خلیلزاد: اتهام‌ها باعث صلح نمی‌شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۵    ۱۳۹۹/۷/۲۸ کد خبر: 165196 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان هشدار می‌دهد که اتهام‌های بی‌بنیاد دربارۀ نقض آتش‌بس و شعارهای تحریک‌آمیز، باعث صلح نمی‌شود.
پس از آن که طالبان و ارتش ایالات متحده یک دیگر را به نقض توافقنامۀ صلح متهم ساختند، اکنون خلیل‌زاد می‌گوید که به‌جای بستن چنین اتهام‌ها همه طرف‌ها باید به‌گونۀ دقیق کلیه مواد توافق نامۀ طالبان – امریکا و بیانیه مشترک امریکا - افغانستان را اجرا و پیگیری کنند و نیز از تعهد کاهش تدریجی خشونت، غافل نشوند.
به گزارش طلوع، او در صفحۀ تویترش نگاشته‌است که تداوم میزان بلند خشونت می‌تواند روند صلح، توافقنامه و این درک بُنیادی را تهدید می‌کند که راۀ حل نظامی وجود ندارد و به‌گفتۀ او، باوجود آن که اخیراً بر ضرورت کاهش خشونت مجدداً تاکید شد، امروز میزان خشونت در افغانستان اندوهبار است.

نیروهای امریکا از توافق‌نامۀ دوحه سرپیچی کرده‌اند.
در ادامۀ نبردها در ولایت هلمند، گروۀ طالبان در اعلامیه‌یی، نیروهای نیروهای امریکایی را به سرپیچی از توافق‌نامۀ این گروه با امریکا متهم می‌سازند.
در این اعلامیۀ طالبان که روز یک‌شنبه نشر شد، آمده‌است که نیروهای امریکایی برخلاف توافق‌نامۀ صلح، درچند روز اخیر بخش‌های به‌گفتۀ این گروه غیرجنگی را در هلمند و چند ولایت دیگر بم‌باران کرده‌اند.
دراعلامیه هشدار داده شده‌است که مسؤولیت پیامد چنین بم‌باران بردوش امریکا خواهد بود: “به اساس پیمان دوحه، عساکر امریکایی نمی‌توانند به‌جز مناطق جنگی و اثنای جنگ، دیگر جاها را بم‌بارد کنند و کسی را هدف قرار دهند. اما در چند روز اخیر، درون و دیگر طیارات امریکایی مناطق نهرسراج، خوشکاوه، باباجی ولایت هلمند، ساحات مالگیر و بند برق ولسوالی گرشک و مناطق مختلف ولسوالی‌های سنگین، مارجه، ناوه و نادعلی را شب و روز بم‌باردمان کرده‌اند و هم‌چنان در فراه و بعضی ولایات دیگر نیز بم‌باردمان داشته‌اند، که تخلف علنی و صریح از پیمان دوحه می‌باشد.”

ارتش ایالات متحده نقض توافق‌نامۀ صلح را رد می‌کند و می‌گوید که حمله‌های هوایی نیروهای امریکایی تنها در دفاع از نیروهای امنیتی افغانستان در برابر حمله‌های طالبان انجام شده‌اند.
سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان می‌گوید که حمله‌های این نیروها در ولایت‌های هلمند و فراه در مطابقت با توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان و اعلامیۀ مشترک کابل و واشنگتن انجام شده‌اند.
نیروهای امریکایی هفتۀ گذشته در پی تداوم جنگ‌ها میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در هلمند، بر لشکرگاه و چندین ولسوالی دیگر هلمند چندین حمله را بر طالبان انجام دادند.

نبردها در هلمند، بیش از یک هفته‌است که ادامه دارند. این نبردها در حالی است که تلاش‌های صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه جریان دارند.
بیش از یک ماه است که هیات‌های مذاکره کنندۀ افغانستان و طالبان در دوحه سرگرم رأ‌ی‌زنی‌ها دربارۀ آغاز رسمی مذاکرات صلح هستند؛ اما تاکنون طرف‌ها موفق نشده‌اند که روی طرزالعمل این مذاکرات به توافق برسند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   هنوز کجاست.
به مچرد تکمیل فرار غربی ها و سگ شوی هایشان ما کمر طالب را خواهیم شکست.
صلح با تروریست ها حماقت است و ملت مسلمان افغانستان هیچگاه این حماقت را قبول نخواهد کرد.

>>>   خلیل زاد فکر میکند هنوز دوران رانی و صدوزای و فلان زی است. همراه 3 قوم خوده بند کرده همراه چهار پشتون که وطن را برباد میکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است