دمکراسی افغانی و تخریب از درون
کرزی و اشرف غنی مشروعیت دمکراسی را نزد افکار مردم خدشه دار کردند و باور مردم به دمکراسی تازه متولد شده در این کشور سست و ویران شد. دوباره ایجاد باور به مردم به نظام دمکراسی سخت شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۱    ۱۳۹۹/۱۰/۲۸ کد خبر: 166060 منبع: پرینت

کارل مانهایم در رساله "دمکراتیک شدن فرهنگ" می‌گوید دمکراسی تنها از بیرون و توسط مخالفین این نظام تخریب نمی‌شود بل از درون توسط به اصطلاح دمکرات‌ها نیز گاهی بدتر تخریب می‌شود.

یکی از مصداق‌های این نظر مانهایم دمکراسی افغانی است که در این نزدیک به دو دهه از درون و توسط دولت مداران افغانستان تخریب شد. کرزی و غنی با سیاست قومی و غیر دمکراتیک، دمکراسی نوپای افغانستان را تخریب کردند و حالا این دمکراسی در محاصره نیروهای غیر دمکراتیک قرار گرفته است.

کرزی و اشرف غنی مشروعیت دمکراسی را نزد افکار مردم خدشه دار کردند و باور مردم به دمکراسی تازه متولد شده در این کشور سست و ویران شد. دوباره ایجاد باور به مردم به نظام دمکراسی سخت شده است و از این روی جبهه ارتجاع و وندالیسم قوی‌تر شده می‌رود. مهندسی انتخابات و رادیکالیسم قومی و قوم سالاری اشرف غنی تحت عنوان سیاست دمکراتیک و مردم سالار، تمامی ارزش‌های دمکراتیک را به ضد ارزش بدل کرد. مردم می‌گویند اگر دمکراسی همین است که غنی و دولت می‌کند بگذار اصلا نباشد.

تخریب دمکراسی نیم بند از درون تقریبا کامل شده است و این یعنی رفتن به طرف وضعیت پیشا دمکراتیک و هبوط در هاویه نژاد پرستی و قبیله سالاری غنی بیشتر از طالبان دمکراسی را سلاخی کرد و می‌کند و جرم رییس دولت به اصطلاح دمکراتیک ما در ذبح دمکراسی به پای قبیله سالاری، بیشتر از طالبان است. غنی قاتل درجه یک دمکراسی و اختطاف‌ گر حق و حقوق دمکراتیک مردم کشور است.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دموکراسی
کرزی
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   مردم در مرحله اول نان ،لباس و خانه ضرورت دارند.در مرحله دوم سواد خواندن و نوشتن و آموزش تا اساسنامه و مرام نامه دموکراسی را بفهمند.
بعداً بروند بطرف انتخابات و در انتخابات مشخصات کاندید ها را از روی دموکراسی ،نظر به تحصیل و دانش و سابقه کار و رشته و شغل و وظیفه و اهلیت و تعهد و غیره مشخصات وی دیده،او را در انتخابات انتخاب کنند و به وی رای دهند.
در غیر آنصورت همان انتخابات زمان ظاهرشاه است که دهقانان و چوپانان زیاد از سر کوه ها پایین میشدند و وکلا دیگ های پلو را میگذاشتند و دهقانان و چوپانان بوی میکردند و از هر طرفی که بوی خوشتر می آمد،به همان طرف میرفتند و پلو خود را میخوردند و رای خود را میدادند و میرفتند.
اما در دموکراسی پیشرفته غربی چطور است:
ویروس کرونا را بهانه میسازند و چند تریلیون دالر و ایرو بودجه کمکی بخاطر ویروس کرونا میگیرند و چند قیران به مردم میدهند و باقی را در جیب خود میزنند و سال آینده نرخ مواد خوراکه و بنزین و غیره را بالا میبرند و دوچند پول های کمک شده به مردم،از جیب شان دوباره میگیرند و نام اش را میگذارند دموکراسی.

