طالبان باید از شمال بیرون رانده شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۶    ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ کد خبر: 166030 منبع: پرینت

طالبان از جنوب به شمال کوچ کرده اند. شاید هم اکنون بخش زیادی از نیروهای جنگی طالبان در ولایت‌های شمال مستقر شده باشند. اما طالبان در شمال پایگاه فراخ اجتماعی ندارند و صرف همان مناطق پشتون نشین شمال به‌ عنوان پایگاه این گروه مورد استفاده قرار می‌گیرند. تصفیه این مناطق نه برای دولت و نه برای احزاب جهادی سخت و دشوار نیست. دولت اگر واقعا عزم جدی برای تضعیف طالبان دارد و اگر می‌خواهد شمال کشور از وجود طالبان پاک شود باید با جدیت و برنامه ریزی دقیق و شفاف اقدام نظامی بکند و با کمک مردم شمال شمال را از وجود طالبان تصفیه نماید.

تصفیه شمال یک پیروزی و آبرومندی بزرگ برای دولت است و بقا دولت را تا حدودی زیادی تضمین می‌کند. اگر شمال از وجود طالبان پاک نشود دیگر برای دولت جایی باقی نخواهد ماند که ادعای حاکمیت کند و در این صورت حق با طالبان خواهد بود که مدعی اند هفتاد-هشتاد درصد خاک افغانستان تحت کنترل این گروه است. وضعیت تقریبا به اینجا رسیده است که دولت غنی مثل دولت ربانی به تخار یا پنجشیر کوچ کند ولی چون غنی نمی‌تواند به این مناطق برود این کار تاحال نشده است. بیرون از کابل در همه جا طالبان هستند و حضور نظامی محسوس دارند. این دولت چه کار می‌کند و چرا این همه منفعل است؟

پاک سازی جنوب از حضور طالبان برای دولت سخت است ولی پاک کردن شمال آسان اما دولت این کار را نمی‌کند. بزرگان و نمایندگان مردم شمال باید از دولت بخواهند که طالبان را در شمال سرکوب و از ولایت‌های شمال بیرون کند وگرنه خودشان وارد میدان شوند. اینگونه صحنه را برای طالبان خالی کردن نوعی خود کشی است و هیچ توجیه عقلی ندارد. کار به آخر رسیده و فرصت زیاد برای تلافی تغافلی باقی نمانده است.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
شمال
نظرات بینندگان:

>>>   دولت اراده قوی برای جنگ با طالب نداشته وندارد(جه درزمان فسادپروری کرزی چه درزمان احمدزی).هرافسری که درشمال برضد طالب جنگ قاطع میکرد یا ترور میشد یا ازکار برطرف.مبارزه برضد طالب قوم کشی تلقی میشد .قتل هدفمندانه مولانای سیدخیل,داود ودیگران.

>>>   مردم شمال باید یک تصمیم قاطع بگیرند.
ناقلین جدید نباید اجازه داده شوند و ناقلین قدیمی باید زیر کنترول گرفته شوند.
وقت مدارا گذشته ، هر کس طالب است باید کشته شود از هر قوم و لسان و منطقه که باشد.
میکروب طالب خطرناکتر از کرونا است.

>>>   زیرو محمد! یکی را در قریه نمی ماند، ګفت اسپم را در خانه ملک نګهدارید!

>>>   به آنکه زیرو محمد نوشته...
این قریه از ناقلین نیست که صلاحیت آنرا تو با آن ک پندک دارت داشته باشی.
اگر جنگ داخلی در شمال در بگیرد این ناقلین جابجا شده در شمال جواب این همه نمک حرامی های خود را میدهند و خواهند دید که خدمت به طالبان وحشی و علیه مردم بومی و اصیل شمال قرار گرفتن یعنی چه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است