یادی از استاد هروی دوتار نواز مشهور افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ کد خبر: 165949 منبع: پرینت

(هشت سال قبل تحت عنوان) یادی از استاد عزیز گدا محمد هروی دوتار نواز مشهور افغانستان نوشتم. ولی روز اول سال میلادی ۲۰۲۱ از خبر درگذشت این استاد عزیز مینویسم.

استاد گدا محمد یکی از ستاره های درخشان مویسقی سنتی افغانستان چشم از جهان فروبست، استاد در سالهای اخیر از مریضی رنج میبرد و اغلب خانه نشین بود.

به سلسله معرفی هنرمندان موسیقی سنتی افغانستان میپردازم به یکی از دوتار نوازن مشهور کشور، که بیش از 55 سال و شاید هم بیشتر در گروهای هنری در کابل و هرات دوتار مینوازد او برای اجرای کنسرت دوتار چندین باز به خارج از کشور مسافرت نموده و در طول عمر گرانمایه اش صدها دانش آموز را تعلیم دو تار داده است این هنرمند محبوب گدا محمد دوتار نواز مشهور کشور میباشد. استاد گدا محمد فرزند سید و خان پدر اش به موسیقی آشنایی نداشته و بگفته او دوتار را نزد استاد امیرجان خوشنواز و کریم جان هراتی فرا گرفته است در چند دهه اخیر هر وقت سخن از موسیقی سنتی هرات برده میشود، نام گدا محمد دوتار نواز نیز در کنار استاد امیرجان که به اکثر آلات مویسقی سنتی افغانی به خصوص رباب و دوتار آشنای دارد و نام های استادان ورزیده ای مانند استاد کریم، استاد رحیم خوشنواز، استاد غلام محمد عطایی رباب نوازان مشهور افغانستان که همه درگذشته اند برده میشود.

استاد گدا محمد دوتار نواز مشهور افغانستان را در ماه اکتبر سال ۱۳۸۹ در محفلی در ولایت هرات دیدم که با استاد جواد تابش غزلخوان افغانستان که در ولایت هرات به آموزش هنر آوازخوانی مشغول میباشد، دوتار مینواخت قبل از آن که با او به صحب بپردازم بیش از 40 دقیقه را غرق در شنیدن صدای تار که روح و روان انسان را نوازش میدهد فرا دادم و از آن لذت بردم. او را سه سال بود، که ندیده بودم او چنان مشغول نواختن دوتار بود که چشمانش به سیم های دوتار دوخته بود و کمتر به اطرف خود نگاه میکرد و چنان مینمود که غرق در شنیدن تاری است، که انگشتان معجره آسایش آنرا به صدا در آورده بود. با توقف کوتاهی که در نواختن دوتار داشت، با او داخل صحبت شده و از او خواهش نمودم از سالون بیرون برویم تا صدای همدیگر را بهتر بشنویم.

استاد گدا محمد فورا مرا شناخت و از احوال من و کارم پرسید او میدانست که من با هنرمندان ارتباط نزدیک دارم و همینطور صحبت آغاز شد او که به آرامی حرف میزد و موهایش سفید شده بود از کارهایش و مسافرتهایش به اروپا سخن میگفت از گدا محمد پرسیدم چند سال دارد؟ گدا محمد لحظه فکرد کرد و گفت شاید 70 ساله باشم شاید هم بیشتر خدا بهتر میداند او همچنان به آرامی حرف میزد. از کارهای هنری اش پرسیدم او مرا با خود به دوران سالهای 1970 میلادی برد و از خاطرات آن دوران که با جان بیلی و همسرش و رونیکا در هرات آشنا شده بود برد. از حدود پنج سال گذشته چند هنرمندان محبوب هرانی مانند رحیم و محمود خشنواز به رحمت حق پیوستند و حالا نیز خبر غم انگیز در گذشت استاد گدا محمد دوستار نوار. روح شان شاد و یاد شان جاویدان. (بنده این افتخار را داشتم که، هر وقت هرات می رفتم این عزیزان را دعوت می کردم و این صدای های جاویدانه را ثبت می نمودم)

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روح اش شاد و یادش جاودان باد

>>>   قهرمان دمبوره هرات به قهرمانان استوره یی افغانستان دگرگون پیوست .
اناالله وانا علیه راجعون
روحش شادباد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است