قاتلان دیپلمات های ایرانی بازهم در تهران
سیاستمداران آمریکایی در طول تاریخ جنگ چهل ساله افغانستان از پول، امکانات، سلاح و سیاست ایران در راستای منافع خود استفاده کرده و همواره ایرانی ها را در این زمینه فریب داده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۹/۱۱/۷ کد خبر: 166143 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)منابع خبری از ورود هیات سیاسی طالبان به تهران به ریاست «ملا برادر» جهت دیدار با مقامات ایرانی خبر می‌دهند. بامداد سه شنبه هیات سیاسی گروه طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه جهت دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی وارد تهران شده است. سفر هیات سیاسی طالبان به تهران به دعوت وزارت امور خارجه ایران انجام پذیرفته است.

ایران در حالی از هیات بلند پایه طالبان در تهران میزبانی می کند که این گروه قاتل دیپلمات های ایرانی در مزار شریف هستند و همواره به قتل عام شیعیان در افغانستان متهم بوده اند.
وزارتخارجه ایران در رقابت با آمریکا بجای این که در مقابل نقشه های شوم آمریکایی در افغانستان ایستادگی کرده و زمینه های مقاومت در برابر اجنبی ها را در افغانستان تقویت نماید، پا جای پای آمریکا در افغانستان گذاشته و خود را مدافع تروریست های دست پرورده آمریکایی قلمداد نموده، بار بار سران این گروه را به ایران دعوت کرده و یا هیات های ایرانی به دیدار و ملاقات با سران این گروه بن قطر سفر کرده اند.

در واقع دولت ایران، اتهام حمایت از طالبان تروریست را پذیرفته و وانمود می کند که با طالبان ارتباط سیاسی داشته و در مواقعی نیز به آنان کمک کرده است.
دیپلمات های وزارتخارجه ایران، گاهی سران طالبان را به تهران دعوت می کنند و گاهی هم خود به سراغ شان به قطر می روند.

این بار اولی نیست که هیات طالبان به تهران می آیند. در ماه جوزای سال گذشته حضور هیات طالبان در تهران رسانه ای شد و در ماه سنبله سال گذشته نیز هیاتی از طالبان به تهران دعوت شدند و با سران سیاسی این کشور ملاقات داشتند.
در ماه سرطان امسال نیز هیاتی از وزارت خارج ایران به سر پرستی محمد ابراهیم طاهریان به قطر سفر کرده و با اعضای دفتر سیاسی طالبان دیدار و گفتگو نمود.
هیات طالبان تاکنون چند بار از ایران دیدن کرده اند. تهران بارها اعلام کرده که مقام‌های کابل از قبل درباره این دیدارها اطلاع داشتند. اما ریاست جمهوری افغانستان از این رفتار تهران انتقاد کرده و میزبانی از این گروه را خلاف اصول و روابط میان کشورها دانسته است.
این درحالی است که روسیه هرگونه دیدار و مذاکره با طالبان را تکذیب کرده و آنان را نیروهای وفادار به آمریکا و انگلیس دانسته است.

وال‌استریت ژورنال در سال ۲۰۱۲ در گزارشی افشا کرد که طالبان در شهر زاهدان در سیستان و بلوچستان ایران دفتر رسمی دارند. همین روزنامه در سال ۲۰۱۵ بار دیگر خبر داد که طالبان در مشهد نیز دفتری ایجاد کرده‌اند. تعدادی از مقام‌های امنیتی افغان نیز گفته بودند که یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز ایران با افغانستان در هرات که در دوره سلطه طالبان بر افغانستان در اختیار نیروهای مجاهدین قرار داشت پس از فرار طالبان از افغانستان در اختیار این گروه قرار گرفته است. گزارش‌های دیگر نیز می‌رساند که بخشی از طالبان خانواده‌های خود را به ایران فرستاده‌اند و آنجا نیز تحت حمایت سپاه قرار دارند.
از سوی دیگر رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که بخشی از نیروهای ویژه طالبان که به نام قطعه سرخ یاد می‌شوند، در کرمان توسط مربیان ایرانی آموزش جنگی می‌بینند. ضمن اینکه چندین محموله تسلیحات و جنگ‌افزار که توسط ایران به طالبان فرستاده شده بود، به چنگ نیروهای امنیتی افغانستان افتاد.

در هر حال، وزارتخارجه ایران، کشور و مردم ایران را در معرض اتهامی قرار داده است که آمریکایی ها نقشه اصلی آن را طرح کرده اند. سیاستمداران آمریکایی در طول تاریخ جنگ چهل ساله افغانستان از پول، امکانات، سلاح و سیاست ایران در راستای منافع خود استفاده کرده و همواره ایرانی ها را در این زمینه فریب داده اند و جالب اینجا است که هنوز ایرانی ها متوجه نشده و به همان روال ادامه مسیر می دهند آنگونه انگار با آمریکایی ها در افغانستان همراه شده و در کنار آنان در راستای تباهی کشور و مردم افغانستان گام بر می دارند.

متاسفانه ایران برای رابطه با طالبان هزینه های زیادی کرده است. هزینه هایی که هیچ سودی برای ایران در دراز مدت نخواهد داشت و بیشتر ایران را در انزوا قرار خواهد داد.
بر همگان واضح است که ایرانی ها در سطح دیپلماسی و ایجاد و حفظ رابطه با سران احزاب و رهبران افغانستان، ناکام بوده اند و هیچ دستاورد قابل ملاحظه ای برای کشور خود و برای افغانستان از این رایزنی ها و هزینه کردن ها نداشته اند. اما مشخص نیست که چرا دستگاه دیپلماسی ایران بازهم بر اشتباهات گذشته تاکید داشته و آن ها را تکرار می کند؟

حساسیت ضد ایرانی آنقدر در افغانستان اوج گرفته که مردم عوام به اندازه ای که با ایران مشکل دارند و افراد آمده از ایران را جاسوسان ایران می پندارند، با پاکستان که مرکز تمویل و تجهیز تروریستان است مشکل ندارند.... که این مورد قسمتی به برخوردهای عقده مندانه و نابخردانه برخی از مسوولاان اجرایی دولت های ایران با مهاجرین افغانستانی بر می گردد و قسمت دیگر به اتخاذ سیاست های پیش پا افتاده و مقطعی دستگاه دیپلماسی ایران....

بهتر بود ایران از طالبان شورای کویته دوری می کرد و به همان طالبان تحت حمایت خود در مرزهایش با افغانستان اکتفا می نمود. زیرا طالبان تحت سرپرستی شورای کویته، بطور مستقیم با حمایت آمریکا و انگلیس و یهودی ها ایجاد شده و تا کنون تحت نفوذ و سیطره آنان می باشند و از خود هیچ اراده ای ندارند و تمامی کسانیکه به هر نحوی از آنان فاصله گرفته اند با کمک پاکستانی ها کشته شده و از بین رفته اند.
با این وصف، چگونه ایران به آنان اعتماد کرده و برای این دعوتی ها هزینه های گزافی را متحمل می شود؟

این دعوتی ها نه تنها برای ایران سودی نداشته و ندارد که این کشور را تحقیر می کند مردم افغانستان را نسبت به ایران بنابر دعوت قاتلان شان به آن کشور بد بین می سازد. اما سیاستمداران و دیپلمات های دست اندرکار دولت ایران بی توجه به این مساله فکر می کنند که دستی بر آتش دارند و این نیز در حساب نفوذ منطقه ای شان بشمار می آید در حالیکه چنین نیست...

ایران این اشتباه را در مورد حامد کرزی نیز داشت. اینکه چقدر و چندین بوجی دالر بدون حساب و کتاب، از جانب ایرانی ها به کرزی داده شد معلوم نیست اما آنقدر واضح است که کرزی دالر های ایرانی ها را گرفت و همانگونه که به سران و رهبران جهادی و بزرگان غیر پشتون وعده های فراوان داد و هیچیک از آنان عمل نکرد، ایران ها را هم فریب داد.
اما افسوس که ایرانی ها هنوز متوجه این نکته نشده اند که کرزی و غنی و قوم مرتبط شان در تمامی زمینه ها به پاکستان و آمریکا وفادارند و هرگز به آنان پشت نکرده و نمی کنند.
سیاستمداران ایرانی در مقابل تصامیم و عملکردهای ناسنجیده شان در قبال افغانستان، در مقابل تاریخ محکوم خواهند بود و این از حالا مشخص است.

