نبرد بر سر کنترول فناوری اینترنت میان امریکا و چین
نبرد سرنوشت سازی بر سر کنترول و آقایی اینترنت جهانی میان غول زرد و امریکا، به اوجش رسیده است. فصل جدید جنگ سرنوشت ساز فناوری اینترنتی میان واشنگتن و پیجینگ در یک تنش خطرناک گشوده شده است 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۷    ۱۳۹۹/۸/۶ کد خبر: 165305 منبع: پرینت

پیش درآمد؛
در جهان جنگ سردی {1948-1992}، در دهه هشتاد قرن بیستم، که لشکر چهلم شوروی سابق افغانستان را اشعال کرده بود، رونالد ریگان رییس جمهور وقت امریکا {1982-1987}، استراتژی سیاسی اقتصادی جنگ تسلیحاتی موسوم به جنگ ستارگان را در مبارزه با شوروی در دستور کاخ سفید ریاست جمهوری قرار داد و در همان حال با چین کمونیست به رهبری چین شاوپینگ رهبر حزب کمونست چینل دوانی های اقتصادی و سیاسی استراتژیک را باب کرد و راه را به روی سرمایه بزرگ به بازار داخلی اقتصاد چین و تسخیر کار ارزان کارگران چینایی باز و فراهم نمود.

واشنگتن و پیجینگ در قسمی روابط اقتصادی و همچنان سیاست جهانی در تقابل با شوروی در افغانستان هم داستان متوقف کردن ارتش شوروی در جنوب آسیا بودند. راکت هایی سگر ساخت چین، به پاکستان تسلیم داده شد و آی اس آی حزب گلبدین را به راکت های سکرچینایی مجهز نمود که در فردای خروج عساکر شوروی، کابل پایتخت افغانستان به رسم شعار دکترین سیاسی نظامی جنرال ضیالحق که گفته بود: افغانستان را آهسته آهسته به آتش کشید، به آتش راکت های سکر بکشد که در دهه 90 قرن بیستم، پس از خروج عساکرشوروی از افغانستان {15 فبروری سال 1989} و سپس در خم و پیچ بازی ها که منجر به سقوط حکومت حزب وطن داکتر نجیب الله، و ورود مجاهدین روز 8 ثور 1372، به کابل گردید، پس از اندکی در سحرگاه خونین تابستان 1372، سامانه راکتی سکرهای کورچینایی تحول داده شده به شیطان یار کذاب، مردم شهر کابل به خون و آتش و خاک کشید که تنها در آن وحشت سحرگاه خونین، 2000 تن از شهروندان افغانستانی در منطقه میکرویان های اول نزدیک تپه مرنجان=نیه شهداء، به خاک و خون و آتش کشیده شدند که داستان اش در تاریخ خونین معاصر افغانستان آمد است تا لعنت شدگان لعت ابدی در دوزخ تاریخ شوند.

پس از جنگ سردی {1992}، شرکت سالاران امریکایی و اروپایی در بازار چین سرمایه گذاری های کلان کرده بودند تا با استفاده از کارازران کارگران فنی و غیرفنی چینایی سودهای بزرگ فراهم سازند و در یک روند آخر باتک ها و شرکت های چینایی را در بازار اقتصاد تجارت جهانی در پیچ و خم سلسله مراتب پیچیده بانکی تحت سلطه بانک ها و شرکت های غول پیکر قرار دهند و در همان حال وارد قلمر سیاست دولت چین نیز شوند. اما شوخی تاریخ در این است که امروزه چین جهان سومی که باید فتح می شد به صورت باور ناکردنی به یک غول صنعتی و اقتصادی و فناوری اینترنیتی تبدیل شده که شرکت عظیم الجثه هوآوی چینایی که تحت پوشش مالی و سیاست استراتژیک دولت چبن قرار دارد، در داخل بازار امریکا، به مثابه یک غول فناوری انترنیتی حضورش در 170 کشور دنیا گسترش داده و بیش از 194 هزارتن را در استخدام دارد که با تولید و عرضه نسل جدید از فناوری انترنیتی تلفن همراه 5G هوشمند با سرعت تندتر و عمیله های مخفی قدرتمند اسرار کود خبر چینی و جاسوسی به یک وجود ترسناک و تهدید کننده ای برای امنیت ملی ایالات متحده امریکا، تبدیل شده است که داد و فغان دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا را در سال های 2018 و 2019 و 2020، بر ضد شرکت هوآوی چینایی و دولت جین شاوپینگ بلند نمود که آنها را متهم به «جاسوسی» و «دزدی» و تهدید مستقیم در داخل خاک آن کشور علیه امنیت ملی کشورس می کند و درصدد برچیدن بساط شرکت هوآوی چینایی است که: «از سال 2009 در زمره بازیگران اصلی توسعه نسل پنجم اینترنت 5G، هم از نظر صنعتی و هم در میان سازمان های گوناگون بین المللی تنظیم قواعد است. در سال 2020، هوآوی سامسونگ را پشت سرنهاد و به عنوان نخستین فروشنده تلفن هوشمند در جهان را از آن خود کرد.

