موافقتنامه آمریکا و طالبان ملغی شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۸    ۱۴۰۰/۱/۳۱ کد خبر: 166879 منبع: پرینت

موافقتنامه ی دوحه میان امریکا و طالبان، موافقتنامه ی مشروط بود. اجرایی شدن موافقتنامه بسته به انجام تعهداتی می شد که طرفین آنرا عملی می کردند. اما اعلان موضع جدید و اخیر جو بایدن رییس جمهور امریکا مبنی بر خروج کامل نیروهای امریکایی، بدون قید و شرط و در واقع بدون توجه به تحقق شرایطی که در موافقتنامه درج شده، این موافقتنامه را عملا ملغی و بی اعتبار ساخته است.

به نظر می رسد که از لغو عملی موافقتنامه ی دوحه که سراسر به نفع طالبان بود، طالبان بازنده و زیانمند شده باشند.
امریکایی ها دیگر به آزادی هفت هزار زندانی طالبان و بیرون کردن نام ۱۲۹ طالب از لیست تحریم ها کاری ندارند.
حالا این وضعیت طالبان را به شدت نگران ساخته که چگونه زندانیان خود را آزاد کنند؟

برخی منابع می گویند که امریکایی ها بیشتر از یک هفته می شود که هر گونه رابطه و مذاکرات خود را با طالبان قطع کرده اند.
این در حالی است که پاکستانی ها تلاش دارند تا مذاکرات و رابطه میان امریکا و طالبان از سر گرفته شود و طالبان را به کنفرانس استانبول بکشانند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
موافقتنامه
آمریکا طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان باید درک کنند که روسای جمهور امریکا،اکثراً ادامه دهنده روسای جمهور قبلی نیستند.آنها در مبارزات انتخاباتی به مردم وعده های جدید میدهند و سیاست جدید اختیار میکنند.
با وجودی که جو بایدن از خروج نیرو های امریکایی از افغانستان که از طرف دونالد ترامپ پیشنهاد شده بود،موافقت کرد.اما باید تغیراتی در آن می آمد که دنباله رو دونالد ترامپ معرفی نمی شد.
برای زلمی خلیل راد باید معاون معرفی میشد،محل برگزاری نشست باید از قطر به ترکیه انتقال میکرد و تاریخ خروج نیز به تعویق می افتید و به ماه سپتامبر یعنی بیستمین سالگرد حملات بازدهم سپتامبر انتقال میکرد.
تشویش شما ازین که امریکا قوای خود را بیرون نمی کند،بیجا است.جو بایدن حتماً پیش از یازدهم سپتامبر قوای خود را از افغانستان بیرون میکند و شما میتوانید با خیال راحت در مذاکرات استانبول اشتراک کنید.من صمانت خروج قوای امریکایی را تا یازدهم سپتامبر میکنم.
در غیر آنصورت اگر شما در جلسه استانبول اشتراک نکنید،قوای امریکایی بیرون میشود و از دولت افغانستان توسط کمک های مالی و نظامی حمایت میکنند و مثل دوران داکتر نجیب شما موفق به گرفتن دولت نمی شوید،مگر این که امریکا مثل شوروی سابق تجزیه شود و کمک هایش به افغانستان قطع شود و شما دولت افغانستان را شکست بدهید و قدرت را بگیرید.
اما تجزیه امریکا در شرایط فعلی غیر امکان پذیر است.زیرا امریکا فعلاً در صدر قوای اقتصادی و نظامی جهان قرار دارد.
اگر شما در مذاکرات استانبول اشتراک نکنید،دولت افغانستان و جامعه جهانی شاید مذاکرات بعدی را برگزار نکنند و جنگ در افغانستان طالبان متمادی دوام پیدا خواهد کرد و شما موفق به شکست دولت نخواهید شد.

>>>   طالبان خواهان کنارگریری رییس جمهور متعصب هستند نه آزادی زندانیان. زندانیان شان آزاد میشود

>>>   فرق بین طالبان ارگی و طالبان کویته و پشاوری فقط همان فرق بین سگ زرد برادر شغال است۰ اوغان اوغان است، و هدف همه این ها در نخست اوغانولی و تمامیت خواهی به اساس اوغانولی است۰ دین ویا دیموکراسی فقط روکش ها هستند۰ مگر در کردار کرزی خلیلزی احمدزی ویا آن زی های طالبان کدام فرقی می بینید؟
غیر اوغان ها یا غیر پشتونها باهم سخت متحد شوید، تفنگ های تانرا آماده بسازید و از خود و یکدیگر خود متحدانه دفاع کنید۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است