بحران فردیت و فروپاشی نظام های ارزشی...؟!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۴۰۰/۱/۳۰ کد خبر: 166872 منبع: پرینت

نیمه های دیشب خوابم خشک شده بود، اخبار نروژ را مرور کردم. تتر نخست روزنامه VG خبر تراژیکی را نوشته بود که برای من بشدت ترس آور و تکان دهنده بود: "جسد مرد بازنشسته ای بعد از 9 سال در آپارتمانش کشف شد." این مرد که در اسلو، پایتخت نروژ زندگی می کرده، در سال2011، گویا با دلایل طبیعی مُرده بوده اما درطول این 9 سال، هیچکدام از دوستان، فامیل و بستگانش سراغ اورا نگرفته بوده و هیچ یک ازهمسایگانش هم، از غیبت طولانی او تعجبی و پرسشی در ذهن شان خطور نکرده بوده و برخی شان گمان می کرده او به خانه سالمندان ویا به شهر دیگر کوچ کرده است؟!

این خبر بشدت دردناک بود. انسانیت امروز و جهان اخلاقی کنونی به کجا ایستاده است؟ مفاهیمی مانند خانواده، فامیل، دوستان، همسایگان چگونه تعریف می شوند؟ اخلاق شهروندی، الگوهای زیست اجتماعی، ارزشهای شهرنشینی، فردیت و گمشدگی درچارچوبه ی تنگ و منجمد بی عاطفگی چه تعریفی پیدا کرده است؟ درعصر انترنت و فضای مجازی که حتی از سوراخ های بدن آدم ها عبور می کند و مویرگ های درون آدم هارا در آنی، همرسانی می کنند، چگونه چنین سرد و بی رحم در برابر مفهوم مرگ و دوستی و مسوولیت و عواطف انسانی، به سنگ شدگی دچار گردیده است؟

زوال اخلاقی، در جهان اکنون فراگیر شده. کشتار و جنایت و تجاوز وبی حرمتی و تعصب و نفرت بعنوان یک اپیدمی جهانی درسراسر دنیا و به طریق اولی در کشور ما، افغانستان گسترش یافته است اما در جهان غرب، و بخصوص در نروژ که سرآمد رفاه و توسعه ی انسانی و زیباترین تجربه زیست اخلاقی و شهروندی بشری می باشد، چنین یخزدگی روابط انسانی و خانوادگی شگفت آور است.

حمزه واعظی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام ارزشی
فردیت
نظرات بینندگان:

>>>   آقای واعظی
تعجب نکنید.
چند سال بعد که به خیر اولاد ها بزرگ شدند و هر کدام برای کار و یا تحصیل و یا هم ازدواج و زندگی مستقلانه پر کشیدند و پرواز کردند ، جناب عالی میماند و همسر محترمه تان.
بعد چند سالی سر اولاد ها گرم کار و اطفال خودشان میشود و جناب عالی هم که از آسیب های کهولت رنج میبرد در بهترین حالت بستری خانه و در بد ترین اش خانه سالمندان و از آن هم بدترش ساکن بیمارستان خواهید شد و عمق فاجعه ملکوتی شدن همسفر زندگی و غریل شدن مجدد در غربت است.
راست میگفتند که اینجا قفس طلایی است

>>>   حمزه صاحب تعجب میکنم که در همان جامعه زنده گی میکنی وتاحال درخواب خرگوش هستی واین حادثه رادردنیای غرب شگفت آور میخوانی.بیاازملک خودت خبرشوکه این غربی های متمدن چی گل های به آب داده اند.به آن یک نفر که نو سال پیش مرده وکس خبرنداشت جزفرهنگ غرب است وناحق غصه نخور ازملک ومردم خود خبرشوید.

>>>   طالبان به فرمان پاکستان و امریکا عمل میکنند و نظام اخلاقی مردمی را ویران میکنند:
امریکا با حمایت از افراطیون و دولتهای مزدور خود افغانستان را ویران کرد و برای سود تریلیون دلاری از تجارت مواد مخدر افغانستان را به مزارع کشت تریاک تبدیل کرد و ملیونها نفر از مردم افغانستان به مواد مخدر گرفتار کردلعنت و مرگ بر این استعمارگر ظالم و بیرحم که بخاطر منافع خود شرق میانه را به آتش کشید و آسیا را میخواهد نابود کند. کنفرنس استانبول را امریکا خراب میکند امریکا قصد دارد افغانستان بدتر از سوریه و عراق بساز و داعش را در افغانستان بیاورد، امریکا از طالبان تعهد گرفته است که در توسعه نفوذ و قدرت داعش سی آی ای و آی اس آی پاکستان را کمک کنند و طالبان به امریکا وعده داده اند که افراطوین را در افغانستان مسقر کنند و بسوی هند، چین، روسیه، ایران و آسیای میانه حمله کنند و جنگ را به آن طرف آتش کنند. خدا شر این ظالم را از سر مردم جهان دور کند بزور خدا بزرگ

