حکومت حلقه فشار بر مجلس را تنگ‌تر می‌کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۶    ۱۳۹۹/۱۱/۶ کد خبر: 166130 منبع: پرینت

هم‌زمان با ادامه تلاش‌ها برای تهیه پیش‌نویس سوم بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰، منابع نزدیک به مجلس نماینده‌گان می‌گویند که حکومت فشارها بر مجلس را برای تصویب این بودجه افزایش داده است. به گفته منابع، مقام‌ها در حکومت تصمیم‌ گرفته‌اند که اشخاص وابسته به اعضای مجلس و هم‌چنان کارمندانی که با وکلا آشنایی دارند را از پُست‌های دولتی منفک کنند. هم‌چنان در مجالس حکومتی گفته شده است، در مورد سرنوشت سناتوران انتصابی که با اعضای مجلس رابطه دارند، نیز تصمیم گرفته‌ شود. این در حالی است که پادرمیانی مجلس سنا، شورای امنیت ملی، وزارت دولت در امور پارلمانی و حتی اداره امور ریاست جمهوری برای حل اختلاف‌ها بر سر تصویب پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۰ بی‌نتیجه بوده است. قرار است پیش‌نویس سوم بودجه سال مالی به ‌زودی پس از تایید کابینه به مجلس نماینده‌گان فرستاده شود. اعضای مجلس اما هم‌چنان بر خطوط سرخ‌شان تاکید دارند و معتقد اند که در صورت اعمال نشدن اصلاحات پیشنهادی، بودجه رای تایید نخواهد گرفت. آنان تلاش‌های حکومت برای محدود کردن صلاحیت‌های مجلس و زیر کنترل درآوردن آن را بی‌فایده می‌خوانند و می‌گویند که قوه مقننه هیچ‌گاهی فرمان‌بر قوه اجراییه نخواهد شد.

با رد پی‌هم پیش‌نویس بودجه سال مالی ۱۴۰۰ از سوی مجلس نمایند‌گان، تقابل میان قوه اجراییه و مقننه جدی‌تر شده است. اکنون منابع آگاه می‌گویند که حکومت حلقه فشار را بر اعضای مجلس نماینده‌گان تنگ‌تر کرده است. به گفته این منابع، هرچند این مورد به گونه رسمی با اعضای مجلس در میان گذاشته نشده، اما به مقام‌ها هدایت داده شده است که وابستگان اعضای مجلس نمایندگان را از پُست‌ها دولتی منفک کنند. افزون بر این، برخی از منابع در مجلس می‌گویند که مقام‌ها در حکومت بالای کارمندانی که با اعضای مجلس در ارتباط‌اند، فشار وارد کرده‌اند. به گفته یک منبع در مجلس، حتی قرار شده است در مورد سرنوشت سناتوران انتصابی‌ای که با مجلس نمایند‌گان رابطه نزدیک دارند، نیز تصمیم گرفته شود.

این در حالی است که در جریان روزهای اخیر، دست‌کم چهار مرجع برای حل بن‌بست تصویب پیش‌نویس بودجه پادرمیانی کرده‌اند. عبدالهادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا، پیش‌تر در دیدار با میررحمان رحمانی،‌ رییس مجلس نمایند‌گان، بر پایان تقابل میان دو قوه تاکید کرده بود. رییس مجلس نمایندگان هرچند گفته بود که «قصد تقابل با حکومت را ندارد»، اما به گفته او، صلاحیت‌هایش را اعمال می‌کند و «اجازه نمی‌دهد که موضوعات بر وفق مراد افراد و سلیقه‌های شخصی بدون تصویب شورای ملی اجرایی شود.» افزون بر این به گفته منابع، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، گل‌پادشاه مجیدی، وزیر دولت در امور پارلمانی و فضل‌محمود فضلی، رییس اداره امور ریاست جمهوری، به گونه فردی با اعضای مجلس نمایندگان دیدار و روی حل بن‌بست اخیر بحث و گفتگو کرده‌اند. با این حال منابع نزدیک به مجلس می‌گویند که این بحث‌ها راه به جایی نبرده است. پیش از این وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور غنی، گفته بود که مذاکره با مجلس نمایندگان روی تصویب بودجه ۱۴۰۰ جریان دارد.

