ظریف اینبار با قدرت و منطقی
با این مصاحبه نه تنها سودی عاید مخالفان ایران نگردید که به بسیاری از سوال های مبهمی در موضوع افغانستان که می توانست سال های سال ایران را در اذهان عامه محکوم نگهدارد، پاسخ داده شد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۳    ۱۳۹۹/۱۰/۳ کد خبر: 165865 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)لطف الله نجفی زاده خبرنگار یا به تعبیری رییس تلویزیون طلوع طی مصاحبه اخصاصی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، تمامی تلاش خود را بخرج داد تا بگونه ای برخی از رازها و یا زمزمه های پشت پرده در ایران را آنگونه که می خواهد برملا سازد اما محمد جواد ظریف با ظرافت تمام و با استفاده از روش ساده سازی مفاهیم و شفاف سازی حقوقی و قانونی، همه سوال های گیج کننده را بشکل منطقی جواب داد. شاید بخشی از جواب های ظریف با واقعیت های عینی بخصوص در قسمت مهاجرین و فاطمیون بصورت درست مطابقت نداشت اما جواب های جناب ظریف بظاهر قانع کننده بود.

در این شکی نیست که تلویزیون طلوع یک رسانه مربوط به موبی گروپ وابسته به سران مذهب یهودیت است و معمولا سیاست های خاص خود را دارد و شخص لطف الله نجفی زاده خبرنگاری آگاه و ورزیده در زمینه ایجاد توهم ذهنی در طرف مقابل می باشد و از تبهر خاصی در این قسمت برخوردار است و بارها طرف های مصاحبه خود را وادار به اعتراف در موارد گوناگون کرده است اما واقعیت قضیه این است که در این مصاحبه آنگونه که باید نتوانست بر طرف مصاحبه خود غالب آمده و او را وادار به برخی از اعتراف های پنهان نماید.

در هر صورت، پختگی وزیر خارجه ایران فراتر از حد تصور بود، بگونه ای که تمامی مشکلات موجود و موارد پرسش برانگیز را با بیانی ساده و عام فهم جواب داد، انگار همه آن گفته ها واقعیت های عینی امروز افغانستان و مهاجرین بوده باشد. البته از حق نباید گذشت که ضعف جناب نجفی زاده در برابر ظریف کاملا هویدا بود. بجای اینکه خبرنگار با سوال های گیج کننده و دور از انتظارش طرف مقابل خود را گیج کرده و او را وادار به اعتراف نماید، این مصاحبه شونده بود که اینبار خبرنگار را گیج کرد بگونه ای که خبرنگار یک سوال را بار بار مطرح و بازهم همان جواب را دریافت کرد.

با این مصاحبه نه تنها سودی عاید مخالفان ایران نگردید که به بسیاری از سوال های مبهمی در موضوع افغانستان که می توانست سال های سال ایران را در اذهان عامه محکوم نگهدارد، پاسخ داده شد. طوری که بنده (نویسنده متن حاضر) همواره از سیاست ها و اظهار نظرها و مصاحبه های مسوولان ایرانی در رابطه با افغانستان انتقاد می کردم اما اینبار به هوش و درایت جناب ظریف احسنت گفتم.

شاید هماهنگ کننده های این مصاحبه به درستی ظریف را نمی شناختند و یا خبرنگار از هوش و درایت ظریف در رابطه با پاسخگویی دیپلماتیک اش آگاهی نداشت و الا باید سوال های دیگری که پرسیده می شد که هم می توانست مصاحبه شونده را گیج و منگ کند و هم اذهان عامه را در افغانستان همچنان در محکومیت ایران حفظ نماید.

در این مورد به سه مثال بسنده می کنم:
اول؛ سوال ها در محکومیت ایران پیرامون مهاجرین باید بگونه ای مطرح می گردید که جواب منطقی و عقلی در برابرش وجود نمیداشت. نه اینکه از تردد غیر قانونی اتباع افغانستانی آنهم بصورت قاچاق در مرزهای ایران سوال مطرح میشد و انتظار هم میرفت که طرف مقابل یک جواب معمول و عادی ندهد.
بطور نمونه باید از برخوردهای ناهمگونی که کاملا شکل غیرقانونی داشته و همواره علیه مهاجرین بکار رفته است نام برده می شد تا جوابی بجز معذرت خواهی برای برای طرف مصاحبه شونده باقی نمی ماند.

دوم؛ نحوه زندگی و تداوم بلاتکلیفی مهاجرین در ایران که از جانب دولت ایران تاکنون هیچ تصمیم منطقی و قانونی در رابطه اتخاذ نگردیده، می باشد که بصورت مشهود و روشن بدان اشاره ای نشد که اگر این مورد بطور جدی با سوال های هدفمند مطرح می گردید بطور یقین جناب ظریف باید قول پیگیری موضوع را میداد و از مهاجرین بخاطر تداوم روند بلاتکلیفی شان معذرت خواهی می کرد.

سوم؛ بحث سپاه فاطمیون است که جناب خبرنگار صرفا از جنبه خبری بدان پرداخت و اصلا اشاره ای به اصل موضع نکرد و این نشاندهنده ضعف برنامه این مصاحبه بود. موضوع فاطمیون و مهاجرینی که در جنگ ایران و عراق کشته و یا زخمی شدند، بسیار فراتر از این بود که در این مصاحبه بدان اشاره گردید.

همچنان جناب ظریف بر هماهنگی میان ارگان های ایرانی مربوط به افغانستان و یا مهاجرین افغانستانی تاکید داشت در صورتی که خبرنگار از ناهماهنگی میان اعزام کنندگان مهاجرین به جنگ و سازمان انتقال خون و مراکز بهداشتی ایران حرفی بمیان نیاورد.

با وجود همه اینها، یک نکته قابل اهمیت بود، این که (بقول بعضی ها) یک دری زبان و یک فارسی زبان بدون مترجم با هم گفتگو کردند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ظریف
فطمیون
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   ظریف بسیار مودب و با صبر و حوصله و باسواد و خبرنگار اوغان بسیار ....

>>>   خبرنگار فقط میخواست سوالاتی بپرسد که هیچ ربطی ندارند و کمسواد ترین فرد جواب انها را میداند. فقط میخواست مچگیری کند. ...

>>>   واقعا معلوم بود خبرنگار یک اوغان و ظریف یک ایرانی است....
این کجا و ان کجا
ایرانشهری با تمدن و فرهنگ کجا
اوغان پشتو انتحاری بدست کجا

>>>   اقای ظریف جواب های بسیار معقول و انسانی و زیبایی دادند.
از اقای ظریف سپاس گزارم.
یاسوج / ایران

>>>   خبرنگار بسیار پررو بوده است معلوم است سوالات را اربابان آمریکایی برایش دیکته کرده بودند و کاملا حاشیه ساز تفرقه برانگیز بود اما آقای ظریف با احترام و صبورانه با سعه صدر پاسخش را داد خبرنگار بسیار پررو بود و سوالاتی پرسید که ربطی به او نداشت و فقط خوشایند اربابان غربی اش بود.
امینی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تبریز

>>>   انسان مدبر و مسلکی با جواب های قانع کننده.

>>>   به دیگرمسائیل کارندارم: واقعاً که ظریف یک دیپلومات قوی میباشد نظیرش درجهان کم پیداشود.

>>>   همه میدانند کسی در سیاست راست وانچه واقعیت است نمیگوید از همین جهت در اظهارات تناقضات خلاف روی وتعارضات بیشماری پیش می اید در مصاحبه ها کسی حرف دل خودرا نمیتواند بزند انچه مربوط به کشور وملت عزیز ما است همیشه قربانی ارزشها وامتیاز گیری های همسایگان بودیم وهستیم اقای ظریف هرقدر تقیه وتستر نمایند یکی از ریسهای جمهور ایران اقای خاتمی باری فرمودند اگر همکاری ایران نمیبود امریکای ها نمیتوانستند در افغانستان بیایند واز سوی دیگر اگر این دموکراسی لجام گسیخته وترویج فساد را دست اورد میدانند چرا شمه ای ازان را برای کشور خود نمیخواهند؟؟؟ وباز در یک کشور با حاکمیت مطلق میشود رهبر یک سازمانی که هنوز درلیست سیاهی انها باشد سفر نماید وهنگام خروج از حدود انها ترور گردد ویا استاد ربانی پس از سخن رانی در مجمعی علمای اسلامی در ایران به نیرنگ اورده شود وترور گردد وخم به ابروی ایرانی ها نیاید ....ما که ازین اظهارات سر در نیاوردیم هرکه فهمیده باشد ما را یاری رساند وقتی میدانی جوابها همینها خواهد بود چه ضرور ار نشست ومصاحبه؟
گل نبی عیدی زاده

>>>   Sayed Anwar Adel
نجفی زاده صاحب هیچ فکر نمی کرد ظریف اینقدر زخیم باشد.

>>>   صفرمحمد مظفری
ژورنالیسم‌ بیابانی
نجفی زاده جواد ظریف را با تحلیل گران و دولت مردان افغانستان اشتباه گرفته بود و در مصاحبه اش از تکنیک‌های خبرنگاران وطنی زیاد استفاده کرد و آن قدر که دیگر نمی‌توان گفت وی مصاحبه می‌کرد بل باید گفت به‌عنوان یک بازرس از یک مجرم تحقیق می‌ نمود. پریدن میان حرف‌های ظریف چنان مضحک و بی ادبانه بود که فقط یک افغان این قدر بی ادبی باید از خود نشان بدهد. من اگر جای رییس تلویزیون طلوع می‌بودم این نجفی زاده را بعد از مصاحبه اش یک گوش توی محکم می‌دادم و بعد طرف خانه اش روان می‌کردم.
انحطاط فرهنگی چنان در این ملک بیداد می‌کند که بهترین چهره‌ی رسانه‌ی اش یک مصاحبه عادی و چند دقیقه‌ی را مدیریت و گردانندگی نمی‌تواند. بلی اینجا افغانستان است و باید فرهنگ افغانی و بیابانی حاکم باشد. برخورد خبرنگار طلوع با وزیر خارجه کشور همسایه واقعا بیابانی و جنگلی بود و این البته کار خیلی بدی بود ولی ما حتما به روی مان نخواهیم آورد زیرا ما همیشه از این کارها زیاد می‌کنیم.

>>>   هیچ به اجبار نرفتیم خدا را گواه گرفتم روز قیامت شما را پرسان خواهند کرد چرا دروغ گفتید و تهمت زدید ما فقط برای اهل بیت علیهم السلام رفتیم. تا چشم اسراییل و دشمنان دین خدا کور شود معلوم است وقتی اسراییل ناراحت میشود که داعش و گروه های تروریستی نابود میشود پروپاگاندا ی رسانه‌های خود را شروع می‌کند تا صد تهمت ها به ما بزنند و این گونه عقده و کینه خود را تخلیه نمایند و اتفاقا ما میفهمیم که راه درست را انتخاب کردیم که دشمن خدا از ما غضبناک شده است.
سید رضا حیدری رزمنده فاطمیون

>>>   سیدنعمت الله سیرت
لطف الله نجفی زاده خبر نگار است که با تحقیر دیگران می خواهد که شخصیت خود را اثبات کند. او با سوال بی ربط و غیر منطقی از دکتر جواد ظریف، حماقت اش را ثابت کرد؛ اما جواد ظریف بسیار به شکل مستدل، عالی و آرام پاسخ داد. نجفی زاده، رئیس جمهور غنی و امرالله صالح را هم تحقیر کرده بود؛ ولی سیاسیون ایران، اشخاص با فرهنگ و ورزیده می باشند که با ایالات متحده آمریکا رقابت می کنند. نجفی زاده می پرسد که شما چرا به سوریه مداخله می کنید؟ این سوال واقعا احمقانه است. نجفی زاده اول باید از دکتر غنی و داکتر عبدالله سوال کند که چرا 50 کشور ناتو، افغانستان را اشغال کرده است؟ بعد از آن از ایران انتقاد کند. کشور خود ما اشغال از طرف خارجی ها، نجفی زاده از حضور ایران در سوریه انتفاد می کند.

