حکومت انتقالی، طرح جدید آمریکا برای افغانستان
پیش نویس توافقنامه صلح افغانستان؛ شامل چهارده ماده، در وزارتخارجه آمریکا تهیه و به زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در افغانستان ابلاغ شده و خلیلزاد موظف شده است تا این طرح را عملی کند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۸    ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ کد خبر: 166523 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) پیش نویس توافقنامه صلح افغانستان؛ شامل چهارده ماده، در وزارتخارجه آمریکا تهیه و به زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در افغانستان ابلاغ شده و خلیلزاد موظف شده است تا این طرح را در اختیار رهبران سیاسی و نظامی و قومی افغانستان بگذارد. زلمی خلیلزاد بر اساس وظیفه در سفر اخیر خود به کابل این طرح را با برخی از رهبران سیاسی و حکومتی در میان گذاشت و سپس به قطر سفر کرد و بصورت ضمنی طالبان را نیز از مفاد این طرح آگاه کرد.

در نسخۀ پیش نویس توافقنامه صلح افغانستان مساله ایجاد حکومت انتقالی صلح مطرح شده است.
حکومت انتقالی صلح سه شاخه جدا و مساوی خواهد داشت که شامل سه بخش می‌شود:
نخست: بخش اجرایی، در راس آن رییس دولت حضور خواهد داشت و وزیران کابینه و نیز ریاست‌های مستقل از بخش‌هایی دیگر آن است.
دوم: شورای ملی که شامل مجلس نمایندگان و مجلس سنا می‌شود.
سوم: قوۀ قضاییه که شورای مستقل فقه اسلامی به رهبری طالبان و کمیسیون تدوین قانون اساسی تازه نیز شامل آن است.
شورای عالی فقه اسلامی از پانزده عضو تشکیل خواهد شد که هفت عضو آن را طالبان، هفت عضو را جمهوریت و یک عضو آن را رییس دولت انتخاب می‌کنند و این شورا وظیفه دارد تا در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و دیگر موارد معاصر در کشور، رهنمایی‌های اسلامی نماید.

حکومت انتقالی، نقشۀ راه سیاسی و آتش‌بس دایمی، سه بخش مهم این پیش‌نویس میباشد.
قرار است پس از پایان حکومت انتقالی، زعیم آیندۀ افغانستان بر بنیاد انتخابات برگزیده شود.
در بخش اصول رهنمودی این طرح، آمده‌است که دین رسمی کشور اسلام است، همۀ شهروندان افغانستان دارای مصوونیت خواهند بود و افغانستان خانۀ مشترک همۀ اقوام و مذاهب این کشور است.
افزون بر این، در این پیش‌نویس آمده‌است که قانون اساسی تازه از حقوق زنان و کودکان پشتیبانی خواهد کرد.

ایجاد تدوین کمیسیون قانون اساسی بخشی از این پیش نویس است که پس از استقرار حکومت انتقالی باید در طی یکماه کارش را آغاز کند و قانون اساسی جدید از سوی لوی جرگه نهایی خواهد شد.
کمیسیون قانون اساسی بیست و یک عضو دارد که ده عضو آن از سوی طالبان و ده عضو آن از جانب جمهوریت و یک عضو آن از سوی رییس دولت معرفی می شوند.
در ادامه این روند، کمیسیون انتخابات منحل و یک کمیسیون جدید معرفی می شود که اعضای آن از سوی طالبان و جمهوریت با مدیریت جامعه جهانی آغاز بکار خواهند کرد.

آنچه مشخص است؛ آمریکا بار دیگر روند حکومت سازی و جمهوریت را بهانه کرده افغانستان را برای چندین دهه دیگر به عقب می برد و در این بلبشوی سیاسی و نیرنگ های مزورانه به اشغال افغانستان ادامه می دهد و کشور ما را همچنان در فقر و بدبختی نگهداشته، تسلط خود را بر معادن کشور ما حفظ می کند و بطور یقین در این دوره به اکتشافات جدید در افغانستان خواهد پرداخت که ما پس گذشت سال های دیگر متوجه خواهیم شد که آمریکایی ها چه سرمایه های عظیمی را از ما غارت کرده و به یغما برده اند.