این سوال همواره در اذهان مردم وجود داشته که آیا ایران شریک آمریکا و پاکستان در ایجاد ناامنی های افغانستان است؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
تهران
نظرات بینندگان:

>>>   در حالیکه وزیر خارجه ایران طالبان را در مصاحبه که چندی قبل با تلویزون طلوع داشت تروریست خطاب نمود و امروز دولت ایران از این تروریستان دعوت رسمی بعمل میاورد پس زیر کاسه نیم کاسه است....
عبدالله ریحان

>>>   نویسنده عالیقدر کود۴!
مطالب نوشتاری تان رابارها به علاقه مندی خواندم وچیزهای زیادی ازان اموختم.
واما این بار.
-اعتقادراسخ دارم درک ایران وایرانی ازحوادث وسیران خیلی هاهم دقیقترازماست.
-ایرانی برخلاف افغان به هیچ صورت ودرتحت هیچکدام ازشرایط برخلاف منافع مردم وکشورشان عمل نمیکنند.
-ایران وایرانی مصالح کشورش رابخوبی درک میکنندودرهمین راستا گام میبردارند،عینا مانند سایردول جهان(البته ماافغانهامستثنی هستیم)اگرزمانی منافع مابامنافع ایران درتضادقرارمیگیرد،نبایدتوقع داشت که ایرانی درجهت منافعمابرضدایران عمل کند.پیروزباشید
عاقل

>>>   (حساسیت ضد ایرانی آنقدر در افغانستان اوج گرفته که مردم عوام به اندازه ای که با ایران مشکل دارند و افراد آمده از ایران را جاسوسان ایران می پندارند،)
بله این دقیقا مشکل شما است که دوست و دشمن خود را نمی شناسید. تمام بد بخت یهای شما از سر همان آمریکا و پاکستاان است آنوقت ادعا می کنید که مردم افغان با پاکستان مشکلی ندارند.
ایران حق دارد با گروه طالبان به عنوان یک گروه بر سر امنیت خود مذاکره کند. شما که این قدر ادعا دارید بر سدرحدات خود کنترل داشته باشید تا ایران ممجبور نباشد که برای امنیت سرحدات خود با گروه طالبان مذاکره کند. پرا در مورد پاکستان حساسیت ندارید؟ دفتر اصلی و گردانندگان اصلی طالبان در پاکستان هستند. بروید و در مورد آنها حساسیت ایجاد کنید. بازی در زمین آمریکا برای ایران هراسی برای شما سودی ندارد. ایران امروز یک قدرت بین لمللی است و شما فکری برای تامین امنیت خود بکنید

>>>   سیاستی که پدر مادر ندارد
جاغوری

>>>   این کدام گپ جدید در سیاست نیست.
امریکا از مجاهدین در مقابل روس ها حمایت کرد،بعد از پیروزی مجاهدین در افغانستان و روابط نزدیک دولت ربانی با روسیه،امریکا طالبان را به جان مجاهدین فرستاد.
زمانی که القاعده با همکاری طالبان تعمیر های وال ستریت سنتر را در نیویارک انفجار دادند،امریکا دوباره با مجاهدین یکجا شد و در مقابل طالبان جنگید.....

>>>   اگر ایران واقعا ضد امریکا است ویا حد اقل باخارجی ها در منطقه رقابت دارددرین صورت باشرایط سختی که به سر میبرند واز چهار طرف در محاصره ودر تنگنای کامل سیاسی اند قابل ترحم میباشند اما فکر میشود این اظهار مخالفت ها وکشمکش های ظاهری در سیاست معمول بوده همه در فکر کمیشن کاری ووند گیری اند هم بالای جوانهای ما کشور خودرا اباد میسازند وهم ملیونها تن منت را بالای ما بار میسازند وکارگر ها وپیمان کاران کشور خودرا در سرحد دست بسته به دریا ورود می اندازندشاروال طهران روزی یک واقعیت را بیان داشتند <زیبای شهر طهران از برکت دست افغانها است> واقای خاتمی ریس جمهور وقت ایران فرمودند هرگاه ایران نمیخواست امریکای ها نمیتوانستند به افغانستان بیایند ودر همین اوخر اقای ظریف اعتراف نمود که لشکر فاطمیون وسایر افغانها در سوریه می جنگند وایران برای شان تسهیلات وسهولت فراهم مینماید گذشته ازینها مگر ایران نمیداند که دولت های کابل مزدور ودست نشانده ای خارجی ها اند امابرابر امریکا وحتی بیشتر از انها برای کرزی وبعض از افغانهای ذی ربط امکانات وپول میدهند ونیک میدانند طالب وداعش والقاعده همه مزدور تر از زمامداران افغانی اند ولی با اینها نیز روابط تنگاتنگ دارند مگر خارجی ها ازین ارتباطات خبر ندارند؟ واگر دارند چطور اجازه میدهند که برخلاف میل شان ایرانی ها نیز اشکارا علیه سیاست های انها فعال باشند تا اینجا که میرسم گیچ وگرنگ میشوم وعقل ناقص وکوتا ماقد نمیدهد ویک گام هم نمیتوانیم پیش برویم این قدر دیدیم که خارجی ها با تخویف وترهیب از ایران عربها را با اسرایل نزدیک ساختند وسلاح های بیحد وحصر را بالای انها به فروش رسانیدند مگر یک دلسوز اگاه به اسلام ومسلمین ویک دشمن واقعی امریکا واسرایل چنین زمینه را به اصطلاح دشمن اشتی نا پذیر خود مهیا میسازد
گل نبی عیدی زاده

>>>   ایرانی ها جاهل نیستند که حقیقت را ندانند ، آنهلا میدانند که قتل خبرنگاران شان کار پاکستانی هابود تا این کار باعث شود که بین افغانستان وایران جنگی دیگری دربگیرد

>>>   سلام
خود وزارت خارجه افغانستان از این سفر مطلع بوده و گفته که ایران با هماهنگی با دولت افغانستان، اجازه بازدید از هیات طالبان را داده است....
در سایت وزارت خارجه افغانستان هم خبرش هست....
درضمن مگر اعضای منافقان که دشمن خونی ایران اند و جاسوسان آمریکایی و داعش و غیره که به راحتی وارد افغانستان می شوند از ایران اجازه می گیرند؟!!

>>>   جالب است شما با عربستان و آمریکا و پاکستان که پدر خوانده طالبان هستند و با قطر که مقر طالبان است مشکلی ندارید

>>>   خیلی مشمئز کننده و تحریف کننده است که قاتلان دیپلمات های ایرانی بازهم به تهران دعوت می شوند ولی آمریکا مقصر و گنه کار و متهم می شود!؟.....

>>>   وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد از سفر هیات طالبان به ایران مطلع بوده و تهران در این مورد نظریات دولت افغانستان را قبلاً مطالبه و دریافت کرده است.

>>>   اگر افغانستان دولت قوی داشت وبر تمام مرزهایش احاطه داشت ایران با طالبان برای امنیت مردمش مذاکره نمی کرد ولی افسوس که افغانستان فاقد وحدت و دارای چند دستگی قومی افتاده وامنیت ندارد.
عبداله ازایران

>>>   عجب چیزهایی از این نویسنده میشنویم
ایران به جای اینکه با نقشه شوم آمریکا در افغانستان مبارزه کند ک زمینه مقاومت در برابر بیگانگان و...
شماها معلوم نیست با خودتون چندچند هستید
ایران یک کوچولو حرف بزنه میگید دخالت ایران
الان بیاد با زمینه مقاومت در مقابل بیگانگان رو تقویت کنه؟که چی بشه؟خودتون چی کاره اید پس
بعد بگید مداخلات ایران در افغانستان
شیعیان افغانستان از حزب الله حشد شعبی یاد بگیرن
از اونور هم میگن فاطمیون فلان و بهمان
خدا شقا بده شماهارو

>>>   آخی چه سوزشی دارند افغانیها
انقدر عصبی شده که میگه حمایت مردم ایران از طالبان
...
ما برای تامین امنیت خود هر کاری میکنیم
ملت ایران مسخره شما نیست که چهل ساله در بحران هسنید و انواع و اقسام تروریستها رو در خاک خود دارید
همین فاطمیون رو ببرید باهاشون بجنگند
اوخ یادم رفت تابعیت ایران رو دارن دیگه
در اصل ما به همون سپاه پاسدارن که تامین امنیت ما رو عهده داره اعتماد میکنیم و عاشق سپاه هستیم

>>>   تو فکر میکنی ایران از دادن پول به حامد کرزی دستاورد نداشته؟
پس صادرات نزدیک به دو میلیارد دلاری به افغانستان که در ابتدای دولت کرزی صفر بود از کجا اومده؟
این مسیر صادرات باید در زمان طالبان هم حفظ شود
به همین خاطر با طالبان دیدار میشود
این ایران بود که با پول سیاست و سلاح امریکا دو دشمن یعنی صدام و طالبان رو برداشت
حالا امریکا میخواهد دوباره طالبان رو سر کار بیارد
پس ایران هم پاتک امریکا رو بخودش برگردوند
شما فکر میکنی ایران دستاورد نداره
همه فکر میکنن ایران در قره باغ شکست خورد
ولی بزرگترین قرارداد اقتصادی رو بست

>>>   وضعیت کنونی افغانستان از این مقاله مشخص است
نویسنده تماما در تانقض به سر میبرد
تمام کمکهایی که ایران در جنگ با شوروی و طالبان با شما کرد رو اسمش رو گذاشتید دخالت
سطح فکری نویسنده گویی پایین است
ایران چگونه و اصلا چرا زمینه مقاومت در مورد بیگانگان رو جور کنه که بعدا بگید دخالتهای ایران؟؟؟ مگر پول اضافی دارد ایران؟
شما هنوز در دهکده جهانیت سربکن
اگر در جهان امروز قوی نباشی کشورت میشود لیبی

