پیش‌نویس طرح؛
رییس جمهور و نخست‌وزیر هر کدام با چهار معاون
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۳    ۱۴۰۰/۱/۲۳ کد خبر: 166806 منبع: پرینت

بر اساس متنی از این پیش‌نویس که به بی بی سی رسیده این طرح با نام "توافق صلح افغاستان" معرفی و دارای چهار بخش اصلی است: اصول راهنما برای آینده افغانستان، نقشه سیاسی افغانستان، نظام سیاسی آینده و ختم جنگ.
این پیش‌نویس ۱۴ صفحه را در برمی‌گیرد و در مواردی وارد برخی از جزییات شده است.

در بخش دوم با عنوان "نقشه راه سیاسی" آمده است: "در این بخش دو گزینه به صورت گزینه های الف و ب وجود دارد: گزینه الف [که از آن به عنوان] حکومت صلح یاد می‌شود مستلزم حفظ بیشتر نهادها، از آن جمله رهبری دولت است [و] گزینه ب [که از آن به عنوان] دولت انتقالی صلح تعبیر میگردد، با تغییر نسبی ساختار همراه خواهد بود."

به نظر می‌رسد گزینه اول (الف) همان طرح ارایه شده از سوی آقای غنی است که در آن فقط به ارایه تصویری اکتفا شده است.
اما در بند دیگری در خصوص "دولت انتقالی صلح" (گزینه ب) جزییات بیشتری ارایه و نوشته شده که "دولت انتقالی صلح ، پس از امضای این توافقنامه تشکیل خواهد شد. دولت صلح تا زمان انتقال قدرت به یک دولت دایمی ، براساس تعدیل قانون اساسی و انتخابات ملی، به کار خویش ادامه خواهد داد. مدت کار دول ت انتقالی صلح از زمان امضا ی این توافقنامه، حداکثر سه سال و حداقل آن در جریان مذاکرات مشخص خواهد شد . مدت توافق شده کار دولت انتقالی صلح قابل تمدید نیست و این دولت، در پایان دوره کاری، قدرت را به دولت منتخب انتقال می‌دهد."

در ادامه آمده است که "دولت انتقالی صلح شامل بخش‌های مجزا و مساوی ذیل خواهد بود: ۱ ( قوه اجرایی؛ ۲ ( شورای ملی؛ ۳ ( قوه قضایی؛ شامل دادگاه عالی و محاکم استیناف و ابتدایی. این دولت همچنین دربرگیرنده شورای فقه اسلامی، شورای عالی دولت؛ دیوان عالی قانون اساسی و کمیسیون برای تعدیل قانون اساسی خواهد بود."

در همین بخش و در خصوص قوه اجرایی کشور آمده است که این نهاد دربرگیرنده رییس جمهور و چهار معاون رییس جمهور به شمول یک زن، صدراعظم و چهار معاون صدراعظم به شمول یک زن، وزرای کابینه، رؤسای ریاست های مستقل و سایر ادارات خواهد بود.

در این پیش‌نویس جزییات بیشتری درخصوص حکومتداری، امنیت، روابط خارجی، شورای ملی، قوه قضاییه، دیوان عالی قانون اساسی، شورای فقه اسلامی، شورای رهبری و موارد دیگری اشاره شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پیش نویس صلح
طرح صلح
نظرات بینندگان:

>>>   تاریخ مملکت نشان میدهد که هیچگاه رژیم هایی پوشالی بر ضد تجاوز گران مانند عرب ها، مغلی ها، انگلیس ها و روس ها نه تنها اقدامی نکرده اند بلکه حیات ننگین شان را در سایه آنها تامین کرده اند. پوشنجی ها، لیث صفار، ملالی، میر مسجدی خان، امین الله خان لوگری، محمد شاه خان لغمانی ،عبدالله خان اچکزی و دیگر قهرمانان وطن بر ضد این مظالم قیام کردند.
حالا هم ما به چنین سران ملی ضرورت داریم تا تارومار ملیشه هایی دال خور و این رهبران جهودی و تکنوکرات هایی فروخته شده غربی را بر بکنند و مردم و مملکت را ازین فلاکت نجات دهند.
این مسخره بازی ها اشتوکانه بنام "نقشه راه سیاسی" و نمیدانم صلح فقط برای خندیدن میارزد.
آتش‌خاوری

>>>   در جمله چهار معاون رییس جمهور و چهار معاون صدر اعظم،یک یک معاون از طبقه اناث از ملیت های هزاره و ازبک نیز در نظر گرفته شده است.

>>>   گزینه اول را مجهول نگاه کردید و گوزبنه ب شما بسیار یک طرح خوب است چون برای تمام اندیوال های مجالس قمار و بچه بازی و زورگویی و صدها رزالت دیگر چوکی های پر زور را در نظر گرفته اید .
گفتند که سگ گوش و دم بریده سگس داشت و سگ او سگی داشت و سگ او باز هم سگی داشت خلاصه که سگ ها لایتناهی سگی داشتند.
خاک بر سر چنین طرحی که از کله های افلاطونی افراد شوروا های ضد ملی و فاسد که هر لحظه به فکر چوکی قدرت و زراندوزی هستند برامد.

>>>   پیش از شروع توزیع تذکره های الکترونیکی تعداد رسمی اقوام کم بود املا حالا بیشتر از هفتاد قوم مختلف درتذکره ثبت میگردد بنا برای اینکه وحدت ملی ما بیشتر ازین حتی محکمتر از فولاد گردد باید برای هرکدام رئیس جمهور وصدراعظم هفتاد معاون در نظر گرفته شود
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است