هزاره‌ها و ضرورت دیپلماسی فعال منطقه ا‌ی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ کد خبر: 166044 منبع: پرینت

هزاره‌ها اگر در عرصه دیپلماسی فعال باشند و روابط سیاسی استراتژیک با بعض کشورهای همسایه و قدرت مند منطقه‌ی و جهانی برقرار نمایند در عرصه‌های دیگر شکست نمی‌خورند. هزاره‌ها هیچ‌گاه دیپلماسی فعال و راهبردی نداشته اند.

در دوره جنگ های داخلی دهه‌ی هفتاد تنها در اول کشور ایران از احزاب سیاسی جامعه هزاره حمایت می‌کرد آن هم حمایت خیلی ضعیف و در سطح دوم. در سطح اول ایران از جمعیت و ربانی و مسعود حمایت می‌کرد. همین حمایت سطح دوم ایران نیز در ماه‌های آخر زندگی شهید مزاری در کابل قطع شد و شهید مزاری با ایران و مهره‌های ایرانی مطلق قطع رابطه نمود. حالا نیز هیچ کشوری از هزاره‌ها حمایت نمی‌کند.

سفر محمد کریم خلیلی به پاکستان از لحاظ دیپلماسی مهم بود و استقبال درخور نیز از جناب ایشان صورت گرفت. استاد خلیلی با مهم‌ترین چهره‌ها یا مهره‌های سیاسی و امنیتی دولت پاکستان دیدار و گفت‌وگو داشت و این اهمیت کم برای هزاره‌ها ندارد.
هزاره‌ها باید با همه کشورهای همسایه و منطقه به‌خصوص با پاکستان رابطه داشته باشند و در این راستا تلاش دیپلماتیک جدی و پیگیر نمایند. سفر استاد خلیلی می‌تواند سر آغاز این دیپلماسی باشد و در آینده این روابط گسترده‌‌تر و استراتژیک شود.

پاکستان در افغانستان نقش تعیین کننده دارد و این نقش همیشه دوام خواهد داشت زیرا پاکستان نسبت به افغانستان کشور بزرگ‌تر و دارای سیاست و نیروی انسانی و نظامی ورزیده‌تر و قوی‌تر است. هژمون پاکستان بر افغانستان یک واقعیت انکار نشدنی است و هزاره‌ها باید این را درک کنند. پشتون‌ها هیچ دوستی جبلی و ذاتی با پاکستانی‌ها ندارند تا همیشه دولت پاکستان از این‌ها حمایت کنند. هزاره‌ها می‌توانند دیپلماسی پاکستان را در افغانستان دچار چرخش و گردش و تغییر نمایند و از این ماشین عظیم و سنگین به نفع شان استفاده کنند. این فقط سیاست ورزی خردمندانه و دیپلماسی فعال و راهبردی و قدری هم جرات و جسارت و بلند پروازی می‌خواهد.

دولت پاکستان یک دولت سکولار است و مثل دیگر کشورهای جهان پروای مذهب و عقیده را ندارد بل همه خوب و بد اش روی منافع ملی این کشور می‌گردد. هزاره‌های شیعه و پشتون‌های سنی برای دولت پاکستان یکی است و پاکستان از هر یکی از این دو قوم در صورت تامین منافع اش حمایت خواهد نمود. به نظر من هزاره‌ها خیلی خوب و آسان می‌توانند با پاکستان مناسبات سیاسی قوی و تاثیر گذار داشته باشند.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره‌ها
دیپلماسی
نظرات بینندگان:

>>>   جناب آقای مظفری!
منشأ قدرت باید داخلی باشد و بر پایه آن کشورهای همسایه و خارجی حساب باز می کنند. آقایان خلیلی و ... تا زمانی که هزاره را با عینک دود گرفته سازمان نصر منحله و معیار محدود مزاری ببینند این اوضاع هم چنان آشفته تر از گذشته خواهد شد. عبرت باید گرفت چند در صد هزاره ها با جناب ایشان است تا پاکستان روی او حساب کند؟ تا کی خود را فریب می دهید و دیگران را بدبخت می سازید؟ دیگر احزاب هزاره جهاد نکرده اند؟ شهید نداده اند؟ نیرو ندارند؟ از زمانی که هزاره را مساوی با سازمان نصر کردید و رهبری را به فردی واحدی که جای تامل داشت، قرار دادید، اوضاع روز بروز بدتر و بدتر شد.