>>>   ایران منزوی و تنهاست؟
پس چرا آمریکا در سازمان ملل در رای گیری جلوی ایران شکست میخورد؟
ایران با آمریکا و اسراییل و عربستان رابطه ندارد
با امارات هم مبادلات اقتصدی بزرگ داریم فقط سالی پنج میلیارد دلاربه امارات صادرات داریم
شما تمام دنیا برات آمریکاست
برو بخون که کشور لوکزامبورگ چطور وزیرخارجه آمریکا رو تحقیر کرد که مایک پمپءو مجبور شد سفرش رو به اروپا کنسل کند
دوران ترامپ تموم شد و همه دیدن که ترامپ منزوی بود نه ایران.راستی زمان تحریمهای ایران که رای گیری در سازمان ملل بود افغانستان کجا فرار کرد؟

>>>   با نویسنده موافقم اما ...
حالا شاید بخشی از احساسات ضد ایرانی به تحقیرهای مهاجرین در ایران باشد
ولی قسمت عمده بخاطر اینه که دو کشور از زمان جدایی که افغانستان حتی با کمک جهانی شده عقب مونده ترین کشور ولی ایران با تحریم جهانی یکی از قدرتهای علمی و نظامی و اقتصادی منطقه
در همین تحریم دیدید که واکسن کرونا رو دانشمندان ایرانی ساختند و به دانش انتقال اطلاعات کوانتومی که فقط کشور دارند دست پیدا کردیم
خب اینها باعث عقده و حسادت در افغانها میشود

>>>   امریگا از پول و سلاح ما استفاده کرده؟
امریکا صدام و طالبان رو که دو تهدید بودن رو لطف کرد با پول خودش سرنگون کرد
حالا هم ایران با هر دو معاملات اقتصادی داره
ولی خب طالبان از بین نرفت کامل پس به جای دعوا با طالبان بهتر است صلح باشد

>>>   طالبان از همون اول که صحبت مذاکراتش با آمریکاشد با ایران رابطه برقرار کرد
چون ایران بیشترین تجربه مذاکره با آمریکاییها رو داره میخواستند آشنا بشن با قواعد مذاکره
خصوصا که ایران دو سال تمام مذاکرات فشرده داشت در جریان هسته ای
مخصوصا تیم بایدن که همشون قبلا با ایران مذاکره کرده بودند و طالبان برای مشورت میاد
البته برای حفظ امنیت مرزها و داعش هم بوده
وگرنه اگه قرار بود طالبان به حرف ایران گوش بدن که فقه جعفری رو قبول میکردن

>>>   سلام در جواب آقای عبدلله ریحان باید بگویم من اهل شیراز هستم ودوستان افغانی زیادی دارم یکی از انها اهل مزارشریف والان نزدیک۴۰ سال است که در ایران زندگی می کند یه روز به او گفتم بیا با هم برویم مزار شریف تا گشتی با هم بزنیم گفت دلم برای آنجا تنگ شده است ولی جرئت رفتم به انجا را ندارم وخاطره تلخ قتل وعام شدن اقوام وآشنایان توسط گروههای تروریستی برایم زنده می شود
این به خاطر عدم اتحاد مردم افغان و پیروی از سیاست های آمریکا توسط مسئولین است
چون افغانستان نمی تواند امنیت خود را ایجاد کند مُسولین ایران مجبورند برای امنیت ایران بین بد وبدتر یعنی طالبان وداعش، طالبان را بدلایلی واضح انتخاب کنند واین عقل ومنطق است نه کاسه زیر نیم کاسه
در ضمن دوست دارم این را هم بگویم خانواده ای ایرانی را می شناسم که سرپرستی یک خانواده ۱۳ نفره افغانی تماما بدون شناسنامه بعلت فوت شوهر را بعهد گرفته اند ،ایران این روز ها بعلت تحریم های سنگین حال و هوای خوشی ندارد اما مردمش هنوز احساسات دارند وبرادران افغان را تنها نمی گذارند اگر این اشرف غنی بگذارد

>>>   نمیدانم ایران ازچه وقت بدینسو یک قدرت بین المللی شده؟!!! در هفت کشور صنعتی جهان است؟نه خیر در کشور های G20 است هرگز قادر به صدور تیل وانتقال پول های خود نیست در محاصره ای کامل اقتصادی و نود درصدمردمش ناراضی همیشه شعار مرگ بر اسرایل را سر میداد ولی در طول چنگ هفت ساله سلاحهای .... تهیه میکرد وهمه دشمن های اسرایل را ضعیف ساختندو... ایکاش چنین نمیبود ومیتوانستند سر پای خود استاد میبودند که نفعشان به ما هم میرسید ولی .....
مشاور سابق وزارت تعلیم وتربیه

>>>   عبدالله ریحان
هیات افغانستانی هم در دوحه با طالبان مذاکره میکند در حالیکه دولت طالب را تروریست می شناسد.
وقت ضرورت به هندو میگویند ماما

>>>   وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید، از سفر هیئت طالبان به ایران اطلاع دارد و تهران قبلاً در این مورد، اطلاعات را با آنها شریک ساخته است.
یک هیئت طالبان امروز وارد تهران شد.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، امروز در یک پیام ارسالی به رسانه گفت: "امروز معاون سیاسی امارت اسلامی افغانستان و رئیس دفتر سیاسی محترم ملا برادر آخوند، با هیئت همراهش به دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران، وارد این کشور گردید."

وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه‌ای گفت که هدف از این سفر طالبان به ایران، ترغیب این گروه به آتش‌بس فوری و تشویق آنها برای توافق صلح جامع در چارچوب نظام جمهوری، است.

>>>   نویسنده کد 4
ایران یک کشور مستقل است و حق دارد در باره سرنوشت خود تصمیم یگیرد و در روابط بین المللی فعال باشد شما که این قدر درک بالا دارید چرا سر تان بی کلاه مانده است؟

>>>   سوالاتی که شما افغانستانی ها طرح می کنید و می پرسید دلیل اصلی ناکامی شماست
کاری به متن ندارم به پرسش اخر متن توجه کنید
نویسنده همچون همه افغانستانی ها پرسش را با آیا شروع می کند و نه چرا ... این داستان شماست؟ به جای پیدا کردن دلیل مشکلات خود به دنبال مقصر مشکلات خودتان هستید و البته این مشکل در مقیاس بسیار کمتر در ایرانیان هم هست
لواسانی ، تهران

>>>   نظر دهنده سوم ایران چه قدرت بین المللی داره
من امروز چهار ساعت سر صف روغن بودم
اون هم با کارت ملی حتما قدرتمان سرصف
بودن است لطفاً به من هموطن ایرانیت بگو
قدرتمان در چیه

>>>   نظر دهنده سوم قدرت بین المللی ایران در تورم۶۰۰
درصدی گرانی اختلاس سرصف روغن گوشت
وغیره است راست میگویی ایران در این زمینه
قدرت بین المللی است
افقان پیر نشر من پیامو

>>>   این قاتلان خونخوار که داکتر نجیب و دیلماتهای ایران را کشتند در مسکو و تهران گشت میزنند. مسکو و تهران به طرفداران و افراد وفادار خود اهمیت نمیدهند و از قاتلان شان استقبال میکنند.

>>>   سلام بر برادران مان در افغانستان عزیز و به عبارت بهتر در (ایران شرقی)
وقتی که مرز مشترک دو کشور در دست طالبان است آیا برای کنترل مرزها راهی دیگری غیر لز گفتگو با طالبان وجود دارد؟/
شما کشور را دو دستی تقدیم طالبان کرده اید توقع دارید ایران چکار کند>

>>>   قاتل دیپلماتهای ایرانی طالبان نبوده اند بلکه دولت افغانستان مسئول عدم حفاظت آنها وکنسولگری ایران درمزارشریف میباشد.
محمد رضا گنابادی مشهد

>>>   سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ملت ایران مربوط وبه بیگانگان ارتباطی ندارد چطور وقتی دولت افغانستان از مجاهدین (منافقین خلق ) دعوت واستقبال میکرد اظهار نظر نمیکردید طالبان اکثریت جامعه افغانستان وخاک افغانستان را دردست دارد وملت ودولت ایران برای حمایت از شیعیان مظلوم افغانستان باید با طالبان گفتگو کند وایرادی هم ندارد.
علی ایرانپرست تهران

>>>   مردم عادی هیچ مشکلی با ایران و کسانی که از ایران آمده اند ندارد بلکه امثال شما هستند که این اختلاف و دشمنی را ایجاد می‌کنند.
( اینکه مردم عوام با این مشکل دارند نظر شما است نه از خود مردم)

>>>   طالبان هفتاددرصد افغانستان رادرکنترل داشته اداره میکند دولت ایران باید برای حفظ منافع ملت ایران باطالبان مذاکره کند . همانطور که دیگران باآمریکا وعربستان و... مذاکره میکنند.

>>>   همین قدر که شمااز مذاکره ایران با طالبان درهراس هستید مشخص میگردد که مذاکره ایران وطالبان مفید برای ملت ایران است .
توکلی کرمانشاه

>>>   مسئول محافظت از جان دیپلماتها در هرکشوری دولت ان کشور میباشد نه گروهها واحزاب
یومی اصفهان

>>>   ۱.بهترین راه جلوگیری از جنگ گفتگو است
۲. دولت جدید افغانستان و رییس جمهور همیشه ساز ناسازگاری با ایران را کوک کرده اند به نحوی که ایران هم فرهنگ و آیین و همسایه را دشمن تبلیغ کرده و عربستان را دوست خود و کشورشان می دانند
۳. مطمئن باش که این کلر با مشورت دولت افغانستان انجام شده است.

