افغان‌هایی‌که در بوسنی و هرزگوین بسر می برند
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۸    ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ کد خبر: 166025 منبع: پرینت

عفو بین‌الملل نگرانی‌اش را از وضعیت ناگوار پناهجویان به شمول افغان‌هایی‌که در بوسنی و هرزگوین در حالت دشوار بسر می‌برند ابراز کرده.
به گفته این سازمان حدود ۲۵۰۰ تن به شمول ۹۰۰ باشنده کمپ موقت لیپا در حالی با نبود سرپناه ابتدایی در سرمای زمستان به سر می‌برند که مقامات در بوسنی سرپناه مناسبی به آنها تهیه نکرده و ادارات اتحادیه اروپا نیز به راه حل‌های کوتاه مدت اقدام می‌کنند.

چند سازمان عمده‌ای حقوق بشر مانند عفو بین‌الملل، خدمات مهاجرین جیسوت در اروپا و سازمان حقوق پناهجویان در اروپا امروز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای مشترک خواهان حمایت فوری بشری به این مهاجرین و راه حل‌های دایمی برای پناهجویانی شدند که از بوسنی و هرزگوین عبور می‌کنند.

به گزارش رادیو آزادی، عفو بین‌الملل در ویبسایتش گفته با وجود آنکه اتحادیه اروپا در سه سال گذشته ۸۸ میلیون یورو به بوسنی به هدف تقویت مدیریت امور پناهجویان کمک کرده ولی اقدامات مورد نیاز در این کشور اتخاد نشده است.

نگرانی سازمان عفو بین‌الملل بعد از آن ابراز شده که کمپ پناهجویان لیپا در بوسنی حدود دو هفته پیش آتش گرفته ویران شد و باشندگان آن که مشمول برخی از افغان‌ها هم می‌شود، دو شب را در سرمای زمستان بدون سرپناه سپری کردند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان‌ها
بوسنی هرزگوین
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستانی های بد بخت در کجا نیست که مشکل ندارند.
خداوند بنیاد ظلم طالب و حماقت غنی را ویران کند و به این ملت گوسفند عقل ارزانی کند.
آمین

>>>   افغانستانی ها باید بنویسید۰ تمام آنها افغان اوغان یا پشتون نیستند۰

>>>   به نظر دهنده سوم!
اگر کدام وقت به خارج سفر میکردی و در میدان هوایی از تو میپرسیدند که از کدام کشور آمده یی،نگویی که از خراسان آمدم.
زیرا به این نام در جهان هیچ کشوری نیست و ترا منحیث کدام دیوانه و یا قاجاقبر و یا مهاجر غیر قانونی و بی نام و نشان گفته،بندی خواهند کرد.

چنانچه یک بلوچ نیز از ایران به کدام کشور سفر کرده بود و مسؤلین امنیتی در میدان هوایی از او پرسیدند از کجا آمدی؟
او جواب داد :از بلوچستان.
در نقشه هرچه پالیدند،کشوری بنام بلوچستان نیافتند،بنأ او را بندی کردند.

>>>   به آن بیخبری که نوشته اگر کدام وقتی بخارج سفر میکردی...
بیخبر، افغان یعنی پشتون و ما تمامی شهروندان این کشور همه افغان نیستیم۰
اگر در تذکره یا در پاسپورت ما در گذشته غلطی کرده اند، آن غلط ها سبب نمیشوند که ما خود را فریب دهیم و هویت جعلی را قبول کنیم۰ ما افغان نیستیم و آن غلط ها همه نتیجه خیانت های حکومت های خائن گذشته است و باید در آینده اصلاح شوند۰
ما تمامیت خواهی نکرده ایم و نه هم هویت خویش را بر کسی تحمیل میکنیم۰ البته به کس دیگر هم آنرا در مورد خود و هویت خود اجازه نمیدهیم۰ به خداوند معلوم است که افغان یعنی پشتون و ما همه افغان نیستیم۰ بقیه اش همه دروغ، جعل، و افسانه وفریبکاری است۰
افغان تنها هموطنان پشتون ما هستند و این نام یک نام قومی است نه نام ملی، و این کشور هم یک کشور چندین قومی است که هیچ کدام قوم آن به تنهائی اکثریت مردم این کشور را نمی سازد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است