دیگر بر همگان روشن و آشکار گشته است که هم جناح حکومت و هم جناح طالبان بطور مستقیم جیره خوار آمریکایی ها هستند و دستورات آنان را اجرا می کنند و از خود هیچ اراده ای در هیچ زمینه ای ندارند و اینکه یکی مخالف می شود و دیگری نقش موافق را بازی می کند، از سیاست های اشغالگرانه آمریکایی ها در جهان است که هم دوست و هم دشمن از خود شان است و برای فریب ملت ها این بازی ها را ایجاد می کنند و الا در افغانستان نه اشرف غنی و دیگر از غرب آمده ها را جرات و توان ایستادگی در مقابل آمریکایی ها است و نه طالبان جیره خوار و مزدوران مزدبگیر و دیگر شورشی ها و تروریست ها را...!

آنچه مشخص است، جنگ را دیگر گروه ها به نیابت از طالبان به پیش خواهند برد و همانگونه که با آمدن حکمتیار به دولت هیچ تغییری در روند آمدن ارامش و صلح به وجود نیامد، با آمدن طالبان نیز آرامش به افغانستان باز نخواهد گشت.
در هر حال ما گریزی از این گذر نیست و باید از پروردگار متعال مدد بجوییم که این راه ظلمانی را بر ما منور بسازد و مردم ما را قدرتی عنایت کند که از شر متجاوزان و اشغالگران و نوکران آنان رهایی یابند.
انشاءالله

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت انتقالی
آمریکا
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   از مصروفیت های کمپنی خصوصی پنشیر وردک لمتد:
عیاشی و شراب نوشی با دختران تلویزیون خورشید دردفتر امنیت ملی
ماهریعقوبی خُسر یا پدر زنِ پسر امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری است.
یک نهاد مهم امنیتی که مسوول امنیت کابل را دوش دارد به نقل و گواهی از کارکنان تلویزیون خورشید گزارش می دهد که شخصی به اسم ماهر یعقوبی از ولایت وردک که در رأس یک هسته امنیتی قرار دارد، به جای تمرکز بر وظیفه محوله، تأمین امنیت شهر و مردم، به یک دایم الخمر تبدیل شده و دو دختر جوان را از تلویزیون خورشید خدمتی گرفته و به حیث سکرترهای خویش مقرر کرده است.
ماهریعقوبی درمکان رسمی دولتی غرق درخلوتگۀ دختران است. الی اطلاع بعدی، به خاطروجاهت بسته گان دختران مذکور، از نشر نگاره های آن ها پرهیز می شود.
درگزارش آمده است که ماهر یعقوبی خسر پسر امرالله صالح است و به همین سبب هیچ نهادی مانع خود سری موصوف شده نتوانسته است. اگر در جلسه « شش ونیم» به این مسأله رسیده گی شود، نتایج آن بهتر از تخریب سینما پارک خواهد بود.
ریاست امنیت ملی وظیفه دشوار و خطرناکی را شب و روز پیش می برد و از خون و جان خویش برای نجات شهر مایه می گذارند؛ مگر واسطه داران با استفاده نا جایز از مقام خویش، به جان مردم شهر افتاده اند.
گذارش نامه

>>>   حکومت نازی های افغان با حمایت انگلیس و آمریکا و هم پیمانان شان نمیتواند ادامه داشته باشد در سرزمین های ایران مرگزی
در کجای این جهان پول یک کشور به نام یک قوم بدوه است ؟؟ حتی نازی های آلمان هم چنین کاری نکردهند چرا پول کشور ما به نام قوم افغان است؟؟
شاروخ

>>>   آمریکا برای کم کردن هزینه خودش مردم ستمدیده افغانستان را دوباره به دست تروریست های پاکستان می سپارد!
اما ملت افغانستان بايد خودشان نگذارند نظام و ارزش‌های نوبنیاد آن توسط اين گروه تروریست وحشی به‌ تاراج برود!
جنگیدن با این آدم نماهای خون آشام هزاران بار بهتر از راضی کردن آن هاست ولو اين جنگ تا پایان دنیا طول بکشد!