>>>   احمد ضیا بقا اندرابی
ترجمان آقای نجفی زاده و جواد ظریف در مصاحبه ام شب کی بود که یکی دری صحبت می‌ کرد و دیگری آن فارسی؟
من هر چه پالیدم،نیافتم شما میدانید ترجمان کی بود؟

>>>   اولا یک حقیقت آشکار در این گفتگو این هست که آقای ظریف بسیار با ادب و احترام و متانت رفتار کرد اما خبرنگار افغان بسیار تند و بی حوصله و بی اخلاق بود و بی ادبانه سخنان آقای ظریف را قطع میکرد حالتی که در مجریان فارسی زبان ووآ و بی بی سی و دیگر شبکه های غربی دیده میشود در سوالات او نوعی کینه توزی و عقده مندی دیده میشد. اما با این حال که آقای ظریف یک شخص دیپلومات است مصاحبه را قطع نکرد اگر میخواهید فرق ادب رسانه ای ایرانی و افغانی را بسنجید شما را ارجاع میدهم به مصاحبه یک ماه پیش گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ ایران با آقای عبدالله عبدالله در آنجا خواهید فهمید خبرنگار ایرانی اولا بارها شخص آقای عبدالله و مردم افغانستان را تکریم و احترام کرد و برای آنها آرزوی خیر و سلامت کرد و هیچ موضوعی را مطرح نکرد که موجب ناراحتی و کدورت برادران افغانستانی شود اما این خبرنگار افغان کاملا هتاکانه و بدبینانه سوالهای خود را به بدترین وجه ممکن خطاب با یک دیپلمات بیان کرد تصور من این است که اگر یک خبرنگار ایرانی با این لحن و فضای خطاب نسبت به یک مسئول افغانستانی رفتار میکرد در همان آغاز کار مصاحبه را قطع میکرد.
اما یک انتقاد هم به شخص آقای ظریف و تیم سیاست خارجی ایشان وجود دارد که خیلی نسبت به جامعه جهانی که آمریکا ادعای مدیریت آن را دارد خوش باور و ساده هستند و ضرر کردن ایران را در موضوع برجام و شهادت سردار سلیمانی دیدیم به نظر متاسفانه ایشان همین ساده باوری را نسبت به طالبان دارند طالبان یک‌ گروهی هستند که اگر میخواستند تا حالا منعطف و با اخلاق و کرامت شوند تا حالا فرصت برای آنها کافی بود و ایشان با جنایاتی که در همین سالهای اخیر نسبت به همه اقوام و مذاهب افغانستانی تکرار کردند نشان دادند که به هیچ گونه عهد و پیمان و مرام انسانی پایبند نیستند و به اصلاح آدم شدنی نیستند هنوز در دوران جاهلیت زندگی میکنند.
امیرحسین طاهری اصفهانی

>>>   چند نکته:
۱_ دیپلمات صبور و خبرنگار عجول
۲_ پرسشها بازاری پاسخ ها منطقی
۳_ پرسشها دیکته شده پاسخ ها ابتکاری
۴_ پرسشها متفرق پاسخ ها منسجم
جاوید باد فرهنگ و منطق نابود باد بی فرهنگی و بی منطقی. زنده باد فاطمیون مرده باد داعش سلام بر مقاومت

>>>   خبرنگاران و مجریان مصاحبه کننده مخصوصن در طلوع و بعضن آریانا باید اخلاق خبر نگاری را رعایت کنند . این ها مانند مسطنتقین امنیت دولتی بازپرسی میکنند نه مصاحبه . آفرین کسانی که به مصاحبه با همچو آدم های بد اخلاق میروند . اینها اساسن به مصاحبه ککنده حمله میکنند . هیچ جای دنیا چنین خبر پررسی وجود ندارد . ژورنالیست باید مؤدبانه و با ملایمت از مخاتب جویای احوالات شده با باز نمودن فضای باز هم برای مصاحبه کننده و هم برای شنوندگان برنامه را پیش ببرد که دلګرم کننده باشد . باور کنید در بسیاری اوقات خودم به حیث یک شنونده عوض مصاحبه دهنده به خاطر رویه نامعقول خبر نگار عصبی میشوم .

>>>   فقط برای این آقای. مجری متاسفم که برای پول چقدر راحت به فاطمیون تهمت میزند حقیقت را بخواهی کل مردم منطقه به این شیردلان مدیونند مدیون امنیت همین داعش یادتان نیست چند بار مردم ما را در کابل و هرات و مزار و میرزاولنگ و ده ها شهر کشتار کرد از کدام چیز میترسید که حقیقت را پنهان میکند و با همه مسایل انسانی با کینه های سیاسی نگاه میکنید.

>>>   ما رفتیم سوریه عراق هم رفتیم با اختیار خود هم رفتیم کسی مارا مجبور نساخت برای خدا رفتیم پشیمان هم نیستیم ما مثل داعش و طالب بی گناهان را نکشتیم بلکه از بی گناهان دفاع کردیم متاسفانه قدرت رسانه غرب بطوری قوی است که حق را باطل و باطل را حق اعلام میکند هیچ‌گاه کسی نگفت شما در راه مبارزه با داعش شهید دادبد؟! داعش خوب بود ؟! ما برای بشار اسد دفاع نکردیم برای حرم حضرت زینب علیها سلام دفاع کردیم حال اشکالی ندارد بعضی مسلمانان روی این موضوعات غیرت نداشتند اما ماغیرت داشتیم روی مقدسات و روی ناموس مسلمین غیرت داشتیم برخی میگویند خوب چرا در وطن خود جهاد نکردید و با طالب ها مبارزه نکردید جواب بسیار واضح است ما نخواستیم زیر خیانت دولت غنی تسلیم طالبها شویم و با توافقات پشت پرده با طالب ها خون خود را هدر دهیم از قدیم میگویند آزموده را آزمودن خطاست خر هم وقتی یک راه میرود به چاله میخورد دیگر از آن راه نمی‌رود چند بار باید در قضیه خیانت های داخلی اردوی ملی کشته شویم جایی که فقط مسایل قومیتی دیده میشود یعنی تاجیک و ازبیک و هزاره باید در جنگ دوسر افغان کشته شود که واقعا نمی‌داند پشت پرده روابط بین آنها از چی قرار است.همین امروز اگر بدانیم واقعا در کشور مسایل قومی و مذهبی نیست اگر برایمان امکانات تهیه شود حاضر هستیم با طالب و داعش در وطن خود بجنگیم و سرزمین های خود را آزاد کنیم اما از کجا میدانیم با یک توطیه داخلی خود را به کام مرگ نفرستیم همانطور که در تاریخ حکومت افغان از این فریب ها در این دغلکاران زیاد دیدیم.

>>>   جناب آقای گل نبی آیا شما تاریخ معاصر ایران را خوانده ابد ؟ ما از آمریکا کم ضرر و زیان دیدیم ؟ کم ضربه خوردیم ؟ هزاران تن از مردم عمومی و مسئولان پاکدست دولت در اول انقلاب ما را ترور کردند شهید رجایی باهنر مطهری بهشتی اشرفی مدنی دستغیب و ده ها دیگر برما جنگ تحمیل کردند توطیه کردند منافقین و صدام و گروه های تروریستی را برعلیه ما تجهیز کردند تحریم کردند میخواستند در طبس کودتای نظامی کنند خدا با طوفان شن طومارشان را در هم پیچید. همین امروز هم ده ها شهید دادیم در راه امنیت و هسته ای سردار سلیمانی و دانشمند هسته ای فخری زاده که در لیست ۵۰ شخصیت برتر علمی جهان بود را چه کسی ترور کرد؟ برای این که بدانید روابط جمهوری اسلامی با دولت آقای ربانی بهترین روابط در کل تاریخ معاصر بود و از اول تا آخر زندگانی ایشان هم با شخص ایشان و هم با اطرافیانشان روابط نزدیک و تفاهم مشترک و همکاری نزدیک و دوستانه داشتیم مگر احمق باشیم بهترین دوستان خود را ترور کنیم کسانی که با آنها سالها همکاری مشترک اطلاعاتی و جهادی در راستای مبارزه با دشمن مشترک داشتیم اما شما مطمین باشید آمریکا خودش آنها را ترور کرد همچنان که دهها تن بزرگان و علما و دانشمندان و مردم عادی ما را تاکنون ترور کرده است اگر شما به تاریخ این ترور ها دقت کنید میفهمید که حتی روی زمان و مکان ترورها هم حساب کرده اند و اگر می‌خواهند شخصی را بکشند به گونه ای آن را حذف میکنند که بار منفی آن روی دشمنشان بیفتد و از آن استفاده تبلیغاتی کنند و از آب گل آلود به نفع خود ماهی بگیرند. متاسفانه هم در ایران هم در عراق و هم در افغانستان جاسوسهایی دارند و از لایه های امنیتی عبور کرده اند شما میدانید در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران چند جاسوس دستگیر شد؟ آیا میدانید ما جاسوس‌های دستگیر کردیم که شخصا با آقای پمپيو و ترامپ دیدار داشتند و به آنها اطلاعات میدادند؟! آیا کودتای نظامی اخیر گروه گولن در ترکیه را یاد دارید در همان زمان ایران بلحاظ امنینی اطلاعاتی و استخباراتی به ترکیه کمک کرد و آن در اوج فتنه بود مواردی هم بالعکس در فتنه های ایران ترکیه به ایران گرا داد. آیا اگر در عراق جاسوس نداشتند می‌توانستند ده ها تن از مقامات بلند پایه قهرمانان مقاومت ایران و عراق را ترور کنند؟ این ترور ها را به ایران نسبت ندهید دنیای امروز خیلی پیچیده است گاهی یک شخص چندین سال در تیرس ترور قرار دارد و به دهها مکان رفت و آمد می‌کنند و تحت دید و پیگرد دشمن است اما درست در لحظه مناسب ترور میشود.

