بازرسی شبانه منازل مردم در ولسوالی «بهسود»
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۳    ۱۴۰۰/۱/۵ کد خبر: 166680 منبع: پرینت

منابع محلی در ولسوالی «بهسود» خبر می‌دهند که نیروهای ارتش برای بازداشت فرمانده «علیپور» بازرسی شبانه منازل مردم را آغاز کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، منابع محلی در ولسوالی «بهسود» ولایت «وردک» اعلام کردند که نیروهای اعزامی ارتش به این ولسوالی از سه‌شنبه شب (3 حمل) برای بازداشت «عبدالغنی علی‌پور»، فرمانده محلی و افرادش بازرسی شبانه منازل مسکونی را آغاز کرده‌اند.
منابع می‌گویند که نیروهای ارتش از نیمه شب سه‌شنبه تاکنون شماری از منازل مردم محلی را بدون حضور نماینده‌ای از مردم محل و یا مجوز قانونی، بازرسی کرده و باعث ایجاد فضای رعب وحشت در منطقه شده‌اند.

ارباب حشمت، 62 ساله از بزرگان منطقه‌ «سیاه بوته» در مرکز ولسوالی حصه اول بهسود به «اطلاعات روز» گفت که سه شنبه شب وقتی او و خانواده‌اش در خواب بودند نیروهای ارتش با خشونت در خانه رو کوبیده و سپس وارد خانه شدند.
حشمت گفت: ساعت 1:30 شب بود که در خانه ما را بسیار محکم کوبیدند. بدون این‌که بگویند که قصد بازرسی دارند و نیروهای ارتش هستند، به من دستور دادند که بیرون شوم. وقتی بیرون آمدم من را نیز بازرسی کردند، بعد هم خانه را بازرسی کردند. وقتی از خانه بیرون شدند متوجه شدم که بعضی خانه‌های دیگر روستا را نیز بازرسی می‌کنند. این‌ها باعث وحشت مردم شدند.

برخی دیگر از ساکنان روستاهای اطراف بهسود نیز می‌گویند که بازرسی خانه‌به‌خانه مردم را به وحشت انداخته و خیلی‌ها مجبور به ترک منطقه شده‌اند.
عبدالله، یکی از ساکنان روستای «لنگر» نیز گفت که قبل از ظهر چهارشنبه بیش از 30 خودروی زرهی برای بازرسی منازل مردم عازم روستای «ناله سنگ» شدند.
وی افزود: دولت باعث وحشت شدید مردم شده، مردم می‌ترسند که شبانه نیروهای دولتی بیایند و خانه‌های آن‌ها را بازرسی کنند، به همین خاطر اکثر تصمیم دارند منطقه را ترک کنند.
«حسین علی بلیغ» عضو شورای ولایتی وردک نیز با تایید بازرسی شبانه گفت که مردم از بازرسی‌های که در جریان روز انجام شده است شکایتی نداشتند اما بازرسی شب‌هنگام مردم را خشمگین و اذیت کرده است.

وضعیت جنگی در بهسود پس از آن حاکم شد که نیروهای امنیتی در 10 دلو ماه با شلیک به تظاهرات‌کنندگان در این ولسوالی سبب کشته شدن 18 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 36 تن دیگر شدند.
پس از فشارها، دولت کابل نیز هیات حقیقت‌یاب را به منطقه اعزام کرد که یافته‌های این هیات نیز تایید کرد که غیرنظامیان در هنگام وقوع این کشتار غیرمسلح بودند.
پس از آن نیز وزارت داخله اعلام کرد که پرونده «الله داد فدایی» فرمانده پولیس سابق وردک برای تحقیقات بیشتر به دادستانی کل فرستاده شده است.

