چهار میلیارد دلار، صادرات ایران به افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۵    ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ کد خبر: 166539 منبع: پرینت

صادرات ایران به افغانستان به حدود "چهار میلیارد دلار" رسیده و میزان صادرات افغانستان به ایران تنها بین ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار بوده است.
در جلسه آنلاین میان مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و ایران فرصت‌ها و راه‌کارهای تجارت میان دو کشور بحث و تبادل نظر شد.
مسوولان ایرانی در این جلسه گفته‌اند که "طبع مصرفی" در افغانستان با ذائقه ایرانی‌ها مشابه است و افغانستان از نظر اقتصادی یک شریک خوب برای ایران است.

سایت اتاق تجارت و صنایع افغانستان به نقل از مظفر علی‌خانی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان از این جلسه آورده که "ایران تا مرز چهارمیلیارد دالر به افغانستان صادرات داشته در حالی که تنها بین ۴۰ الی ۵۰ میلیون دالر، افغانستان به کشور ایران صادرات داشته است."
نهادهای مختلف دو کشور آمارهای متفاوت ازارزش صادرات ایران به افغانستان ارایه کرده اند، اما آنچه در همه آمارها مشترک است این‌که در سال‌های ایران جایگاه نخست صادرات کالا به افغانستان را داشته است.

در این جلسه، احمدسعید عظیمیان، معاون سرمایه‌گذاری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات از کمک آتش‌نشانی ایران در حادثه آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه قدردانی کرد و آن را "سبب استحکام روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور" دانست.

سایت اتاق بازرگانی ایران در گزارشی از این جلسه آنلاین از سید حسین سلیمی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نقل کرده که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور افغانستان، می‌توان بسیاری از صنایع نیمه فعال کشور را فعال کرد.
به گزارش بی بی سی، سلیمی به واردات گوشت قرمز از برزیل و استرالیا در کشور اشاره کرده و گفته که "طعم گوشت قرمز وارداتی به دلیل تفاوت نژاد دام‌های برزیل و استرالیا با ذائقه ایرانی‌ها همسان نیست؛ اما با توجه به اینکه نژاد دام افغانستان به دام‌های ایرانی نزدیک‌تر است می‌توانیم تولید دام در افغانستان را ترویج کرده و گوشت آن را به کشور وارد کنیم که این اقدام به افزایش قدرت خرید افغان‌ها و افزایش صادرات ما به این کشور کمک می‌کند."

او کالاهای صادراتی ایران به افغانستان گفته که "کفش، فرش ماشینی، محصولات چرمی و مواد غذایی بیشترین حجم صادرات ما به افغانستان را تشکیل می‌دهد چون طبع مصرفی برادران افغانستانی با ذائقه ایرانی‌ها مشابه است."
آقای سلیمی درباره مشکلات تجارت با افغانستان گفت: مهم‌ترین مشکل ما تبادلات بانکی است. در حال حاضر موضوع تهاتر کالا به کالا تا زمان برقراری تبادلات بانکی به‌عنوان راه‌حل مؤثر مطرح‌شده است. از سوی دیگر افغان‌ها نیز مشکلاتی همچون صدور ویزا، تأمین ارز و اخذ اقامت ایران دارند که باید برای رفع آن تلاش کنیم.
آقای سلیمی گفته که "ایران ۳ میلیارد دلار صادرات به افغانستان دارد و رقبایی از چین، پاکستان و ترکیه نیز به این بازار ورود کرده‌اند؛ اما اگر در جهت حفظ این بازار تلاش نکنیم، بازار به رقبا واگذار خواهد شد."

در این جلسه، فرزاد مهرانی، مدیر امور اتاق‌ها و شوراهای مشترک اتاق ایران نیز گفته که بازار افغانستان این مزیت را دارد که رقبای خارجی در آن کمتر فعالیت می‌کنند، و "ما آمادگی داریم تا هم ازنظر حجم کالا و هم خدمات، صادرات خود به افغانستان را افزایش دهیم."

