)

>>>   حنظله صاحب .
هم درمیخ زدیوهم درنل.
عاقل

>>>   جناب اتش خاوری هر گاه شما به تاریخ جنگ جلال اباد ۱۹۸۹-۱۹۹۲ مشت نمونه خروار مراجعه کنید انگاه با وجود هزاران مشکل در سر راه قوای مسلح جمهوری دموکراتیک خلق افغانستان قوای مسلح در اندوره به مثابه ای نیروی فاتح از جنگ سر بلند گردید . شما چنین نکات از نظر افتاده ولی نهایت مهم و تاریخی را نا دیده میگیرید و در قضاوتهای تان سر از استین پاکستانی ها و جهادی ها بیرون میاورید .
موفق و سعاادتمند باشید.
دگروال عبدالحلیم افسر متقاعد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است