>>>   ( نظر دهنده سوم ایران چه قدرت بین المللی داره
من امروز چهار ساعت سر صف روغن بودم
اون هم با کارت ملی حتما قدرتمان سرصف
بودن است لطفاً به من هموطن ایرانیت بگو
قدرتمان در چیه)
....

>>>   چــرا بعضی اینقدر نادانسته یهودی یهودی می گویند؟؟؟؟
دین یهود هشتاد فیصد شبیح دین اسلام است
سنگسار به دلیل روابط نامشروع زن از یهود است قطع دست دزد وسارق از دین یهود است گذاشتن ریش از دین یهود است حجاب از دین یهود است سر را درنماز پوشانذدن از دین یهود است گوشت خوگ نخ.ردن از دین یهود است ذبح نمودن حیوانات از دین یهود است وده ها مثال دیگر ، اگر اینها به نظر شمابد است دراسلام هم همین هاست ،کدام عیبی بزرگ دردین یهود است ؟ در قران مجید از تورات وحضرت موسی کلیم الله ذکر شده وقتی قرآن قبول دارد شما بول ندارید؟؟
ر

>>>   همه کشورها دارند با طالبان مذاکره میکنند، بعد ایران مذاکره نکنه... چرا؟
وقتی کشورتان را دودستی به طالبان دادید، ما برای امنیت مرزهامان مجبوریم با انها مذاکره کنیم.

>>>   سالها قبل که دختر نوجوانی بودم و به جرم مهاجر بودن نتوانستم درسم را در تهران بزرگ ادامه بدهم ، تهران و زندگی به نظرم خیلی بی رحم میامد ... تهران بزرگ بود و من دختری کوچک ، آنقدر کوچک که نمیدانستم که " افاغنه " بودن و محروم شدن از تحصیل چه معنی دارد... روزهای متمادی کفش و کلاه میکردم و با دیگر دانش آموزان تا مدرسه میرفتم ، اجازه ی ورود به مدرسه را نمی یافتم و باز سرخورده به خانه برمیگشتم ...آن روزها شبیه کابوسی بود که مرور آن تا لحظه ی اکنون هم آزارم میدهد.
اما همه ی آن ناامیدی مانع تلاش من نشد. وقتی طالبان از افغانستان رفتند ، خانواده را مجبور کردم دوباره به کشور برگردیم تا من درس بخوانم !
هرات شهر آبایی من و مکتب گوهرشاد بیگم نماد بزرگی برای مبارزه ی من شد . هرات برایم آغوش امنی بود هرچند گاه نامهربان میشد ، کلافه ام میکرد و آموخته شدن با کش و قوس هایش سخت و نفس گیر بود ! قصه کوتاه ؛ دشواری های زندگی کم نبود اما تلاش و تلاش و تلاش در من رود تپنده و سیالی بود که آرامم نگذاشت...
حالا که در دانشگاه معتبر دهلی در مقطع دکترا قبول شده ام آن رنج ها هم شیرین به نظر میاید. شاید یکی از شیرین ترین دست آوردهای من در زندگی ام فرصت تحصیل در مقطع داکترا در دانشگاه دهلی است که ثمره ی از پا ننشتن هایم بوده است. من زبان فارسی را دوست دارم ، بخش بزرگی از هوبت من با این زبان گره خورده است و غرق شدن در این دریای بی کران حتی برای چشیدن قطره یی از آن را ارزنده و عزیز میدارم .
بدون شک قدر دان حمایت همسرم همایون که رفیق راهم است ، هستم . از اعتماد بزرگ اساتید خود در دانشگاه دهلی هم قلبا سپاسگزام و همچنین دوستان و عزیزانی که دراین خوشی و افتخار همراهم هستند را نیز سپاس میگویم .
امیدوارم دنیای ما آنقدر مهربان و انسان مدار باشد که هیچ کودک و هیچ انسانی از مسیر دانش دور نماند!
سمیه رامش

>>>   اقای ایران پرست!
امیدواریم که در ایران پرستی شما برکت بیشتر نصیب گردد در مورد پذیرای دولت متبوع تان از هیات طالب هاعجب استدلال نموده اید چون اکثریت خاک افغانستان تحت تصرف طالب هاست ازین رو لازیم است با طالب ها مذاکره شود یک زمانی همه ای افغانستان زیر اثر وکنترول طالب بود وپما ارزو داشتیم ایکاش همسایه های ما سوای منافع شان به امنیت وارامی کش.ر وملت ما هم فکر کنند ولی این دعای ما قبول درگاه حق قرار نگرفت اما شما با انها مخالف بودید وامریکا وغرب تقریبا به همه ای دنیا تسلط دارند در قدم اول باید با انها مذاکره نماید در یمن وسوریه اکثریت مردم شان اهل سنت ودواقلیت نا چیز درانجا مردم را میکشند باید این اکثریت ها رادر نظر داشته باشید در کشور خودتان اکثریت مردم بسوی دیگری روان اند نمیشود یک نظام را قربان امیال اکثریت منحرف نمودبهر صورت برای فعلا طرفداران خدا اکثریت دارند امید واریم که کمی خدا پرست هم باشید
گل نبی عیدی زاده

>>>   سلام
من يك ايراني هستم و اين همه درايت خوانندگان افغان لذت بردم و افتخار ميكنم كه وطنم ميزبان شماست .
ارزوي افغانستاني آزادو آرام و توام با آسايش براي براي اين همسايه همزبان هم كيش را دارم

>>>   دست و روی شما افغان پیپری ها رو با آب مرده شورخانه شستن که انقدر بی چشم و رویید؟!
ایران هر کار کنه بده شما خوبید؟
طالبان تروریست هستند اما بالاخره یک گروه با هزاران طرفدار در افغانستان هستند یا نه؟ یک طرف جنگ هستند یانه؟
برای برقراری صلح در افغانستان باید با اونها هم مذاکره کرد یانه؟ اصولا مذاکره صلح با دشمنان هستن وگرنه با دوستان که صلح برقرار هست.

من ایرانی هستم اما مطمئنم طرفداران طالبان در افغانستان از طرفداران رییس جمهور غنی بیشترند. پس باید حرفهای اینها شنیده بشه ولو این که تروریست باشند. اگر این گروه بپذیره که سلاح رو زمین بگذاره طرفدارانش هم به دموکراسی تن خواهند داد کم کم.

>>>   آقای شیرازی لطفا ما را افغانستانی خطاب کنید سالهای سال سکوت کردیم اما اگر باز سکوت کنیم هویت تاریخ و آینده ما و حتی شاید زبان ما تباه شده و حذف میگردد افغان یا اوغان نام برادران قوم پشتون ماست شاید برخی از مردم هم حاظر به پذیرش این نام سود اما ما تاجک های نسل نو تصمیم داریم برای رفع تبعیض هیچ گاه افغان خطاب نشویم ما افغانستانی یا خراسانی هستیم اگر منظور شما افغان است مساوی به پشتون است.
پویا ربانی

>>>   آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار هیأت طالبان با بیان اینکه آمریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت.

>>>   به گزارش تابناک ملاعبدالغنی برادر در تهران گفته است: به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم
در این دیدار ملا عبدالغنی برادر نیز با ارائه گزارشی از روند مذاکرات صلح در افغانستان و با اشاره به بد عهدی‌های ترامپ در اجرای توافقنامه صلح تصریح کرد: ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم.
وی گفت: ما معتقدیم که در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته و ایفای نقش کنند.
ملا عبدالغنی برادر، حفظ امنیت مرزهای افغانستان و ایران را مورد تاکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

>>>   تا کنون برخی از ریز سخنان ملا برادر در تهران نشر پیدا کرده است.

به گزارش فارس، هیأت سیاسی طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر معاون دفتر سیاسی این گروه که روز گذشته وارد تهران شده، صبح امروز (چهارشنبه) با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار شمخانی با اشاره به سابقه شرارت و جنگ افروزی آمریکا در منطقه تصریح کرد: آمریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست. راهبرد آمریکا تدوام جنگ و خون ریزی بین طیف‌های مختلف افغانستانی است.
شمخانی گفت: آمریکا نمایش مذاکرات صلح را با هدف ایجاد بن بست در مذاکرات بین طرف‌های مختلف افغانستانی دنبال می‌کند تا آنها را مقصر ناامنی و بی ثباتی نشان دهند.

