گزارش صالح از صحبت تلفنی بایدن با غنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۱    ۱۴۰۰/۱/۲۶ کد خبر: 166844 منبع: پرینت

ساعت هشت بوقت کابل رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی با رییس جمهور ایالات متحده امریکا صحبت تلفنی داشت. پس از دقایقی از من خواسته شد در مورد پاره ای از مسایل مرتبط به وضعیت امنیتی کشور و روزنه های صلح ابراز نظر نمایم. من با رییس جمهور کشور خویش همصدا شده از محترم بایدن رییس جمهور امریکا و کشور های عضو ناتو که در سالیان پسین افغانستان را کمک کرده اند ابراز سپاس و امتنان نمودم و گفتم که به تصمیم آنها برای خروج کامل از افغانستان احترام قایل هستیم.

یاد آور شدم که افغانستان کشور ما است و ما تحت هر شرایطی از کرامت انسانی و حقوقی اساسی مردم خویش در برابر گروه طالبان و همفکران شان دفاع می نماییم. حد اقل در دوسال گذشته بیشترین ابتکارات دفاعی و عملیاتی بر دوش نیرو های دلیر وطن بوده است و نیرو های ناتو در انجام عملیات ها حمایتی فراتر از پوششگاه و ناگاه هوایی نداشته اند. به همگان هویدا است که طالبان بیشتر از نود درصد تجهیزات جنگی خویش را از پاکستان بدست می آورند که بیان و تکرار این حقیقت نباید هیچگاهی در هیچ مناسبتی یادمان برود.

مقوله ای که گویا طالبان تجهیزات خویش را از جنگ با اردو و پولیس بدست می آورند از اساس بی اساس است. اکنون طالبان با پی بردن به کف سیاست امریکا و ناتو دیگر حاضر به سازش و تفاهم صلح نیستند. حد اقل موقف گیری دو روز اخیر آنها نشان از چنین لجاجت دارد. آنها با حمایت مستحکم و حوصله مندانه پاکستان میخواهند خشونت ها را زیاد ساخته و به زعم خودشان گروه مسلط باشند.

بدست آوردن این هدف و قرار گرفتن در جایگاه مسلط و محوری برای طالبان امکان ندارد ولی تغییر باور طالبان نیاز به ایستادگی محاسبه شده و استراتژیک دارد. به عباره دیگر پایین آوردن طالب ها از باور کاذب شان کار زیاد در میدان نظامی و سیاسی نیاز دارد. شیوه نادرست مذاکره در دوحه طالبان را باورمند به غلبه ساخته است.

فروپاشی این باور اکنون نیاز به بسیج بیشتر و کار بیشتر دارد که مسوولیت آن مستقیم و کاملا به دوش ما است. معنای ما درینجا فراتر از ساختار دولت است. ما یعنی همه انسان هایی که نمیخواهند زیر سلطه و یوغ دیکتاتوری متحجر شورای کویته زیست نمایند. البته که دولت در بسیج ملت و مدیریت وضعیت نقش اصلی و محوری را خواهد داشت.

از نظم و روحیه بلند در میان قوت های امنیتی خویش نسبتا به تفصیل صحبت نمودم. رییس جمهور امریکا که با لحن خیلی صمیمی با رییس جمهور کشور صبحت میکرد یاد آور شد که کشورش تمام توان دپلوماتیک و نفوذ بین المللی اش را بخاطر صلح در افغانستان بسیج خواهد نمود و خروج قوت های نظامی به معنای خروج از صحنه ی افغانستان نیست.