>>>   سلام به همه برادران هم زبان افغانستانی برادران بیایید کمی منطقی و واقع بین باشید نمیدانم رسانه های افغانستان هم همچون ایران حقایق تلخ جنگ افغانستان را بیان میکنند یا نه؟!
به نقشه زیر نگاه کنید این سایت ایرانی نیست! بلکه ویکیمدیا هست معتبر ترین سایت که نقشه های جنگ در سوریه عراق یمن لیبی افغانستان و همه کشورهای اسلامی که حضور گروه های تروریستی از یک طرف و مداخله و اشغال آمریکا و هم پیمانانش از سوی دیگر آنها را به این روز انداخته است را به روز رسانی میکند
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Taliban_insurgency_in_Afghanistan_(2015%E2%80%93present).svg

متاسفانه سال به سال سرزمین های تحت تصرف طالبان افزایش می یابد امسال شاید ۶۰ درصد سرزمین های کشور افغانستان تحت اشغال طالبان است و هنوز بخش کمی از جنوب شرق افغانستان در دست داعش است بله طالبان یک گروه تروریستی است که اعمال غیر انسانی انجام میدهد اما چه کنیم که حقیقتی تلخ هست که با آن مواجهیم و آن این است که فعلا بسیاری از شهرهای افغانستان عملا راه میان آنها قطع شده است و فقط در سرزمین های مرکزی افغانستان یعنی هزاره جات که آن هم صعب العبور است کمی وضع بهتر است متاسفانه مطابق نقشه در قسمتی از مرز ایران با طالبان همسایه است و عملا طالبان راه شرق و غرب افغانستان را قطع کرده و بین آنها حایل ایجاد کرده است. این واقعیت افغانستان است چه بخواهید و چه نخواهید با شعار و لفاظی چیزی درست نمیشود.

آقای ظریف مگر چه گفت؟! آقای ظریف گفت بله طالبان گروه تروریستی است اما یک واقعیت است حال میتوانید این واقعیت را انکار کنید؟ یا بخشی از حقیقت است ؟ ایران مجبور است برای حفظ مرزهای خود با طالبان مذاکرات جدی داشته باشد گاه بحث یک اخطار است گاه تبادل اطلاعات است اگر شما بدانید کشور داری شوخی نیست مثل مرزهای افغانستان که هر چهار طرفش ول باشد هرکس خواست بیاید و برود و هیچ کس نه مرز میشناسد و نه قانون فقط در افغانستان قوم و قبیله اولویت دارد حتی شما در طرف پاکستان و تاجیکستان و ازبکستان هم همین مشکل را دارید چون هم در هر طرف قبایل پشتون ازبک و تاجیک ساکن هستند. و طرف ایران هم نزدیک ترین شهر به ما هرات و زرنج است که خوشبختانه وضع امنیتی نسبتا بهتری دارد. صدها بحث وجود دارد که در مناسبات ایران تأثیر میگزارد مسأله مواد مخدر هست مسأله رفت و آمد غیرقانونی طالبان در مرز ایران تحت عنوان مهاجرت مطرح است تصور کنید هر لحظه همین راه آهن هرات که ایجاد شده است طالبان میتواند برای آن ایجاد خطر کند هم خطر جانی و هم خطر مالی همان طور که در طب مراحل ساخت هم چند مهندس ایرانی شهید شدند این ها مسایلی است که دولت افغانستان نمی‌تواند نسبت به آنها بی تفاوت باشد و روی آن سرپوش بگزارد ایران مجبور است با این واقعیت کنار بیاید آقای ظریف چه گفت ؟! گفت ما از اول مواجهه با این حقیقت تلخ دو گزینه داشتیم اولا جنگ به صلاح نبود و موجب ریخته شدن خون بی گناهان زیادی میشد آن هم بین دو کشوری که پیوند عمیق تاریخی تمدنی و زبانی دارند گزینه دیگر این است که با این واقعیت تلخ که دولت افغانستان نمی‌خواهد نسبت به آن مسئولیت پذیر باشد کنار بیایید
دوم بحث فاطمیون بود
حال یک نقشه دیگر در اینجا هست که میخواهم روی آن هم با شما صحبتی داشته باشم البته روی نقشه یمن و لیبی و حقایق آن و ظلم و خیانتی که از طرف آمریکا و اسراییل هم پیمانانش بر آنها جاری است هم برایتان مطالبی دارم اما فعلا صرف نظر میکنم چون به موضوع بحث ارتباطی ندارد نقشه زیر نقشه مناطق سوریه و عراق است و همین سایت ویکیمدیا آن را به روز رسانی میکند
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Syrian,_Iraqi,_and_Lebanese_insurgencies.png

اگر به این نقشه نگاه کنید همه این تغییرات بعد از حملات داعش و ده ها گروه تروریستی دیگر در مرزهای این دو کشور ایجاد شد قسمت زرد تصرفات کردها در کردستان سوریه و عراق است و قسمت نوار سبزی شمال عراق و سوریه هم تحت اشغال نیروهای ترک است از ابتدا بسیاری از کشورها واقعیت سوریه را نمی‌دانستند و فکر میکردند فقط قضیه یک اعتراض حکومتی است غافل از این که ایران خبر داشت کشورهای غربی و عربی و عبری از سالها قبل دارند برای پایه ریزی داعش در این منطقه تلاش میکنند اگر به سابقه همین نقشه در تاریخ سال ۲۰۱۴ نگاه کنید می‌بینید قسمت اعظم میان سرزمین سوریه و عراق به رنگ سیاه و در اختیار داعش بود کدام داعش؟ همان داعشی که هیلاری کلینتون در کتاب معروف خود به ایجاد آن اعتراف کرده و ترامپ نیز در مناظرات انتخاباتی به این موضوع اشاره داشت همان داعشی که مستندات وجود دارد که مجروحانش در اسراییل درمان میشد و همان داعشی که در پنج سال نه تنها افغانستان و عراق و سوریه لیبی بلکه حتی در ایران ترکیه عربستان مصر و ده ها کشور اروپایی حملات تروریستی داشت یعنی اینجا قلب فتنه بود

حال تصور نکنید کسی که داعش را ساخته و پرداخته بود به راحتی قصد نابودی آن را داشت؟! خیر اتفاقا بسیاری از کشورهای غربی خصوصا آمریکا چه ادعای ائتلاف مبارزه با داعش را داشتند بسیار دروغ گفتند و حتی مسئولان عراقی و سوری هم این نکته را اشاره کردند که هواپیماهای ائتلاف بجای این که داعش را هدف قرار دهند مردم عادی و مراکز دولتی این کشورها را هدف قرار می دادند حال نابود کردن داعش نیازمند یک عزم جدی و یک شخص صادق بود ابر مردی چون قاسم سلیمانی بود که همه برادران ایرانی عراقی سوری لبنانی افغانستانی پاکستانی و.. را کنار هم آورد و صادقانه جان دادیم خون دادیم تا این لکه سیاه از این نقشه پاک شود شما راحت در این نقشه امروز می‌بینید داعش نیست اما کسانی که تجربه جنگ دارند میدانند برای بازپسگیری هر چند صد متر آن چقدر خون داده این این کار کار کوچکی نبود! هرچند رسانه ها. و پروپاگاندای غربی بخواهند روی آن سرپوش بگزارند پروسه ای که ائتلاف آمریکا در ابتدا می‌گفت حداقل تا سال ۲۰۲۵ ماندگار خواهد بود سال ۲۰۱۷ به همت سرداران و شهیدان ما در دنیای اسلام خفه شد البته دیر نپایید که ترامپ مکار و دروغ گو نتوانست کینه و عقده خود را پنهان کند و دستش به ترور سردار سلیمانی و بسیاری از سرداران ایرانی و عراقی مقاومت آلوده شد.
همین عقده ها امروز ادامه دارد مطمین باشید جوانان فاطمیون عاقل بودند همچنان که شهدای ما عاقل بودند. خوب میدانید آمریکا ادامه پروژه داعش را از افغانستان کلید زده است و حتی روسیه و ترکیه نیز این موضوع را تایید کرده اند مطمین باشید اگر بقایای داعش بیش از این بود امروز مناطق اشغالی داعش در افغانستان هم بیش از این بود چون در پایان کار طبق یک توافق سری بسیاری از آنها را از بیابان های عراق و سوریه به افغانستان انتقال دادند.
سر قصه دراز است امیدوارم کمی فکر کنیم و فقط چشم و گوش بسته به رسانه های غربی دل نسپاریم و هرچه به مغز ما دادند واقعیت بپنداریم. والسلام
امیر علی صادقی از شهرستان کاشان استان اصفهان ایران

>>>   آقای ظریف واقعن هم یک انسان خوب وهم یک دیپلومات ماهری هستند.

>>>   در پاسخ به واکنش معاون شورای عالی مصالحه به اظهارات ظریف: سیاست سپر انسانی، سیاست ضد انسانی است.
آقای سعادتی قتل عام هایی که شما و حزب اختلاف شما در هزاره جات انجام داده است در سوریه اتفاق نیافتاده است.
شرم کنید حیا کنید وقتی به نام مردم نان می خورید و شکم کلان می کنید یک عمر مردم را فریب دادید و ...
مردمی که گرفتار گرگان حزب وحدت (اختلاف) شده اند حاضر اند برای نجات جان شان به هر کشوری تا دورترین نقطه دنیا بروند و بجنگدند. فاطمیون مردان جنگ اند نه مانند شما مفت خواران روستایی که ادای شهری را نشان می دهید. خیلی بی غیرت و بی همت هستید

>>>   سید اسماعیل حکیمی
دری مادر فارسی،
خشونت، دربرابر ظرافت
این مجری وخبرنگارعزیز، که باشیوه دری سوال طرح، وحمله میکرد گرچه پسر عموی من است، اما باید بپذیریم که تامدنی شدن وبهره مندی ازالزامات گفتمان شهروندی فاصله زیادی دارد ودرمقابلِ زبان سلیس وروان ومنطق مجاب کننده فارسی ظریف، که باتحلیل منطقی ورویکرد آگاهانه، تمام جزئیات پیچیدهِ رویدادهای حیاتی پرسش شده را موردی، مصداقی، وکانالیزه شده تبیین کرد حرفی برای گفتن نداشت
واکنش ظریف در ازاء رفتار شبه خصمانه، نزاکت تمام، وتسلط همه جانبه نسبت به رویدادهای جامعه، تفوق زبانی وعلمی وسیاسی بود

>>>   عطا صفوی
چرا بعد از بیست سال اینچنین گفتگو مفصل ؟؟
آیا صفحه درحال رقم خوردن است وپایان ماه عسل خواهد بود؟
------------------------------------------------------------------------------
اینکه طلوع نیوز یک انجویی رهبری شده بیرونی است ، نطاقان ؛ خبرنگاران ؛ و تحلیل گران آن همان سیاستی را دنبال میکنند که از بیرون هدایت داده میشود و دراین جا شک وشبه ای وجود ندارد ، که البته این یک بحث جداگانه ایست که من به آن نمیپردازم .
و نیز این بحث ومعما را بجایش میگزارم که آقایی جواد ظریف وزیر خارجه ایران و نجفی زاده خبرنگارتلویزیون طلوع که هریکی بازبان های "خارجی" صحبت میکردند ؛و جالب اینکه مترجمی دربین وجود نداشت ، اما یک دیگر را چون زبان "مادری " ودو برادر کاملا درک میکردند.
ولی دیدگاه وبرداشت من از سخنان آقایی ظریف دراین گفتگو چیز دیگریست :
نخست باید بدانیم که چرا طلوع نیوز بعد از قریب بیست سال وآن هم دراین مقطع زمانی با وزیر خارجه ایران برای اولین بار چنین گفتگو های مفصلی را سازمان دادند ؟
پاسخ این پرسش میتواند خیلی کوتاه بوده باشد یعنی اینکه ممکن است صفحه زمان درحال تغیر خوردن است . با اینکه جواد ظریف بنام یک دیپلومات زیرک وکارکشته درمنطقه وجهان مشهور است بدون شک متوجه این تغیرات جیوپولتیک نیز هستند ومیخواهند حد اعظمی نفع را ببرند. اگر دوستان متوجه شده باشند آقایی ظریف به حدی از دست آوردهای کاذب بیست سال اخیر؛ زیرنام حقوق بشر و دموکراسی .. .. پیهم یاد آوری نمود واز نظام جمهوری سرسختانه دفاع میکرد که توگویی سخنگویی قصر ریاست جمهوری افغانستان بجای مرتضوی ویا هم وزیرخارجه امریکا است که گویا ازافتخارات خویش دراین منطقه صحبت میکند و حتی سخنان ایشان به دفاع از این نظام لجام گسیخته برای خبرنگار طلوع خیلی جالب وحیرت آور بود .
ازسخنان ظریف طوری معلوم میگردد که امریکا وغرب که حامیان اصلی ارگ کابل بشمار میروند به نحوی درحال رها کردن دست نشانده های خویش اند ؛ دیر ویا زود پشت شان را خالی خواهند نمود ، دیگر چک سفیدی برای شان داده نخواهد شد وماه عسل درحال اتمام است ،و ظریف با استفاده از این وضعیت درحال بهره برداری به نفع کشور خود است .ولی برای حاکمان این نظام فرق نمیکند دراسارت چه کشوری قرار بگیرند ؛ مهم اینست که درقدرت باقی بمانند..
زمان نشان خواهد داد.!