ملاعبدالغنی برادر: به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم
در این دیدار ملا عبدالغنی برادر نیز با ارائه گزارشی از روند مذاکرات صلح در افغانستان و با اشاره به بد عهدی‌های ترامپ در اجرای توافقنامه صلح تصریح کرد: ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم.
وی گفت: ما معتقدیم که در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته و ایفای نقش کنند.
ملا عبدالغنی برادر، حفظ امنیت مرزهای افغانستان و ایران را مورد تاکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

>>>   از مردم ایران خواهش دارم به ما تاجکان افغانی نگویید افغانی واحد پول ماست بلکه ما مردم تاجیک و شمالی افغان نیستیم افغان یعنی پشتون و پشتون یعنی افغان ما فارسی زبان هستیم و پشتونها خودشان به ما پارسیبان میگویند.
احمد

>>>   قاتلان دیپلماتهای ایرانی دولت افغانستان است که درحمله طالبان به مزارشریف به انها کمک نکرد وانها را تنها گذاشت وبرای حفاظت از کنسولگری ایران درمزارشریف نیرو ومحافظ نفرستاد وبه طالبان دراین رابطه اطلاع رسانی نکرد ومحافظان شهررا مجبور به تخلیه شهر نمود
اکبر زاده کوی طلاب مشهد

>>>   سلام به همه برادران هم زبان افغانستانی قبلاً گفتم باز می گویم برادران بیایید کمی منطقی و واقع بین باشید نمیدانم رسانه های افغانستان هم همچون ایران حقایق تلخ جنگ افغانستان را بیان میکنند یا نه؟!
به نقشه زیر نگاه کنید این سایت ایرانی نیست! بلکه ویکیمدیا هست معتبر ترین سایت که نقشه های جنگ در سوریه عراق یمن لیبی افغانستان و همه کشورهای اسلامی که حضور گروه های تروریستی از یک طرف و مداخله و اشغال آمریکا و هم پیمانانش از سوی دیگر آنها را به این روز انداخته است را به روز رسانی میکند
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Taliban_insurgency_in_Afghanistan_(2015%E2%80%93present).svg

متاسفانه سال به سال سرزمین های تحت تصرف طالبان افزایش می یابد امسال شاید ۶۰ درصد سرزمین های کشور افغانستان تحت اشغال طالبان است و هنوز بخش کمی از جنوب شرق افغانستان در دست داعش است بله طالبان یک گروه تروریستی است که اعمال غیر انسانی انجام میدهد اما چه کنیم که حقیقتی تلخ هست که با آن مواجهیم و آن این است که فعلا بسیاری از شهرهای افغانستان عملا راه میان آنها قطع شده است و فقط در سرزمین های مرکزی افغانستان یعنی هزاره جات که آن هم صعب العبور است کمی وضع بهتر است متاسفانه مطابق نقشه در قسمتی از مرز ایران با طالبان همسایه است و عملا طالبان راه شرق و غرب افغانستان را قطع کرده و بین آنها حایل ایجاد کرده است. این واقعیت افغانستان است چه بخواهید و چه نخواهید با شعار و لفاظی چیزی درست نمیشود.

آقای ظریف مگر چه گفت؟! آقای ظریف گفت بله طالبان گروه تروریستی است اما یک واقعیت است حال میتوانید این واقعیت را انکار کنید؟ یا بخشی از حقیقت است ؟ ایران مجبور است برای حفظ مرزهای خود با طالبان مذاکرات جدی داشته باشد گاه بحث یک اخطار است گاه تبادل اطلاعات است اگر شما بدانید کشور داری شوخی نیست مثل مرزهای افغانستان که هر چهار طرفش ول باشد هرکس خواست بیاید و برود و هیچ کس نه مرز میشناسد و نه قانون فقط در افغانستان قوم و قبیله اولویت دارد حتی شما در طرف پاکستان و تاجیکستان و ازبکستان هم همین مشکل را دارید چون هم در هر طرف قبایل پشتون ازبک و تاجیک ساکن هستند. و طرف ایران هم نزدیک ترین شهر به ما هرات و زرنج است که خوشبختانه وضع امنیتی نسبتا بهتری دارد. صدها بحث وجود دارد که در مناسبات ایران تأثیر میگزارد مسأله مواد مخدر هست مسأله رفت و آمد غیرقانونی طالبان در مرز ایران تحت عنوان مهاجرت مطرح است تصور کنید هر لحظه همین راه آهن هرات که ایجاد شده است طالبان میتواند برای آن ایجاد خطر کند هم خطر جانی و هم خطر مالی همان طور که در طب مراحل ساخت هم چند مهندس ایرانی شهید شدند این ها مسایلی است که دولت افغانستان نمی‌تواند نسبت به آنها بی تفاوت باشد و روی آن سرپوش بگزارد ایران مجبور است با این واقعیت کنار بیاید آقای ظریف چه گفت ؟! گفت ما از اول مواجهه با این حقیقت تلخ دو گزینه داشتیم اولا جنگ به صلاح نبود و موجب ریخته شدن خون بی گناهان زیادی میشد آن هم بین دو کشوری که پیوند عمیق تاریخی تمدنی و زبانی دارند گزینه دیگر این است که با این واقعیت تلخ که دولت افغانستان نمی‌خواهد نسبت به آن مسئولیت پذیر باشد کنار بیایید

>>>   خطاب به مشاور سابق وزارت تعلیم وتربیه
اخ اخ پس با مشاوره های تو بود که مکاتب خیالی ساختید و پولهای جهانی برای کمک به آموزشها افغانها رو به جیب زدید
طبق اعلام سازمان تجارت جهانی ایران هفدهمین جهان و طبق اعلام انستیتو جنگ امریکا ایران سیزدهمین قدرت نظامی و چهارمین قدرت موشکی جهانیست و بیشترین رشد علمی در جهان
شما راجب مرگ بر اسراءیل ما میگویی برو به این فکر کن که جنگ افغان و انگلیس به کجا رسید که دوباره تحت اشغال ناتو هستی و سفارت انگلیس میگوید افغانهایی که جان خود را برای حفاظت از نظامیان انگلیس به خطر انداختند اقامت میدهد
من دیگه سکوت میکنم

>>>   نظر دهنده چهارده که گفتی ما افقان ها سوزش
گرفتیم اتفاقا نه ما خیلی خوشحال شدیم
چون لیاقت شما همان طالبان است
ونظر دهنده سوم قدرت بین المللی ارزش پول
ایران امروز چقدر است شما فعلا برو صف گوشت
منجمد روغن یک موقع جا نمونی
افقان پیر پیام منو نشر کن

>>>   چند روز بعد از کشتن دیپلماتهای ایرانی در مزار در تمام شهرها هر افغانی که در کوچه وبازار بود مورد ضرب شتم ایرانی ها قرار میگرفت.
بخصوص هزاره ها که قیافه‌های متفاوت از ایرانی ها دارند.
در اصفهان در خیابان زینبیه خیابان را بند انداخته وهر تاکسی واتوبوس که افغانی داشت متوقف میکردند وپیاده وبا بدترین روش ضرب وشتم میکردند.واین تاز صبح تا اخر شب ادامه داشت.وشعار میدادند(افغان جنایت میکند رهبر حمایت میکند)وچندین شعار دیگر
متاسفانه مأموران انتظامی ابتدا اجازه داده تا ارازل افغانی ها را خوب بزنند بعد می امدند انهارا جدا میکردند وجالب اینکه تا امدن طعمه دیگر ماموران پلیس با همان ارازل بگو بخند میکردند ‌جریان تا شب ادامه داشت.وسوال اینجاست که اگر طالبان قاتل دیپلماتهای شما است چرا مارا که به خاطر انها فرار کردیم را آنچنان وحشیانه زدید وحالا با ان جنایت کارها بر سر یک سفره مینشینید؟؟؟؟
ان قاتلان مردم بیگناه افغانستان وقاتلان اطفال وزنان بی پناه جواب خدا را چی میدهید؟؟؟
از خدا بتر سید .وای بر ما که به امسال شما پناه اورده ایم کاش راه بود که از ملک میرفتم.

>>>   مذاکره با طالبان صورت بگیرد یا نگیرد این گروهک تروریستی توانسته بیشتر خاک افغانستان را تصرف کند.
ایران اعلام کرده در صورتی که طالبان دست از جنگ بردارد و اسلحه خود را به دولت افغانستان تحویل دهد طالبان را به عنوان یک حزب سیاسی می پذیرد.

>>>   «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت که سفر هیئت طالبان به تهران در هماهنگی و تفاهم با دولت و شورای عالی مصالحه صورت گرفته است.
حالا کسانیکه گریبان چاک میکنن اگر صادقن به سازنده‌گان و حمایت کننده‌گان طالبان(عربستان، آمریکا؛پاکستان، امارات و ...)اعتراض کنند.