>>>   نتیجه ی این دموکراسی تقویت وقدرتمند ساختن تنها یک قوم بود وان هم قوم پشتون است کرزی وغنی تا توانست به طالبان وگروههای سیاسی پشتون کمک مالی وتسلیحاتی کرد وبه این گروههای افراطی نظیر طالبان وگلبدین مشروعیت بخشید و بین دیگر اقوام تفرقه انداخت وبعضی دیگر را با زر خرید بزرگان اقوام غیر پشتون به لیاز خدا به مردم خود خیانت نکنید
عبدالخالق

>>>   در کجای این جهان پول یک کشور به نام یک قوم بدوه است ؟؟ حتی نازی های آلمان هم چنین کاری نکردهند چرا پول کشور ما به نام قوم افغان است؟؟ قوم پرستی هم اندازه دارد
خراسانی

>>>   محمد نسيم جعفری
افغانستان رکورد زد
۱. خرید پنجاه میلیون افغانی پیشقِل گوسفند، برای باغچه‌های وزارت دفاع.
۲. خرید سی‌میلیون دالر سبزی و ترکاری برای ارگ‌نشینان.
۳. خرید بیش از پنج‌میلیون افغانی دوایی دیک برای لوی‌جرگه.
۴. دزدیدن هشتصد میلیون افغانی فقط از توزیع نان خشک توسط شاروال کابل.
۵. پنجاه میلیون افغانی خرید چند دانه گلدان، برای تالار پارلمان.
۶. دوازده هزار کارمند خیالی که اگر حقوق هر کدام را ده هزار در نظر بگیریم، در یک ماه، یک سال و بیست سال چه مقدار خواهد شد؟
۷. هزینه کردن هفتصد میلیون دالر برای مکاتب خیالی و معلمین خیالی.
و.....

>>>   تهديد رئيس غنى
ستار حسینی، نماینده‌ ی مردم فراه در مجلس نمایندگان در نشست عمومی روز ( دوشنبه، 29 جدی ) این مجلس گفت که رئیس ‌جمهور غنی وزیران را به زندانی کردن تهدید کرده است.
آقای حسینی همچنان گفت که رئیس جمهور به وزیران هشدار داده است در صورتی که براساس خواست نمایندگان مجلس به مقرری افراد اقدام کنند، با سرنوشت احمدجواد عثمانی، وزیر صحت عامه روبرو می‌شوند. وزیر صحت عامه چندی پیش از سوی رییس‌جمهور برکنار شد .

>>>   وزير معارف رسما دزدي را شروع كرده است .
- مجتبی نیازی ۸۹۰۰۰ افغانی _ لیسانس - ذکی بابکرخیل. ۴۲۰۰۰_ لیسانس - نجیب عزیزی. ۱۲۸۰۰۰ _ لیسانس - همایون غفوریان. ۱۲۸۰۰۰_ لیسانس - تهمینه امین. ۲۲۰۰۰_ ۱۴ پاس - عزیزه افغان. ۱۲۸۰۰۰_ دکتورا - هاجره نورزی. ۴۲۰۰۰_ لیسانس - اتل حدران. ۱۵۶۴۴۴_ماستر - سلیمان کامیاب.۴۹۳۳۳_ لیسانس - فرید احمدی. ۳۹۴۴۴._ لیسانس - حمیده وارث. ۴۲۳۳۳_ لیسانس مقرري هاي جديد

>>>   مردم عزیز و هم وطن های افغانستانی برداران محترم من یک جوان هستم دوست ندارم نام خود را بگویم یا براتان بگویم از کدام یک اقوام هستم اما شاید در چند سال متاسفانه گاه ناگاه در انترنت پیام های سمتی قومی می‌نوشتم حال پشیمان هستم و از شما حلالیت میخواهم و میگویم همیشه همه اقوام مسلمان با یکدیگر متحد باشیم و سخن از انسانیت و احترام متقابل و برادری هم زیستی مسالمت آمیز بگوییم اگر من از پشتون هزاره تاجیک بلوچ خطا دیدم باید بگویم این خطا مربوط به شخص وی هست نه این که به کل قوم او نسبت ناروا بدهم همین طور هست در مذهب باید سنی و شیعه با یکدیگر برادر باشیم و هیچ گاه یکدیگر را اهانت نگوییم من در گذشته خام بودم و چقدر افسوس دارم که عمر خود را تباه ساختم و حال خیلی پشیمان هستم از شما میخواهم من را حلال کنید و برایم دعا کنید خداوند خطاهای گذشته من را مورد بخشش قرار دهد. خصوصا از برادران تاجیک هزاره پشتون بلوچ میخواهم من را حلال کنید. حتی نام قوم خود را نوشتم تا هیچ کس فهمیده نتواند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است