>>>   Khalid Satari
دقیقآ دز این روزها نقش ایران برجسته شده و طبق شنیده گی دیدارهای پیهم جریان دارد در ارگ

>>>   عبدالله خلیلی دهدار
گفت شنود خوبی بود درصورتیکه ترجمان به دری ترجمه میگردی خوبتر میشد آنهم شیطانیار و حکمتیار میبود

>>>   Shekeb Arian
اگر خونریزی ها ترور ها و از بین بردن های غنی'طالب همینطور ادامه یابد
روزی خواهد رسید که مردم احتیاج به فاطمیا شود تا از شرًی غنی'طالب در امان بمانند

>>>   Kabul Zameen
اسماعیل یون‌ ها ، اصولی ها او بر ها هم بدون موجودیت ترجمان انرا گوشیدن و فهمیدن ، حالا باید اعتراف کنند که پارسی زبان است و زبان افتخار ما فارسی زبان ها ،

>>>   Andalibe Raz
براي من اين خبر نگار بسيار جالب بود چنان رفتار ميكرد كه خودش امريكايي باشد بوي جنگ مي امد از حركات اش و جالب اين بود كه يك كنايه براي وزير خارجه گفت دلت زياد ميخواهد كه در باره امريكا يعني بادار مان حرف بزني با بسيار بي ادبي

>>>   چرا در کشور که دو زبان رسمی است نام یک نهاد دولتی به زبان پارسی دری نیست ؟؟ به انگلیسی هندی فرانسه ای عربی است اما به زبان مردم بومی این سرزمین نیست ؟؟ چرا ؟؟ اسناد ناملی تان به همه زبان های یاد شده است اما به زبان پارسی دری که زبان مردم بومی است نیست چرا؟؟ شما جایزه دارید اگر بتوانیت نام یک نهاد دولتی یا آموزشی یا هم نام یک اسناد رسمی دولتی نوشته کنید که به زبان پارسی دری باشد
نابغه

>>>   درود به بچه های فاطمیون.
افتخار افغانستان.
با احترام یک افغانستانی ازاده و عدالت طلب

>>>   جوانان افغانستان به خاطر بیکاری و نفقه عیال دست به هر کاری میزنند.
در دوطرف جنگ افغان ها حضور دارند هم در سوریه و هم در یمن و شاید در ناگورنا قره باغ.
حتی صفوف طالب و دولت هم به خاطر فقر اقتصادی است که اکمال پرسونل میشود در غیر آن هیچ کسی حاظر نیست به خاطر غنی یا ملا هیبت کشته شود.

>>>   هیچ به اجبار نرفتیم خدا را گواه گرفتم روز قیامت شما را پرسان خواهند کرد چرا دروغ گفتید و تهمت زدید ما فقط برای اهل بیت علیهم السلام رفتیم. تا چشم اسراییل و دشمنان دین خدا کور شود معلوم است وقتی اسراییل ناراحت میشود که داعش و گروه های تروریستی نابود میشود پروپاگاندا ی رسانه‌های خود را شروع می‌کند تا صد تهمت ها به ما بزنند و این گونه عقده و کینه خود را تخلیه نمایند و اتفاقا ما میفهمیم که راه درست را انتخاب کردیم که دشمن خدا از ما غضبناک شده است.
سید رضا حیدری رزمنده فاطمیون

>>>   ما رفتیم سوریه عراق هم رفتیم با اختیار خود هم رفتیم کسی مارا مجبور نساخت برای خدا رفتیم پشیمان هم نیستیم ما مثل داعش و طالب بی گناهان را نوشتیم بلکه از بی گناهان دفاع کردیم متاسفانه قدرت رسانه غرب بطوری قوی است که حق را باطل و باطل را حق اعلام میکند هیچ‌گاه کسی نگفت شما در راه مبارزه با داعش شهید دادبد؟! داعش خوب بود ؟! ما برای بشار اسد دفاع نکردیم برای حرم حضرت زینب علیها سلام دفاع کردیم حال اشکالی ندارد بعضی مسلمانان روی این موضوعات غیرت نداشتند اما ماغیرت داشتیم روی مقدسات و روی ناموس مسلمین برخی میگویند خوب چرا در وطن خود جهاد نکردید و با طالب ها مبارزه نکردید جواب بسیار واضح است ما نخواستیم زیر خیانت دولت غنی تسلیم طالبها شویم و با توافقات پشت پرده با طالب ها خون خود را هدر دهیم از قدیم میگویند آزموده را آزمودن خطاست خر هم وقتی یک راه میرود به چاله میخورد دیگر از آن راه نمی‌رود چند بار باید در قضیه خیانت های داخلی اردوی ملی کشته شویم جایی که فقط مسایل قومیتی دیده میشود یعنی تاجیک و ازبیک و هزاره باید در جنگ دوسر افغان کشته شود که واقعا نمی‌داند پشت پرده روابط بین آنها از چی قرار است.همین امروز اگر بدانیم واقعا در کشور مسایل قومی و مذهبی نیست اگر برایمان امکانات تهیه شود حاضر هستیم با طالب و داعش در وطن خود بجنگیم و سرزمین های خود را آزاد کنیم اما از کجا میدانیم با یک توطیه داخلی خود را به کام مرگ نفرستیم همانطور که در تاریخ حکومت افغان از این فریب ها در این دغلکاران زیاد دیدیم.
>>>   .....خبرنکار و یک انسان مسلکی و با ایمان است ،آقای نجفی زاده در تمام مصاحبه خود چنین جدی و با عزت است ،سوالهای خوب نمود و جواب های خوب هم گرفت و اما در بساری قسمت ها خود را به کوچه حسن چپ میزد حواب درست اراهه نمیکرد در مقابل سوالی مختصر جوابی بسیار طولانی میداد یعنی از موضوع اصلی سوال تفره میرفت و اما در حقیقت قناعت بخش بود و کوشش نکنید که یک خبرنگار تان را متهم به جاسوسی کشور های دیگر مسما بسازید ،حالا مود شده هرکی ،کسی را متهم به جاسوس کشوری دیگر میکند این عمل دور از شان وشوکت انسانی است .
عبدالله ریحان

>>>   بعضی از نظرات این برادران افغانستانی رو که خوندم واقعا اشکم در اومد . افغانستانی و ایرانی هر دو هم زبان و برادرند

>>>   سلام به همه برادران هم زبان افغانستانی برادران بیایید کمی منطقی و واقع بین باشید نمیدانم رسانه های افغانستان هم همچون ایران حقایق تلخ جنگ افغانستان را بیان میکنند یا نه؟!
به نقشه زیر نگاه کنید این سایت ایرانی نیست! بلکه ویکیمدیا هست معتبر ترین سایت که نقشه های جنگ در سوریه عراق یمن لیبی افغانستان و همه کشورهای اسلامی که حضور گروه های تروریستی از یک طرف و مداخله و اشغال آمریکا و هم پیمانانش از سوی دیگر آنها را به این روز انداخته است را به روز رسانی میکند
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Taliban_insurgency_in_Afghanistan_(2015%E2%80%93present).svg

متاسفانه سال به سال سرزمین های تحت تصرف طالبان افزایش می یابد امسال شاید ۶۰ درصد سرزمین های کشور افغانستان تحت اشغال طالبان است و هنوز بخش کمی از جنوب شرق افغانستان در دست داعش است بله طالبان یک گروه تروریستی است که اعمال غیر انسانی انجام میدهد اما چه کنیم که حقیقتی تلخ هست که با آن مواجهیم و آن این است که فعلا بسیاری از شهرهای افغانستان عملا راه میان آنها قطع شده است و فقط در سرزمین های مرکزی افغانستان یعنی هزاره جات که آن هم صعب العبور است کمی وضع بهتر است متاسفانه مطابق نقشه در قسمتی از مرز ایران با طالبان همسایه است و عملا طالبان راه شرق و غرب افغانستان را قطع کرده و بین آنها حایل ایجاد کرده است. این واقعیت افغانستان است چه بخواهید و چه نخواهید با شعار و لفاظی چیزی درست نمیشود.

آقای ظریف مگر چه گفت؟! آقای ظریف گفت بله طالبان گروه تروریستی است اما یک واقعیت است حال میتوانید این واقعیت را انکار کنید؟ یا بخشی از حقیقت است ؟ ایران مجبور است برای حفظ مرزهای خود با طالبان مذاکرات جدی داشته باشد گاه بحث یک اخطار است گاه تبادل اطلاعات است اگر شما بدانید کشور داری شوخی نیست مثل مرزهای افغانستان که هر چهار طرفش ول باشد هرکس خواست بیاید و برود و هیچ کس نه مرز میشناسد و نه قانون فقط در افغانستان قوم و قبیله اولویت دارد حتی شما در طرف پاکستان و تاجیکستان و ازبکستان هم همین مشکل را دارید چون هم در هر طرف قبایل پشتون ازبک و تاجیک ساکن هستند. و طرف ایران هم نزدیک ترین شهر به ما هرات و زرنج است که خوشبختانه وضع امنیتی نسبتا بهتری دارد. صدها بحث وجود دارد که در مناسبات ایران تأثیر میگزارد مسأله مواد مخدر هست مسأله رفت و آمد غیرقانونی طالبان در مرز ایران تحت عنوان مهاجرت مطرح است تصور کنید هر لحظه همین راه آهن هرات که ایجاد شده است طالبان میتواند برای آن ایجاد خطر کند هم خطر جانی و هم خطر مالی همان طور که در طب مراحل ساخت هم چند مهندس ایرانی شهید شدند این ها مسایلی است که دولت افغانستان نمی‌تواند نسبت به آنها بی تفاوت باشد و روی آن سرپوش بگزارد ایران مجبور است با این واقعیت کنار بیاید آقای ظریف چه گفت ؟! گفت ما از اول مواجهه با این حقیقت تلخ دو گزینه داشتیم اولا جنگ به صلاح نبود و موجب ریخته شدن خون بی گناهان زیادی میشد آن هم بین دو کشوری که پیوند عمیق تاریخی تمدنی و زبانی دارند گزینه دیگر این است که با این واقعیت تلخ که دولت افغانستان نمی‌خواهد نسبت به آن مسئولیت پذیر باشد کنار بیایید
دوم بحث فاطمیون بود
حال یک نقشه دیگر در اینجا هست که میخواهم روی آن هم با شما صحبتی داشته باشم البته روی نقشه یمن و لیبی و حقایق آن و ظلم و خیانتی که از طرف آمریکا و اسراییل هم پیمانانش بر آنها جاری است هم برایتان مطالبی دارم اما فعلا صرف نظر میکنم چون به موضوع بحث ارتباطی ندارد نقشه زیر نقشه مناطق سوریه و عراق است و همین سایت ویکیمدیا آن را به روز رسانی میکند
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Syrian,_Iraqi,_and_Lebanese_insurgencies.png

