در یکسال ۱۱ خبرنگار کشته و ۵۰ خبرنگار مهاجر شده‌اند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۴    ۱۳۹۹/۱۲/۲۲ کد خبر: 166565 منبع: پرینت

در یک سال گذشته ۱۱ خبرنگار در افغانستان کشته شده که چهل درصد آنان زنان هستند.
نهاد "نی، حامی رسانه‌های آزاد افغانستان" در گزارش اخیر خود وضعیت خبرنگاران در شهرهای کابل،‌ مزار شریف، ننگرهار، هرات و قندهار بررسی کرده است. براساس این ارزیابی کار خبرنگاران زن بیشتر محدود به داخل دفاتر شده است.

ارزیابی این نهاد که روز پنجشنبه ( ۲۱ حوت) نشر شد، نشان می‌دهد که با افزایش تهدیدهای امنیتی علیه خبرنگاران ۲۰۰ خبرنگار زن ترک وظیفه کرده و ۵۰ خبرنگار از جمله ۱۵ خبرنگار زن نیز از افغانستان خارج شده‌اند.
براساس آمار رسمی این نهاد ۱۷ درصد کارمندان رسانه‌ها زنان هستند ولی شمار کارمندان زن در رسانه‌ها در یک سال گذشته از یک هزار و ۹۰۰ به یک هزار و۷۰۰ نفر کاهش یافته‌اند.
به گزارش بی بی سی، نی افزوده که در یک سال گذشته ۵۰ رسانه در افغانستان بسته و حدود ۲۰۰ کارمند نیز ترک وظیفه کرده‌اند.

مجیب خلوتگر،‌ رییس این نهاد در نشستی گفت که هدف قراردادن کارمندان رسانه‌ها وضعیت را خطرناک ساخته و باعث ایجاد ترس در میان کارمندان رسانه‌ها و ایجاد قتل‌های زنجیره‌ای شده است.
در کنار تهدید خبرنگاران،‌ حمله به اعضای خانواده آنان از مشکلات دیگر است که به گفته آقای خلوتگر زمینه فرار خبرنگاران را بیشتر و سریع تر ساخته است.
به گفته او در روزهای گذشته به اعضای خانواده یک خبرنگار در ولایت غور و به خانواده یک خبرنگار دیگر در تخار در شمال شرق افغانستان حمله شده است.

آقای خلوتگر حکومت را متهم می‌کند که از خبرنگاران حمایت لازم را نکرده و به پرونده خبرنگاران کشته شده و مورد خشونت قرار گرفته رسیدگی لازم را نکرده است. به گفته او تاکنون بیشتر ۱۰۰ پرونده تشکیل ولی حکومت گفته که فقط به ۲۶ مورد رسیدگی کرد است. او می‌گوید این پرونده‌ها هم به درستی بررسی نشده است.
او از دولت خواست که عاملان قتل خبرنگاران و خشونت علیه آنان را شناسایی و مورد پیگیرد قرار دهند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خبرنگار
نی
نظرات بینندگان:

>>>   عاشقان دموکراسی حالا میتوانند خودرا خینه کنند.
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است