>>>   کسیکه راجب صف روغن تو ایران گفته
عزیزم تو که افغانی هستی چرا خودت رو جا میزنی
در آمریکا صفهای طولانی برای گرفتن غذای رایگان است پس ابرقدرت جهان چرا اینگونه است
از زمان شیوع کرونا با طرح کمک کمنانه نه تنها به میلیونها ایرانی سبدهای غذایی شامل برنج و روغن و ماکارونی و پنیر و رب و با کمک سپاه و دولت و ارتش و کمیته امداد رسانده شده و به افراد مستضعف ماهیانه دویست و پنجاه هزار که در یک خانواده شش نفره یک میلیون پانصد هزار داده میشود

>>>   خطاب به مشاور وزارت تربیه
چقدر دست گدایی شما جلوی دنیا هست که حقیرانه نوشتی که سودش به ما هم میرسد
ایران رو پای خود ایستاده و این نظر اکثریت کاشناسان آمریکایی و اسرایلی و غربیست
ما تمام بنزین انرژی هسته ایو صنایع نظامی و علمی و واکسن کرونا و نود درصد داروهای خودمان را میسازیم و بزرگترین مرکز درمان سرطان و جراحی مغز جهان در ایران است.ما ماهواره های جاسوس خودمان را میسازیم.مراکز علمی و نظامی جهان ایران را دارای بیشترین رشد علمی و چهارمین قدرت موشکی و پهبادی جهان است.ما در تحریم هستیم شما چرا با کمکهای جهانی چیزی نیستید؟

>>>   حطاب به مشاور وزارت تعیم تربیه
این آق از جمله کسانی هستند که از مسجد برای تحصیل علمی صحبت کردند و حالا راجب توان و قدرت ایران حرف میزند و خب معلومه با این افتضاحی که تو در وزارت تربیه افغانستان و ساخت مدارس خیالی که پولش رو به جیب زدید صلاحیت نداری بفهمی که ایران با سخت ترین تحریمهای تاریخ همچنان پا برجاست ولی شپا با ادعای تاریخ پنجهزار ساله و کمکهای جهانی هموز عقب مونده تریت کشور دنیا هستید و توان ایران را نداری
شما برو از دانشگاه های افغانستان راجب توان علمی ایران بپرس

>>>   نویسنده متن در رویا و امیدوارانه به سر ببر
اینکه با چه رویی انتظار داری که ایران جلوی نقشه های شوم آمریکا و اجنبیها در افغانستان و مقاومت را تقویت کند قابل تامل است
زمانیکه سردار سلیمانی به شهادت رسید در پاکستان و ترکیه و بحرین و لبنان و هند و حتی در انگلیس و کاندا و نیجریه و آفریقای جنوبی و حتی تلیلند تظاهرات و مراسم گرفتند ولی در افغانستان که خیلی به جبهه شمال و احمدشاه مسعود کمک کرد دریغ از یک مراسم و حتی در مجلس افغانستان او را تروریست خطاب کردند
ایران در حال چرخش سیاست به سمت پشتونها و رضایتمندی حداقلی تاجیکهاست

>>>   صلاح مملکت خویش خسروان دانند.وقتیکه امریکا و مملک اروپایی از هزاران کیلومتر دور تر بخاطر منافع شان در کشور ما مداخله مینماید وبه حدی پر روی هستند که همزمان دولت و طالب را حمایت میکنند آنوقت انتظار دارید که ایران در همسایگی خود دست روی دست بگذارد و فقط تماشا بین باشند؟
اما مشکل ما با ایرانی ها در چیست؟ مشکل اینست که ما یک مشت مردمان جاهل پیروان متعصب ترین ملا ها که حقیقت و اصلیت شان هم معلوم نیست، هستیم و افکار متعصبانه داریم از همین خانه خالی ما دشمنان ما سوء استفاده میکنند و ما فارسیوانها ( تاجک و هزاره) را با هم و هر دو را با ازبیک ها به جان هم انداخته و حق و حقوق سیاسی و اجتماعی ما را غصب نموده و مینمایند و در مناطق ما ناقلین را برای نفوذ بیشتر شان اسکان میدهند و ما بی خبر از همه جا مصروف جدال در باره شیعه و سنی و فارسی و دری و غیره بوده و به دلیل عقده های مذهبی حتی نیکی های ایرانی ها در حق مهاجرین ما را فراموش میکنیم و به شیطنت دشمنان فریب خورده بر ضد همسایه ما هیاهو را راه اندازی میکنیم. جای تعجب اینجاست که ما فارسیوانهای هم نژاد و هم فرهنگ ایرانی ها بیشتر از همه اقوام داد و فریاد مینماییم.
اما به حکم وجدان باید به یاد داشته باشیم که : حد اقل 3ملیون مهاجر ما طی 40 سال در ایران زندگی میکنند، ده ها هزار فرزندان ما حد اقل سند بکلوریا اخذ کرده اند ، به صد ها نفر لیسانس و ماستر و دکتر در دانشگاه های ایران تحصیل کرده اند که شامل تمام اقوام کشور ما هستند، ننگ و نام و ناموس مهاجرین در ایران محفوظ بوده و هست و ..... خیلی خیلی کمک های دیگر ایرانی ها که مردم افغانستان از آن بهره مند شده اند. ضرور است فراموش نکنیم، کسی که ممنون احسان بندگان خدا نباشد هیچگاهی شاکر نعمات خدا نخواهد بود.متاسفانه در حادثه غرق شدن یکتعداد مردم ما در رود هیرمند و یا آتش سوزی موتر حامل مهاجرین قاچاقی خیلی سر و صدا کردیم اما یک کمی از عقل خود کار نگرفتیم که قبل از همه ملامت حقیقی را معلوم کنیم. اگر هیچ چیز را در نظر نگیریم فقط همین قاچاقی داخل شدن آنان به ایران کفایت میکند که مسئول جان شان خود شان بودند .از شما خواننده عزیز سوال میکنم اگر در خانه شما کسی بدون اجازه از بالای دیوار وارد حویلی شود از او با خوشی پذیرایی میکنید یا به خاطر حفظ جان تان با تفنگ جوابش را میدهید؟

>>>   رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه تاکید کرد: ایران دلیل و انگیزه‌ای ندارد که بخواهد از طالبان حمایت کند و این‌ها تبلیغات از سوی آمریکا و رسانه‌های غربی است که می‌خواهند به روابط دو کشور ایران و افغانستان خدشه وارد کنند.

محسن پاک آیین در گفتوگو با ایسنا درباره شایعاتی که گفته می‌شود ایران از طالبان حمایت می‌کند و همچنین طالبان در ایران دفتر دارد؟ گفت: این که گفته می شود طالبان در ایران دفتر دارد کاملا تکذیب می شود، زیرا دفتر طالبان در قطر دایر شده و در ایران دفتری ندارند و این که گفته می شود ایران به این گروه کمک می‌کند این موضوع هم از سوی مسئولین تکذیب شده است.

وی تصریح کرد: دلیل و انگیزه ای ندارد که دولت ایران و افغانستان که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و به دنبال امضاء سند راهبردی همکاری ها هستند، این گونه طالبان را حمایت کند و در مقابل دولت قرار دهد. لذا این تبلیغات از سوی آمریکا و رسانه های غربی صورت می گیرد و هدف شان این است که به روابط دو کشور خدشه وارد کنند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: طالبان در دوره ربانی وقتی که ظهور کرد چهره ای تروریستی و بسیار خشن از خود نشان داد و در واقع با حمایت آمریکا به دنبال این بود که در افغانستان قدرت را به دست بگیرد و تهدیدی برای کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه باشد و به نیابت از آمریکا اهداف این کشور را تامین کند.

پاک آیین ادامه داد: طالبان بعد از این که نتوانست به اهدافش برسد با شجاعت شهید احمدشاه مسعود و مجاهدین افغانستان شکست خورد و به حاشیه رفت و نهایتا رویکردش را تغییر داده و سعی کرد به عنوان یک گروه درون افغانستان خود را معرفی کند و در کنار اقدامات مسلحانه و نظامی، رویکرد سیاسی هم داشته باشد بلکه بتواند در آینده سیاسی افغانستان نقش ایفا کند. بنابراین اکنون با دو اهرم نظامی و رویکرد و ژست سیاسی در صحنه افغانستان فعالیت می کند.

رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه همچنین بیان کرد: در حال حاضر با توجه به این که بحث مذاکرات بین‌الافغانی! مطرح شده به طور طبیعی نقش طالبان به عنوان یک گروه درون افغانستان برجسته شده و در این مسیر آمریکا هم نقش جدی دارد. آمریکا زمانی برای مبارزه با طالبان، ناتو و خود را وارد افغانستان کرد تا این که به تدریج به مذاکره کننده تبدیل شد.

وی یادآور شد: در دوره ترامپ شاهد بودیم مذاکرات زیادی میان این ها برگزار شد و ترامپ دل بسته بود که بتواند دستاوردی را از افغانستان داشته باشد و در این زمینه هم موفق نشد.

پاک آیین در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر چهره طالبان یک چهره سیاسی است و کشورهایی که به دنبال استقرار صلح در افغانستان هستند، سعی می کنند از طریق هماهنگی با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند و این گروه را تشویق کنند در توسعه افغانستان نقش داشته باشد و به عنوان یک گروه افغان بتواند در مذاکرات شرکت کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: از طرف ایران هم چند بار با مسئولین طالبان مذاکره شده و یا آنها به ایران سفر کردند که همه این ها با هدف استقرار صلح و تشویق طالبان به مذاکره طی هماهنگی با دولت افغانستان بوده و هیچ اقدام پنهانی انجام نشده است.

>>>   یاسین ضیا، رییس ستاد ارتش کشور در واکنش به سخنان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دربارۀ جنگ طالبان، می‌گوید که شمخانی از جنگ روان در افغانستان، درک نادرست دارد.
جنرال ضیا در صفحۀ توییترش نگاشته‌است: "متأسفانه درک و فهم شما (شمخانی) نسبت به جنگ جاری در افغانستان نادرست است. طالب در برابر امریکا نه؛ بلکه در برابر مردم افغانستان می‌جنگد."

