کشتی صلح خلیلزاد به منزل نمی رسد
سیاسیون و مردم بدانند و باور داشته باشند که اگر توافقنامه ای بین دولت افغانستان و طالبان صورت بگیرد جنگجویان خارجی و گروه انشعابی طالبان جنگ در افغانستان را ادامه میدهند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۹/۷/۲۴ کد خبر: 165161 منبع: پرینت

انشعاب عمیق و فراگیر که در بین گروه طالبان به وجود آمده آنها را به دو گروه موافق و مخالف با موافقت نامه امضا شده با امریکا تقسیم کرده است.

طالبان که در دوحه حضور دارند موافق اند اما بر عکس تعدادی از فرماندهان نظامی طالبان مانند عبدالمنان نیازی که در بادغیس و فراه فعالیت دارد ابراهیم صدر، ملا عبدالقیوم ذاکر، ملا نعیم بریس که در هلمند میجنگند، قومندان فصیح الدین در شمال، ملا باز محمد حارث، فضل الرحمان خلیل در شرق، قاری صفی الله، اختر مفتی، منیر قاری، محمد یاسین، ملا نور الله هدفمند در پکتیا و غزنی...

همچنان فعال شدن محاذ تازه بنام فدایان علیه توافقنامه و ادامه جنگ بشمول یک تعداد از قومندانان گروه حقانی و تعدادی از حامیان ملا محمد یعقوب پسر ملا عمر این انشعاب را عملاً فعال و غیر انکار ساخته، مقامات امریکایی پاکستان و هیات مذاکره کننده طالبان در دوحه بشمول آقای خلیلزاد بخوبی از این مساله آگاه و سخت نگران اند، اما بخاطر که این مساله میان مردم و سایر گروه های طالبان در میدان های نبرد تاثیر منفی زیادی نکند رهبری طالبان در دوحه و استخبارات پاکستان بشمول آقای خلیلزاد در تلاش اند تا این انشعاب را مخفی نگهداشته و مدیریت کنند.

علت اساسی این است طالبان که در پاکستان و افغانستان بخصوص در میدان های جنگ اند بر قابلیت پیروزی توافقنامه دوحه که بین خلیلزاد و طالبان امضا شده تردید دارند.
به باور من این دو دستگی در بین طالبان تفاهم و تامل مسالمت آمیز آن گروه را با دولت افغانستان بخصوص به هیات فرستاده شده دولت به قطر را دشوار ساخته است.
چنانچه تعداد زیادی از جنگجویان طالبان که در داخل میجنگند با گروه طالبان قطر باور و اعتماد نداشته و آنها را مزدوران امریکا خاین معامله گر به ارزش های جهاد و اسلام میدانند.

علت اصلی این انشعاب و دو دستگی بین طالبان بی خبر نگهداشتن اکثریت گروه طالبان از جزییات کامل توافقنامه که بین خلیلزاد و ملا برادر امضا شده است شمرده میشود.

گروه انشعابی میگویند چرا متن کامل توافقنامه با خلیلزاد افشا نمی شود این دو دستگی و انشعاب باعث گردیده تا جنگ با شدت ادامه یابد و تعهد را که طالبان بخاطر قطع رابطه با گروه داعش و القاعده به مقامات امریکایی داده بودند عملی نگردد. چنانچه در حال حاضر جنگجویان طالب در داخل به عوض مخالفت با القاعده و داعش روابط شان را با این دو سازمان دهشت افگن تقویت و ازدیاد بخشیده اند.

حتی عده ای به این باور اند که حملات انتحاری و پیچیده با همکاری گروه حقانی و داعش بطور مشترک طراحی و عملی میگردد و حملات را که گروه حقانی به تنهایی انجام دهد مسوولیت آنرا داعش عهده دار میشود چون بین این دو گروه تفاهم مشترکی وجود دارد.

در وجود این انشعاب جنگ ها شدت گرفته و از سوی دیگر متاسفانه در حدود ۹ الی ۱۰ هزار گروه های دهشت افگن خارجی که در صفوف طالبان فعالیت دارند آنها نیز حمایت خود را از گروه انشعابی که علیه توافقنامه طالبان با امریکا مخالف بودند اعلان نموده اند.

سیاسیون و مردم افغانستان باید بدانند و باور داشته باشند اگر توافقنامه ای بین دولت افغانستان و طالبان صورت هم بگیرد جنگجویان خارجی و گروه انشعابی طالبان جنگ در افغانستان را ادامه میدهند.