>>>   "سوم: قوۀ قضاییه که شورای مستقل فقه اسلامی به رهبری طالبان و کمیسیون تدوین قانون اساسی تازه نیز شامل آن است."
این بند سوم مستقیمأ‌ نشانه دهنده رسمیت یافتن وهابیت کور و انتحاری در بلندترین مقام حکومتی است. و از همه بدتر قانون اساسی مملکت توسط آی اس آَی چرکستان تدوین خواهد شد.
الو! بیدار هستید یا این خواب خرگوشی ادامه دارد.
پرچمی ها، خلقی ها و روسیه بالاخره میوه درخت تانرا می بینید؟ اگر همان داوود مستبد میبود روز این ملت به اینجا نمیرسید.
آتش خاوری

>>>   این صلح فکرمیکنم برای مردم افغانستان خواب است ومحال است وجنون

>>>   دقیق فرمودید نویسنده محترم

>>>   برادر گرامی با نام مستعار کود ۴ درود بر شما!
بسیاری اوقات، وقتی نبشته های شمارا میخوانم، فکر میکنم در بسیاری از پاراگراف هایش، قلم من و دوستان نزدیک هم قلمم شریک باشد. یعنی در طرز ارزیابی حوادث جاری نکات مشترکی هم وجود دارد. شما به سلامت باشید. زیاد دلم میخواهد که با شما معرفت داشته باشم.
با ارایه نظرداشت بالا، لینک تبصره ای را در مورد همین مقاله ی شما تقدیم می دارم.
شاد کامکار باشید!

>>>   من ازین طرح چنین استنباط کردم که قوه مقننه و اجراییه دولت فعلی از جالت فعلی خود به شکل انتقالی تغیر شکل میدهد.
هفت نفر از طالبان شامل قوه قضاییه میشوند و کمیسیونی را غرض ساختن قانون اساسی جدید تشکیل و موظف میکنند.
بعد از تشکیل قانون اساسی جدید،لویه جرگه و با هم شورای اهل خبره،جهت تصویب این قانون فراخوانده میشود.
این که رهبر آینده کشور توسط شورای اهل خبره انتخاب میشود و یا لویه جرگه تشکیل میشود و قانون اساسی تصویب میشود و انتخابات ریاست جمهوری دایر میشود،هنوز روشن نیست.
زیرا موضع طالبان رفتن بطرف انتخابات نیست،بلکه زفتنن بطرف شورای اهل خبره است که قانون اساسی هم که همانا قانون شریعت اسلامی است،توسط اهل خبره تعیین میشود و انتخاب رهبر آینده هم توسط این شورای اهل خبره انتخاب میشود.
زیرا در شریعت اسلامی،انتخاب قوانین و رهبر توسط اهل خبره صورت میگیرد،نه تمام مردم.
اگر پیغمبر میبود،توسط خدا انتخاب میشد و کتاب فرستاده شده اش نیز قانوو میبود.
اما رهبر یک کشور اسلامی به اساس نظر طالبان،توسط شورای اهل خبره انتخاب میشود و قوانین نیز در مطابقت با کتاب خدا از طرف همین شورای اهل خبره تعیید میشود.
زیرا در لویه جرگه،چپلی ها را میکشند و پلو ها را میخورند و لنگی ها و پول ها را میگیرند و آنچه را که دولت میگوید،در قانون اساسی تصویب میکنند.
منجمله سی فیصد اعضای مجلس سنا از طرف رییس جمهور به شکل انتصابی انتخاب میشود.
زیرا زییس جمهور برای نشستن در چوکی ریاست جمهوری دو تا ....دارد.

>>>   جمهوریت یعنې رباني،ګلبدین،سیاف مزاری محقق خلیلی خالص و ناخاصها دیګر است یعنی همان روسیاه های که کابل را بخون کشید و مسببین همین روز بد ما است!
طالبها یعنی کافران قرن بیست و سکهای پول پاکستان و مافیای قاجاق!
دولت انتقالی یعنی دولت همین ....جمهوریت و طالب ابو جهل قرن ۲۰
افغان