اگر به این نقشه نگاه کنید همه این تغییرات بعد از حملات داعش و ده ها گروه تروریستی دیگر در مرزهای این دو کشور ایجاد شد قسمت زرد تصرفات کردها در کردستان سوریه و عراق است و قسمت نوار سبزی شمال عراق و سوریه هم تحت اشغال نیروهای ترک است از ابتدا بسیاری از کشورها واقعیت سوریه را نمی‌دانستند و فکر میکردند فقط قضیه یک اعتراض حکومتی است غافل از این که ایران خبر داشت کشورهای غربی و عربی و عبری از سالها قبل دارند برای پایه ریزی داعش در این منطقه تلاش میکنند اگر به سابقه همین نقشه در تاریخ سال ۲۰۱۴ نگاه کنید می‌بینید قسمت اعظم میان سرزمین سوریه و عراق به رنگ سیاه و در اختیار داعش بود کدام داعش؟ همان داعشی که هیلاری کلینتون در کتاب معروف خود به ایجاد آن اعتراف کرده و ترامپ نیز در مناظرات انتخاباتی به این موضوع اشاره داشت همان داعشی که مستندات وجود دارد که مجروحانش در اسراییل درمان میشد و همان داعشی که در پنج سال نه تنها افغانستان و عراق و سوریه لیبی بلکه حتی در ایران ترکیه عربستان مصر و ده ها کشور اروپایی حملات تروریستی داشت یعنی اینجا قلب فتنه بود

حال تصور نکنید کسی که داعش را ساخته و پرداخته بود به راحتی قصد نابودی آن را داشت؟! خیر اتفاقا بسیاری از کشورهای غربی خصوصا آمریکا چه ادعای ائتلاف مبارزه با داعش را داشتند بسیار دروغ گفتند و حتی مسئولان عراقی و سوری هم این نکته را اشاره کردند که هواپیماهای ائتلاف بجای این که داعش را هدف قرار دهند مردم عادی و مراکز دولتی این کشورها را هدف قرار می دادند حال نابود کردن داعش نیازمند یک عزم جدی و یک شخص صادق بود ابر مردی چون قاسم سلیمانی بود که همه برادران ایرانی عراقی سوری لبنانی افغانستانی پاکستانی و.. را کنار هم آورد و صادقانه جان دادیم خون دادیم تا این لکه سیاه از این نقشه پاک شود شما راحت در این نقشه امروز می‌بینید داعش نیست اما کسانی که تجربه جنگ دارند میدانند برای بازپسگیری هر چند صد متر آن چقدر خون داده این این کار کار کوچکی نبود! هرچند رسانه ها. و پروپاگاندای غربی بخواهند روی آن سرپوش بگزارند پروسه ای که ائتلاف آمریکا در ابتدا می‌گفت حداقل تا سال ۲۰۲۵ ماندگار خواهد بود سال ۲۰۱۷ به همت سرداران و شهیدان ما در دنیای اسلام خفه شد البته دیر نپایید که ترامپ مکار و دروغ گو نتوانست کینه و عقده خود را پنهان کند و دستش به ترور سردار سلیمانی و بسیاری از سرداران ایرانی و عراقی مقاومت آلوده شد.
همین عقده ها امروز ادامه دارد مطمین باشید جوانان فاطمیون عاقل بودند همچنان که شهدای ما عاقل بودند. خوب میدانید آمریکا ادامه پروژه داعش را از افغانستان کلید زده است و حتی روسیه و ترکیه نیز این موضوع را تایید کرده اند مطمین باشید اگر بقایای داعش بیش از این بود امروز مناطق اشغالی داعش در افغانستان هم بیش از این بود چون در پایان کار طبق یک توافق سری بسیاری از آنها را از بیابان های عراق و سوریه به افغانستان انتقال دادند.
سر قصه دراز است امیدوارم کمی فکر کنیم و فقط چشم و گوش بسته به رسانه های غربی دل نسپاریم و هرچه به مغز ما دادند واقعیت بپنداریم. والسلام
امیر علی صادقی از شهرستان کاشان استان اصفهان ایران

>>>   من که نمیفهمم ظریف و نجفی زاده چه میگویند؟؟
ما را مسخره کرده اید؟ این دو که به زبان بیگانه همسایه یعنی فارسی حرف میزنند؟؟ بهتر نبود که افغان پیپر سخنان فارسی این دو را به زبان دری ترجمه میکرد؟؟
اینجانب خار بی دین حکمتیار

>>>   جناب گل بی دین حکمتیار درست میگویند...
متن را سریعا از زبان بیگانه به زبان دری ترجمه کنید و اگر نه با کمربند انتحاری به سراغتان خواهیم امد.
از طرف گروه 2 انتحاری گل بی دین و دوستان

>>>   این پیام را به زبان رسمی کشور ترجمه کنید. ما خوش نمیداریم زبان بیگانه را.
با تشکر و انتحار فراوان / ملا برادر معاون سیاسی طالبان

>>>   جوبایدن از اشرف غنی وترامپ از عبدالله برای شرکت درماسم تحلیف خویش دعوت کرده اند

>>>   واقعا انتظار داشتید که یه خبرنگار جوان از یه رسانه افغان بتواند مچ وزیر امور خارجه کارکشته ایران را بخواباند ( وزیری که چندین سال تونست شش کشور ابرقدرت را مات دیپلماسی خودش کنه)!؟!!!!

>>>   Mehdi Oruzgani
نجفی هم یگ خود فروخته ی حقیر است که متاسفانه بخاطر خوش اقبالی ارگ بار بار از هویت جدید خود استفاده میکرد و بهتر است حقیقت را قبول کنیم که کل اروپاه هم به اندازه ایران مهاجر نداشته است و بایگ میلیون مهاجران سوری اروپا فغانش برامد، و دیگر اینکه بهتر است خود را کمی به وضعیت مهاجرین قبول نشده در اروپاه هم اگاه بسازید!

>>>   Farahnaz Forotan
دو دهه پیش - من در ایران یک مهاجر محکوم به تحقیر بودم، یک افغانی که آدم حساب نمیشد.
امروز یک هموطن من، شیک و با سواد و با ابزار آزادی بیان و رسانه، آقای ظریف را در خانه خودش به چالش کشید.
مزه‌دارترین قسمت‌اش همین است. تغییر زمان و قدرت نسل من در پرسشگری از دولتی که روزنامه‌نگاران و فعالان را دار میزند و به زندان می‌برد.

>>>   سلام براى انسان ها نه قوم پرستان

>>>   فرهناز فروتن که در ایران محکوم به تحقیر بودی...
هموطنت هیچ باسواد نبود. متن و سوالاتی که به میل امریکا و اسراییل خوش می امد را از ظریف میپرسید. میخواست مچگیری کند و میخواست ظریف جواب هایی دهد تا نزد اربابان اوغانش خودشیرینی کند که ظریف بو هوشمندی جواب هایی بسیار معقولانه و به دور از عصبانیت داد.
اینکه در ایران محکوم به تحقیر هم هستید تقصیر شخص خودتان است. هزاره همیشه طلب کار از خدا و زمین و زمان هست. نان میخورید و نمک دان میشکنید.کارتان در فضای مجازی فحاشی است. غیر قانونی به ایران نیایید. غیر قانونی به ایران نیایید تا مورد بازداشت قرار نگیرید. اگر من ایرانی در امریکا یا المان یا چین یا همین افغانستان غیر قانونی وارد شوم بعد از دستگیری چه رفتاری با من میشود؟؟؟

>>>   فروتن //
تحقیر انجاست که اگر در کابل لحجه ایرانی داشته باشی دگر کسی تو را ادم حساب نمیکند.
ما افغانستانی ها اگر قدرت داشتیم بدتر با بقیه رفتار میکردیم شک نکن.
سید رضا حکیمی
کابل /

>>>   عامل اصلی جنگ چهل ساله در افغانستان امریکا و پاکستان میباشند و عامل اساسی جنگ داخلی آینده نیز امریکا و پاکستان استند.

>>>   عبدالله ریحان خود یک پشتونیست است یقیین دارم اگر یک خبرنگار ایرانی از یک مسئول افغانستان این طور مصاحبه میکرد مسیول افغان همان دقیقه اول مصاحبه را ترک میکرد.

>>>   هومن زندی‌زاده: خبرنگاران و نمایندگان سیاسی افغانستان حتی یک بار یک‌دهم ژست آزادیخواهانه‌ای که برای ظریف می‌گیرند را برای اشغالگران سرزمینشان نمی‌گیرند، ولی از ما می‌خواهند با طالبان که بیش از ۶۰٪ خاکشان را تحت تسلط دارد و با ما هم‌مرز ماست، مذاکره نکنیم.

این بازی دارد کثیف‌تر و خطرناک‌تر می‌شود

به گزارش بولتن نیوز، افغانستان باید موضعش را روشن کند. نمی‌شود آنگلو-اروپایی‌ها و طالبان بکشند و آواره کنند، ایران ۳میلیون پناهجو را میزبانی کند و فحش بخورد. استرالیایی‌ها از طرفی به علت کمبود جا اسیر افغان را بکشند و میلیون‌ها افغان را آواره کنند، و از طرف دیگر فقط به چندهزار نفر پناهندگی بدهند.

فلان شاعر افغان به استرالیا پناهنده شود و در هر محفلی ایران را بکوبد و بگوید نقش ما در کلنگی شدن افغانستان مخرب‌تر از آمریکا و استرالیا و شرکا بوده، بعد شعر بگوید و در آن استرالیا را به "مادر" تشبیه کند؛ یعنی حتی حرمت شعر و واژه‌ها و مادر را هم نگه ندارد.

مشکل فقط تصمیمات غلط، سوءمدیریت و قطبی کردن جامعه نیست؛ از بزرگ‌ترین مشکلات این است که جمهوری اسلامی کار بدش را در بوق و کرنا می‌کند و کار خوبش را به روی کسی نمی‌آورد.

ما مسئول آوارگی همسایگانمان نیستیم که بخواهیم ۴ دهه این همه فشار را تحمل کنیم و آخرش "نژادپرست" خطاب شویم.

عباس عراقچی گفته بود «درصورت محدودتر شدن منابع مالی ایران در اثر تحریم‌های امریکا، ممکن است از مهاجران افغانستانی خواسته شود تا ایران را ترک کنند.» بله، به خاطر اینکه اگر سر سفره غذا نباشد، مهمان دعوت نمی‌کنند. ولی در عوض کاری با عراقچی کردند که عذرخواهی کرد!

