دانش: طرح صلح تقسیم قدرت بین دو قوم است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۵    ۱۴۰۰/۱/۲۵ کد خبر: 166826 منبع: پرینت

سرور دانش معاون دوم اشرف غنی، نقد تندی را علیه طرح توحید شده شورای مصالحه ملی نوشته و گفته است این طرح در حقیقت تقسیم قدرت بین دو قوم است که به نام نظام صدارتی یا پارلمانی و در لفافه تمرکز زدایی ارایه شده است. او علاوه کرده است که در این طرح یکی را مستحق ریاست جمهوری و دیگری را مستحق صدراعظمی دانسته است.

وی می‌افزاید: «مگر نه این است که در طول سالیان اخیر کسانی‌که شعار صدر اعظمی می‌دادند و می‌دهند، در حقیقت جامه مفشن این مقام را برای قوم خاصی دوخته اند؟ و در این صورت تکلیف دیگر اقوام چه می شود؟ اقوام دیگر در این طرح به درجه 3 و 4 و ... تنزل داده شده اند. آیا مشارکت عادلانه همین است؟»

شورای مصالحه ملی یکشنبه 22 حمل اعلام کرد که مسودۀ توحید طرح صلح جمهوری اسلامی افغانستان از سوی کمیتۀ تهیه و توحید پیش‌نویس، نهایی و به رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی سپرده شد.
به دنبال آن که این طرح به رسانه‌ها درز کرد. سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری این طرح را مورد انتقاد جدی قرار داده است.

در نقدی که در صفحه فسبوک شخصی آقای دانش منتشر شده است، به باور آقای دانش کاستی ها و ضعف های زیادی دراد که مورد نقد نظر مردم افغانستان و صاحب نظران قرار گیرد.
معاون رییس جمهور گفته است که در این طرح اصولا هیچ‌گونه توحید و انسجامی بین نظرات و طرح‌های مختلف جانب جمهوریت صورت نگرفته است.

دانش گفته است که فیصله این بود که گروه تخنیکی شورای مصالحه، نظرات را توحید ساخته و یک طرح واحد ارایه کند. اما در این طرح برای هر دو دوره گذار و نظام آینده، چندین گزینه ارایه شده و هیچ تحلیلی هم صورت نگرفته که کدام گزینه چه مزایایی دارد و یا چه معایبی؟ در این صورت بهتر این بود که گروه تخنیکی توحید نظریات صادقانه اعلام می کرد که موفق به توحید طرح‌ها نشده و نیاز به وقت بیشتر دارد.
در این طرح با طرح رییس جمهور برخورد توهین‌آمیز شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش
طرح صلح
نظرات بینندگان:

>>>   دانش بی عقل
تو اگر دانش میداشتی در این دو دوره جهالت و حماقت غنی شتر چران را مهار میکردی.
اگر خوش استی یا خفه به زباله دان تاریخ راه خواهی یافت و نه در بین هزاره راه داری و نه در بین اوغان جاه

>>>   در سیستم پارلمانی باید رئیس جمهور به شکل دوره ای ازهمه ای اقوام افغانستان وصدر اعظم ازحزب ویا ائتلاف که اکثریت پارلمانی را بدست می آورد باشد نه جمبوریت غنی که دوغلام ازدوقوم که ارزش خایه اش را هم ندارد مثل فعلا که غلام سرور وغلام امرو وچند غلام بچه ای تاجیک وهزاره غنی وکرزی هست!!!. واقیعا که سرور ومرتضوی وامرالله و غلام بچه که نام لوی درستیز را یدک میکشد

>>>   تو قوم فروش از چه وقت در قصه قوم شده یی؟ اصل گپ اینست که پریشان موقف خود هستی.
آتش خاوری

>>>   دانش صاحب تشویش چوکی خودرا زیاد نداشته باش چون چهار معاون از رئیس وچهار معلاون از نخست وزیر حتما یکی برایت میرسد

>>>   جناب دانش الان از خواب بیدار شده ای؟؟؟؟//

>>>   سرور شلتی که به حرف آمده مشکل جدی است!
در طول مدت معاونت ایشان، از سنگ صدا بلند می شد، اما از ایشان نه.

>>>   در کشوریکه وحدت نظر میان رهبران و سر دمداران وجود نداشته باشد حال ان ملت از روز سگ هم بد تر خواهد بود...افغانستان در چنین موقف قرار دارد.
ذاکر

>>>   دانش بیچاره فکر میکند که حرف هایش شنونده دارد .

>>>   چند وقت پیش اینجا در ایران یک نظر سنجی کردند در مورد اینکه آیا قومیت رءیس جمهور برایتان مهم است فقط 12 فیصد گفتند که بله مهم است
اگر در ملک این نظر سنجی برگزار شود 100 فیصد قومیت برای مردم ملکی مهم است

>>>   صالح و دانش خوشحال باشند كه غني مصروف چانه زني براي بقاء خود است. او در هر در و ديوار خودرا ميزند تا دوره ي خودرا تكميل كند و بي بي گل و ديگر دار و دسته اش به چور و چپاول دارايي هاي عامه دوام بدهند. در غير ان او كسي نيست كه تاجك، أزبك و يا هزاره را تحمل داشته باشد. واه بحال دانش و صالح كه هيچ جايگاه براي خود نماندند. اينها بد تَر از فاشيزم قبيله ، نظام متمركز را يدك ميكشند. بخاطر چوكي هاي تشريفاتي ، همه ظلم و جفاي حكومت هاي قبيله بالاي مردم از ياد شان رفته است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است