حمایت عریان امریکا از پشتونها، تقویت و ادامه خونریزی
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۱    ۱۳۹۹/۱۱/۲ کد خبر: 166096 منبع: پرینت

تاریخ سیادت و حکمروایی در جغرافیایی بنام افغانستان طی چند صدهٔ اخیر وابسته به قدرت های استعماری خارجی است. انگلیس، اتحاد جماهیر سابق(روسیه امروز)، امریکا و سایر متحدین شان تحت نام دوستی و کمک به مردم افغانستان، فقط یک قوم خاص(پشتون) را در میان سایر اقوام بومی ساکن در این سرزمین مورد حمایت و پشتیبانی قرار داده و آنهارا به هر وسیله ممکن در حرم یا رأس قدرت این کشور نگهمیدارند و اقوام دیگر را مجبور به اطاعت و فرمان پذیری از آنها میسازند.

اگر چشم انداز کوتاهی به دوره امان الله خان از سال‌های ۱۹۱۹میلادی تا به امروز داشته باشیم به وضاحت درخواهیم یافت که این استعمار گران تاریخ چگونه این قوم«پشتون» مزدور را حاکم و دیگران را محکوم و پیرو نگاه میدارند.
امان الله« خاين» که بعد از خروج نیروهای انگلیس ازین کشور بحیث شاه یا «حافظ منافع انگلیس» در افغانستان گماشته شد و لقب قهرمان استقلال به او تفویض شد. این دلقک ناز پرورده انگلیس بزودی ثابت ساخت که نه تنها او غازی و قهرمان استقلال نبوده بلکه نتوانسته حتی شهامت و غیرت یک سرباز عادی را در اوضاع نا بسامان کشور در آن زمان را ایفاء نماید.

حبیب الله کلکانی با یک حرکت برق آسا توانست کشور را برای ۹ ماه از شر این نوکر بیگانه نجات دهد. اما انگلیس ها باز هم نگذاشتند که مردان آزاده در این سرزمین حکمروایی کنند مزدور دیگری ازین قوم«پشتون» را بنام نادر غدار برگزیدند و با تجهیز و تمویل آنرا به افغانستان فرستادند که با مکر و هیله و عهد شکنی آنرا کمین گرفتند و با دست خط در کتاب الله(قرآنکریم)بخاطر فراهم آوری اطمینان حبیب الله خان کلکانی او را با یا ران پکبازش بهشهادت رسانیدند.

شوروی ها تره کی، امین، ببرک کارمل و نجیب را یکی پیهم از قوم پشتون برگزیدند و به اریکه قدرت نشاندند.
بعد از حبیب الله کلکانی دومین دوره ای که توانستند اقوام غیر پشتون قدرت افغانستان را بزور تصاحب نمایند همان قیام منسجم مجاهدین علیه نجیب دست نشانده شورویها بود که متاسفانه باز هم با توطیه بزرگ جهانی در رأس امریکا قدرت مشروع از رییس جمهور غیر پشتون پروفیسور برهان الدین ربانی گرفته میشود و به یک هوتلی افغان امریکایی حامد کرزی تحویل داده میشود! این توطیه تا امروز ادادمه دارد.

قدرت های بیرونی زیر نام حمایت از مردم افغانستان و مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر فقط و فقط به حمایت قوم «پشتون» میپردازند و نمیگذارند که اقوام دیگر زمام امور را در افغانستان به دست بگیرند. روی کار آوردن اشرف غنی پشتون بعد از کرزی و توانمند ساختن طالبان پشتون بیرون از دولت همه و همه توطیه های حفظ و نگهداری این قوم در راس قدرت است. این عمل خلاف خواست اکثریت مردم افغانستان است و عامل اصلی تقویت و ادامه خون ریزی در این کشور می‌باشد.

تا زمانیکه خارجی‌ها حقوق ملیت ها و اقوام ساکن در افغانستان را عادلانه درنظر نگیرند و از حمایت قوم خاص و برگزیده شان دست بردار نشوند هم مردم افغانستان روی امن و آرامش را نخواهند دید وهم کشور های جهان.

شمس


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
پشتونها
نظرات بینندگان:

>>>   دوست عزیز و گرانقدر. از گفته های شما قسمی برداشت میشود که اصلا در باره تاریخ چیزی نمیدانید. اولا ببرک کارمل ار تاجک های شیوکی شهر کابل بوده و هفت پشت ببرک کارمل تاجک بود. دوما مجاهدین که شما یاد نمودید به زور همین دالر های امریکا حکومت و دولت داکتر نجیب را به سقوط مواجه کرد. امریکا به خاطر منافع خود تاجک.. پشتون.. هزاره ازبیک....را نمی شناسد. در ضمن ربانی همانند ببرک کارمل از پاکستان به زور امریکا به افغانستان اورده شد. واز جنایات این مجاهدین شما چیزی در رشته تحریر نیاوردید. در صفوف مجاهدین تنها و تنها تاجک نبود. اگر به ارقام احزاب جهادی نگاه کنید از هفت گروه جهادی مقیم پاکستان..... حزب اسلامی.. پشتون.. حزب اتحاد... پشتون.. حزب محاذ ملی.... پشتون... حزب اسلامی مولوی خالص پشتون... حزب جمعیت تاجک که تعدادی زیادی پشتون های قندهار در این حزب عضو بودند. حزب مجددی پشتون.. خلاصه غیر از تعدادی از عضو جمعیت و شورای نظار همه پشتون بودند. فلهذا دیده میشود که شما از جوانک های تازه به سر رسیده اید که تاریخ را از ملا منطقه تان شنیده اید. و یا قصه های افسانوی را زیاد علاقمند هستید. لطفا به روی خدا از حقیقت های افغانستان چشم پوشی نکنید. و عادلانه قضاووت نماید. وسلام. به ارزوی موفقیت های بیشتر تان در قسمت مرور تاریخ افغانستان.