افغانستان و جامعه بین‌الملل باید سپاسگزار ایران باشند که با وجود ۴ دهه تحریم غرب و ۸ سال جنگ با نیمی از جهان و قرار گرفتن در قلب پایگاه‌های نظامی و مستعمرات آمریکا، میزبان ۳میلیون پناهجوست که ۲میلیون از آنها ثبت نشده‌اند! کدام کشوری چنین کاری می‌کند؟

کتاب پناهجو_چیست اثر حقوقدان استرالیایی #ویلیام_ملی را بخوانید و ببینید چگونه به سادگی آب خوردن افغان‌ها را رد می‌کنند. شما تاریخ تولدتان را غلط بنویسید، اینها بهتان ویزا نمی‌دهند! بعد ایران ۲میلیون پناهجوی ثبت‌نشده در خاک خود دارد که بسیاری از آنها مشکلاتی بدتر از این دارند.

جناب جمهوری اسلامی، سیاست خارجه مرام‌‌بردار نیست. به عنوان یک شهروند از شما هم می‌خواهم موضعتان را روشن کنید. ادامه این وضع هم ما را آزرده کرده، هم ظاهرا افغان‌ها را. افغانستان مستعمره آمریکاست. اگر امتیاز می‌دهید، امتیاز بگیرید. وگرنه به همه ظلم کرده و به احساسات ضدایرانی دامن زده‌اید.

>>>   خطاب به گل نبی زاده
انگار از حکومت طالبان خشنود بودی که از همکاری ایران برای سرنگونی طالبان ناراحت هستی؟
اگر قشنگ شنیده باشی ظریف گفت تمام اینها با هماهنگی دولت افغانستان بوده و توهم ترور ربانی که نزدیک به ایران بود را به گردن میندازی؟خم به ابرو نیاوردیم ولی مزاری و احمد شاه مسعود در ایران تجلیل میشوند رو نمیگویی
شما قربانی ارزشهای ما هستید یا ما قربانی ارزشهای شما اعم از تعصب و قوم گرایی و جهاد داءمی و مواد مخدر شما؟
از توافق بابه مزاری با طالبان و تسلیم اسلحه به طالبان چیزی نمیگویی؟

>>>   در ادامه به گل نبی زاده
نه تنها ما ایرانیها بلکه تمام دنیا دیگر به فرافکنی و رفع مسءولیت شما افغانها از وضع حاضر در افغانستان عادت کرده ایم
میخواهی چه چیزی را به گردن بیندازی؟ایران ربانی رو آورد گفت این را ترور کنید؟آنزمان که ایران در حکومت طالبان مخالف و حتی آماده جنگ بود و کمکهای مالی و تسلیحاتی به جبهه شمال و احمدشاه مسعود چه کسی بجز ایران مقابله میکرد با طالبان؟
حالا حکومت شما و تقریبا تمام دنیا با طالبان در مذاکره هستند این وسط ایران بیاید بگوید نه باید با طالبان بجنگید بعد امثال تو نمیگویند ایران نمیخواهد صلح در افغانستان بیاید؟

>>>   چی مردمی داریم، حیف.که؟خود کش و بیگانه پرست هستیم.
مصاحبه مجری طلوع نیوز در جهان غوغا بر پا کرده، و ما او را تحقیر میکنیم. نجفی زاده به شکل اکادمیک مصاحبه کرد و این مصاحبه ثبت تاریخ ژورنالیزم خواهد شد. ظریف با زورنالیست های ایرانی عادت کرده بود و از روی چاپلوسی حقایق را به روی شان نمیگفتند و در مصاحبه نجفی زاده ظریف را بی باکانه چنان در دام اداخته بود که راهش را گم کرده بود. صد آفرین و تعظیم به مجری جوان افغان.

>>>   این گل نبی عبدی زاده چقدر عقده ای هستی
نوشته ای که اگر دموکراسی و فساد لجام گسیخته دستاورد هست ...؟اگر فاسد و یا هرچیزی هست توسط مقامات افغانستان که انتخاب مردم افغانستان بوده اند شده نکنه این رو هم میخوای بندازی گردن ما؟تمامی مقامات افغانستان عین همین جمله که حفظ دستاوردهای بیست سال گذشته رو عنوان کردن ولی ظریف این رو میگه عقده ای میشوی؟
نوشته ای که استاد ربانی رو ایران با نیرنگ آورده ترور کردن یعنی ایران یکی از متحدین خودش رو میاره ترور کنند عقده ای؟
عقده تو اینه که پیشرفتهای ایران تحریم شده و عقب موندگی افغانستان باعث عصبانیتت شده

>>>   طالب زاده آی اس آی و خون خوار و قاتل مردم بیگناه افغانستان آقای ظریف گل گفت.
لوگری

>>>   از عدم بلاتکلیفی مهاجرین عذرخواهی کند؟
تکلیف کاملا مشخصه در این مصاحبه هم ظریف گفت سیاست و هدف ما بازگشت مهاجرین است
بارها از زبان مقامات ایران گفته شده که مهاجرین باید برگردند اگر توقع دارید به چهار میلیون تابعیت ایرانی داده شود که این اصلا امکان ندارد و در شورای عالی امنیت ملی راجبش تصمیم گیری شده و این یعنی اینکه بحث امنیتی وجود دارد
ایران یکبار به کردهای عراق با همین عناوین فرهنگ مشترک تابعیت داد ولی بعد از چند وقت که جمعیتشان زیاد شد اسلحه بدست گرفته و خواهان جدایی شده و کشور یکسال در بحران فرو رفت که به غاءله کردستان معروف شد

>>>   با تمام احترامی که برای مردم افغانستان دارم
ولی یکی از بدترین مصاحبه که نه بی احترامی علنی به مردم ایران و مقدسات و شخصیتها دیدم
سردار سلیمانی که در مقاومت با طالبان همراه شماها بوده و امکانات مالی و نظامی حتی رزمنده کمک کرده و در مراسم تشییع افتخار و علاقه مردم ایران به ایشان مشهود بود مورد کنایه و تمسخر این آقای بامزه قرار میگیرد؟
ابن آقا که فاطمیون رو قبلا در کنار داعش قرار داده بود حالا نگران آنها شده؟
خانواده های شهدای فاطمیون زنده هستند ورزمندگان فاطمیون هم خدا رو شکر زنده هستند
احتیاج به سخنگو و نگرانی این آقا ندارند
خودشان میدانند چرا رفتن و به هز چیزی نیاز داشته باشند خودشان در میان میگذرانند
احتیاج به دلسوز ندارند چون شیرمردانی هستند که در کنار محور مقاومت کمر داعش خونخوار را شکستند

>>>   جالب توجه افغان پرست هوایی که فارسی را با دری جدا میپندارند!
مهدی باقرخان، شاعر هندی و استاد دانشگاه زبان فارسی اعلام کرد طبق مصوبه اخیر وزارت آموزش دولت هند زبان فارسی به‌عنوان زبان کلاسیک کشور مطرح کرده و زبان خارجی حساب نمیشود لازم به ذکر است فارسی ۷۰۰ سال یعنی قبل از اشغال هند توسط بریتانیا زبان رسمی ادبی و درباری هند بود و هنوز هم در آثار تاریخی این کشور ابیات فارسی بر نقش در و دیوار ها فراوان است. همچنان که در آثار تاریخی ترکیه و ازبکستان نیز نقش در و دیوارها به زبان فارسی است.
در حالیکه افغان پرستان در کشور ما با زبان فارسی دشمنی میکنند که بیش از نصف وطنداران ما زبان مادریشان فارسی است و حداقل ۹۰ درصد مردم کشور با زبان فارسی آشناییت دارند.
سید یوسف موسوی

>>>   جناب امینی کارشناس سیاسی!کاش کمی هم ادبیات می آموختی!
عبدالله از قره‌باغ غزنی.

>>>   خطاب به فرحناز فروتن
اون قدرت نسل شما به دست آمریکاییه آمده و گرنه که اگر شما را به خود رها میکردن که هنور طالبان داشتند حکومت میکردن بر شما
شما به مساءل کشور و مقامات خودت پرسشگری کن که فاسدترین حکومت جهان هستند
نمیدانم به شما چه ارتباطی دارد و یا با این کلمات عقده ای که از بودن در ایران برایت ایجاد شده رو میخواهی کمی رفع کنی
جوری صحبت میکنه که یک ایرانی هستی یا انگار مسءول میز ایران در سازمان حقوق بشر یا عضو خبرنگاران بدون مرز هستی
به تو چه ربطی دارد

>>>   آقای نجفی زاده یک مجری حرفه ای است و سوالات ایشان نیز همان سوالات اکثریت جامعه افغانستان در مورد موضوعات مصاحبه بود
آقای ظریف نیز در حد توان به سوالات ایشان جواب مصلحت گرایانه داد
بدون تردید برخی از سوالات، به مذاق خیلی ها خوش نیامده است؛ اما باید توجه داشت که این سوالات تنها مربوط به نجفی زاده نبود بلکه سوالات بی جواب اکثریت مردم افغانستان بود که باید پرسیده و جواب داده می شد که شد و بسیاری از شبهه را برطرف کرد
نقد های که نسبت به نجفی زاده شده اند در دنیای حرفه ای چندان جایگاهی ندارد، خلاف آزادی بیان و خلاف شفافیت است
برخلاف هموطنان آقای نجفی زاده که با الفاظ ناروا و غیر حرفه ای بر او توپیده اند!!!
بسیاری از نویسندگان مشهور ایرانی همانند جناب آقای مهرداد خدیر و رضا غبیشاوی در سایت عصر ایران از آقای نجفی زاده به عنوان الگوی مجری گری و سبک اورا آموزنده و حرفه ای دانسته اند.

>>>   به عنوان یک ایرانی منتقد ظریف کاملا از ایشون حمایت میکنم فوق العاده مصاحبه کردن متاسفانه خبرنگار افغانستانی مصاحبه چالشی رو با بی ادب بودن و مرتبا وسط حرف طرف مقابل پریدن و گوشه کنایه زدن اشتباه گرفته بود. ظریف با خبرنگارهای آمریکایی هم مصاحبه کرده و تعداد زیادی از اون مصاحبه ها رو دیدم که مسلما چالشی بودن ولی هیچ کدام انقدر بی ادبانه نبودند .

>>>   ما رفتیم سوریه عراق هم رفتیم با اختیار خود هم رفتیم کسی مارا مجبور نساخت برای خدا رفتیم پشیمان هم نیستیم ما مثل داعش و طالب بی گناهان را نکشتیم بلکه از بی گناهان دفاع کردیم متاسفانه قدرت رسانه غرب بطوری قوی است که حق را باطل و باطل را حق اعلام میکند هیچ‌گاه کسی نگفت شما در راه مبارزه با داعش شهید دادبد؟! داعش خوب بود ؟! ما برای بشار اسد دفاع نکردیم برای حرم حضرت زینب علیها سلام دفاع کردیم حال اشکالی ندارد بعضی مسلمانان روی این موضوعات غیرت نداشتند اما ماغیرت داشتیم روی مقدسات و روی ناموس مسلمین غیرت داشتیم برخی میگویند خوب چرا در وطن خود جهاد نکردید و با طالب ها مبارزه نکردید جواب بسیار واضح است ما نخواستیم زیر خیانت دولت غنی تسلیم طالبها شویم و با توافقات پشت پرده با طالب ها خون خود را هدر دهیم از قدیم میگویند آزموده را آزمودن خطاست خر هم وقتی یک راه میرود به چاله میخورد دیگر از آن راه نمی‌رود چند بار باید در قضیه خیانت های داخلی اردوی ملی کشته شویم جایی که فقط مسایل قومیتی دیده میشود یعنی تاجیک و ازبیک و هزاره باید در جنگ دوسر افغان کشته شود که واقعا نمی‌داند پشت پرده روابط بین آنها از چی قرار است.همین امروز اگر بدانیم واقعا در کشور مسایل قومی و مذهبی نیست اگر برایمان امکانات تهیه شود حاضر هستیم با طالب و داعش در وطن خود بجنگیم و سرزمین های خود را آزاد کنیم اما از کجا میدانیم با یک توطیه داخلی خود را به کام مرگ نفرستیم همانطور که در تاریخ حکومت افغان از این فریب ها در این دغلکاران زیاد دیدیم.




