انتقاد نمایندگان از دخالت رولا غنی در امور کاری مجلس
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۳۹۹/۱۰/۲ کد خبر: 165854 منبع: پرینت

شماری از اعضای مجلس نمایند‌گان از آن چه که دخالت رولا غنی، بانوی نخست کشور در تصمیم‌های کلان سیاسی و موضع‌گیری‌های "نادرست" در برابر شورای ملی می‌گویند، انتقاد می‌کنند.
به گزارش طلوع، رولاغنی در یک گفتگو با رادیو آزادی، پارلمان را مکان خرید و فروش رأی خطاب کرده‌است و گفته‌است که چه مجلس نمایندگان بخواهد یا نخواهد، نامزدوزیران رده شده از سوی این مجلس به کارهای شان ادامه خواهند داد.

حبیب‌الرحمان پدرام، مجلس نمایندگان در اینباره، می‌گوید: "شما کی هستی که به این ملت توهین می‌کنی، من از جایگاۀ نمایند‌گی همین ملت خطاب به شما می‌گویم که بی‌فهم خودت هستی."
خالد اسد، عضو دیگر مجلس، می‌گوید: "افغانستان استبداد فردی، خانوادگی و قومی را دیده‌است. اما متأسفانه، این طور یک حکومت بی‌شرم و بی حیا را در طول تاریخش، مردم افغانستان ندیده‌اند."

شماری از اعضای مجلس می‌گویند در حالی که رولا غنی جایگاۀ رسمی و قانونی در حکومت ندارد، اما در نشست‌های رسمی فراتر از همۀ مسؤولان حکومتی و دولتی می‌نشیند و در عزل و نصب‌ها، مداخله می‌کند.
فضل‌کریم ایماق، یک عضو مجلس در اینباره می‌گوید: "خوب است که ملت افغانستان با چنین اظهار و نظرها، رییس‌جمهور اصلی را بشناسند که رییس‌جمهور اصلی همین است خیر؟"
راضیه منگل، عضو دیگر مجلس نیز می‌گوید: "دزد های ملی یک جای شدن و چور می‌کنند بودجۀ ملت را، وزیری‌که رأی اعتماد نگرفته‌است از پیش من، جیب خود را در وزارت، پور می‌کند."

با آن که رولا غنی بر ادامۀ کار شماری از نامزد وزیران رد شده تأکید کرده‌است، اما رییس مجلس نمایند‌گان رولا غنی را فرد "مجهول المسؤولیت" می‎داند.
میررحمان رحمانی افزود: "خانم رییس‌جمهور که هویت و موقعیت حقوقی و اداری شان در هیچ سندی تا هنوز روشن نگردیده‌است. بدینوسیله، ولسی جرگه اجازه نمی‌دهد که اشخاص غیر مسؤول و مجهول المسؤولیت به ارادۀ نمایند‌گان مردم، توهین نماید."

شماری از سیاست‌گران تقابل حکومت و شورای ملی را به زیان مردم و به سود دشمنان کشور می‌دانند.
محمداسماعیل خان، عضو جمعیت اسلامی در این باره می‌گوید: "تنش ایجاد می‌کند و کندکاری بیشتر را در ادارت دولتی، ایجاد می‌کند و نیز کم علاقه‌گی بیشتر به وجود می‌آورد."
رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی نیز می‌گوید: "اینها به نام جمهوریت آمدن بالای ما حاکم شدن، ولی از همین جمهوریت دزدی می‌کنند."
اما فاطمه مورچل، معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری، می‌گوید: "بانوی نخست افغانستان هم مانند مردم عام دیگر در کار پارلمان انتقاد کرده‌است و گفته‌های او سو، تعبیر شده‌اند."

تنش میان مجلس نمایندگان و نخست بانوی کشور پس از آن بالا گرفت که این مجلس به دونامزد وزیر زن، رأی اعتماد نداد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
رولا غنی
نظرات بینندگان:

>>>   بانوی اول چی ؟ در کدام صفحه قانون اساسی بانوی‌ اول امده است ؟ یک‌ عجوزه‌ یهودی که شوهرش در نتیجه یک انتخابات پر از تقلب به زور فریب اشغالگران امریکایی قدرت دولتی را غضب نموده است. شرم باد به چنین حکومت ، کجاست قیچ صالح بگو شش و نیم در این باره‌ چی‌ میگوید ، این خانم یهودی چند کره حرامی دیگر یهودی خود را میخواهد بعنوان وزیر و ریس مقرر کند.
کوه کن

