لوی جرگه فریبی دیگر از فاشیستان قبیله
این جرگه نیز مانند جرگه های گذشته شعاری و فرمایشی و فرمالیته است و هیچ سودی برای مردم بیچاره ما نخواهد داشت و صرفا مبالغ گزافی از پول خون این مردم به هدر می رود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۰    ۱۳۹۹/۵/۱۴ کد خبر: 164410 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) گفته می شود که لوی جرگه درباره چگونگی رهایی چهارصد زندانی جنجالی طالبان برگزار خواهد شد.
سخنگوی اشرف غنی می گوید که این چهارصد زندانی طالبان به جرم قتل، قاچاق مواد مخدر و جرایم سنگین دیگر زندانی شده اند که شماری آنان محکوم به اعدام هستند.

طالبان بار دیگر برگزاری لوی جرگه را ظاهرا دوام جنگ می دانند، اما حکومت افغانستان می گوید که برگزاری این جرگه فرصتی برای پایان جنگ در کشور است. در حالیکه هردو دروغ می گویند و باهم هماهنگ هستند.

در این جرگه اعضای لوی جرگه پیشین که سه هزار و دوصد شرکت کننده داشت، حضور خواهند داشت و درباره چهارصد زندانی طالبان که به باور حکومت افغانستان به جرم های سنگین همچون قتل و قاچاق مواد مخدر زندانی هستند و در فهرست سیاه حکومت افغانستان قرار دارند، بظاهر تصمیم خواهند گرفت.

همه آنهایی که حد اقل یکبار در این جرگه ها شرکت کرده باشند دقیقا معنی تصمیم گیری در این جرگه را می فهمند که تصمیم گیری نیست بل تصمیم پذیری است.

در جرگه ها رسم معمول بر این بوده است که روز افتتاحیه دارد و روز اختتامیه! در این دو روز سخنرانی های شعاری و بدون محتوا و حتی خارج از موضوع جرگه ایراد می شود که هیچ فایده ای بجز خودنمایی سران و سخنرانان محفل ندارد.

در روزهای میانی که یک تا سه روز است، افراد شرکت کننده به کمیته های مختلف و دسته های چندصد نفری تقسیم می شوند و یکنفر بصورت زیرکانه از جانب ارگی ها به عنوان رییس هر کمیته انتخاب می شود و دیگران را کنترل می کند و اگر فردی بصورت جدی بر روند جرگه و یا نوع کنترول کمیته اعتراض کند، بازداشت شده و تا آخرین روز جرگه دور از چشم بقیه در حبس بسر می برد.

آنچه ارگی ها بخواهند از طریق روسای هرکمیته به دیگران القا می شود و بدون درنظرداشت نظرات همه، رییس و منشی هر کمیته، خلاصه و تصمیم نهایی را اعلام می کند.

جالب اینجا است که روسای همه کمیته ها آنچه برای شان از ارگ ابلاغ شده به عنوان نتیجه و تصمیم جلسات کمیته در روز آخر در جلسه عمومی اعلام می کنند که به بعضی ها هم وقت نمیرسد و همان جلسات کمیته صوری نیز بدون اعلام می ماند.

جالبتر این است که همه کمیته ها یک تصمیم را اعلام می کنند و آنچه ارگی ها و سران فاشیست قبیله به آنان ابلاغ کرده اند را در روز آخر قرائت می نمایند و رییس جرگه آنچه را از قبل آماده شده برای دیگران می خواند. در حالیکه اگر واقعا براساس رای و تصمیم اعضای جرگه بوده است باید نتیجه تمام کمیته های دقیق بررسی شود و بعد رییس جرگه نتیجه کلی را اعلام کند.

در هر حال این جرگه نیز مانند جرگه های گذشته شعاری و فرمایشی و فرمالیته است و هیچ سودی برای مردم بیچاره ما نخواهد داشت و صرفا مبالغ گزافی از پول خون این مردم به هدر می رود.

حالا چه تصمیم بگیرند که چهارصد جانی و قاتل دیگر را همانگونه هزاران تن را شان آزاد کردند آزاد کنند و یا بخواهند این بازی را بیشتر ادامه دهند و بر آزادی این افراد فعلا توافق نکنند ولی بطور مخفیانه آنگونه خلیلزاد خواسته است، همه شان را از بند رها سازند. در هرصورت فرقی نمی کند.

