هر نوع تبعيض و امتياز بين اتباع افغانستان ممنوع!؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۴    ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ کد خبر: 166076 منبع: پرینت

حاکمانی که حتی به قانون اساسی (یک‌دست به نفع خودشان) هم رحم نکرده اند،
فصل دوم قانون اساسی کنونی افغانستان؛
حقوق اساسی و وجايب اتباع؛
ماده‌ی بيست و دوم:
هر نوع تبعيض و امتياز بين اتباع افغانستان ممنوع است.
اتباع افغانستان اعم از زن و مرد در برابر قانون دارای حقوق و وجايب مساوی می‌باشند.

آیا واقعاً چنین است!؟
آیا در این کشور دیگران (سایر گروه‌های قومی) حق‌ وزیر شدن، معین شدن، رییس شدن، مدیر شدن و...را ندارند که فقط یک گروه از این مقام به آن مقام و از این پست به آن پست گماشته می‌شوند!؟

قبل از قانون اساسی کنونی که به‌ باور من، کاملاً مشکل دارد، ولی با آن‌هم «تبعیض» را منع کرده است (تعدیل این قانون اساسی اما یک نیاز جدی است) خداوند متعال در قانون اساسی خودش (قرآن مجید) بندگان خودش را از هرنوع تبعیض نسبت به یک‌دیگر شان بر حذر داشته است.
نتیجه این‌که، آقایان نه‌تنها که به قانون و فرمان الهی با بی شرمی تمام پشت کرده‌اند که حتی به قانون اساسی (یک‌دست به نفع خود شان) هم رحم نکرده و آن‌را بارها نقض نموده اند.

کادرهای دیگران را حذف می‌کنند، آنان را بدنام و برای شان دسیسه می‌‌سازند، حتی به زندان شان می‌اندازند، این‌طرف‌تر اما به دزدان، تبه‌کاران، فاشیست‌ترین آدم‌ها و مفسدترین عضو قبیله و عشیره‌ی خودشان فرصت دزدی و غارت بیت‌المال را مساعد می‌سازند و آنان را در پست‌های بلند بالای دولتی می‌گمارند، دوسیه‌ها و پرونده‌های کلان مالی و ضد اخلاقی آنان را بر می‌دارند، زمینه‌ی چور را برای آنان مساعد و میسر می‌سازند تا بتوانند با خیال آرام ۳۰ میلیون بی‌زبان و بی‌پرسان را فقط خرج علف‌خواری شان کنند!

مرتضی جلالی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امتیاز
اتباع
نظرات بینندگان:

>>>   بزرگترین برتری قانون اساسی مااینست که:قتلو،یقتلو،وقتلووفقتلو ندارد.
اما تضادهادران موجوداست.طورمثال ابتدا میگوید تبعیض موجودنیست ومتعاقب ان نوشته شده افغانستان کشوراسلامی است،که این تبعیض علنی واشکاردربرابرماغیرمسلمانهاست.
احسان اله متقی

>>>   تعیینات و مقرری ها در جایشان، در این نظام حتی حاضر نیستند هویت اقلیت های قومی را برسمیت بشناسند، در حالیکه همین قانون اساسی نا تکمیل حقوق اساسی اقلیت های قومی را با وضاحت توضیح داده است. لعنت بر قانون شکنان

>>>   کجا شد کاتب هزاره؟
در زمان های قدیم ما از قوم هزاره در دستگاه اداری دولت کاتب داشتیم،اما امروز دیگر هیچ کاتب نداریم،از هزاره معاون رییس جمهور داریم،وزیر داریم و جنرال داریم.
آیا این ظلم در حق ملت مظلوم هزاره نیست؟