>>>   یک بنیاد بنام گروه کاکا شیرو که سابقا توسط محترم حاجی کامران کمیدین عزیزما تاسیس شده بود اخیرا سروی از مشهورترین هاذ درتعدادی کشورهای جهان انجام داده که صرف از چند کشور را درینجا ازان سروی نقل میکنیم:
تعدادی از مشاهیــــــــرجاودانه جهــــــان که زبانـــزد عام وخاص است :
- سقراط وافلاطون دریونان باستان
-پطرکبیر ولنین در روسیه تزاری
- هــــتــــلـــــر وانشـــــــتاین درجرمنـــــــی
- ژانـــدارک وایــفـــل درفرانسه
-فـــــراعنه واهرام ها درمصر
- مجسمه بودا وکـــــــد 91 درافغانستان
کنفوسیوس ودیوارتاریخی درچیــــن
گـــــانـــــــــدی و تاج مــحـــــــل در هنــــــــــــد

>>>   رولا غنی خارجی است وخارجی دروغگو نیست،شاید کم گفته باشد.
به گفته فرهاددریا.(عزیزدلم) دقت کن ریس این مجلس نوشته لسان مادریش راازروی به درستی خوانده نمیتواند.۹۵ فیصد متشکل از قلدربیسواد،ملای وحشی یااشراربوی گرفته، کهنه ومتعفن.
عاقل

>>>   زن غنی وظیفه اش گرم کردن بستر غنی است نه امر و نهی بالای پارلمان.

>>>   اینکه روا غنی به مسولانه صحبت کرده قبول است اما حقیت تلخ است راستش همین است که پارلمان جای خریدن رای است
احمد از کابل

>>>   اصل قضیه در کجاست؟
امرالله صالح مسئول مسایل امنیتی شهر کابل شده است.
هر روز جلسه ساعت شش و نیم را دایر میکند و راپور میدهد که چه کار ها کرده است.
هر روز آوازه کار های او است،با وجودی که چندان نتیجه هم نداده و در شهر کابل هر روز انفجار و انتحار است.
چند روز پیش او بعضی نمایندگان مجلس پارلمان را متهم به فساد و نا امنی در شهر کابل کزد.
یک قسم خود را رییس جمهور،رییس جمهور میگرفت.
اشرف غنی بخاطری که یک کم ذره از غرور امرالله صالح کم کرده باشد،به خانم اش نیز وظیفه داد که بالای وکلای پارلمان انتقاد کند.
در نتیجه مقام امرالله صالح را به مقام خانم دوم بودن اش یعنی امرالله غنی پایین آورد.

>>>   فکر میشود که موضوع لازم نه دارد به منازعه قلمی وفکری زیاد کشانده شود
و آب به اسیاب دشمن ریختانده شود.
اظهار و موضع ریاست محترم جمهوری که به زبان سخنگوی مقام محترم ریاست جمهوری
به نشر داده شداین معنی را دارد
که بیان محترمه بی بی گل صاحب
از موضع شخصی خود شان است علیا
موصوفه طبق فصل دوم قانون اساسی( حقوق اساسی ووجایب شهروندان که در نص قانون اتباع ذکر شده ) به حیث یک شهر وند
افغانستان حق اظهار نظر را دارد بگوید
و بنویسد وکمنت بدهد.
م.زمین بوس