او یاد آور شد که امریکا روند حمایت از دولت و ملت افغانستان را در عرصه های مختلف و بخصوص دفاعی و امنیتی ادامه میدهد. ساعتی پس از آن آقای ستولتنبرگ سرمنشی ناتو نیز با رییس جمهور صحت کرد و من کم و بیش توضیحات فوق را به او نیز ارایه نمودم. طالبان پس از امضای توافق با امریکا یک لحظه هم خشونت و جنایت را کم نساختند و هرچه در توان داشتند انجام دادند و میدهند. طالب شکست میخورد زیرا روایت سیاسی به غیر از آدم کشی و ایجاد رعب ندارد. این نوع نیرو در یک کشور متکثر ابدا مسلط شده نمیتواند.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صالح
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   دولت داکتر نجیب به دو علت سقوط کرد.
اولاً بعد از تجزیه شوروی کمک های نظامی و اقتصادی شوروی قطع شد.
ثانیاً دوستم که قوماندان فرقه پنجاه و سه بود و مسؤل جابجایی سلاح ها و مهمات کمک شونده شوروی در دیپو های سلاح های شما شمال بود،در اثر اختلافات با داکتر نجیب از او روی گرداند وبا احمد شاه مسعود پیوست و علیه او کودتا کردند.
ورنه بعد از خروج قوای شوروی،سه سال مکمل در مقابل مجاهدین جنگید و همین گلبدین را که میخواست جلال آباد را تصرف کندبهدداز تلفات زیاد،وادار به فرار دوباره به پاکستان کرد.
حالا شرایط مثل سابق است،با اضافه بعضی موضوعات دیگر:
اول:آیا طالبان در مذاکرات صلح در ترکیه اشتراک خواهند کرد و یا نه؟
دوم:در صورت اشتراک نکردن طالبان در مذاکرات صلح،آیا امریکا و ناتو و اتحادیه اروپا و جامعه جهانی،به کمک های نظامی و لوژیستیکی و اقتصادی به افغانستان ادامه خواهند داد و یا نه؟
سوم:آیا امریکا طرفدار به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان است و یا از دولت فعلی دفاع میکند؟
چهارم:آیا پاکستان که نماینده اش در مسکو از تشکیل دوباره دولت امارت طالبان در افغانستان پشتیبانی نکرد،به وعده خود باقی خواهد ماند و یا نه؟
پنجم:دولت امریکا همیش از طالبان خواستار عدم حمله دوباره به خودش و هم پیمانان خویش شد،نه به مخالفین خودش،این خودش در حقیقت منحیث یک آله دست قرار گرفتن آنها توسط امریکا در مقابل مخالفان اش یعنی چین و شوروی است.اگر امریکا این کار را انجام دهد،امکانات این وجود دارد که مخالفین اش جبهه دیگر را در افغانستان که مخالف امریکا باشند،تشکیل خواهند کرد و در نتیجه شاید حادثه دیگری مانند یازدهم سپتامبر در امریکا رخ بدهد.
ششم:اگر حادثه دیگری مثل یازدهم سپتامبر در امریکا رخ بدهد،آیا امریکا دوباره به افغانستان حمله خواهد کرد و یا نه؟
اینها همه موضوعاتی هستند که بصورت مبهم و گنگ هستند.
شاید روسای جمهور امریکا بخاطر گرفتن چند دالر بودجه و خورد و برد ازین بودجه به کشور های خارجی لشکر کشی کنند،اما شاید بعضی اوقات عواقب خوب امنیتی به خود امریکا نداشته باشد،هرچند شاید این عواقب امنیتی بصورت محدود باشد و شاید هم روسای جمهور امریکا پول خود را میگیرند و چندان امنیت به این عواقب امنیتی نمیدهند.
اما چون تعداد قدرت های اتمی روز بروز زیادتر میشود، نشود که روزی سلاح های کشتار جمعی یا بدست کشور های نامناسب و یا گروه های تروریستی بیافتد و خطرات جدی را برای کشور های جهان ایجاد کند.
بنأ بخاطر امنیت جمعی بشریت،باید کشور ها همه با وجود اختلافاتی که با هم دارند،باید هم نوا باشند و کاری نکنند که امنیت خود و دیگران و در مجموع جامعه بشری را به خطر مواجه سازند.
بنأ تقاضای جامعه جهانی از مریکا این است که در مجموع تروریزم را به هر شکلی که باشد و در مقابل هرکشوری که باشد،محکوم کند و صرف به خود و هم پیمانان خویش اکتفا نکند.

>>>   در طول پنجهزار سال تاریخ افغانستان این اولین بار است که رئیس جمهور ومعاونش اینقدر رابطه صمیمانه دارند!

