تاکید گلبدین حکمتیار بر ایجاد حکومت انتقالی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۴۰۰/۱/۲۹ کد خبر: 166859 منبع: پرینت

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، بر ایجاد یک حکومت انتقالی یک ساله و برگزاری انتخابات تأکید می‌ورزد.
حکمتیار که در یک نشست خبری در کابل سخن می‌زد، گفت که نیاز است نخست یک شورای دولت با شمولیت رهبران سیاسی ایجاد شود و سپس اعضای این شورا یک حکومت انتقالی یک ساله را برگزینند و پس از آن این حکومت انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.

حفظ نظام کنونی، تشکیلات نیروهای امنیتی و قانون اساسی در روند صلح از خواست‌های دیگر حکمتیار است: «این نظام نباید متلاشی شود. ادارات و تشکیلاتش باید به حال خود بماند. اردو و نیروهای امنیتی باید متلاشی نشوند. تجربه بعد از سقوط حکومت نجیب نباید بار دیگر تکرار شود.»

حکمتیار از اعلام زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان استقبال کرد اما گفت که این تصمیم انگیزۀ سیاسی دارد و ایالات متحده باید دربارۀ تمدید زمان خروج نیروهایش تا یازدهم سپتمبر، به افغانان و طالبان توضیح بدهد.
به گزارش طلوع، او تأکید کرد که امریکا باید نیمی از نیروهایش را تا پایان ماه می – موعد مشخص شده در توافق‌نامۀ صلح امریکا و طالبان - از افغانستان بیرون کند: «به طالبان مشورۀ دوستانه دارم؛ اگر اراده برای صلح دارید و یا خود را به جنگ مجبور می‌دانید به هردو صورت نباید مذاکرات را قطع کنید.»

حکمتیار افزود که طالبان با به‌میان آمدن حکومت انتقالی و برگزاری انتخابات پس از آن موافق اند؛ اما طالبان که به‌گونۀ مستقیم انتخابات را نپذیرفته اند. پیش از این این گروه گفته است که مردم به انتخابات بی باور استند: «احساس می‌کنیم به این ترتیب طالبان با انتخابات هم مشکل نداشته باشند. با انتخاباتی که در چند سال گذشته در افغانستان برگزار شدند، باور دارم که اکثریت افغان‌ها با آن مخالف هستند؛ طالبان هم اگر با این نوع انتخابات مخالفت می‌کنند، حق به‌جانب استند.»
رهبر حزب اسلامی از طالبان خواست که آتش‌بس مشروط اعلام کنند و به مذاکره با افغانان ادامه دهند.

قرار است ترکیه به‌زودی میزبان نشستی دربارۀ صلح افغانستان باشد؛ اما طالبان گفته‌اند که پیش از بیرون شدن نظامیان خارجی، در هیچ نشستی که در آن دربارۀ افغانستان تصمیم گرفته شود شرکت نخواهند کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت انتقالی
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   غني انتخابات ميخواهد با وجوديكه خودش كانديد نيست ولي ميخواهد بچه خوانده خودرا در انتخابات كامياب سازد چون همه إمكانات دولتي را در اختيار داشته و دوبار تجربه تقلب هم دارد. او ميخواهد از پشت پرده مانند پوتين حكومت كند. حكمتيار با تمام امتيازاتيكه فعلن در دست دارد، ميخواهد قدرت داشته باشد. اول شوراي رهبران سياسي را ميخواهد كه خود عضو ان است و در تقسيم قدرت سهيم شود و اميد دارد كه در انتخابات بالاخره به روياهاي خود برسد. اميد است كه هرگز نرسد. طالبان با چهره كريحيكه از خود نشان دادند و اينكه هزاران انسان اين وطن را از تيغ كشيدند و سرمايه هاي ملي را بامر باداران خود خراب كردند، چانس برنده شدن در انتخابات را ندارند. باينخاطر انها حكومت را بدون انتخابات ميخواهند. موره هاي ديگر فقط در قصه وزارت. خانه ها هستند تا به چور و چپاول خود ادامه دهند. بازنده ي اين همه مردم است كه در جنگها زير پاي ميشوند و در وقت امتياز گيري فراموش.

>>>   بیچاره گلو
از این دنیا نامراد روانه گور خواهد شد.
غنی دیوانه است ، دیوانه تر بادا

>>>   قالب کاررا به حکومت داری چی غرض


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است