باوجود تایید کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای این فرمانده پولیس، نه تنها اقدامی علیه این افراد نشد بلکه رییس جمهور در حکمی او را ارتقاع درجه داد و به فرماندهی پولیس ولایت لغمان منصوب کرد.
در ادامه تنش‌ها، یک فروند چرخبال ارتش سقوط کرد، علیپور مسوولیت سقوط آن را به عهده گرفت و دلیل هدف قرار دادن آن را حملات این چرخبال بر مواضع نیروهایش عنوان کرد.
پس از ساقط شدن این چرخبال نیز مقامات ارشد دولت و نظامیان این کشور تصریح کردند که «انتقام» این رویداد را می‌گیرند و در پی آن بیش از یک هزار نیروهای نظامی به بهسود لشکرکشی کردند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مردم بهسود
حکومت
ارتش
نظرات بینندگان:

>>>   از طرف روز خانه های السوالی چـرخ لو گر را بازرسی میکنند طالبان ده ها تانک هانوی را ازین السوالی تحویل گرفته اند تا بعدا به دستور آی اس ایب ومولاناهای ترئورست پاکستانی آنرا ممبلو از مواد انفجاری راهی کابل سازند

>>>   غنی و صالح با خجالت تمام از این عملیات کودکانه شان سر افگنده اند و به احتمال زیاد شاید تا یک ملیون دالر جایزه برای گرفتاری علیپور تعین کنند در غیر آن بینی شان بریده شد.
اگر یک کودک هم همچو یک عملیات را پلان میکرد ، پیش از فرستادن نیروی زمینی قوت های کشف را وارد میکردند و تمام راه های عقب نشینی و فرار را می بستند و در نهایت با یک عملیات کماندویی و فراشوتی چند صد سرباز را در اطراف منطقه پیاده میکردند و بعد قوای پیاده را امر یورش میدادند.
وقتی سر قوماندان غنی باشد و زیر قوماندان محب نتیجه کار همین است که است.

>>>   بسیار کار خوب میکنند مردم باید خود شان زورگو دزد و قاتل را دستگیر کرده وبه چنگ قانون بسپارند در غیر وظیفه دولت است که برای دستگیری چنین افرادی جاهای مشکوک را تلاشی کند.

>>>   نجابت کابلی :
ازنظر مردم هزاره ، لشکرکشی در بهسود اهدافی دارد که درپشت پرده بوده وقوم تمامیتخواه وارگ نشین درذهن خودها می پروراند ،

وسقوط چرخبال صرف یک بهانه است بدلیل کارشناسان ثابط کرده که این چرخبال توسط خود دولت سقوط داده شده ،اشرفغنی به قاتل بیگناه ومظلوم بهسود
(الله دادفدای ) ترفیع داد وازکسیکه جنایت جنگی ضد بشری مرتکب شده تجلیل کرد ،
این اقدامات تحریک آمیز از نظر وذهن مردم پاک نخواهد شد ، لشکرکشی به امن ترین منطقه کشور مثل بهسود ،اهدافی پنهانی دارد که مردم کاملا آگاهی دارد وچیزی پنهان نیست وبرای آن کاملا آماده گی دارد ،

یورش شبانه به خوانه مردم وایجاد رعب ووحشت صرف برای ترساندن مردم است ، تاهنوز مردم ومدافعین این سرزمین بنا به مصالح و درخواست وتوصیه های موسفیدان ومتفنذین ووکلا ء،
و هم چنین حفظ جان سربازان اردوی ملی ، دندان روی جگر گذاشته ،ونظاره گر است واگر روزی تصمیم بگیرد حتی یک نفر ازین منطقه زنده بر نخواهد گشت ،

والسلام

>>>   يك پشتون بميره اينطور لشكر كشي ميكنند و شبانه براي مردم رعب و وحشت ايجاد مي كنند اما هزاران نفر از هزاره را مي كشند نوزادان را مي كشند اما حتي يك نفر هم مجازات نميشه و غني كوچكترين ارزشي برايش ندارد

>>>   تکرار تلاشی های دشت برچی در زمان پرچمی ها با آنکه کشتمند خدا نا خواسته وزیر اول بود. حالا هم دانش و خلیلی و محقق جوال گیر "ع" و "غ".
آتش خاوری