این موسسه که یکی از نوآورترین موسسات چینی است در شعبه های سلیگون تراشه کبرین را ساخته که پیشرو کاربرد هوش مصنوعی در متحول ترین بازار ها است..»
شرکت عظیم الحثه هوآوی با بدست آوردن 15 میلیارد دلار در سال 2009، که در 2020، 20 میلیارد پیش بینی شده در بین تمام شرکت های اینترنت و تلفن سیمای غول اینترنت جهانی پیدا کرده است. این شرکت که نیروی عظیم انسانی حقوق بیگران را دورش در 170 کشور جمع کرده است، جنگ فناوری اینترنت سرنوشت سازی را با تولید و عرضه نسل پنجم تلفن های هوش مصنوعی شروع کرده که با سرعت تند کار کردهای پیچیده که توانایی «جاسوسی و خبرچینی» و ثبت تصویر از راه دور راه دارد در عرصه جهانی به راه انداخته بطوری که در این نبرد فناوری اینترنتی بر شرکت های اپل و مایکروسافت و همچنان به شرکت های آلمانی ژاپن و فرانسه و ایتالیا پیشی گرفته و به پرچمدار جامعه چینایی در بازار رقابت ها تبدیل شده و اهداف سیاسی اقتصادی استراتیژیک حزب کمونیست چین را در امریکا و اروپا و آسیا و افریقا و امریکای لانین پیش می برد که اکثر رهبران آنها ناباسونالیسم چینایی همنوا و هم شعار بر سر فتح همه بازارهای اقتصادی و فناوری اینترنتی هستند تا ایالات متحده را در هم در قلمرو بازار جهانی تجارت و هم در اقتصاد فناوری اینترنت و بنابراین هم در مناطق ژیوپولیتیک پیرامونی در فشارهای چالش های تنگناهای چندجانبه گیر اندازند و خون بینی در چرت زدن ها پشت فرمان دفترها کنند.

دولت ترامپ، برشرکت هوآوی اتهام وارد کرده است که دولت چین که در عقب هوآوی در حرکت است، محصولات اینترنت تلفن همرا را به «صورت مخفیانه به ابراز هایی مجهز می کند که به حکومت چین امکان می دهد فعالت هایی تفتیشی و تجسسی خود را گسترش دهد.»

البته، اتهامات دولت ترامپ، اساس محکم و مبتنی بر اسناد و شواهد ثقه نیست تا نشان دهد که در تلفن های نسل جدید اینترنتی هوشمند که شرکت هوآوی عرضه کرده تجهیزات آن چنانی تبیه شده است. با این وجود، امریکا که در نبرد فناوری اینترنتی در تقابل با عقل غول زرد ثروتمند بیدار گیر افتاده که درصدد گرفتن قدرت اقتصاد جهانی و پیروزی در نبرد اینترنت و انحصار اقتصاد فناوری جهانی و دور زدن اقتصاد امریکا و به حاشیه کشیدن قصر سفید از متن قضایای ثروت و آقایی جهانی به حول حاشیه در فصل جدید رقابت ها است، بساری از کشورهای اروپایی از جمله انگلستان، فرانسه، ایتالیا و بخشی از کشورهایی اروپای شرقی را با خود همراه در مبارزه عیله شرکت هوآوی نموده بطوریکه در پی برچیدن شبکه های هوآوی در کشورهای شان هستند.