>>>   جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده‌ی امریکا می‌گوید که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، هیچ کسی آینده‌ی این کشور را تضمین کرده نمی‌تواند.

آقای سالیوان این اظهارات را روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۹ حمل) در مصاحبه با شبکه‌ی خبری فاکس‌نیوز مطرح کرده است. او در عین حال گفته است که امریکا بر تهدیدات تروریستان که از افغانستان متوجه ایالات متحده و متحدانش شود، متمرکز خواهد بود.

از مشاور امنیت ملی امریکا در مورد احتمال دچارشدن افغانستان با سرنوشت عراق، جایی‌که جنگ‌جویان گروه داعش پس از خروج نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۱ بخش‌هایی از آن کشور را تصرف کردند و بارک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا در آن زمان نیروهایش را دوباره به عراق فرستاد، پرسیده شده است.
جیک سالیوان در پاسخ به این پرسش گفته است که رییس‌جمهور جو بایدن قصد ندارد دوباره به افغانستان نیرو بفرستد: «من نمی‌توانم تضمین کنم که در داخل آن کشور [افغانستان] چه اتفاق خواهد افتاد. هیچ کسی نمی‌تواند.

>>>   هندو ها عقیده به تناسخ ارواح دارند.یعنی بعد از مرگ ارواح در وجود تمام زنده جانها انتقال میکند و دوران میکند،تا این که کاملاً پاک شود و به جایگاه دایمی ملکوتی برسد.
مسلمانان بخاطر آن که کفن دزدان بعد بخاک سپردن میت،قبر را باز نکنند و کفن را دزدی نکنند،میگویند که روح مرده همراه میت در قبر تا قیامت میباشد و روز قیامت از قبر بر میخزند،بدون آن که معلوم شود آیا قبری وجود دارد و یانه و یا در آن تا بحال چند میت دیگر دفن شده است و یا در جایش بلند منزل آباد شده است و یا خاک میت تا بحال در وجود چقدر زنده جان دیگر دوران کرده است،مورد سوال و جواب قرار میگیرد.
همچنان بخاطر جلوگیری از کفن دزدان،میگویند که شبانه سر قبرستانی نروید که زده میشوید.
مسیحی ها عقیده دارند که زمانی که شخصی فوت کرد،عاجل روحش به آن دنیا میرود و منکر و نکر از پیش اش سوال میکند،در صورتی که اعمال خوب داشت به جنت میرود و در صورتی که اعمال بد داشت به دوزخ میرود.
از همین خاطر برای چندین سال میت در قبر گذاشته میشود تا همه اعضای بدن اش به خاک تجزیه شود و تنها استخوان هایش باقی بماند و بعداً استخوان هایش را نیز از قبر بیرون میکنند و در جایش میت دیگر دفن میشود.
از همه جالبتر اتایست ها یا بی خدایان است.
آنها میگویند تمام زنده جانها بشمول انسانها از حجرات تشکیل شده اند.این حجرات رشد میکنند و نمو میکنند و تکثیر میشوند و پیر میشوند و دیگر رشد و نمو نمی کنند و میمیرند و از بین میروند و داده های مغزی آنها نیز از بین میروند و به اجزای تشکیل شونده آن یعنی خاک تبدیل میشوند.
جهان تخنیک ودتکنالوژی و هوش مصنوعی به شدت در حال تکامل است.هم باعث تغیراتی در شکل انسانی امروزی میشود و هم باعث تغیرات در نحوه زندگی انسانی،منجمله رفتار و برخورد انسانها و نوعیت زندگی آنها و ارتباطات آنها با یکدیگر.
اگر بعد از بمیان آمدن دولت طالبان،آنها قادر شوند روابط خود را با جهان خارج قطع کنند،شاید یگانه کشوری باشد که ازین تحولات در امان باشد.
اما این دور از امکان است که طالبان به تنهایی بتوانند در مقابل تمام تحولات دنیوی،خود را در امان نگهدارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است