احسنت نظر بالا پخته ترین نظری بود که تا حالا شنیدم

>>>   کاری به پشت پرده کثیف سیاست ندارم
اما در ظاهر واقعا جای تاسف است که کامنت گزاران ایرانی خبرنگار افغانستانی را بابت سوالات بی پرده مورد آماج توهین قراده اند.
کم سواد
بی سواد
پررو
و...
واقعا به کار بردن این کلمات آن هم در مورد خبرنگاری که وظیفه ذاتی اش پرسش است چه توجیهی دارد؟

>>>   (بسم الله الرحمن الرحیم )-من المومنین رجال صدقوا ما عاهدالله علیه فمنهم منقضی نحبه ومنهم من ینتظر ومابدلوا تبدیلا(سوره مبارکه احزاب(۳۳،آیه شریفه۲۳ )از مومنان مردانی هستند که بر سر عهد وپیمانی که باخداوند ج بستند محکم واستوارند جمعی از آنان به شهادت رسیدند وجمعی دیگر همچنان بر سر این عهد وپیمان منتظر ایستاده اند.در مصاحبه محترم لطف الله نجفی زاده خبرنگار طلوع نیوز با محترم جواد ظریف وزیر خارجه ایران درخصوص موضوع فاطمیون چند سوال پرسان گردید که برخود لازم دیدم بحیث یک مسلمان از حق دفاع نمایم وبرادران وخواهران وطندار خود را به موضوع فاطمیون متوجه بسازم.متاسفانه باید گفت تبلیغات و پروپاگاندامریکایی ها ومتحدانش وکشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ورجیم اشغالگر قدس در سیاهنمایی وتخریب وترور شخصیت واثر گذاری برمردم ما باهم ومتحد هستند ودر داخل کشور هم بعضی عوامل دالر بگیر ومزدوران آنها با اجانب هم صداشدند وخواهند بر این جنبش وحرکت الهی بنام فاطمیون افغانستان مهر بطلان بزنند.بیایید کمی در موضوع فاطمیون غور کنیم وموضوع رابررسی نماییم.گروه تروریست وجنایتکار ومنخرف به اصطلاح دولت اسلامی عراق وشام!!!که به اختصار داعش خوانده میشود در راستای اهداف آمریکا ورجیم اشغالگرقدس شریف در عراق وسوریه جنایت آفریدند وقصدشان تسخیر دول مسلمان وتضیف انها بود ودهها هزار انسان بیگناه که بخش مهمی از این شهدا مسلمان یا پیرو ادیان الهی بودند.وحمله براماکن اسلامی وزیارتگاهها وایجادتفرقه وچند دستگی در جهان اسلام بودند.هم گام با سایر جوانان کشورهای پاکستان ایران هند لبنان سوریه وعراق واز جمله جوانانی از کشور ما بر اساس کلام وروایت از رسول الله ص که اگر مسلمانی از ظلم وجور فریاد کمک بلند کند ومسلمانان به کمک ویاری اش نرود مسلمان نیست از داخل کشور ما واز هموطنان مهاجر ما در ایران وسایر نقاط جهان جوانان برومند افغانستانی در زیر لوا ونام فاطمیون به یاری مسلمانان سوریه وعراق شتافتند واین خیل مجاهدان داعش را که نقشه تسخیر تمام کشورهای اسلامی بشمول افغانستان را داشت به یاری الله پاک نابود کردند.حال این پروپاگاند وتبلیغات منفی امریکایی عربی که در تقویه وتمویل این گروه تروریستی شکست خورده اندبه روش های مختلف فاطمیون را بیاب وتخریب میکنند گاهی میگویند این ملیشه دالر بگیر ومزدور ایران است گآهی میگویند آنها رابزور به جنگ درسوریا وعراق برده اند.این تبلیغات وپروپاگاند هم در داخل افغانستان آنقدر زیاد است که کسی نتواند جرات کند نام فاطمیون رابیاورد.ولی این تبلیغات مسموم دولتهای کفر هرچه باشد عزت وعظمت جنبش فاطمیون هیچ گاه صدمه نخواهد خورد.خط کفر والحاد می ترسد اگر فاطمیون به افغانستان بیاید امریکایی ها باید فرار کنند ،گروپ های تروریستی میدان راخالی میکنند وکشت کوکنار وتولید تریاک برای همیشه در افغانستان جمع میشود.من ایمان دارم ومعتقدم اگر فاطمیون به افغانستان بیایید وحدت قومی جوانان تمامی ولایات باهر مذهب این حال روز مسخره ای که آمریکاییها با مزدوران و عملله های داخلی خود در کشور ما ایجاد کرده از صحنه سیاسی وجیوگرافیک سرزمین افغانستان برای همیشه پاک خواهد شد. ان شاءالله تعالی با درود وسلام به روان پاک شهیدان راستین فاطمیون افغانستان//
داکتر عبدالرب اچکزیMD

>>>   احسن داکتر عبدالرب اچکزیMD.گل گفتی دست و قلمت توانا.

>>>   سلام برآنان که برای عزت،شرف وکرامت انسانی جامعه بشری تلاش می کنند.که متأسفانه درجهان امروزوحتی گذشته تنها سخن ازآن است درعمل مورداجرا قرار نگرفته. ضمن تشکرازجمهوری اسلامی ایران که چهل سال میزبان مهاجرین مظلوم افغانستان راپذیرابوده است. درعین حال که درکیفیت آن اشکالات وعیب وجوددارد.اما عرض می کنم دنیابدانند که می دانند خودما افغانها ومهارجران به خوبی می دانیم که درکشورخودمان که عزیزترازجان ماست.مادرآن کشورجان دادیم وشهدای عزیز را تقدیم عزت واستقلال کشوری ما کردیم . اما متآسفانه مردم نه تنها درآن کشورعزت نداردبلکه ازابتدای ترین حق انسانی که حق حیات است برخورنیست.درمسجددردانشگاه امنیت ندارد.مرردم حاکمان تنها امنیت می خواهد مگرخیلی خواسته است که همین را نیزارمردم دریغ می کند. یکعده مزدورواجیرخارجی براین ملت حکومت می کند فقط ازاربابان شان تعریف وتمحیدمی کنند. اینان که ادعای احقاق حق ازمهاجران درایران می کنند درکسوت خبرنگاری درجهت منافع اربابان شان هستند.اگرراست می گوییند که دلش برای مهاران درایران می سوزند. ازآنان می خواهیم که ازارباباتان بخواهیدجنگ را خاتمه بدهد ما ازایران برگردیم این خواست همه مامهاجران است. توآدم که حرف وسخن ازمهاجرمی زنی جهالت نتمی کشی که دروظن ناموس وجان مردم امنیت نیست. جرااینها ازکسی که برایش ررای داده سوال نمی کنی. ازاین گونه مصاحبه ماخجالت می کشیم جناب نجفی زاده نفرین برجنگ جویان ومدعیان دروغین حقوق بشر.
یک مهاجرافغانی درایران هستم که چهل سال دردوری ازوطن دردل دارم.
م.م

>>>   چرا فاطمیون به عراق رفتند؟؟
تا فردا روزی داعش در افغانستان گلوی خواهر و مادر نجفی زاده را پاره نکند.

>>>   افرین بر دکتر اچکزی

>>>   او ... که گفتی این مصاحبه در جهان غوغا به پا کرده اولا هیچ خبر نیست تشویش نکو بعد هم خودت خوب میدانی که معلوم است کسی برای ارزان اشغالگر غربی خودشیرینی کند حقوقش را زیاده میدهند و براشان عزیز میشود ما جز نیات و گمان شوم وکینه توزی در این مصاحبه هیچ ندیدیم عقده مندی در برابر احترام اربابان یهود رسانه های همچون طلوع که هیچ اخلاق و دین مداری اسلامی در آنها دیده نمیشود معلوم است خوشحال باشند.
محمد رحیمی هرات

>>>   بالاخره باید یکجا تفاوت فطرت پاک الهی با انسان عقده مند و کینه توز بداندیش مشخص باشد تاریخ قضاوت خواهد کرد یک عده ژورنالیست اوغان صرف برای حقوق
معاش و مزایا چیقدر به فاطمیون تهمت زدند کسانی که صادقانه با نیست خالص جان دادند تا با تروریست های داعشی که تمام دنیا را با خطر مواجه میساخت مبارزه کنند و دروغ گوهای مدعی حقوق بشر بعلت اغراض سیاسی به دشمنی با آنها پرداختند
ملامحمد از مزار مولا علی

>>>   شما که ادعاهای پوچی را علیه ایران مطرح میکنید, چرا جلوی سنی های خود را نگرفتید که از افغانستان برای مزدوری داعش به سوریه آن هم برای پول میرفتند.

>>>   انشا الله افغان پیپر نظر بنده رو هم انتشار بدن مصاحبه کننده افغانستانی حرفه ای نبود به چالش کشیدن سوژه مصاحبه با بی ادبی مرتبا در صحبت پریدن و اجازه ندادن به ایشون که جملش رو کامل کنه کاملا متفاوت هست مصاحبه کننده یک دیدگاه رو از قبل در ذهن خودش داشت و مرتبا سعی می کرد با سوال های متفاوت بحث رو به یک نتیجه گیری دلخواه برسونه از همه افتضاحتر متلک هایی بود که خبرنگار در وسط بحث می انداخت مثل اینکه وقتی ظریف گفت که اولین باری که با هیئت طالبان دیدار کرده در مذاکرات جده بوده خبرنگار که از قبل می خواست از بحث نتیجه گیری کنه که ایران با طالبان روابط پنهانی امنیتی نزدیک دیرینه مثل پاکستان داره چون نتوانسته بود این کار بکنه متلکی انداخت به این شکل که« بله روابط دیرینه شما دارید با طالبان» در حالی که کنفرانس جده یک کنفرانس برای حل اختلاف بود و حضور ایران در اونجا کاملا شفاف بود متلکها و نیش کنایه های نظیر أین در أین مصاحبه زیاد بود که نشون دهنده أین بود که مصاحبه گر نه تنها حرفه ای نیست بلکه خیلی هم عصبانی شده اما با نظر بعضی از دوستان که گفتند خبرنگاران ایرانی به چالش نمیکشند موافق هستم واقعا دفعه آینده که آقای عبدالله به ایران اومد مسلما خبرنگار ایرانی باید برخورد دیگری داشته باشند صد در صد ایرانیها هم سوالات چالشی زیادی دارند که اتفاقا سوال مردم ایران هم هست که از مقامات افغان بپرسند این درسته که ایران در مسائل سیاست خارجی بیش از حد ملایم برخورد میکنه و أین باید تغییر کنه نظرم رو بارها با وجود ادعای آزادی بیانتون نشر ندادید آقای افغان پیپر شما که در حاکمیت یک رسانه اینطور تنگ نظرید چطور در مورد آزادی بیان در حکومت ها صحبت میکنید

>>>   به آقای نجفی زاده وکسانی که میگویند ایران مهاجران را به زور به سوریه فرستاده؛ شما یا نادانید یا شیاد. هزاران جوان ایرانی داوطلب حضور در عراق و سوریه بوده و فقط تعدا کمی از آنها موفق شدن و مابقی در صف انتظار ماندن؛ برادران لشکر فاطمیون نیز داوطلبانه وبا اسرار خود به سوریه رفتن. لطفا سخنگوی صهیونیست‌ها نباشید.