امیدوارم مسوولین دولت افغانستان با حقایق کنار بیایند و به کمک مردم افغانستان راه بیرون رفتی از ادامه خشونت و جنگ های بعدی دریابند که از این بیشتر مردم مسلمان افغانستان بدون درک از واقعیت ها و معاملات پشت پرده به قربانگاه فرستاده نشوند.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
صلح جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   صلح عادلانه وامنیت پایدار خواست وآرزوی اکثریت مطلق مردم مومن وجنگزده افغانستان هستند.درمدت بیشتر ازچهل سال هزارها سیاست مداران مومن ووطن دوست ،کسبه کاران،علمای دینی،روحانیون،استادان پوهنتون ودانشگاه ها،محصلین ،معلمین،تجاران،دهاقین،صاحب منصبان اردو وپولیس ،صدراعظمان ووزیران سابق وکارمندان دولتی، سناتوران و وکیلان درشب های تاریک درپولیگون ها زنده زیر خاک شدند.صدها هزارنفر کشته ،معیوب ومعلول گردیدند.ملیون ها نفر درممالک همسایه ودورمهاجر شدند، .متاسفانه درزمان حکومت مجاهدین دراثر جنگ های گروهی وسیاسی کابل باخاک یکسان شدند.هزارهانفر کشته ومعیوب گردیدند.درزمان حکومت طالبان نیزهزارها نفر بیگناه کشته ومعیوب گردیدند. مسافرین وعابرین درنقاط مختلف کشور اسیر وبه قتل رسانیده شدند.الحمدالله با آمدن جامعه جهانی وتشکیل حکومت فراگیر ووسیع البنیاد آساس حکومت داری ودیموکراسی وحقوق بشر درافغانستان نهاده شد.صدای صلح وعدالت اجتماعی ،وامنیت داییمی به شکل واقعی درافغانستان پایه گذاری گردید.دفاتر حقوق بشر درمرکز وولایات تاسیس گردیدند.درقرآن کریم خداوند جل جلاله فرموده است والصلح خیر یعنی صلح یک عمل نیکو وکارخیر است.درسایه صلح وآرامش میتوان تمامی اقوام برابر افغانستان به زندگی مسالمت آمیزوبدون تشویش خودها ادامه دهند وهمچنین درتمامی زمینه ها رشدو ترقی نمایند.تاریخ گواه است که تمامی جنگ های جهانی وداخلی وگروهی سرانجامش باصلح خاتمه یافته اند.

شاعری درباره صلح چنین شعر جالب سروده است:
در سرای زندگانی جنگ قدرت تا به کئ
این همه تعجیل کردن بهر ذلت تا به کئ
با محبت دشمنی نابود و خنثی می شود
زندگانی بهر صلح است،جنگ و نفرت تا به کئ
ما که از اول همه اولاد آدم بوده ایم
بعد با شمشیر و ترکش،مرگ ذلت تا به کئ
جنگ از آغاز خلقت یکه تازی کرده است
این همه فکر جدایی رو به سرعت تا به کئ
می توان در اوج قدرت یک کمی آرام شد
تا به خود آییی که دیگر هتک حرمت تا به کئ
زشت باشد هر که را در دل عداوت پرورد
مهربانی خوشتر است آزار و محنت تا به کئ
صلح را فریاد کن تا گوش هستی بشنود
زندگی معنا پذیرد روز حسرت تا به کئ
آسمانی می شوی با مهربانی خو کنی
بیش از این نامهربان ، در جنگ سبقت تا به کئ
ای وطندار این شعر هم این گونه می گردد تمام !
رشته ها را پنبه کردن فوت فرصت تا به کئ

سعدی هم راجع به پیوند و رابطه انسان ها میفرماید:
بنی آدم اعضای یکدیگرند که درآفرینش زیک گوهرند
چوعضوی به دردآوردروزگار دیگر عضوهارا نماند قرار