>>>   غنی از آدم کش های طالبان چرا انتقام نمیگیرد که بالای بهسود این قدر تاکید دارد، این اوغان کوچی وحشی؟

>>>   غنی یک قومندان هادی علیپور را دستگیر کرده نمی تواند باز از چوکی تیر نمی شود لعنت به این دولت که تمام قوای خارجی و ناتو همرایش است اما یک قاتل باغی گرفته نمی تواند دیگر مردم ساده لو باید بازی این یهودی را هر گز نخورد

>>>   از شهر هرات به فاصله ی ۱۵ کیلو متر به طرف اسلام قلعه در کنار سرک مهاجرینی جایبجای شده بودند که اکثریت شان در زمان اسماعیل خان پس به طرف ولایت شان فرستاده شدند؛ اما در مرور زمان حدود دوصد سه صد خانه از برادران پشتون ما به پشتیبانی حکومت فاشیست در آن منطقه سکونت دارند. در هر سه چهار ما که خانه ها مورد تهلاشی قرار می گیرد حدود دوصد دانه تفنگ کلانش از خانه ها بدست می آید، جالب است که یک نفر هم مورد تحقیق قرار نمی گیرد که این کلاش ها از کجا آمده و برای چه بدست شما مردم قرار دارد. احمد زی و دارو دسته اش هنوز فکر می کنند که مردم در زمان نادر غدار یا در زمان پسرش قرار دارند؛ همین تفکر است که به دیگر اقوام وقعی نمی گزارند و باعث جنجال های بعدی می شود.
سهیل

>>>   خیلی شرم آوراست حکومت داعشیان وطالبان ودیگرترکربستان که هررورزقتل عام می کنددولت تقلبی غنی این قدربازرسی وامکنات نمی فرستدویکه پوری که کوچک ترین ضررش بدولت نرسبده اینقدرنیربه کارگرفته به جورات می گویم دولت تقلبی هبج غلط دربرابری علی پورنمی تواند پیروزی ازآن علی پوراست چون حق است حق پرست

>>>   امرالله صالح شخصیت بااستعداد ولایق است اما دربعضی موارد خیلی ساده لوحانه فکر میکند ممکن برای حفظ مقام باشد.قضیه بهسود که توسط فاشیستان وماجراجویان به اینجا کشیده شد منشاء دیرینه هم دارد چون ظالمان وفاشیستان به نام کوچی چند مرتبه بالای بهسود لشکر کشی کردند والحمدالله کامیاب نشدند اما قومندان امنیه فدایی فاشیست وماجراجو همان لشکر کشی کوچی ها را به شکل دیگری عملی کرد وچندین نفر ازمردم مومن بهسود به شهادت رسیدند.روح شهدای ملت مومن وزحمت کش بهسود شاد باشد.غرڅنئ له شمالی وزیرستان څخه

>>>   علی تقوایی
گزارش از تخریب هوتل « دشت بی سرک » بهسود ؛
علیجان مالک هوتل دشت بی سرک بهسود میگوید که :
در فردای شب سقوط چرخبال در بهسود ، ساعت 12 ظهر یکی از طیارات دوبمب را بالای هوتل من ریخت ، سپس نیروهای دولتی با تانک وتفنک به هوتل من هجوم آوردند. هرآنجه که در هوتل بود از فرش گرفته تا ظروف، کمپل وغیره را تاراج کردند. در کنار هوتل دودکان داشتم، محتویات هردو دکان شامل آرد ، برنج ، روغن ومواد ارتزاقی، نوشابه وغیره بودند همه را تاراج کردند. یکی از این دکانها که کانتینر فلزی بود ، چون دربمبارد قفل اش نشکسته بود ، نیروها قفل آنرا با تفنگ شکست وهمه آنچه در این دکان بودند، غارت کردند.
وقتی از علیجان پرسیده شد که در حصه اول بهسود تنها همین یک هوتل بود که تاراج گردید ؟ پاسخ داد که : هوتل « شاه مردان » را که در نزدیکی قراررگاه مرکزی جنبش مقاومت بود، نیز تاراج کردند وسپس آنرا آتش زدند.