او افزود: "ما در برابر هر گروه از دشمنان مردم افغانستان با قاطعیت عمل می‌کنیم."
شمخانی در صفحۀ توییترش گفت: "در ملاقات امروز با هیئت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با امریکا مصمم دیدم. کسی که ۱۳ سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با امریکا در منطقه را کنار نگذاشته‌است."

روز سه‌شنبه، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان در راس یک هیئت این گروه وارد تهران شد و با مقام‌های ایرانی به شمول جواد ظریف، وزیر خارجه و شمخانی دربارۀ روند صلح افغانستان و اوضاع کشور، بحث و گفت‌وگو کرده‌است.

از سوی دیگر، خبرگزاری کار ایران گزارش کرده‌است که شمخانی همچنین در دیدارش با ملا برادر گفته‌است که ایران هیچ گاهی جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد، به رسمیت نخواهد شناخت.

این در حالی‌ست که از ده روز بدینسو، دور دوم مذاکرات صلح در دوحه، با بن بست رو‌به‌رو شده‌است.
نادر نادری، عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان دو روز گذشته گفت که نشست‌های هیئت‌ها به دلیل عدم علاقمندی طالبان از ده روز بدینسو برگزار نشده‌اند.

از سویی‌هم، رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور اظهار داشت: "طالبان به‌جای مذاکرات به سفرهای بیرونی مصروف هستند و نشان‌دهنده این است که طالبان به مذاکرات و صلح متعهد نیستند و دوام کشتار مردم به آنان هیچ ارزش ندارد."

منابع آگاه از مذاکرات صلح، می‌گویند که طالبان از این‌رو علاقمند شرکت در مذاکرات با هیئت جمهوری اسلامی افغانستان نیستند که تضمین‌های جهانی برای آزاد شدن هفت‌هزار زندانی این گروه و نیز بیرون کشیده شدن نام‌های رهبران آنان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد ندارند.

روز گذشته، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی هشدار می‌دهد که فرصت‌های زیادی در روند صلح از دست رفته‌اند و نباید فرصت پیش آمدۀ کنونی ازدست برود.

آقای عبدالله که در یک گردهمایی در کابل سخن می‌زد، تأکید کرد که تمامی زندانیان طالبان از زندان آزاد خواهند شد و نام‌های رهبران این گروه نیز از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون کشیده خواهند شد، اما این همه پس از رسیدن به یک توافق صلح ممکن است.

>>>   روزنامهٔ تجارت سوئیس نوشت که “به دلیل بدقولی فایزر آمریکایی و بی‌فایده بودن محصول آسترازنکای انگلیس، سوئیس برای تهیه واکسن ‎کرونا با چند کشور غیرغربی مذاکره می‌کند، که مطمئن‌ترین ‎ایران است، با ۵ واحد تولیدی با بالاترین سطح تایید سازمان جهانی بهداشت
کشور ایران علی رغم دشمنی و تحریم کشورهای غربی روز به روز در حال پیشرفت است
آخرین موفقیت دستاورد مراحل آزمایش خط تولید واکسن کرونا توسط ایران جهان را در شوک فرو برده است.!

>>>   گل نبی خان اولا آمارتان در مورد درصد مذاهب در کشورهای یمن و سوریه کاملا غلط است برخلاف تصورات شما شیعه و سنی در این کشورها برادرانه کنار هم زندگی میکنند چون مشکل این دو کشور بحث شیعه و سنی نیست بلکه بحث تهاجم خارجی و گروه های تکفیری تروریستی جنایت پیشه وهابی است شما هرگز در این کشورها حضور نداشته آید و تمام فهمتان از این دو کشور براساس گزارش های یک طرفه و عقده مندانه و مغرضانه رسانه های غرب مثل بی بی سی است
تشکرها و گردان های زیادی از یمن و سوریه از اهل سنت هستند چون ما ملاکمان برای کمک و دوستی با کشورها شیعه و سنی بودن نیست بلکه فقط اتحاد اسلامی و تقابل با آمریکا و اسراییل است همچنان که ما روابط بسیار نزدیک با گروه های فتح و حماس فلسطینی داریم و اهل سنت هستند ما در جنگ بوسنی با صرب ها صدها شهید دادیم و تجهیزات جنگی فرستادیم در حالیکه بوسنیایی ها اهل سنت بودند هم اکنون هم اهل سنت هستند ما در دوره جهاد افغانستان با ارتش سرخ و طالبان هم به نیروهای شیعه حزب وحدت از مردمان هزاره و هم به نیروهای تاجیک اهل سنت حزب جمعیت اسلامی کمک کردیم.

سخنان شما شبهه این دارد که شما در اثر تبلیغات غرب هستید یا از آنها خدای ناخواسته کمکی دریافت میکنید تا به شیعه هراسی و ایران هراسی دامن بزنید.
ما تاکنون هیچ گاه طالبان را بعنوان یک دولت رسمی نپذیرفتیم در عین حالیکه آنها را قاتل مردم مسلمان و جنایت پیشه میدانیم امیدواریم این ها با مذاکرات توبه کنند و سرعقل بیایند.

احمدرضا شریفی مقدم

>>>   متاسفانه این طور که من میدانم تمام گروههای ستون پنجم نوکر اسراییل و آمریکا که معاش بگیر رسمی هستند از جمله مجاهدین خلق که تا بحال در سایت های ایرانی پلاس بودند و به تفرقه افکنی نفاق افکنی و لجن پراکنی مشغول بودند به این سایت هم وارد شده اند و تحت نام ایرانی و افغانستانی ضد ایران مطلب مینویسند این نیز بگذرد
چون وقتی هدف نهایی ما نابودی اسراییل و هبوط آمریکا هست این ۴ عدد جوجه انگلیسی وقت موعود خفه میشوند و یا به سان موش توی سوراخ موش خود میروند.

الوعده وفا مرده یا زنده
ما در سالهای پیشرو اسراییل و هم پیمانان سعودی او و تمام مزدورانس را هلاک خواهیم کرد لازم نیست کرب بخوانیم آنچه را باید انجام دهیم کار خود را بلد هستیم
چند صباحی منافقان و مزدوران غربی آخرین نفسهای خود را بکشید و عقده های خود را تخلیه کنید و منتظر یوم موعود باشید.
سربداران سبزواران

>>>   بقول فردوسی
همه سربه سر تن به کشتن دهیم
به از آن که میهن به دشمن دهیم
درس حکیم فردوسی برای امروز ما چیست‌:
همه سر به سر تحریم ظالمانه را می پذیریم تا زیر بار دشمن نرفته و با تکیه به کمک خداوند با عظمت پیروزی و شکست دشمن را به چشم خواهیم دید به از آن که چون افغانان در اوج ذلت بله قربان گوی آمریکا باشیم و ترامپ در پایگاه نظامی اش در اوج تحقیر رییس جمهوری که خودش با تقلب برایمان تعیین کرده را هُل بدهد وسط سربازان آمریکایی و وزیر خارجه آمریکا یعنی جان کری بیاید دست هر دو نامزد ما را بالا کند!! و مادر بمب ها را در وطن ما آزمایش کند تازگی هم اون دیوانه آمده است میگوید نام ایران و زبان فارسی مال ما بوده است و پارس آن را دزدید!!! افغانانی که هیچ کدام از رفتارهایشان به گرد پای نام تمدن و تمدن ایران و فارس و خراسان نمیرسد و در اوج ذلت غلام انگلیس و روس و عرب و آمریکا و حتی پاکستان هستند برای ما ادعای فرهنگ و مدنیت دارند!!
محمد تهران‌پارس

>>>   خطاب به کسی که گفته لیاقت ما طالبان است
نه عزیزم لیاقت شما طالبان است که هم درگیر قوم و قبیله پرست هستی هم مهاجرانتان در پارک ملت تهران و ترکیه با پرچم طالبان عکس میاندازند
در مورد صف روغن و گوشت که علاقه داری باید بگم تو برو تو صف نون خشک وایستا
نون خشک کجا گوشت و روغن کجا
شما برو تا توسط سربازان استرالیایی واسه تفریح کشته نشی
دیشب صف چهار کیلیومتری در شهرهای آمریکت برای گرفتن غذای رایگان بور
ما در تحریمیم شما چرا با کمک جهانی هیچی نیستید
خخخخخخخخخ

>>>   به افغانی جماعت هرکاری کنی باز بی طلبکار است
دولت افغانستان میگه ما در جریان بودیم و تازه خود دولت افغانستان داره مذاکره میکنه
دیگه جای گلگی نداره در تمام این چهل سال خیلی از مردم ایران به کمک مهاجرین افغان اومدند و حتی بعد از حمله امریکا بیشترین پول رو جمع کردند و فرستادن افغانستان و الان هم بسیار خیریه های ایرانی به مهاجرین نیازمند خدمت رسانی میکنند در حالیکه تاجران افغانی هیچ کاری واسه هموطنانشان انجام نمیدهند
این همه مردم ایران به کمک شما اومدند بعد باز دارید توهین میکنید...
این قضیه مهاجرین باید تموم بشه