>>>   موفقیت در همکاری با قدرتهای بیرونی نیازمند صبر و دوراندیشی است.اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم و مثل گذشته ساکت و نظاره گر باشیم با آمدن طالب تحت عنوان اقلیت شیعه محکوم به نابودی و تبعیض هستیم. بنابراین برای جلوگیری از این فاجعه و ادامه بقا نیازمند استفاده از همه ابزارهای موجود و گره زدن منافع دیگران با منافع خود هستیم. امید که رهبران و روشنفکران هزاره بیدار باشند و برای تضمین موفقیت مردمشان و داشتن حق برابر با دیگر اقوام افغانستان پشتکار و جسارت لازم را به خرج دهند.
علی

>>>   آقای مظفری
در نهایت تحلیل خودت به این میرسیم که هزاره ها باید از هر فرصتی برای وسیله و اسباب شدن همسایه ها استفاده کنند و خود را زود تر از دیگران بفروشند چون نه ایران و نه پاکستان و نه هیچ کشور دیگر هزاره یا هر قوم دیگر را به خاطر خود آن قوم نمیخواهند بلکه برای زینه شدن میخواهند تا خود به بام خواهشات خود بالا شوند.

>>>   چین قدرت آینده جهانی است.
بهترین کار که بدرد هزاره ها میخورد،عبارت از باد گرفتن زبان چینی است.
با یاد گرفتن زبان چینی شما میتوانید زمینه ساز سرمایه گزاری های چینی در افغانستان باشید و زمینه رشد اقتصادی افغانستان را مهیا کنید.
مه به عوض خلیلی و محقق و دیگران باشم،از نزدیکی با ایران که هیچ فایده یی جز توسعه مذهب شیعه،کدام فایده یی دیگر در افغانستان ندارد،دوری میجویم و پیراهن و تنبان و لنگی را دور می اندازم و لوکس دریشی میکنم و به چین سفر میکنم و با مقامات چینی یک قرارداد تشکیل یک ساحه سرمایه گزاری در مرکز افغانستان،بشمول استخراج معدن آمن حاجیگک عقد میکنیم و مقامات چینی عاجل این معدن را استخراج میکنند و فابریکه ها در منطقه میسازند و سرک ها و ساختمان ها و آسمان خراش ها و مناطق سکی بازی وغیره.
منتهی به شرطی که دغدغه شیعه و شیعه بازی را کنار بگذارید و خود را به زنجیر نزنید و مثل مردم چین متمدن شوید.
در غیر آنصورت به شما به چشم ایغوری ها و دور از تمدن دیده میشود.
ایغوری ها را میخواهند بزور متمدن بسازند،اما شما اگر داوطلبانه متمدن نشوید،بزور کسی شما را متمدن کرده نمیتواند،زیرا شما اتباع یک کشور دیگر هستید.

>>>   برنامه جديد پاكستان براي مذب هزارهاست نيروهاي پشتون خوب عمل نكردند چقدر بده مر سياستمدار هاي امني داريم كه هزارها را موش آزمايشگاهي كشورهاي ديگرميدانند ذوق زده هم هستند

>>>   پاکستان چگونه سیکولار است که مرکز افراطیون اسلامی است و رهبر و حامی طالب است و از تمام تروریستان و افراطیون حمایت میکند و ضیافه از بیست هزار مدرسه افراطی در پاکستان فعال است و از سعودی پول آن را میگیرد. فریب این سیکولار را نخورید.

>>>   اگرمیخواهیدرستگاردنیا واخرت باشیدبه حرف ملادقیق گوش کنیدوبرضدان عمل کنید.این یگانه راه نجات است.طورمثال:
-به تمام انسانها بدون درنظرداشت دین وباورشان احترام داشته باشید.
-اینکه مرددوبرابرزن ارث ببرد،حق طلاق مخصوص مردان باشد،ویک مردوچهارزن داشته باشدان رامردودبدانید.لت وکوب زن جنایت است وسنگسارش رذالت.
-ننوشیدن اب ازسه ونیم صبح تا نه ونیم شب احماقت است.
-این عقیده که همه عمرجنایت کن ودراخیربروعربستان یک دیوارکانکریتی رابه هفت سنگچل بکوب ،همه گناهانت بخشیده میشود.احماقت است.
-وصدهامورددیگر.
بشیربشارت

>>>   سربریدن یک حیوان مظلوم،بیزبان وبیگناه،ریختاندن خونش وزهرجان کردن گوشتش عمل ثواب نی،بل وحشت وجنایت است.
بشیربشارت