>>>   صالح
هم تو میدانی و هم ما میدانیم که فرصت ها از دست رفته است.
دولت غنی توان ایجاد اجماع در بین چند تا سیاستمدار اطراف خود را ندارد و اگر جلسه ترکیه هم دایر شکد در نهایت چند تا از نفرات غنی به آنجا خواهند رفت و نتیجه هیچ.
چگونه فکر میکنی که غنی و چند تا ارگی دور و برش توان ایجاد ما را داشته باشند؟؟؟؟؟؟؟
ما یعنی عام شهروندان افغانستان
دیگر اینکه پاکستان به چیزی جز تخریل کامل زیر ساخت های افغانستان قناعت نمیکنند و طالبان جاهل هم مست پیروزی بر امریکا با تکمیل شدن فرار امریکا دیگر منتظر نخواهند ماند و یورش خود را به شهر ها آغاز میکنند.
تو و غنی و محب و فضلی و بی بی گل اگر عقل دارید در زمان باقیمانده تا فرار کامل غربی ها ماشین جنگی طالبان را باید بکوبید و به بهانه صلح و امثالهم فرصت را از دست ندهید.
سال های آخر نجیب را هم تو به یاد داری و هم من
فکر کنم غرفه ترافیک چهار راهی آریانا هنوز پابرجاست

>>>   صالح بچیم
تو هم سال های آخر نجیب را به یاد داری و من هم
چرا مجاهدین حاظر به مذاکره با نجیب نشدند ؟
چون میدانستند که با خروج شکروی رژیم نجیب بی پشتوانه شده و صبر کردند تا فرو پاشید.
حال در بهترین حالت تا سال ۲۰۲۴ غرب آخور دولت را از علوفه پر میکند اما بعد از آن؟؟؟؟؟؟؟
مثل دوران نجیب فروپاشی آغاز میشود.
با این قوای مسلح که سالانه ۴ تا ۵ ملیارد دالر مصرف دارد امکان بقا وجود ندارد مگر اینکه در همین فرصت باقیمانده تهاجمات وسیع را آغاز کنید و حد اقل ۱۳ ولایت شمال را از لوث وجود طالب پاکسازی کنید .
ولایات هم سرحد با پاکستان اگر اجازه بیابند شناخت پاس پاکستان را بر تذکره الکترونیک اوغانی ترجیح میدهند.
این را هم تو میدانی و هم من
حیف جوانی ات که پیش یک لوگری سپری میکنی

>>>   بایدن گفت خاک در سر تان کت ملک تان ما میریم شما میفامین و وحشی های طالب
اما اصل گپ این جا است که
طالب باید کشته شود اما پشتون کشته نشود
تو صالح ده ای گپ چی میگی

>>>   اگر کرزی و غنی احمدزی به رهبری امریکا و پاکستان طالبان را حمایت و تقویه نمیکردند این گروه منفور، قاتل، مزدور و افراطی سالها پیش شکست خورده بود. طالبان را سیاست کرزی و غنی تقویه کرده است. فاشیزم غنی اکثریت غیرپشتون را از صحنه دور کرده است تا طالب قوی شود غنی دروغ میگوید و یک فاشیست است در غیر آن طالب همین حالا 6 ماه در افغانستان مقاومت کرده نمیتواند و باید بپاکستان فرار کنند و برای عمر با خاک افغانستان خدا حافظی کنند

>>>   تمامی نیروهای ملی ومحلی را که سرمایه بعد از رفتن نیروهای خارجی برای دولت بود شما ازدست داده ید با همه انها به اساس نظرات شخصی و دکتاتور معابانه رفتارکردید همه مردم را خصوصاٌدر سه سال اخیر ازدولت راندید واکثریت مردم را به حاشیه کشاندید مردمی را ازدولت جواب داید که تاپای جان ومال ازاین دولت حمایت کردند ولی باتأسف که این حکومت به دست اشخاص دیوانه وروانی اداره میشود امید شما به مردم امید تخیلی خواهد بود .
اقبال

>>>   اقایی پنجرمین به رفتن امریکا دیگر دزدی شما به پایان می‌رسد و مردم خواهان یک حکومت اسلامی است این حکومت دزدان و فحشا دیگر قابل قبول مردم نیست و امریکا دیگر از .... خسته شده

>>>   سلام انچه نوشته شده خیلی دقیق است خلاصه میتوان گفت که واقعا که دولت وحکومت توسط افراد واشخاص ودزداداره میشودهمه دیوانه های پول وثروت وبازی با خون ملت کاری ندارد هدف ندارند صرف پول وخون
یوسف بلخی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است