اعضای مجلس هرچند در مورد این مسایل چیزی نمی‌گویند، اما در پیش‌نویس بودجه بر اعمال اصلاحات پیشنهادی تاکید دارند. حجت‌الله خردمند، نایب منشی مجلس نمایندگان، روز یک‌شنبه، پنجم دلو، به روزنامه ۸صبح گفت که افزون بر سایر اصلاحات، نیاز است که طرح یک‌سان‌‌سازی معاشات روی دست گرفته شود. او افزود که گرفتن معاش متفاوت توسط دو نفر هم‌سطح در یک اداره، عادلانه نیست و نیاز است که یک راه‌حل برای این موضوع در نظر گرفته شود. آقای خردمند گفت که حکومت به مصوبه‌های مجلس توجه ندارد و حتی در مورد کودها در سند بودجه معلومات ارایه نمی‌کند. او تصریح کرد که ممکن است حکومت از پول‌های کودهای احتیاطی و پالیسی به گونه مناسب و خوب استفاده کرده باشد، اما باید به نمایندگان ملت حساب داده شود تا مردم بدانند که این پول‌ها به کجا رفته است.

به گفته آقای خردمند، در بحث سند بودجه مسایل شخصی اعضای مجلس مطرح نیست و نمایند‌گان مردم از بابت وضعیت و جایگاه قوه مقننه‌ نگران‌اند. پیش‌تر خبرهایی نشر شده بود که گویا میررحمان رحمانی و برخی دیگر از اعضای مجلس به دلیل حذف پروژه‌های پیشنهادی‌شان، بر رد پیش‌نویس بودجه تاکید دارند. به گفته نایب منشی مجلس، در حال حاضر بحث تقابل میان قوه‌های اجراییه و مقننه مطرح نیست،‌ بلکه مجلس به عنوان نظارت‌کننده عمل می‌کند و این بخشی از صلاحیت‌های آن است. حجت‌الله خردمند تصریح کرد که براساس قانون اساسی، ایجاد‌، ادغام و تعدیل واحدهای اداری صلاحیت مجلس نمایندگان است، اما حکومت این موضوع را نادیده می‌گیرد. هرچند تلاش شد که دیدگاه ارگ ریاست جمهوری نیز درج شود، اما مسوولان تا آخرین لحظات پاسخ ارایه نکردند.

قرار است پیش‌نویس سوم بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ به زودی پس از تایید کابینه به مجلس نمایندگان فرستاده شود. پیش‌نویس اول این بودجه در دهم جدی سال جاری با اکثریت آرا از سوی مجلس رد شد. اعضای مجلس نمایندگان پس از رد پیش‌نویس اول بودجه، تصریح کردند که ۱۷ تخطی در بودجه وجود دارد و باید اصلاح شود. مجلس در آن زمان بودجه سال مالی را «ناعادلانه» و «نامتوازن» توصیف کردند و خواستار ازدیاد برخی از پروژه‌های توسعه‌ای و یک‌سان‌سازی معاشات کارمندان دولتی شدند. هرچند در پیش‌نویس دوم حدود ۲۰ میلیارد افغانی به بودجه سال مالی ۱۴۰۰ اضافه شد، اما اعضای مجلس این پیش‌نویس را نیز در بیست‌وهفتم جدی رد کردند. اعضای مجلس در نشستی عمومی گفتند که افزون بر اصلاح نشدن ۱۷ مورد تخطی، دو مورد تخطی دیگر نیز به آن اضافه شده است. گفتنی است که در مجموع بودجه سال مالی ۱۴۰۰ در پیش‌نویس دوم بودجه ۴۷۳ میلیارد افغانی است که ۳۱۱ میلیارد و ۱۹۹ میلیون آن برای بودجه عادی و ۱۶۱ میلیارد و ۸۴۲ میلیون آن برای بودجه توسعه‌ای اختصاص یافته است.

حسیب بهش
هشت صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   آیا فضلی همان ترکاری خور خرواری و وحید عمر دزد پول هایی بودجه خیراتی کرونا نیست؟ اگر بلی، پس مجلس با دزدان سروپر دارد!
آتش خاوری

>>>   تا زمانیکه غنی یهودی در قدرت باشد هچ وقت روز خوشی را نمی بینیم او یک دیوانه است انسان که مریض باشد او نه به درد خود و نه به درد ملت می خورد خوبتر این است که همه علیه این یهودی اقدام نمایم و این شخص را برای دوست یهودی اش به لبنان و به امریکا انتقال دهیم

>>>   تا زمانیکه همه کارمندان دولت معلمان یک مظا هره سر تا سری را روی دست نگرید غنی یهودی هر گز یکسان سازی معاشات کارمندان دولت را اضافه نمی کند باید همه غیرت کند همرای پارلمان کمک کرده تا از حق خود دفاع کنید در غیر ان همه مانند زنها بی امت باشید

>>>   امروز رئیس مجلس گفت:
اینبار رد نمیکنیم اصلاح میکنیم وتائید وتسلیم حکومت !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است