>>>   دوستان عالیقدرهدفم ازین شوخی تبسم درلبان مبارک شما بود،امیدوارم جدی نگیرید.حدس شما دقیق است من مسلمانم ولی به همه ادیان وباورها احترام یکسان دارم.اگرکسی مراغیرمسلمان خطاب کند ملول نمیشوم زیرابازیادغیرمسلمانها اشنا شدم که خیلی ها نیکتر نسبت به مامسلمانها اند.احترامم به حیوانات زیادترازانسانهاست،زیراضررمضرترین حیوان کمترازیک انسان خوب است.
امروزبه مسلمانی فاخریم زیراوالدین مامسلم بودند،اگرانها یهود،عیسوی،هندو... یا به دین دیگرمشرف میبودند،امروزه به دین دیگری افتخار میکردیم.به ارزوی تامین صلح،پیشرفت وشگوفانی دروطن ابایی همه ما.
احسان اله متقی

>>>   فرق دیانت ویاعدم دیانت دراعتقادوباوربه خرافات است.طورمثال.
عده باوردارندگذاشتن ریش یک قبضه وتراشیدن ریش یک عمل احسن وپسندیده است،اما عده کوتاه یادرازبودن پشم روی رانه مایه راستگاری میدانندونه عامل بدبختی.بل متتقدبرانندکه حتی الامکان دیگران بایدازشرزبان ودست مادرامان باشند وتاانجاممکن است مصدرخیروخوبی وصلاح به همه مخصوصا به نیازمندان شویم.
بشیربشارت

>>>   در زمان حکومت سردار داوو خان پادشاه سرباز قوماندانامینه ولایت بغلان مقرر گردید بمجردیکهپایش به قوماندانی رسید چور و چپاول علنی نه پنهانی را شروع کرد و دو نفر از صاحب منصبان پولیس را منحیث جمع کننده جرایم و اخاذی های غیر قانونی توظیف کرد و در فروش پنبه دو فیصد را پخته کار مجوربود به این دفتر بیاورند و تسلم دهند پول را میگفتند و در یک کتاب که نزد خود شان بود مینوشتند اما سند بکسی نمیدادند پول های جریم و ده ها دزدی دیگر را قوماندان بنفع خودش براه انداخته بود بنام اینکه در جمله کوتای زمان داوود خان شامل بود کسی نمیتوانست جلو انرا بگیر و والی ان زمان یوسفی از مردم قندهار بود راپور های انرا یومیهبکابل یفرستاد تا اینکه دست بر رهایی محبوس زد و انها را هم رها کرد هیت از کابل به بغلان امدند پسیدند که شما فلان و فلان بندی را رها کردید گفت بلی گفتند چرا در جواب شان گفت معاون صدارت هم محبوس را رها کرده اول از ان پرسان کنید بعد بمن بیاید خلاصه ملیون ها افغانی را رسما دزدید و حتا بیست جریب زمین دعوایی بین دونفر را بخود گرفت اماتا زمانی که انجا بود از چور و چپاول دریغ نکرد و زمانیکه حکم برطرفی ان از جانبریس دولت رسید و بتمام شعبات خبر داده شد فهمید که دیگر نمیتواند بماند شب فرار کرد حال هم کسانی که در ارگ هستند و یا خارج ارگ از طرفداران تیم انتخاباتی غنی و بنفع ان تقلب را نموده اند کسی نمیتواند انها را طبق قانون مجازات کند دادستانی کل و دادگاه عالی در دست غنی است خودش خو سلطان فرا قانونی است هرچه که بکنند کسی حق پرسان انرا ندارد اما دیگران خواه حق و ناحق باساس دسیسه بسیار بسادگی محاکمه میکنند و زندانی هر قدریکه صدا بلند سازد کسی به داد اشنمیرسد و ارگ و دادگاه عای و دادستانی گوش شانرا کر می اندازند که نمونه مثال انرا اقای وحیدی وزیر اسبق تکنالوزی و و اقای شهرانی وزیر سابق معدن را یاد کرد.

>>>   پول پرست های مادر دموکراسی درعمل چگونه اند؟ :
وحشتناک ترین این رسوایی ها شامل اتهاماتی است که فایزر به طور غیرقانونی آزمایش آنتی بیوتیک جدیدی را روی کودکان در نیجریه در اواسط دهه 90 انجام داد. شرکت کنندگان آزمایش از تست ها چیزی نمی دانستند. حدود 200 کودک وفات کرد. روند دادگاه با مقامات نیجریه ای سالها به طول انجامید. سپس پرونده های قضایی علیه فایزر در مورد سایر داروها تشکیل شد

>>>   آقای متقی
نام اسلامی و نشان کفری
نام و نشان دواره یکی ساز بهتر است.