>>>   بسمه تعالی
سلام برآنان که برای عزت،شرف وکرامت انسانی جامعه بشری تلاش می کنند.که متأسفانه درجهان امروزونیز گذشته تنها سخن ازآن است درعمل مورداجرا قرار نگرفته. ضمن تشکرازجمهوری اسلامی ایران که چهل سال میزبان مهاجرین مظلوم افغانستان را در سخت ترین شرائط پذیرا بوده است. گرچه درکم کیفیت آن اشکالات وعیب وجوددارد.
اما عرض می کنم دنیابدانند که می دانند خودما افغانها ومهاجران به خوبی می دانیم که درکشورماافغاستان که عزیزترازجان ماست.برای استقلال آن ازدست متجاوزان واشغالکران شهدای عزیز را تقدیم کردیم . اما متآسفانه امروزهم وطنان وعزیزان ما نه تنها درآن کشورعزت ندارد.بلکه ازابتدای ترین حق انسانی که حق حیات است محروم هستند.درخانه، مسجد،دانشگاه امنیت ندارند. بطوریکه تنها خواست مردم ازحاکمان امنیت هستند حتی همین را نیزازما دریغ می دارند به بهانه ایجاد صلح هزاران جنایات کاران کشان طالب که تا مرفق دستان شان به خون فرزندان معصوم وبی گناه وطن آغیشته بودن آزادنمودند. یکعده مزدورواجیرخارجی براین ملت حکومت می کنند جزمنافع شخصی مادی خودشان واربابان شان برای شان ارزش ندارد. امزورآنان مدعی حقوق مهاجران درایران شده است. ننگین تان باد جخالت نمی کشید مردم درکابل با ترس ووحشت فقروتنگ دستی زندگی می کنند؟! خبرنگاران طرفداران حقوق بشر درکوشه گوشه کشورترور می شود. این خبرنگاربی هویت که نام آمریکا آب دهنش می ریزد ودرمقام دفاع ازننگین ترین کشور که آمریکا است وپرونده سیاه استفاده ازسلاح اتمی درجنگ جهانی دوم دارنند حرف می زنند. مرگتان باد مگر آمریکایی خودشان اعتراف نکرد که طالب را ما به وجود آرودیم .ترامپ درمبارزات انتخاباتی اش گفت که طالب را اباما به وجود آورده است.اگرراست می گویید که دل شما برای مهاران درایران می سوزند. ازارباباتان به خصوص آمریکا جنایت کار بخواهید که دست ازحمایت وبه رسمیت شناختن آدمکشان چون طالب بردارند جنگ خاتمه بیابد.ما ازایران برگردیم این خواست همه مامهاجران است. توآدم که وکیل مدافع مهاجرمی هستی حتی آدب مهمان داری را بلدنیستی ازپس کوچه های وطن خبردارای که شب ما مردم ازترس بیرون رفته نمی تواند. نفرین برجنگ جویان ومدعیان دروغین حقوق بشر. چهل سال است مهاجر هستم درایران برای بازگشت لحظه شماری می کنم. به خداقسم اگرشرائط بازگشت فراهم شود اولین کسانی هستم. اما می دانم با وجودانسان های مزدور دررأس حاکمیت جامعه این آرزورا باخودم درقبرببرم.
مهاجرافغانی درقم. م.ش

>>>   برادر محترم که اسم خود را درج نکرده و مرا متهم به پشتونست کرده ،اولا اینکه برادر نهایت نمیدانم شما مردم چه وقت از دکانداری تبعیض وقوم پرستی رها میافید مگر پشتون انسان نیست مگر برادران هزاره ما وشما انسان نیست مگر قوم ایماق ازبک وتاجک از این وطن نیست ،چرا دفعتا کسی را ملزم به پشتونست ویا توهین به قوم شریف تاجک ویا ازبک میکنید ،برادر همینکه کلمه لاالله الا الله را میخوانید همه چیز حل است همه برادران یکدیگر ایم با طرز تفکر و یا طرز دید دیگر ،من هیچگاه شما را ویا کسانیکه از ایران ویا پاکستان دفاع نماید ملزم به جاسوسی نمیکنم بارها گفته ام که همه گل یک باغ ایم مگر با رنگ و بوی متنوع من برادر در یک فامیل مسلمان وبا عزت تاجک بدنیا آمده ام و همه اقوام افغانستان را دوست دارم و هیچ زمانی تبعیض وقوم پرستی در وجود ام نیست ،خداوند انسانهای را به سبب تقوا شان حساب وکتاب مینماید نه اینکه سنی هستی ویا هزاره و یا ازبک ویا پشتون ویا فارسی زبان و اینکه ایرانی هستی و. یا افغانستانی هستی ظلم و دسیسه های بزرگ در افغانستان وایران در حق هزاران انسان بی گناه شده اگر قانون درست باشد هیچ کسی جواب قناعت بخش اراهه کرده نمیتواند کوشش نکنید اشخاص و افراد را متهم به جاسوسی ویا قوم پرستی نماید همه ما وشما بنده الله متعال هستیم و الله متعال را پرستش میکنیم پس چه حاجت در باره چیزی که نمیدانیم اظهار نظر نمایم
عبدالله ریحان

>>>   واقعا مصاحبه ای جالبی بود. به امید سربلندی هر چه بیشتر این دو ملت بزرگ افغانستان و ایران. مردم افغانستان واقعن با استعداد و مردم فرزانه ای هستند اما حیف که استعمار این ملت غیور را نمیگذارد که نفس راحت بکشد. کمر انگلیس و روز در این خاک شکست انشاءالله که کمر امریکا هم یکروزی بشکند.... بدون شک آقای جواد ظریف یک سخن ور ماهر و دیپلومات با تجربه است، او با هوشیاری تمام از ملامتی فرار کرده و کوشش کرد از بار مسولیت رفتار های خطای رژیم ایران فرار کند. اما به هر صورت امید وار استیم که مشکلات ایران و افغانستان حل شده و با ایجاد خراسان یکبار دیگر ایران و افغانستان مدغم شوند....

>>>   عبدالله ریحان برادر جان ما شما را دوست و برادر میشناسیم و عمیقاً شما را دوست دارم خود اهل هرات هستم و من هم فارسی زبان هستم من هم خدا میداند با پشتونها دشمنی ندارم و میدانم بین آنها انسانهای شریف مهربان و با خلوص زیاد دیده میشود اما از قضا برخی پشتونها بصورت عمیق با ما دشمنی دارند و این دشمنی و بغض خود را پنهان کرده نمیتانند بلکه آشکار با مفاخر و تاریخ و تمدن و زبان ما جنگ و ستیز دارند من دوست دارم شخص واقع بین باشم من با برادران پشتون دشمنی ندارم بلکه چند دوست پشتون هم دارم اما این را هرگز نمی‌توانم پنهان کنم و مخفی کنم که یک جریان سازمان یافته در جهت مبارزه با فرهنگ و تمدن و تاریخ ادبیات و مفاخر سرزمینی ما فارسی زبان و ایجاد کینه توزی بصورت عمیق تلاش میکنند. وقتی میگوییم خراسان و ایران آریانا سرزمین مادری مشترک ماست دروغ نگفته ایم و ربطی به حکومت ایران سیاسی فعلی و حدود و مشخصات و مسایل ملی آن ندارد ایران و خراسانی که من دوست دارم ایران و خراسان جانم است وطنم است همان ایران و خراسان فردوسی سنایی فرخی رودکی عطار و ناصرخسرو بلخی و یا صدها شاعران و دانشمندان تاجیک ماست کسی نمی‌داند ما را از پیوند و علقه تاریخ و باستان ما و زبان مادری ما جدا کند و دروغ نگفته ایم کسی حق ندارد ما را خارجی خطاب کند همچنان که ما پشتون ها را هیچ گاه خارجی خطاب نکردیم هرچند مهاجر از پاکستان باشند.
باز هم نام کلان خود را نوشته نمیکنم چون ضرورت نیست شما با اسم کوچک حامد من را بشناسید.

>>>   برادر جان آقای عبدالله ریحان برای شما مثال کشور اتریش و سوییس را میگویم در این دو کشور بسیاری مردم بومی آلمانی هستند اما منحیث سیاسی اهل خاک جمهوری فدرال آلمان نیستند در کشور ما و دهها مناطق جهان هم وضعشان همین طور است.
حامد

>>>   ملت های مسلمان همه با هم برادر هستند و امیدواریم مانند اتحادیه اروپا یک روز ما هم یک اتحادیه تشکیل دهیم و از سوماترا تا کازابلانکا یک کشور باشیم

>>>   آقای عبدالله ریحان از یک جمله کلمه اتحاد شما بسیار دلشاد شدم واعتصموا بالله جمیعا و لاتفرقوا
کرد لر فارس ترک عرب گیلک تاجیک بلوچ هزار پشتون آذری طبری و.. همه بنده خدا هستیم هرگز نباید با خود متفرق و چند دسته باشیم همه باید در جهت مبارزه با دشمن واحد مسلمانان آمریکا و اسراییل صهیونیست متحد باشیم.
حیدری قم

>>>   تمامی اسناد و شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که گروه وحشی داعش ساخته و پرداخته خود آمریکاست. همین آقای ترامپ که جناب نخست‌وزیر عراق از او برای مقابله با داعش اعلام نیاز می‌کند، در تبلیغات انتخاباتی خود با صراحت گفته بود «باراک اوباما و هیلاری کلینتون بنیان‌گذاران داعش هستند» و خانم هیلاری کلینتون در کتاب خاطراتش با عنوان «انتخاب سخت HARD CHOICE» می‌گوید به ۱۱۲ کشور سفر کردم تا آنان را متقاعد کنم بعد از اعلام موجودیت این گروه، از آن حمایت کنند؟! آیا نمی‌دانید مجروحان داعش را برای مداوا به بیمارستان‌های تل‌آویو و حیفا می‌فرستادند و نتانیاهو از ملاقات خود با آنها عکس و فیلم گرفته و منتشر می‌کرد؟! بسیاری از داعشی‌های دستگیر شده اعتراف کرده‌اند که در عربستان دوره دیده‌اند و از پایگاه‌های تسخیر‌شده آنها سلاح‌های مدرن آمریکایی به دست آمده است و فیلم‌های مستندی در دست است که از ارسال آذوقه و مهمات برای تکفیری‌های محاصره شده توسط بالگردهای آمریکایی حکایت می‌کند و هر دفعه نیز پس از فاش شدن ماجرا فرماندهی سنتکام (نیروهای نظامی آمریکا در منطقه) اعلام کرده است که محموله‌ها به اشتباه برای داعش ارسال شده است! مگر همین چند ماه قبل، تکفیری‌های داعش با هواپیما‌ها و هلی‌کوپترهای آمریکایی از سوریه به مرزهای عراق هلی‌بورن نشده بودند؟! و...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است