>>>   اب تا گلو بچه زیر پا!
جناب خلیل زاد که تا توانست حکمتیار وکرزی وغنی را تربیه وانها را به مدارج عالی رسانید وخود نیز از مبرکه ای خانم یهودی خویش تا پله های بالای منصب جاخوش کرد دیگر نظرات وپیشنهاد هایش بی اثر گردیده تیوری وجهان بینی های عمده نقش اورا در مسایل افغانستان کم رنگ نموده است بخاطر حفظ موقفش حد اقل در حزب جمهوری دست پرورده های خودرا بحال خود رها کرده جهت تطبیق ونرویج طرح های جدید کار میکند خیلی ها به این نظر اند که گویا غنی وخلیل زاد از زمان بیروت با هم اختلاف نظر داشتند وکنون هم غنی خان با طرح های خلیل زاد همدلی نشان نمیدهد چنین چیزی ممکن نیست کسی را یارای مخالف با یک کارمند عادی سفارت امریکا در کابل نیست چه رسد به نماینده ای خاص وزارت خارجه ای ان کشور در سایر کشور ها افراد واشخاص سیاست خا رجی انها را تعیین نمیکنند بلکه موسسه ها وارگانهای مستقل ومسول دستور اجرای برنامه های سیاست خارجی رامیدهند حتی در شک است که وزیر خارجه وریس جمهور وسایر ارگانهای مسول بتوانند در سیاست گذاری های عمومی مداخله نمایند بهرصورت هرگاه غنی خان ویا کرزی ویا طالب وحکمتیار از مخالفت ونا رضایت تمثیل مینمایند قابل اعتماد وباور نیست چون اینها مجری وگردانندگان وممثلین پلان هستند واینها را اورده اند تا نمایندگی مطلق نمایند نه این که کدام قدرت عملی ویاقوه ای اجرای داشته باشند اینکه وزیر دفاع سابق امریکا در کتاب خود می نویسد این کرزی بود که توسط ما طالب را به شمال انتقال داد وگفت برای ما طالب خطر نیست بلکه ما از نیروهای شمال احساس خطر جدی مینمایم فکر میکنید کسی که در میدان بگرام از طیاره ای امریکای پاین شده وخارجی ها اورا در بن به قدرت رساندند حرات وقدرت چنین اظاری را داشته باشد اینها همه ترفند ونیرنگ وفریب است واین بیچاره هااصلا در برابر فرمایشات ارباب نمیتوانند ابراز نظر نمایند
چیزی دیگری کهیک مسلمان واقعی را رنج میدهد شعار های بلند بالا وانقلابی حکمتیار بود که خودرا پیروی نهضت اصیل اسلامی قلمداد مینمود وتنها او نماینده ای واقعی خدا ورسول در روی زمین بشمار میرفت غیر ازخود همه را از دایره ای اسلام وجهاد بیرون میدانست این فرزند اصیل اسلام حال در زیر چتر دشمنان اسلام وبا مصرف وبودیجه ای خارجی ها امده نوکر نوکر شده واسم خلیل زاد وامریکا را بدون اعوذ بالله وبسمالله نمیگیرد وهربار خلیل زاد را با احترام خاص وبا پسوند صاحب ودیشوند محترم ذکر مینمایددر حالی که در گذشته ها میگفت هرکه با کفار دوستی نماید از زمره ای انها محسوب میشود از ولی وبرا و... صحبت میکرد
مستشار سابق وزارت معارف

>>>   شاهرخ عزیز متاسفم در وطن خود ما به وطن ما توهین میکنند کشور ما اشغال شده است چی کار میتوان گرد جز افسوس راه چاره چیست؟

>>>   برادر گرامی با نام مستعار کود ۴ درود بر شما!
بسیاری اوقات، وقتی نبشته های شمارا میخوانم، فکر میکنم در بسیاری از پاراگراف هایش، قلم من و دوستان نزدیک هم قلمم شریک باشد. یعنی در طرز ارزیابی حوادث جاری نکات مشترکی هم وجود دارد. شما به سلامت باشید. زیاد دلم میخواهد که با شما معرفت داشته باشم.

>>>   در این نقشه راه کلا پشتونها بین خود تقسیم می کند. جمهوریت هم پشتون و طالبان هم پشتون.