برای اعاده وتحقق واقعی دیموکراسی ومشارکت تمامی اقشار مختلف سیاسی عم ازذکور واناث ،رشد وترقی وهمزیستی مسالمت آمیزوبدون تشویش تمامی اقوام برابر درافغانستان به صلح پایدار وامنیت سرتاسری اشد ضرورت دارد.جای نهایت خوشحالی ومسرت است که پوهنتون ها ودانشگاهای ملکی ونظامی زمینه رشد وترقی تعلیم وتربیه افراد مسلکی وملکی ونظامی عم ازذکور واناث درافغانستان مهیا گردیده اندواکنون ذکورواناث برای تامین امنیت عملا دراردو وپولیس درحال خدمت کردن هستند.باسهم گرفتن مردم وطندوست وصلح خواه در درانتخابات برای زعیم دولت وشورای ولایتی و ولسی جرگه ومشرانو جرگه عملا انتخابات چندین دفعه صورت گرفته است.قانون آساسی جامع توسط علمای معتبر دینی، دانشمندان، اشخاص ملی ودیموکرات و جامعه مدنی عم ازذکور واناث تدوین و به عنوان وثیقه ملی موجود است.بازسازی ونوسازی درتمامی نقاط افغانستان باسرعت ادامه دارد. باآنهم جنگ وخونریزی، انفجار وانتحارازمردم مومن افغانستان هرروز قربانی میگیرد. متاسفانه ترورهای هدف مند در مرکزو ولایات برای ازبین بردن علمای دینی، شخصیت های ملی ودانشمندان وطندوست ادامه دارد. ازطرف دیگر تلاش های صلح عادلانه ازطرف گروه های سیاسی وملی وباتایید علمای دینی وروحانیون وکشورهای صلح خواه دور ونزدیک صورت میگیرند والحمدالله پروسه صلح وامنیت پایدار درحال پیشرفت است ودرین هیچ جای شک وتردید نیست که دیر یازود صلح وامنیت پایداردرافغانستان جنگزده وویران شده آمدنی است.لذالازم است که به یاری خداوند جل جلاله همه باهم به ندای صلح عادلانه ،آشتی وحدت ملی صادقانه عم ازذکور واناث لبیک گویند ودرجهت رشد وترقی وانکشاف افغانستان جد وجهد بنمایند ونگذارند که افغانستان بیشتر ازین درجنگ خانمانسوز وویرانی بیشر مبتلا باشد بلکه سیاست مداران مومن ووطن دوست وعلمای دینی وروحانیون محترم همه باهم عم ازذکور واناث برای اعاده دیموکراسی وحقوق بشر تلاش خستگی ناپذیر نمایند وازتبلیغات سوء وزهرآگین مذهبی ،قومی ومنطقوی لطفا پرهیز گرددزیرا تبلیغات سوء افغانستان را به طرف نابودی وجنگ خانمانسوز طولانی سوق میدهد.گروپ های کوچک جنگ طلب وماجراجو ونفاق افگن که مخالف صلح وامنیت پایدار است ومنفعت خوهارا درجنگ داخلی وماجراجویی میداند توسط ملت مومن وصلح جو افغانستان انشالله به مرور زمان محو ونابود میگردند.درخاتمه به پیش به سوی صلح عادلانه وامنیت پایدار، تحقق دیموکراسی ،وحدت ملی،عدالت اجتماعی وحقوق بشر وامنیت دایمی ،رشد وترقی وانکشاف همه جانبه درافغانستان، محو ونابود باد گروه های هراس افگن وماجراجو وجنگ طلب درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   خلیل زاد +طالب+عبدالله تا زمانییکه از سیاست افغانستان دور نشوند صلح آمدنی نیست که نیست یکی دسیسه بازی میکند دومی جنایت کاری میکند سومی فتنه انگیزی میکند.
پس دعا کنید که خداوند این سه نام را ازسر افغانها بردارد

>>>   بار کج به منزل نمیرسد.
اساس کج در بن گذاشته شد و کرزی یک آدم در سطح فهم و دانش متوسط بر ملت تحمیل شد و درخت جهالت طالبی و فاشیسم قومی از سوی ارگ در این ۲۰ سال پرورش داده شد و حال ثمره اش یک کتله طالبان پر عقده و خشونت و بدون تحصیل و فهم و دانش و در شهر ها جوان های بیکار و بی انگیزه و نا امید.
خدا غنی و کرزی را به داغ فرزندان شان بنشاند که ملت را تباه کردند و طالب را آباد.

>>>   سیاست کشتزار قدرت طلبی است و قدرت
آبستن نفاق و انشعاب .
م. ش. فروغ

>>>   خلیلراد بدزاد عامل جنگ طولانی در افغانستان است. خلیلزاد شیطان است که اقوام را بجنگ میاندازد و افغانستان را تخریب کرده است و پاکستان را بر افغانستان مسلط میسازد.

>>>   آخرین اوغان با پیراهن جان خود خواهد جنگید۰ این گروه اهلی شدنی نیستند؛ غیر اوغان ها باید بسیج شوند و باید بدانند که یگانه راه نجات از دست این بدوی های شرور تجزیه کشور بین اوغان و متحدین غیر اوغان است و بس۰

>>>   آخرین اوغان با پیراهن جان خود خواهد جنگید۰ این گروه اهلی شدنی نیستند؛ غیر اوغان ها باید بسیج شوند و باید بدانند که یگانه راه نجات از دست این بدوی های شرور تجزیه کشور بین اوغان و متحدین غیر اوغان است و بس۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است