سپنتا: دیوار اعتماد میان حکومت و مردم فرو ریخته
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۵    ۱۳۹۹/۷/۲۹ کد خبر: 165221 منبع: پرینت

وزیر خارجه پیشین، دولت کنونی را به تبارگرایی متهم می‌کند.
از دادفر سپنتا یک مقاله تحت عنوان《درباره اعلام خروج کامل نیروهای ایالات متحده》در شماره امروز روزنامه ۸ صبح چاپ شده است. مروری کردم بر این مقاله، ولی جز یک نکته نکته‌ی قابل تامل در تحلیل نویسنده ندیدم.

سپنتا در این نوشته، دولت اشرف غنی را یک دولت تبارگرا و سکتاریستی معرفی کرده است و به باور ایشان به علت سیاست تباری دولت، اعتماد سیاسی میان دولت و نخبگان سیاسی و مردم فروریخته است.

یک پاراگراف کوتاه از نوشته‌ی سپنتا را اینجا گزارش می‌کنم تا دوستان بخوانند:《به دلیل سکتاریسم و پیمان شکنی‌های بسیار رهبران حکومت فعلی و رویکرد‌های رادیکال تباری و زیگ‌زاگ‌ها در برخورد با نیروهای سیاسی، در واقعیت دیوار اعتماد میان این حکومت و بخش مهمی از نخبگان سیاسی و مهم‌تر مردم کشور فرو ریخته است.

جالب است که سپنتا هم که همیشه کوشش می‌کند سخن از قوم، تبار و طایفه و تبارگرایی و طایفه گرایی نگوید، در انتقاد از دولت غنی از این واژه‌ها استفاده کرده است. آیا این به این معنا نیست، که تبارگرایی دولت غنی دیگر قابل انکار و تحمل نیست و همگان به این باور رسیده اند که اشرف غنی یک تبارگرا و قوم مدار رادیکال است؟

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپنتا
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   ریشه تبار گرایی را کرزی گذاشت و ثمرش را غنی می چیند.
سپنتا خود را به جهالت میزند.
یک جنگ بزرگ دیگر در راه است تا به پشتون ها بقبولانیم که نه اکثریت هستند و نه لایق زعامت

>>>   سپنتا فکر میکرد که در لست اعضای مذاکرات صلح که به قطر رفتند،شاید نام اش در راس لست قرار داشته باشد.
اما دولت نتوانست که او را شامل لست کند.
زیرا نام دادفر سپنتا مذهب جنفی را به جایش بگذار،حتی به مذهب جعفری و در مجموع در جمله نام های مسلمانی محاسبه نمیشود.
این یک بهانه میشد برای طالبان که مذاکرات صلح را ترک کنند و به پاکستان برگردند.

>>>   درین شکی نیست که غنی و حواریونش فاشیست و استبدادگرا اند. ولی جان مطلب این است که منتقدینی نظیر سپنتا نیز رهرواان همین مفکوره بوده و سوابق بهتری ندارند.
میرویس توانا

>>>   دکتر اسپنتا هیچ خواسته جز شمولیت در دولت فعلی را ندارد. این دستمال کثیف شده ای کرزی، ابتدا از آدرس روشنفکری و منتقد وارد چرخه دولت کرزی شده که واژههای مشابه به این را برایش به کار می برد. مانند شرکت ساختمانی و سهامی آقای کرزی و شرکا، بعد از شمول درهمان دستگاه، در قامت مدافع تمام قد دولت در آمد. این یک شارلتانی بیش نیست حرفاش رو جدی نگیرید.

>>>   با تاسف هیچ یک از حکومت داران ما نه با مردم رابطه داشته اند و نه از حمایت آنها برخوردار بوده اند، زیرا همه بکمک شوروی، اروپا و امریکا یا نوکران اش (سعودی ، چتلستان و....) در راس رژیم ها قرار گرفته اند و تنها چین باقی مانده است.
مگر بوی گند این اشرفک بدور دست ها هم رسیده است که یک افتضاح برای همه مان است.
آزاده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است