>>>   بزرگترین بند قانون اساسی که کاملا یک‌جانبه و مخالف تاریخ و هویت اقوام و بدون کدام نوع پرسی بر غیر پشتونها تحمیل شده است اطلاق کلمه افغان بر شهروندان و وطنداران کشور ما با سابقه نام تاریخی خراسان است. از همو وقت که نام کشور را جعل ساختند مقدمه حذف هویت اقوام و اوغان سازی و پشتونیزم را فراهم ساختند.
سامان نجرابی

>>>   آقای متقی
تمام کشور های دنیا قوای مسلح دارند و این افراد شامل قوای مسلح فن کشتن را یاد میگرند و بعد اگر لازم شد میکشند چنانچه در دو جنگ جهانی و در واقعه بمب اتوم بر جاپان و یورش بر عراق و امثالهم.
یک چیزی به نام عقل است اگر اسنفاده کنی بهتر است.

>>>   در قانون اساسی گنجانیده شود که هر فرد واجب شرایط صرف نظر از مذهب میتواند کاندید ریاست جمهوری کشور شود.
ما افغانها خوش داریم که در کجکول گدایی ما خلقها و کشور های جهان پول ریخته و بعدا انرا طبق عادت دزدی کنیم ولی خوش نداریم که خود را از هر لحاظ به جلو ببریم.
غیب گوی

>>>   این وطن از تمام مردم این وطن هست، از هر قومی که باشند، و به هیچ صورت تنها از اوغانها یا پشتونها یا همان افغانها نیست۰
واژه افغان هیچ ارتباطی با هویت اقوام دیگر کشور ما ندارد۰ افغان، اوغان، پتان، پختون، پشتون همه مترادف هم هستند، و در طول تاریخ تنها به پشتونها اطلاق میشدند۰
هر کی ادعا دیگری میکند دروغ بافی میکند و خاک در چشم مردم میزند۰
نام افغانستان به این کشور توسط انگلیس و شاه شجاع داده شد و شاهان بعدی او زیر نفوذ انگلیس این نام تایید و پذیرفتند که البته بی طرفانه و مناسب نیست۰

>>>   دوست عالیقدر که من رابیعقل دانسته اید!
فکرمیکنم اگرکسی درمجوع مخالف کشتن باشد،نشان بیعقلی نیست.
ایکاش امکانات نظرسنجی(میان تحصیلکرده ها) موجودمیبود،میدیدیم چه تعدادمخلص تان را وچه تعداد جناب عالی رابیعقل میدانستند.سعادت تان را میخواهم مایوس نشویددروطن ماقماش شما زیاداست وهمین تاخرعقلی پیشرفته وتقریبا سرتاسری عامل اصلی ۴۰ سال جنگ وبرادرکشی است.فکرنکنیدهرانکه احمق نبودکافراست.
متقی

>>>   اگر در تذکره یا در پاسپورت ما در گذشته غلطی کرده اند، آن غلط ها سبب نمیشوند که ما خود را فریب دهیم و هویت جعلی را قبول کنیم۰ ما افغان نیستیم و آن غلط ها همه نتیجه خیانت های حکومت های خائن گذشته است و باید در آینده اصلاح شوند۰
ما تمامیت خواهی نکرده ایم و نه هم هویت خویش را بر کسی تحمیل میکنیم۰ البته به کس دیگر هم آنرا در مورد خود و هویت خود اجازه نمیدهیم۰ به خداوند معلوم است که افغان یعنی پشتون و ما همه افغان نیستیم۰ بقیه اش همه دروغ، جعل، و افسانه وفریبکاری است۰

>>>   دوران کاتب هزاره وعبدالرحمن خائن را درعمرادیت هم دوباره نبینی،خاطرتجمع باشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است