>>>   اقای مظفری !دیپلوماسی خوب چه در روابط داخلی و چه خارجی عمل بسیار بجا و مفید است. اما زمانی روابط خارجی ارزش دارد که دیپلوماسی برا خاسته از ادرس قوی باشد. من فکر میکنم که قبل از دیپلوماسی وحدت و ایجاد یک مرکزیت سیاسی مهم تر است . شما پیش از انکه درک دقیق از شرایط درون جامعه هزاره داشته باشید نسخه دیپلوماسی را کلیشه وار به مردم اراه دادید نوشته شما بیشتر به ثنا و تمجید از عمل کرد وروش اقای خلیلی پرداخته اید و راه نجات مردم هزاره را به داشتن یک دیپلوماسی میبینید. هزاره اولتر از همه به یک اتحاد وتشکیل یک ادرس قوی ضرورت دارد. اقای خلیلی نماینده یک حزب بسیار کوچک و منزوی در درون جامعه هزاره است که تعد اد ان از محدوده دفتر کریم خلیلی فرا تر نیست وان عده ای هم که اطراف اقای خلیلی استند صرف به دلیل چند هزار افغانی معاش ماهانه است .گزشته از ان دپلوماسی بی پشتوانه و بی هدف جز منافع شخصی فایده ای برای مردم بیچاره ندارد. با تمام نواقص و غلطی های استراتیژیک که در نظریات شما وجود دارد ایا از خود سوال نموده اید که؟ پاکستانی واقعان به قول و تعهد خود ایستاده استند؟ ساست پاکستان و ایران در برابر هزاره ها یک سیاست فریبنده است. پیمان شکنی پاکستانی ها را در زمان غرب کابل امتحان کردیم. ان وقت هم استاد نابغه شما کریم خلیلی نماینده حزب وحدت در پشاور با پاکستانی چندین جلسه داشتند و از از طریق رادیو ها و رسانه هم شنیدیم که پاکستانی ها و طالبان حاضر به مذاکره با اقای مزاری است . انچه از این مسافرت کریم خلیلی بدست میاید این است که اقای خلیلی سخت علاقه به رسنانه ای شدن دارد و این سفر ایشان را که در درون جامعه هزاره منزوی است اشباه نموده و به شما در باریان اقای خلیلی
سوژه پیدا شده که با کمال پر روی به تمجید و ثنا یی رهبر تان بپردازید و الی خلیلی مثل یک جنازه سیاسی میماند که هر کس با در یک جهت باشد باید غسل میت سیاسی کند و باز بیاید در جامعه گپ بزند.

>>>   آقاى مظفري
باز هم پيش از وقت ذوقزده شده ايد. هزاره هاى شيعه و پشتون هاى سنى هيچگاه براى پاكستان يكى نبوده و نيست. شما خيالاتى شده ايد و هيچ آگاهى از مسائل كلان و پشت پرده نداريد. تمركز پاكستان فعلا روى خريد برخى چهره هاى سياسى با سابقه معامله گرى است.

>>>   برادران هزاره ما صاحب استعداد خداداد وهمه خصوصیات عالی اننسانی هستند مردمام مفید با تقوا درست کار مودب صالح وهمه خوبی ها ‍
ر

>>>   مقاله بود یا جک ؟
تعصب مذهبی سوخت این جنگه که با این اوضاع هیچ وقت تمام نمیشود.

>>>   آفرین برمظفری درست است. اگر درخانه کس است یک حرف بس است.
عبدالله

>>>   بشیر بشارت کشتن حیوان را ظلم میداند،اما برنج بی گوشت و کچالو شوربای بی گوشت و منتو بی گوشت و چپلی کباب بی گوشت و کباب بی گوشت و کوفته بی گوشت.مزه اش نمی دهد.
حتی آشک که از خمیر و گندنه درست میشود،اگر در بالایش قورمه کوفته نباشد،مزه اش نمیدهد.
بخاطر قیمتی گوشت بعد از آمدن مجاهدین و طالبان از کابل فرار کرد.
نمیدانم حالا در کدام کشور خارجی است.