>>>   تا زمانیکه اقوام غیر فاشیست با هم در یک حرکت منطقی و حساب شده عمل نکنند این قوم فاشیست خودش را و تمام هستی اش را دو دسته تقدیم متجاوزین میکند تا قباله حاکمیت داخلی در افغانستان را به دست بیاورد.

>>>   محترم شمس صاحب!
فقط سه نقطه.
۱-درمسیرکه چپی هادرحرکت بودند،زبان وملیت حرف بسیار کوچک بود.ملیت کارمل تااخیرمعلوم نشد(تاجک یا پشتون).کشتمندمقتدرهزاره وشرعی مقتدرازبک بود.
۲برای خارجیهاکه برخلاف ماوطندوست وعاقل هستند،صرف منافع خودشان برایشان مهم است،نه ملیت وزبان من وخودت.
۳- امان اله پشتون بودوزبان وملیتش رادوست داشت،عینا مثل من وتوکه ملیت وزبان خودرادوست داریم.
عاقل

>>>   به طالب ، غنی و کرزی اعتماد نیست و مردم افغانستان آنها را میشناسند که قاتل ملیونها افغانستانی اند و با طالب و داعش همکار اند

>>>   مه پیشنهاد میکنم که رییس جمهور آینده افغانستان خادم حسین کربلایی باشد.
لطفاً کسانی که رای موافق دارند.دست های خود را بالا کنند.
جامعه جهانی هم شاید قبول کند.چون که کرزی و کربلایی تقریباً یک رقم تلفظ میشود و هردویشان در اول کر دارند.

>>>   تا وقتی که مصیبت زی و...ر زی وگو زی گم نشود این ملک ارام نمی شود
عبادی الله امریکا

>>>   دوست عزیز منتقد!
۱- ببرک کارمل از پدر پدر پشتون است، اگر شما سواد داشته باشید بدون اینکه به تحقیق روی شجره فامیلی آن بپردازید به تخلص آن نگاه گذرا نمایید. «مل» کلمه پشتو است که معنی آن «همراه» می‌باشد. شاید هم بی بی یا مادر کلانت برایت گفته باشد که ببرک تاجیک است در غیر آن به غیر از شما هیچ کس پیدا نخواهد شد که ببرک پشتون را تاجیک خطاب کند. ممکن است بخاطر تکلمش به زبان فارسی چنین اشتباهی مرتکب شوند. شما باید بدانید که نمیدانید ظاهر شاه پشتون طی چهاردهه سلطنتش یکبار هم به زبان اصلی اش «پشتو»که شاید زبان توهم باشد صحبت نکرده باشد و آن دلیل به تاجیک بودن آن نمی کند. و قس علی هذا.

>>>   عاقل عریز
مسیر چپی ها بیشتر از دوره های قبل حرف بزرگی بود. کسانیکه در متن نظام چپی ها قرار داشتند و پشتون هم بودند حق دارند چنین حرفی را بگویند.
کشتمند هزاره و شرعی ازبیک دو مامور بودند که عزل و نصب آن از صلاحیت نفر اول بود که همه پشتون بودند.
بدون شک خارجی‌ها وطندوست هستند اما همیشه پشتون ها را در افغانستان حمایت میکنند. .....

>>>   از هر ملیت وهر قوم که باشد فرق نمیکند ولی مجاهد نباشد چونکه بنام دین اسلام و مذهب این مردم به کشور بسیار جفا کردن

>>>   جواب عاقل به دوستان عالیقدر.
-درگذشته موضوع ملیت انقدرحاد نبود،ودرگذاشتن اسم انقدردقت به حساب زبان نمیشد.مثلا درفامیل های اقارب ما(تاجک) اسمای وژمه وبریشنا موجوداست ،درفامیل ازبکان بریالی وتوریالی را میشناسم .
-درمحفلی محمودبریالی برادرکارمل که تخلص اوهم پشتو است.ازشخصی که کارمل راانتقادکرد،پرسیدشایدشماپشتون هستید؟منظورش این بودکه به حساب تعصب انتقادمیکنید.بهرصورت دردوره چپی ها یاتعصب نبودویاهم ناچیز.
عاقل

>>>   خطاب به نظریه پردازیکه نوشته است«از هر ملیت و هر قوم که باشد فرق نمیکند ولی مجاهد نباشد چونکه بنام دین اسلام و مذهب این مردم به کشور جفا کردن»
جهاد یکی از پایه های اسلام است و اسلام بدون جهاد ومجاهد وجود ندارد. این دوست عزیز ما یا مسلمان نیست ویا هم اگر است از اسلام بی خبر است.
آنکه مرتکب اشتباه و یا غلطی می‌شود مربوط به همان شخص است چه او مجاهد باشد یا غیر مجاهد، دیندار باشد یا دهری. اگر مسلمان هستید امید وارم با این کلیت گویی دین تان را برباد ندهید۰
نژند

>>>   اقای نژند!احتراماتم رابپذیرید.
مگراگرمسلمان باشیم وصاحب عقل.این گناه کبیره است؟
حیوانی است بادوگوش دراز ودم وچهارپا به اسم خر.اوهم میداند کشتارانسان تحت هراسم ونامی،سنگسارکردن ودست وپا بریدن احماقت است ووحشت.
مگراجازه نمیدهیداین اعمال وحشیانه را محکوم کنیم؟
تاکی ؟بیاییدخوب راخوب وبدرابد بگوییم.
ناصرنصرت

>>>   افغان‌ستان یعنی افغان را بستان از ما چون در خراسان هستیم یا افغان‌نیستان یعنی سرزمینی که وطندارانش افغان نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است