>>>   اون آقایی که راجب صف رو غن میگه
آقای محترم من خودم از دوستداران افغانها هستند ولی جوابت رو سری بعد دندان شکن میدهم
ایران در شدیدترین تحریمهای تاریخ است چون نمیخواد تسلیم آمریکا بشه هر کشور دیگه با هین تحریمها که دارو هم تحریم است فرو میپاشید
ایران در تحریم است مردم تو صف گوشت هستند حالا اگه دوست نداری برو بدون صف بگیری ولی به من بگو در آمریکا که ابرقدرت جهان است چرا هزاران نفر در صف غذای رایگان هستند برو به حراجیهای معروف آمریکا ببین که مردمش شب جلوی فروشگاه میخوابند و همدیگر رو کتک میزنند تا اجناس را بخرن
جانم فدای ایران

>>>   الله اکبر واکسین کرونای ایرانی در برابر کرونای انگلیسی هم جواب داد فعلا امارات و سوییس سفارش خرید واکسین بنیاد برکت ایرانی را داده اند.
حامد هراتی

>>>   سالهاست یک سوال ذهنم را درگیر کرده است...اینکه چرا مردم افغانستان علیه طالبان و متجاوزان قیام نمیکنند؟!
کم خیانت کرده اند؟ کم مردم بیگناه را به گلوله بستند؟ تا کی میخواهید سکوت کنید؟!فقط بلدید ایران را محکوم کنید؟!
واقعا متاسفم...
زعفرانی...تبریز

>>>   افغانستان مردم ناراحتی داره هنه عصبانی و طلبکار از خودشون و کشورشون و دنیا هستن ، اخلاقیات افغانستانی ها قدرنشناسی نسبت به میهن خودشون و دوستانشان هست ، ایرانی ها هم دستشون هیچ وقت نمک نداشته چه برای شما و چه برای عرب ها یا غربی ها ولی ما همچنان پیرو آیین مهرورزی خود هستیم

>>>   چرا وقتی هند و پاکستان و قطر و عربستان و آمریکا و روسیه و آلمان با طالبان مذاکره میکنند بد نیست اما اگر ایران با طالبان مذاکره کند آن هم با اطلاع دولت افغانستان‌ بد است ؟!
انقدری که افغانها با ایران و ایرانی مشکل دارند با هیچ کشوری مشکل ندارند و انقدری که به ایران مهاجرت میکنند هم به هیچ کشوری مهاجرت نمیکنند

>>>   خطاب به نظر دهنده سوم که میگی ایران قدرت
بین المللی است ببین قدرت بین المللی کارش
به کجا رسیده که با تروریستان رفت و آمد میکند
خخخخخخخ

>>>   یکی از کامنت نویس‌های ایرانی که گفته است در مجلس افغانستان سردار سلیمانی را تروریست گفتید.
اولا فهم شما از افغان‌ستان اشتباه است چون هنوز در کشور ما نگاه های قومی دیده میشود او نماینده بلقیس روشن از پشتون ها نمایندگی میکند و همواره یک خانم بسیار حاشیه ساز بوده است پشتونهای افراطی قوم پرست از جنرال سلیمانی کینه زیاد داشتند چون ایران به اقوام پارسی زبانان غیر پشتون در جنگ داخلی کمک کرده بود و همین طور دوباره از ایجاد فاطمیون عقده‌مند شدند. چرا شما غم شریکی و تسلیت حزب جمعیت و حزب وحدت اسلامی استاد عطا استاد پدرام عبدالله عبدالله محقق دانش احمد مسعود ربانی کرزی و اتمر را ندیدید. شما چی توقع دارید در کشور جنگ زده ما که در هر تجمع بصورت هفتگی مردم ما با انتحار شهید میشوند ؟! در همین حال در مزار شریف و هرات و بعضی مناطق هزاره جات که امنیت بیشتر هست برای جنرال سلیمانی هم مراسم یادبود و سالگرد گرفته شد

اما در ارتباط به این دیدار آقای ظریف و مسیولان جمهوری اسلامی میگویم
بنظر من این دیدار زیر پا کردن خون شهید سلیمانی و اهداف او بود.

محمد جعفر مزاری

>>>   از مردم ایران درخواست داریم لطفا به ما افغانی نگویید شما بعد از ۴۰ سال این را درک کرده میتانستید میفهمید ما تاجک ها افغان نیستیم افغان نام قوم پشتون هست که در سال ۱۳۴۳ هجری بدون کدام همه پرسی در لوی جرگه بالای مردم غیرافغانان این کشور که حدود شصت فیصد را شامل می‌شوند تحمیل شد اتفاقا حداقل نیمی از باشندگان افغانستان را فارسی زبانان از اقوام مختلف تاجک هزاره قزلباش سادات ایماق و..تشکیل میدهد.
اما هرگز افغانی برهیچ یک مردم ما اطلاق نمیشود افغانی واحد پول ما هست و حتی پشتون‌ها هم افغانی گفته نمی‌شوند.
فرهاد غوری

>>>   در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند
گو تو نمی پسندی تغییر ده قضا را

>>>   سلام بر مردم رنج‌دیده افغانستان برادران محترم میدانیم که شما در مقابل طالبان بسیار شهید داده آید و این گروه تروریستی جنایت کار خون به دل مردم افغانستان کرده است و در حق تمامی اقوام مسلمان افغانستان حتی خود پشتونها بسیاری جنایات انجام دادند و بعضی خانواده ها داغدار هستند من اخبار افغانستان را پیگیری میکنم و باور کنید من حتی گاهی در مصیبت شما گریه کردم صرف نظر از این که گاهی یک تعداد آدم های بی اخلاق خاص برخی افراد سیاسی آتش تفرقه را بین دو کشور دوست و برادر دامن میزنند حادثه دشت برچی کابل و این که دست و پای نوزادان بی گناه را قطع کردند هنوز از خاطرم نمی‌رود یا حمله به دانشگاه کابل و از حدود بیست سال پیش جنایات طالبان در حق مردم ستم دیده شما را یاد دارم به شما حق میدهم که از دیدن عکس شخص اول طالبان در کنار آقای ظریف در تهران! بسیار ناراحت و ناخشنود شوید و من خودم فکر نمیکنم این گروه جنایتکار که قلب هایشان تا این حد قساوت گرفته است آدم شدنی باشند اما بهر حال این کار واقع شده است امیدوارم این مذاکرات برای صلح واقعی باشد و طالبان از گذشته سیاه خود توبه کنند هرچند میدانید در فارسی ضرب المثلی داریم که میگوید توبه گرگ مرگ است.
احسان واعظی تهران

>>>   در نشست خبری با طالبان در تهران عکاس بودم اولین بار بود این موجودات تروریست را می‌دیدم دوست داشتم طالبانی ها را خفه کنم یا تیربارانشان کنم اما حیف دستم بسته بود و کاری از دستم ساخته نبود.
محمد اسلام شهر

>>>   به این گزارش توجه کنید که در صفحه رزاق مامون نشر شده است:

شاهین: ما دپلومات های ایرانی را نکشتیم!
سهیل شاهین از اعضای رهبری طالبان در یک نشست خبری در تهران در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی در زمان رژیم طالبان در افغانستان گفت: اتفاق دردناکی شده بود، آن وقت من معاون سفیر در اسلام آباد بودم. آن اتفاق قبل از اینکه نیروهای ما به آنجا برسند، افتاده بود و روز نشده بود و این اتفاق، شب رخ داده بود.

اشارۀ شاهین از یک نظر درست است. من در کتاب « ردپای فرعون» روایت اصلی کشته شدن دپلومات های ایرانی درمزارشریف را آورده ام. فرماندهی سپاه قدس از ترس این که طالبان دپلومات های «اطلاعاتی» را اسیر گرفته و از مداخله ایران در امور افغانستان از آن ها اعترافات تلویزیونی بگیرند، بعد از محاصرۀ شهر و قرین شدن خطر اسارت دپلومات ها، دستور کشتار دپلومات ها را صادر کرده بود!

فرمان کشتارمصلحتی و اپراتیفی به وسیله یکی از فرماندهان وابسته به سید حسین انوری که وظیفه محافظت از ساختمان کنسولی را به دوش داشتند؛ اجرا گردیده بود.

این مأموریت در زیرزمینی اداره کنسولگری ایران درمزارشریف اتفاق افتاده و سپس تا آمدن طالبان، جسد ها را بیرون کشیده بودند که بعداً مسوولیت کشتار آن ها به طالبان نسبت داده شد.

>>>   در پاسخ به اقای فرهاد غوری
در زبان ما ایرانیها برای نام بردن از تابعیت یک ی به انتهای تابعیت او اضافه میشود.مثلا ایرانیها به خودشان میگویند ایرانی یا به پاکستانیها میگویند پاکستانی یا به امریکاییها میگویند امریکایی و.... این فرق میکند که بگوییم چون در افغانستان واحد پول افغانی است پس گفتن کلمه افغانی غلط هست.باید به تفاوت سخن گفتن در دو کشور توجه کنید.استفاده از این کلمه حرف بدی نیست.

>>>   اگر خواستید بهتر است کلمه افغانستانی بگویید چون افغان یعنی مساوی به پشتون و همه وطنداران ما افغان نیستند.
فرهاد غوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است