>>>   مجیب لحاظ رییس دفتر وزیر سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان فقط پشتون دوصد قومه وهزار قبيلوى اند. سرحدات بين القوامى و قبايل مابين قبيله هاى پشتون دوطرف نا آرام است فقط پشتونان تروريست دارند بلوڇ ها و غير پشتونان اقوام و قبايل ندارند. آنها مليت هاى زبانى اند و تروريست و سازمانهاى ترورستى ندارند.
سرحدات همه کشورها از سوى نيروهاى پاسداران وزارت کشور و بنادر از سوى پاسداران گمرکها حفاظت مى شود.
در صورت حملات تروريسم سپاه ضد تروريزم عليه گروهاى را نابود تروريستى براى نابودى تروريسم قاطعانه وجدى مى جنگند.
مبارزه جدى قاطعانه عليه گروهاى تروريستى فقط امريکا و کانادا و استراليا چين و روسيه و اروپا و جاپان ايران و کشورهاى مستقل و خودمختار ديگر در جهان مبارزه مى کنند و نه و نه کشورهاى اشغال شده ايالات متحده امريکا و متحدان شان!
چرا?
اول: نيروهاى امنيتى ارتش و پوليس و سپاه و پاسداران ويژه با نامهاو لقب هاى بلند وبالا و درجات افسرى ولباسهاى صاحب منصبان و کالاپوشى جنرالان بالا وحتى زنده کردن رتبه مارشالى فقط در کشور فغان بسيار بسيار مضحک خنده آور است. چون فرمانده کل نيروها نه وزير دفاع نه فرمانده کل نيروهاى مسلح و نه رييس جمهور است بلکه رييس جمهور امريکا بلکه شاجان و کرلين و بلاخره سر لشکر چار ستارهنيروى ارتش امريکا.
دوم: ایالات متحده آمریكا و هم پیمانان آنها اجازه نمی دهند به اصطلاح ارتش افغانستان ، نیروهای ضد تروریستی مسلح ،عليه حمله هاى تروریستی طالبان جنگ قاطعانه براى نابودى تروريسم جكنند. چرا؟
ایالات متحده آمریكا طالبان را به دنیا آورد. اما ایالات متحده آمریكا همه تلاش خود را کرده اند تا به طالبان همپيمان مخفى و علنى در جنگ سرد و نابودى نظام سوسياليستى شوروى افراد ضد سوسياليستى همانا همانا اسلامگرايان را آله دست خود استعمال شدند برادران پشتون اسلامگرايان پيشنهادهاى پيمانهاى صلح دولت خلق وپرچم وداکترنجيب و ملل متحد را رد نمودند. ایالات متحده آمریكا و متحدين شان طالبان را تا دندان مسلح ساخت . اوساما القاعده را بادارطالبان معرفى کرد که همه خانواده اوساما در امريکا زندگى مى کرد. و ایالات متحده آمریكا القاعده و همه مجاهدين اسلامگراى را را به دنیا آورد. پس ازانفجار برجهاى دوگانگى ۲۰۰۱ تحت عنوان "جنگ علیه تروریسم" اشغال کردند واسلحه و راکتهاى با کلاه هاى انفجارى بيوشيميايى و بيلوژيک و اتومى و مواد کوه و سنگشکن را به بهانه "مبارزه علیه طالبان" آزمايش نمودند. ولى هدف اصلىراهبردى نظامى ایالات متحده آمریكا هموار ساختن راه برگذشت تروريست هاى گوناگون اقوام پشتون در لانه های مناطق قبیله ای پشتوننشين دردو سوى مرز ديورند.
شریک قراردادی پيمان صلح ایالات متحده کیست؟ طالبان ! که همه پشتون اند. کى دولت و حکومت کشور نامنهاد افغانه را دوباره ساخت و رييس جمهور را به سرتخت ارگ پادشاه کابل دست نشانده خود نصب کرد ؟ ایالات متحده امريکا
پیمان های آشکار و پنهانی بين خليلزاد و کرزى و غنى و جلالى و بيات رييس رادو تيلويزون آريانا از زمان ملاعمر در قندهار بسته شده اند! بيست سال پس پيمان با طالبان قندهاري دوباره بستند.
طالبان بخش بزرگ کشور نامنهاد و درمانده را دارد. نشانه هاى وجود دارند که طالبان مورد اعتماد بيشتر ایالات متحده امريکا مى باشد و باند پنج برادران (خليلزاد و کرزى و غنى وجلالى وبيات ) همکاران و مشاوران ارشد مارت طالبان شوند.
ارزش هاى قانون اساسى و جمهوريت و ديموکراسى در داخل و بويژه در خارج امريکا براى حکومت يا اداره سلطنتى مانند رييس جمهور ایالات متحده امريکاارزش ندارد بلکه شرنگ سرازير شدن سکه دالر در کيسه امريکا!
ربودن معادن و منابع سرشار هندوکش در يک نظام ديکتاتورى اسلامى مطلقه بدون قوه هاى مستقل پارلمان و رسانه ها و خبرنگاران مستقل

>>>   خلیلزاد اوغان کارش را کرد۰ خلیلزی با نوکری و فریب امریکایی ها بلاخره قدرت را از هردو سمت بدست پشتون ها داد و بدست اوغان های خودش منحصر کرد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است