اپوزیسیون، از اینجا رانده و از آنجا مانده
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۴۰۰/۱/۳۱ کد خبر: 166880 منبع: پرینت

طالبان برای منتقدان و مخالفان اشرف غنی در داخل نظام حاکم که تمایل دارند برای کنار زدن و کنار نهادن غنی از راس جمهوریت و رهبری قدرت سیاسی، با آنها همسویی و همکاری نشان دهند، هیچگونه اعتنا و ارزشی قایل نمی شوند.

نشست اخیر مسکو نشان داد که طالبان حتی اخلاق و ادب انسانی را در برخورد با این ها رعایت نمی کنند و نگاه پر از نفرت و همراه با تحقیر و توهین به این مخالفان و منتقدان دارند.

طالبان که احساس می کنند فاتح جنگ در برابر امریکا و ناتو هستند و مطمین هستند که امریکایی ها با توافق یا بدون توافق صلح در مذاکرات میان افغانی، این کشور را ترک می کنند دیگر نیازی نمی بینند تا با مخالفان و منتقدان غنی و حتی رهبران و کلان های گروه های جهادی و تنظیمی پیشین رابطه و بده و بستانی داشته باشند.

این وضعیت به سود اشرف غنی در مسند حاکمیت است و او را در موقعیتی قرار می‌دهد که به مخالفان و منتقدان خود در داخل نظام حاکم بگوید دو صف و یا دو راه در پیش دارید:
یا با من در جمهوریت تحت ریاست و فرمان من و یا با طالبان.

آیا این منتقدان و مخالفان می توانند صف و راه سوم و جداگانه از غنی و طالبان بسازند و بر آن صف، محکم و متحد ایستاد شوند و باقی بمانند؟
اگر این ها ظرفیت شکل دهی چنین صف و توان ایجاد روایت مستقل از غنی، کرزی و طالب را می داشتند به این روز و این سرنوشت دچار نمی شدند:
از این جا رانده و از آنجا مانده!

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمهوریت
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   این نوشته بسیار واقعبینانه است ! مردم از چهره منفور غنی و چهره های ضد انسانی طالبان نقرت دارند اما نیست مردیکه علیه هر دو فاسد قد علم و مردم را رهبری و ضد هردو مفسد به پا خیزند وگر مسعودی می بود و یا نجیبی ، این امر بسیار آسان بود. اما افسوس که غنی و طالب دو چهره زیشت مردم را اولی مصرف بقا خود در قدرت و دومی ادامه لجاجت بیهوده کسب قدرت برای خود ساخته است.

>>>   مشکل عمده دربنجاست که هم دولت مسلح هستند و هم طالبان و هر کدام برای حفاظت خویش و یا توسعه نفوذ خویش از زور قوا استفاده میکنند.
اما اپوزیسیون دولت مسلح نیست و نمیتواند از قوای نظامی استفاده کند.
هرچند دوستم یگان وقت باتوری میکند و علی پور یگان وقت خود را داماد میتراشد.اما اینها نه درمقابل طالبان و نه هم در مقابل دولت توان مقاومت را دارند.
در تاجک ها تنها مارشال فهیم بود که در دوران معاونیت ریاست جمهوری اش که نزدیک ختم شدن بود و دوره کرزی تمام میشد و باید انتخابات میشد و دولت جدید می آمد،یک مرتبه در جریان بیانیه اش گفت که اگر به من خیانت شود(یعنی از معاونیت رییس جمهوری برطرف شوم)،باز سلاح خود را گرفته به کوه بالا میشوم.
همان بود که پیش از ختم معاونیت ریاست جمهوری اش و بالا شدن به کوه اش،نزد احمد شاه مسعود فرستاده شد.
یک تعداد دیگر جدیداً کلاه احمد شاه مسعود را در سر پسرش کردند ،که از او احمد شاه مسعود بسازند،اما نه این کلاه بر سرش میخواند و نه هم احمد شاه مسعود میشود.
گلبدین در فکر و خیال خودش است و یک اپرچونیست تمام عیار است.
با پاکستان ای است،با ایران ای است،با امریکا ای است،با دولت ربانی ای بود.با دوستم ای بود،با طالبان ای است.با وجودی که دولت وحدت ملی را نمی پذیرد،از همین دولت ای معاش میگیرد. یک شوروی مانده بود که چندین سال بر علیه او جهاد کرده بود،درین اواخر به بهانه مذاکرات صلح،به زیارت آرامگاه لنین رفت.

>>>   بأعراض معذرت كه اين ضرب امثل را اينجا ميآورم. گويند "تا احمق در جهان است، مفلس در نميماند." تا ما مردم احمق باشيم، همين چهار كلاها، مفسدين، دلالان، جاسوسان و خاكفروشان به نامهاي مختلف بالاي گرده هاي ما سوار هستند. ارگنج ها هـژده رقم گوشم ميخورند، سفره ي افتخاري گلبدين و ديگر رهبران با بيست رقم كباب مزين است. مردم نه نان دارند و نه برق ونه هم ارامش. اين مردم است كه روزانه در انفجار و انتحار كشته ميشوند، نه رهبران و فاميلهاي شان.

>>>   عطای چور چندین هغته در دوبی انتظار کشید تابلکه طالبان وی را بر ای پابوسی بپذیرند اما این افتخار نصیبش نشد !

>>>   آیا اپوزیسیون افغانستانی قدرتی هم دارند؟ فکر نکنم ، اگر هم داشته باشند، صلاحیت ندارد ، و آتاق فکری اجاره باور شدن آنها نمی دهند ، همیشه جلوی کاری های آنها می گیرند و حتی اجازه فعالیت بعضیا که از محلی خودشون دفاع می‌کند ندارن ، مورد شماتت آنها قرار می‌گیرند تا مبادا یه نفری از طالبان کشته بشن و نیروهای خود ساخته آنها نباید تاری از موی آنها کم بشه و گور بابای مردم بیچاره افغانستان که دارن چهل ساله تقاص پس میده ، و فعلآ هم می خواهند دو باره این بی‌سوادان قرن حجر رو روی گرده مردم افغانستان سوار بکنن مردمی که مردم 2001 نیستند و همه بچه های که اون زمان تولد شده الان 20 و 30 ساله هستند و آنها توی این دنیا انترنت و تکنولوژی به اون شعوری فکری رسیده‌اند که تشخیصی خوب و بد می‌دونن نمیشه کشور 35 میلیونی رو از قافله تمدن دنیایی فعلی عقب نگهداشت و دو باره افغانستان برود به گور تاریک مردم هاتل و باتل و دو باره برن قرن حجر،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است