>>>   مردم مومن وزحمت کش هزاره جات بااینکه درادوار مختلف زندکی شان درافغانستان از ظلم حکام وقت رنج برده ومورد ظلم وتعدی وحشیانه وفاشیستی قرارگرفته اند باآنهم این مردم مومن با حکومت مرکزی افغانستان همکاری همه جانبه داشته اند.برای حفظ امنیت وپاسداری ازسرحدات افغانستان قبل ازسایر اقوام افغانستان برای دوسال به خدمت مقدس عسکری شتافته اند.مالیات وسایر حواله جات دولت مرکزی خودهارا دروقت وزمانش به دولت مرکزی تحویل داده اند.برای بهبود وترقی مملکت دردورترین نقاط کشور کار وخدمت کرده اند.با تمامی اقوام افغانستان همزیستی مسالمت آمیز وبرابر داشته اند.مردم زحمت هزاره جات صلح دوست ومعارف پرور اند لذا برای تامین امنیت وترقی ورشد کشور قبل ازهر اقوام دیگر به ندای صلح وآشتی ملی لبیک گفته اند که به تمامی مردم مومن افغانستان معلوم اند.حالا که دوران دیموکراسی وحکومت مردمی درافغانستان حکمفرمااست این مردم زحمت کش وصادق عم ازذکور واناث در اردو وپولیس وپرسونل دولتی سهم فعال ومستقیم داشته اند.برای کسب تعلیم وتربیت بیشتر ازهمه به معارف وتحصیل روی آورده اند.درتجارت وبازار آزاد نیز سهم عمده وآساسی دارند.متاسفانه تاحال هم بعضی فاشیستان وآدم کشان جاهل این مردم مومن را به اشکال مختلف موردظلم غیر انسانی قرارمیدهند. مسافرین هزاره جات را در مسیر عبور ومرور به گروگان میگیرند ومیکشند.این آدم کشان جاهل وفاشیست نمیدانند که دیر یازود صلح درافغانستان آمدنی است واین ظلم وتعدی شان درتاریخ به عنوان جنایت بشری ثبت میگردد.مردم مومن وزحمت کش هزاره جات دردوران جهاد مقدس علیه اشغال افغانستان توسط نیروهای متجاوز برژنف فاشیست وملعون سهم موثر وغیر قابل انکار داشته اند ودرین راه شهدای زیادی داده اندکه برهمگان واضح معلوم اند.اکنون که؛ دوران بازسازی وترقی وانکشاف وامنیت پایدار وصلح عادلانه آمده اند مردم هزاره جات ورهبران محترم سیاسی وجامعه مدنی شان عم ازذکور واناث بیشتر باشجاعت ومتانت درپیشبرد صلح عادلانه وامنیت پایدار درافغانستان در کارات سیاسی صادقانه فعالیت مستقیم داشته اند. الحمدالله رهبران سیاسی باتجارب زیاد ودلسوز جوان وسالخورده دارند که میتوانند ازحقوق سیاسی وبشری ومدنی مردم هزاره جات بامنطق دفاع وپیکارنمایند.به یاری خدای یکتاه به پیش به سوی صلح عادلانه پایدار،امنیت دایمی،ترقی وپیشرفت وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برابر افغانستان،نابودبا دشمنان رنگارنگ وماجراجوی افغانستان.پیروزی وموفقیت ازملت مومن صلح دوست وترقی خواه مردم افغانستان هستند.
ومن االله التوفیق. عبدالرشیدناصری ازآسترالیا

>>>   نه خیر در قدم اول تکیه با خدا ودوم تکیه بر مردم خود خوبتر است انسان باید تسلیم وگرو بیگانگان نه شود هیچ بیگانه ای به درد ما نه خورده ونه میخورد مجبور استی برای تطبیق اهداف آنها کارکنی وملت خود را تباه کنی چنانچه در گذشته الی اکنون ادامه اش تجربه شده
باید خود کش بیگانه پرور نباشیم

>>>   سفر اخیر محترم استاد خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به پاکستان و دیدار هایش با مقامات دولت پاکستان از هر لحاظ به نفع هزاره ها است این یک اقدام خیرت مندانه بود و پاکستان هم میداند که حزب وحدت اسلامی یگانه مرکزیت هزاره است صرف نظر ازینکه اشخاص وافراد ی نام حزب وحدت را با پیشوند و یا پسوندی برای احزاب خودساخته است بی بنیاد است .
محمد امین ناصر

>>>   هزاره ها بهت است که با روسیه نزدیکتر شود چون روسیه میتواند در عرصه ی تسلیحات ومالی بهتر از پاکستان وایران برای هزاره ها باشد

>>>   هرگونه همکاری گسترده دولت یا ملت افغانستان با کشوری غیر از ایران محکوم به شکست است ، امنیت و پیشرفت افغانستان در منطقه فقط به سود ایران است و هیچ کشور دیگری غیر از ایران از پیشرفت افغانستان سود نمیبرد

>>>   متاسفانه برخی از هزاره ها از مذهب خود فاصله گرفته اند و در دام حلقات شیطانی یهود و بی دین ها و مکتب های لاییک انگلیسی افتاده اند وقتی مفکوره ضد دینی رواج یافت‌دیگر کدام غیرتی برای ما وجود ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است