>>>   کوچ اجباری مردم بهسود !
به دستور ارگی ها سربازان و افسران که در بهسود رفته اند با مردم محل با تبعیض ، خشونت ، توهین و تحقیر برخورد می کنند تا مردم مجبور به کوچ اجباری شوند و بهسود را در دورنما به چراگاه کوچی ها تبدیل نموده و راه تجاوز طالبان را به هزارستان آماده نمایند .
تخریب منازل ، تلاشی های شبانه ، دزدی و غارت اموال مردم در غیاب رسانه ها به شدت جریان دارد .
جمهوری قومی سه نفره در هیچ محل که طالبان ده ها سرباز و افسر را به قتل رسانیده اند اجازه چنین برخورد خشین را با طالبان نداده اند چه رسد به مردم محل .
برخورد دوگانه ارگی ها با هزاره ها چنان واضح و روشن است که دیگر ارگی ها کوچکترین جایگاه و پایگاه در میان طیف های مختلف هزاره ها ندارند و برای هزاره ها ثابت شده است که ارگی ها و طالب ها در قبال هزاره ها سیاست واحد را دنبال می کنند .
بیداری ، هوشیاری و همبستگی هزاره ها باعث شکست پلان ارگی ها و طالب ها میگردد و افشای جنایت جنایتکاران در انظار مردم در سطح داخل و خارج ارگی ها را در تنگنا قرار داده رسوا می کند چنانچه در قضیه بهسود ارگی ها از نظر اخلاقی کاملاً شکست خورده اند و در دور نما مردم شکست نمی خورند .
حسن علی عدالت

>>>   سقوط چرخبال یک بهانه است اگر به دنبال ایجاد امنیت هستند دراطراف کابل مخالفین دولت درولسوالیهای قره باغ کابل,شکردره,گلدره,پغمان,چهار اسایا,خاک جبار طالبان مسلح براوضاع مسلط اند منسوبین دولتی(اعم ازملکی ونظامی)را میکشند دولت بی تفاوت است ولی به هزاره جات لشکر کشی می کند معنای این کار نسل کشی نیست؟
عبید.

>>>   غنی از آدم کش های طالبان چرا انتقام نمیگیرد که بالای بهسود این قدر تاکید دارد، این اوغان کوچی وحشی؟

>>>   غنی ریس جمهور واقعی افغانستان نبوده و نخواهد بود . غنی این اعمال را بخاطر بقای خود در نزد باداران خارجی اش انجام میدهد . اینکه چقدر بستر زندگی را برای مردم پشتو زیان در جغرافیایا افغانستان تنگ و تنگ تر میسازد اینکه این مردم را چقدر وحشی معرفی میکنند این که نظام افغانستان را به چند حصه تقسیم میکنند تا اینکه اگر غنی خودش هم از صحنه دور شود دولت جدید تا چند سال دیگر نتواند روی این زخم ها ملم گذاردو هر که متوجه و سرگرم کارهای خود شان شود و این گرگ پیر جان بسلامت از افغانستان ببرد.

>>>   یورش فاشیسم به بهسود ، گذشته از خسارات مالی و جانی کوتاه مدت در دراز مدت مردم بهسود و هزاره جات را بیدار ساخت تا در مقابل دسایس پلان شده فاشیسم که همان ادامه راه بچه اوضل عبد رحمن و نواسه اش امان الله میباشد آمادگی عام و تام بگیرند.
ترس فاشیسم از علیپور تنها ترس از یک فرد نیست بلکه ترس از تفکر ایستادگی و مقاومت در مقابل تجاوز و یورش فاشیسم قبیله ، کوچی های عقب نگهداشته شده و نوکران پاکستان است.
علیپور با ایستادن در مقابل ظلم راه مردان پیش از خکد و از جمله بابه مزاری را تازگی بخشید و نشان داد که تسلیم مرگ میشود اما تسلیم زور و یورش هدفمند فاشیست ها نمیشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است