بر اثر فشارهای دولت ترامپ و فعال شدن مایک پیمپیو وزیرخارجه امریکا، دولت شیلی مجبور شد که «شرکت هوآوی را از برنامه کشیدن کیبل لین دوانی زیر دریایی اقیانوس آرام خود کنار بگذارد. انگلستان هم اعلان کرده است که تا سال 2027 تمام فعالیت های هوآوی را در انگلستان بر می چیند. فرانسه و المان و تعداد از کشورهایی اروپا هنوز موقف رسمی شان را در قبال سلطه چشمگیر جهانی هوآوی تا هم اکنون نشان نداده اند.

نبرد سرنوشت سازی بر سر کنترول و آقایی اینترنت جهانی میان غول زرد و امریکا، به اوجش رسیده است. فصل جدید جنگ سرنوشت ساز فناوری اینترنتی میان واشنگتن و پیجینگ در یک تنش خطرناک گشوده شده است که در این نبرد شرکت هوآوی با ثروت دولت چین بازار اینترنت و مابکروسافت را فتح کرده است. چین با ثروت و عقل علمی و فناوری که از خود نشان داده است حضور جهانی امریکا را تهدید می کند.


محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
آمریکا
اینترنت
نظرات بینندگان:

>>>   اقتصاد چین در سه دهه گذشته زیاد تر به صادرات به خارج از چین وابسطه بوده است،تا به مصرف داخلی.
حالا که امریکا غرض جلوگیری از رقابت چین در بازار جهانی و رشد اقتصادی بیشتر چین،پروگرام های مشخصی رذ منجمله بالا بردن نرخ مالیات بر واردات چینی و همچنان تحریم های بعضی کمپنی ها مانند هواوای به جاسوسی و جلوگیری از استفاده انترنت 5G ساخت چین در امریکا و دیگر کشور ها است،گنگره حزب کمونست چین در مورد پلان پنج ساله اقتصادی که هر پنج سال بعد دایر میشود.پلان جدیدی را روی دست میگیرد که بر اساس آن هم سطح تولید وسطح مصرف را در داخل چین بالا ببرد و هم سطح تولید و مصرف را در خارج چین بالا ببرد.
چون چین به یک فابریکه تولید جهانی تبدیل شده است و با تمام کشور های جهان مازاد تجارتی دارد و تریلیون ها دالر و ایرو ذخیره ارزی و ذخایر اوراق بهادار کشور ها را نیز در اختیار دارد،در زمان سابق این ارز ها را در بانکهای خود این کشور ها میگذاشت و ازین مدرک مفاد بانکی بدست می آورد.
اما حالا بهره بانکی در امریکا و اروپا تقریباً صفر است و در بعضی جالات اگر کسی و یا شرکتی از یک مقدار معین پول در بانکها زیاد تر پول بگذارد،باید جریمه به شکل بهره بپردازد،بنأ چین تصمیم گرفته است که با سرمایه گزاری عای بزرگ در اروپا و امریکا و دیگر کشور ها،در خود این کشور ها تولید و بفروش برساند.
هرچند در کشور های اروپا و امریکا قانونی وضع شده است که بر اساس آن خرید کمپتی های استراتیژیک و مهم به شکل دشمنانه از طرف کمپنی ها و کشور های خارجی منع میشود،اما با آنهم بعضی عرصه هایی وجود دارد که چین میتواند درآن سرمایه گزاری کند و درین کشور ها تولید و بفروش برساند.
درینصورت این کشور ها نمیتوانند بر علیه چین تعزیرات وضع کنند.
زیرا درینصورت چین دروازه کمپنی های خویش را درین کشور ها به شمول امریکا میبندد و میلیون ها نفر درین کشور ها بیکار میشوند و برضد دولت هایشان تظاهرات میکنند و در نتیجه این دولت ها مجبور میشوند که تعزیرات خویش را علیه کشور چین پس بگیرند.
البته این پلان جدید چین در برنامه جدید پنج ساله استراتیژیک اقتصادی است .
این که این پلان تا چه اندازه به موفقعیت می انجامد و یا نمی انجامد،تعلق به هوشیاری چین و کشور های غربی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است