به گزارش ایرنا، از عباس خالقی‌تبار، مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفته که "۶.۷ درصد از ارزش صادرات غیر نفتی" ایران به افغانستان است.
سال گذشته، اداره آمار افغانستان کل واردات افغانستان را در سال ۸.۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که بعد از ایران، کشورهای که بیشترین صادارات را به افغانستان دارند، به ترتیب عبارتند از چین و پاکستان و بعد از آن کشورهای ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز هرکدام سالانه حدود ۵۰۰ الی ۴۰۰ میلیون دلار به افغانستان صادرات دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چهار میلیارد دلار، صادرات ایران به افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تجار افغانستان کور هستند و خاین به ملت افغانستان.
در عوض آن که ماشین ها و سامان و آلانی که توسط آنها ،این مواد پخته تولید میشوند،را وارد کنند و خود شان در داخل کشور این مواد را تولید کنند و دولت افغانستان خودش مواد نفتی و گازی خویش را استخراج کند و از آنها استفاده کند،در عوضی که از خارج وارد کنند،همه اینها را از خارج وارد میکنند وبه اقتصاد کشور های همسایه کمک میکنند،در عوضی که به اقتصاد خود کمک کنند.
جامعه مصرفی افغانستان نیز در رقابت و هم چشمی با یکدیگر،در عوضی که از کالا های تولیدی افغانستان استفاده کنند،از کالا های خارجی استفاده میکنند.
وسایل اطلاعات جمعی افغانستان بشمول تلویزیون و رادیو و اخبار و مجلات نیز در اعلانات خود توصیف و تمجید ازین کالاهای مصرفی خارجی میکنند و بخاطر بدست آوردن پول از اعلانات این مواد،به اقتصاد وطن شان ضربه میزنند و به وطن شان خیانت میکنند.

>>>   چند روز پیش وزیر کشاورزی یا وزیر چی بود رفته بود افغانستان میگفت ما آمادگی واردات پنج میلیارد دلار محصولات کشاورزی و دامپروری فکر کنم همون گوشت و اینها رو از افغانستان داریم
یعنی به جای اینکه از نقاط دور دست مثل شیلی و برزیل و استرالیا یا حتی هند محصولات وارد کنیم از افغانستان بیاریم و هزینه حمل و نقلش هم که خیلی ارزونتر میشه
بنده گوشت گوسفندی افغانستان حتی اگر مزه اش از گوشت گوسفند استرالیایی بدتر باشد هزاران مرتبه ترجیح میدم تا پولش به جیب مردم همسایه برود
دعا میکنم برلی شما ملت زجر کشیده افغانستان

>>>   واقعا مقامات افغانستان خیلی فشل هستند
من یک ایرانی هستم وقتی افغانستان که همسایه و همفرهنگ و همزبان ماست چرا باید از این فرصت استفاده نکنند و به پرورش دام و طیور کمک نکنند تا ما در ایران از برزیل و استرالیا گوست یخزده وارد کنیم شما فقط هزینه انتقال همین بار از برزیل حساب کن.در صورتیکه اگر دولت افغانستان حمایت بکنه از دامداران و فقط به همون استانهای خراسان و سمنان و بخشی از سیستان خیلی در آمد داره واسه مردم افغانستان و ما هم گوشت تازه میخریم و سودش هم کجا بهتر از جیب مردم زحمتکش افغانستان

>>>   چه اشکالی دارد دو کشور مسلمان و هم زبان با هم همکاری کنند، حداقل مواد غذایی حلال و به دور از اشکال مصرف می شود، پیشرفت افغانستان و بهبود زندگی مردم آن سبب افزایش امنیت این کشور و ایران می شود...من در دانشگاهی که درس می خواندم تعداد زیادی دانشجوی افغانستانی داشتیم که
اکثرا پس از اتمام درس شان و کسب علم به افغانستان برمیگشتند, امید است که این کشور از محل جنگ و خون و فغان به صلح و علم و ارامش تبدیل شود.
امیر از ایران

>>>   این بیان کننده فساد در افغانستان است که در وازه ها را فقط بروی واردات باز کرده است.

>>>   گمرک هرات و فراهم را سوختاندند تا تجارت ما هراتیان با ایران قطع شود

>>>   دام کشورهای اسلامی طعم بهتری از سایر کشورها دارند. چون در کشورهای اسلامی نخاع را زمان ذبح قطع نمی کنند و مغز فرمان خروج خون را به بدن می دها و تخلیه کامل خون صورت می گیرد و نژاد گوسفند باید از خودش مزه‌ داشته باشد.
در کشورهای کفر، سر گوسفند را کامل قطع می کنند و خون در جسد می ماند و گوشت طعم خون می گیرد. بنابراین به مرور نژاد دام را بی مزه کرده اند تا با خون طعم بگیرد. حال وقتی یک گوسفند استرالیایی یا برزیلی را به روش اسلامی ذبح کنیم حاصل یک گوشت بی مزه و بدون طعم خواهد بود چون این نوع نژاد مخصوص ذبح به روش کفار پرورش یافته است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است