>>>   قبل از همه باید اذعان کنم که من نه نمایند گی از اشرف غنی میکنم ویا از خانم موصوف ولی من از موضع حقوق شهروندی حرف میزنم ...فهم و درک ما افغانها به جای انکه هر روز به پیش برود به عقب بر میگردد.
خانم رولا غنی تابعیت افغانستانرا دارد. او میتواند حتی به پست ریاست جمهوری نیز خود را کاندید کند.خانم رولا مثل سایر شهروندان حق انتقاد از دستگاه حاکمه را دارد. چرا انتقادات خانم اینقدر در مجلس یا خانه ای ملیت
{{خانه ای دزدان}}} با برخورد خشونت امیز مواجه شد؟؟برای انکه او خانم رییس جمهور است و با فاش کردن گنده گی های درون مجلس تمام جهان به شمول سران ناتو و کشور های کمک کننده و خیرات دهنده از اصل قضیه واقف گردیده اند. چنین انتقادات هزاران بار توسط خبرنگاران مردم عام از طریق مطبوعات صورت گرفته است ولی صدای مردم در شرایط کنونی هیچگاه رسا نبوده و به گوش خانه ملت نرسیده بود ولی حالا قضیه برعکس است.اگر این وکلا پاک نفس و صادق میبودند دلسوز و وطنپرست میبودند هیچگاهی چنین انتقاد صورت نمیگرفت.اینها با انتخاب شدن طور اتومات به اقایان و بانوها مبدل میشوند. پاسپورت های دیپلوماتیک امتیازات و خرچ دسترخوان برای هریک شان در شرایطی که اکثریت مطلق گرسنه اند نمایندگان را مست و مدهوش ساخته است. اکثریت مطلق وکلا از موقف شان سو استفاده میکنند . وزرا را تهدید میکنند قوانین ترافیک را نقض میکنند بروی محافظین سلاح میکشند سربازان روی جاده ها را مجروح ساخته اند جنایات شان در طی پانزده سال بیشمار است.
وکلا باید اینقدر سواد داشته باشند و بدانند که خانم رولا غنی یک افغان لبنانی التبار است. مثل هزاران افغان که در اروپا و امریکا زندگی دارند و از تمام امتیازات در برابر قانون برخوردار اند. عکس العمل بیجا و بیمورد وکلا در مقابل اظهارات خانم رولا یکبار دگر فقدان فهم و درک نمایندگان غیر رسمی افغانستان را اشکار میسازد.
فخر اهنگر

>>>   ای عزیزان !
با احترام از عزت وحرمت قلم که خداوند به قلم سوگند یاد کرده ( ن والقلم و ما یسطرون آیت یک سوره شصت هشت ) از هرزه نویسی اجتناب فرمایید . طبق فصل دوم قانون اساسی هر شهروند افغانستان حق دارد نظر خویش را درچوکات قانون خواه در جمع و فردی بیان کند و کمنت بدهد
هرزه گویی و هرزه نویسی سبکسری است .
احسان الله از بدخشان

>>>   اعضای مجلس محترم نمایندگان هم کثیرآ نه همه و نه عموم سوانح نکویی ندارند به یاد بیاورید جریان انتخابات و مصارف پول و یا فساد رفتاری را دراثنای انتخابات و بعدا انتخاب داخلی مجلس را در مورد هیآءت اداری .
حالا که در مقابل کمنت و اظهار نظر محترم بی بی گل موضع دفاع و پاک مآبانه انعکاس نشان میدهند میتوان گفت که حق شان است اما آنقدر قابل خشم و تشویش نیست چون نظر ایشان که سخنگوی مقام ریاست جمهوری هم اعلان و اذعان کرده مانند سایر شهوندان طبق فصل دوم قانون اساسی حق شهروندی شان است .
* احساس و عکس العمل بخشی از نمایتدگان محترم از موقف خاص شخصی علیا جناب بی بی گل این خواهد بود که ایشان خانم جناب رییس جمهور کشور است.
* کم فکری و اضاف گویی خارج از موضع و صلاحیت حقوقی محترم بی بی گل صاحب اینست
که دوام دو وزیر محترم زن را که مردود رای مثبت مجلس است گویا تضمین کرده اند که جای چنین تضمین را نه داشت و ندارد . مخصوصآ محترم نامزد وزیز وزارت مهم معارف که با بی کفایتی و بی وقوفی از جامعه ای روشن فکری ،اولاد کشور را نرد ملا لندی ها و مانند ملای سمنگانی میفرستد و پروگرام معارف افغانستان را توسط انها و چلی های مسجد بالای اولاد ما و سرمایه ای انسانی کشور عملی میسارد ( ای وای به فهم و کفایت چنین وزیر کودن . اگر چنین شود انکار مردم را سبب خواهد شد. لازم به بی بی گل صاحب است که هرچه زود تر به خواست مردم تمکین کند
. بی جای غوغا را طولانی نه سازد .
گرچه اعلان ریاست جمهوری بیان کننده غیر پشتیبانی و غیر قابل قبول بودن کمنت بی بی گل صاحب است والسلام مع الاحترام
سلطانه سروری

>>>   خانم رییس جمهور تقلبی افغانستان باید چنین اظهارات شاخدار کنند ورنه آذادی بدست آمده بیست سال دیموکراسی ازبین میرود .
عبدالله ریحان

>>>   بی بی گل یک دروغ گوی است.
در تذکره اش نوشته که مسلمان است و افغان
در حالیکه به صراحت بیان میدارد که مسیحی است.
دو فرزندش هم ثبوت DNA ندارد و غنی هم که از چیغ هایش معلوم است که از کار نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است