بازی های سیاسی در حال تغییر است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۴۰۰/۱/۳۱ کد خبر: 166878 منبع: پرینت

بازی های سیاسی در افغانستان آنقدر پیچیده و بغرنج شده است که هر قدر تلاش میکنیم تا یک دیدگاه روشن و واضح از وضعیت و آینده کشور برای مردم خود ارایه کنیم نمیشود چون رنگ بازی های سیاسی خیلی زود تغییر میکند.

زمانیکه من صحبت های جو بایدن رییس جمهور امریکا، دبیر کل ناتو و وزیر خارجه امریکا را شنیدم به این نتیجه رسیدم که نیرو های امریکایی بطور قطعی الی ماه سپتامبر افغانستان را ترک میکنند.

در کنار آن زمانیکه سخنان ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان را شنیدم که گفت، امریکایی ها به تعهد و توافقنامه دوحه خود وفادار نماندند ما در نشست استانبول شرکت نمیکنیم و در توافقنامه ی که با خلیلزاد بسته بودیم تجدید نظر مینماییم،
با وجود که طالبان میگویند ما در نشست استانبول شرکت نمیکنیم ولی تاریخ ۲۴ اپریل را خارجی ها تعیین کرده اند که جلسه دایر میگردد.

با این بازی ها هیچ کس نمیداند که به کدام سو روانیم...
اما وقتی من دقیق جستجو کردم کمپنی "دیگ چینی" که بنام (KBR) است در میدان هوایی بگرام قرار داد. 64 میلیارد دالری را تا سال 2027 در امریکا امضا نموده است که روز گذشته بیشتر از صد نفر کارمند این کمپنی در بگرام مستقر گردیده و این کمپنی تا ختم سال 2022 باید 35000 هزار کارمند داخلی و خارجی استخدام کند.

حالا سوال اینجا است اگر نیرو های امریکایی الی 11 سپتامبر افغانستان را ترک میکند کمپنی "دیگ چینی" که سابق معاون رییس جمهور بود این قرارداد را چرا تا سال 2027 بسته است؟
شخصاً من در حیرتم که چه بازی های در راه است؟ قرارداد دیگ چینی تا سال 2027 و خروج نیرو های امریکایی تا ۱۱ سپتامبر آیا این یک بازی نیست؟

پس به این نتیجه می رسیم که اگر نیرو های امریکایی افغانستان را ترک میکنند شاید بجای آنها ادارات استخباراتی یا بلک واتر و یا نیرو های دیگری جای گزین شوند که ما تا هنوز نمیدانیم.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بازیهای سیاسی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   محترم سعیدی صاحب شما اگر نمیدانید خیر اما همه جهان میدانندکه جنگ افغانستان خونین تر میشود وملت افغان نابود میگردد زیراکه با برامدن نظامیان امریکایی جنگ افغانستان خصوصی میشود نه تنها افغانستان بلکه کل منطقه را اتش میگیرد شاگرد شما
اصف ازکابل

>>>   اگه درست پيش بره قراره هند چين و آمريكا نگذارند كه طالب بر افغانستان مسلط شود چون تسلط طالبان سني بر افغانستان به ضرر كشور شيعه ايران هست و همينطور به ضرر هند به همين دليل آمريكا دارد سرمايه گذاري ميلياردي ميكند تا با پيشرفت افغانستان امنيت فراهم شود و دليلي براي حضور نيروهاي چيني و روسي نماند به هر حال من فمر ميكنم به نغع افغانستان است و افغانستان در مسير پيش رفت و توسعه قرار مي دهد و ايران هم ديگر مجبور نيست براي امنيت مرزهاش با طالبان گفتگو كند

>>>   سعیدی صاحب!
امریکا و جامعه جهانی تعهد کرده اند که بعد از خروج قوای امریکایی،آنها به تجهیز و تمویل قوای امنیتی افغانستان ادامه خواهند داد.
تجهیز قوای امنیتی افغان به معنی چیست؟
شاید خودت فکر کنی که این سلاح ها در سلاح کوت گذاشته میشوند که اگر خدای ناخواسته،کدام کشور خارجی دیگر به افغانستان حمله کند،بعداً ازین سلاح ها استفاده کنند.
اما من فکر میکنم که این سلاح ها باید روزانه استفاده شود و سلاح های جدید نیز فرستاده شود تا کمپنی های سلاح سازی پرچاو نمانند.
پول این سلاح ها را کی میدهد؟
معلومدار کشور های عضو ناتو.
مثلی که شما کوکنار کشت میکنید و آن را به تریاک تبدیل میکنید و به هیرویین و قاچاقبران آن را به خارج صادر میکنند و یک مقدار پول به شما میدهند و باقی را در جیب خود نگهمیدارند.
بنأ سلاح افغانستان تریاک است و سلاح خارج توپ و تانک و تفنگ.

>>>   طالبان مگر كيها هستند كه تصميم بگيرند كاري را بكندا وَيَا نكنند. در سياست افغانستان كسي نيست كه خود تصميم گيرنده باشد. چيزيكه باداران ديكته ميكنند، اينها انرا بازگويي ميكنند. پيدايش، بقاء و نابودي اين همه دلالان بدست باداران است. اينها شير هاي خانه هستند كه مردم خودرا سر ميزنند، وطن را ويران ميكنند، دار و ندار اين وطن را به يغما ميبرند ولي در مقابل پنجابي ها، انگليس ها ، امريكايى ها و ديگر باداران روباهي بيش نيستند.

>>>   همانطوریکه روس ها هیچ دستآوردی در افغانستان نداشتند؛ و برای این که عدم کار شان در افغانستان دیده نشود، به کمک امریکاای ها جنگ های داخلی را آغاز کردند. و اگر شما باصطلاح از یک کمونیست پرسان کنید که شما در مدت چهارده سال در این کشور چه کردید؟ در جواب خواهد گفت که: تمام دستآورد های ما توسط جنگ های داخلی از بین رفت. حالاهم امریکاای ها: چه مقدار پول آوردند که هشتاد درصد آن داخل کشور نیامد است بیست فیصد دیگر را با ایادی خود دزدی کردند. اگر از ایشان هم پرسان شود چه آبادانی اساسی کردید؟ همان جواب ایادی روس ها را می دهد؛ بدین لحاظ امریکا ای ها مجبور اند که جنگ های داخلی را شروع کنند چون به به مالیات دهندگان خود باید نشان بدهند که چ کردند. گذشته از این مسایل آیه قرآن است که در هر کجا یهود داخل شود خرابی را بوجود می آورد اعتمادش نکنید.
سهیل.

>>>   این بازیها روشن است. توسعه افراطیون اول در زیر نام داعش بود و در حال و آینده جای طالب را داعش میگیرد. طالبان مزدوران و سگان زنجیری امریکا بودند که زنجیر آنان را امریکا و انگلیس بدست آی اس آی پاکستان داده بود. در حال حاضر امریکا طرح جابجایی داعش را دارد.
امریکا افغانستان را به مرکز افراطی داعش تبدیل میکند و از انجا افراطیون داعش را بسوی سنکیانک چین، هنددوستان، کشمیر، روسیه، آسیای میانه، ایران و خاورمیانه میفرستد تا آسیا را به آتش بکشد و ویران کند و جلو پیش روی چین و روسیه را توسط افراطیون داعش به کمک کشورهای عربی تندرو بگیرد. امریکا از طرح تخریب و نابودی آسیا دستبردار نیست و نخواهد بود.

>>>   ملت بی عقل را هرکس به نوبه اون کند
این یکی رفت ، آن دگر آید که باز همچون کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است