خداوند این مفسدان را به جزای اعمال شان برساند و مردم ما را از شر بیشتر اینها در امان بدارد.
کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   مصارف جرگه مشورتی ۳۰۰ ملیون افغانی برآورد شده
لیست مصارف
یک بوتل آب معدنی ۱۰۰ افغانی
یک پاکت نصوار ۸۰ افغانی
یک خوراک نان ۲۰۰۰ افغانی
و..............
آخرش هم آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالب
شما چی فکر میکنید اینگونه جرگه ها ضروری است ؟

>>>   می آیند و می خورند و می برند و می روند.
همین
شیما

>>>   متاسفانه چیزی خوبی که بتواند به مردم و به آینده وطن کمک کند هرگز به میراث نمی گزارند چیزی های بی معنی،بی مورد و غیر منطقی و نا بکار و این جرگه هم بکلی مانند جرگه های قبلی کدام کمکی به صلح و آرامی نخواهد کرد فقط ضایع کردن وقت و منابع خیراتی که میتواند به مردم لقمه نانی بدهد.
حفیظ الله

>>>   این جرگه برای آنست که تا مدتی اندکی هم هست غنی در قدرت بافی بماندوبا فیصله های این جرگه یکی دوماهی دیگر بازی کند. اما ضایعات مالی و اقتصادی این جرگه به زودی جبران نمی شود. زمینه سازی برای درگیری های سیاسی وفروپاشی کشور از دیگر دست آوردهای این جرگه است.
عبد الحسیب از سویدن

>>>   زاد کردن زندانیان طالب از سوی غنی برای چاپلوسی به طالبان است تا مگر طالبان غنی را هم در میز مذاکره جا دهند . شیر خان مگر جرمش بیشتر از طالب بود که او را در زندان کشتند ولی طالب که انسان می کشد، نتنها حرمت می کنند بل قتل و آدم کشی اش را هم نادیده می گیرند . وای به این جهالت و تعصب قومی .

>>>   انسان های که تفکر و خرد دارند همیش یکه و تنها اند و هر گز به جمع بی سر ها و بی اندیشه ها ملحق نمی شوند . گله ها ی گوسپند را همیش یک سگ اداره می کند .

>>>   در کشوریکه در آن قانون اساسی و پارلمان و مجلس ثنا و محکمه عالی وجود داشته باشد چه ضرورت به جمع شدن اکثریت چند نصوار پک بیسواد و قبایلی ایکه معلوم نیست از افعانستان اند و یا از پاکستان.
نمیدانم این کسانی که در قدرت اند ازین شمله دار ها چه دیده اند و این جرگه هایی قومی در همین عمر ما چه نتیجه مثبت داده؟
داود خان بیاد میآیید که این جرگه را بخاطر منازعات با پاکستان دایر کرد ولی نتیجه اش چه بود؟؟
باز داکتر نجیب فریب همین لر و بر را خورد و چند باز لوی جرگه قومی و قبایلی را دایر کرد که ما از دانشگاه جلال آباد برای دو ماه مرخص شدیم و وقتی واپس رفتیم همه جا نصوار و تشناب هایی لیلیه ما از کلوخ پر بود و مسدود و نتیجه اش صفر بعدا کرزی و حالا مغز متفکر این جرگه را با مصرف میلیون ها دالر دایر میکند ولی چه ضرکرت؟ چرا به قانون اساسی و تصمیم پارلمان و مجلس ثنا گوش نمی دهد .

>>>   واقعیت این است که غنی می داند که امریکای ها کارش را ختم شده اعلان کرده اند و عنقریب حکومت موقت را خواهند ساخت ، غنی با سازمان دادن جرگه های فرمایشی تنها می کوشد به امریکای پیام دهد که او رهبر ی بخشی از پشتون ها است و باید جدی گرفته شود . اما تمام شواهد نشان می دهد که غنی رانده شده است .

>>>   رهبر جنگ طالبان پشتون
رهبر جنگ داعش پشتون
رئیس جمهور افغانستان پشتون
نماینده امریکا پشتون
هزاره، تاجبک، اوزییک، ایماق و... اقوام در کجای این جنگ و صلح فرار دارند؟!

>>>   شرایط عضویت در نشست لوی جرگه!
1_ وابسته به حکومت باشی
2_ حرف نزنی مخصوصا علیه حکومت
3_ از درون حکومت معرفی شده باشی
4_ وقتی رئیس جمهور سخنرانی می کند از خوشی گریه کنی و پارازیت نشی
5_ هر گپی شد تیرته بیاری چون قبلن پول گرفتی
6_ اگه خواب داشتی بخواب اما اگه حرف داشتی اخراج میشی
7_ پیر ها بر جوانان مقدم اند چون مردسالاری حکم می فرماید
مهم نیست چی می فهمی مهم این است که کی را در ارگ میشناسی !
بهار سهیلی

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان انسان شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰

>>>   مصارف لوی جرگه مشورتی قبلی:

۱.هزینه های بخش عامه:
۵ میلیون دالر مصارف عملیاتی
تمام وزارتخانه هر کدام تعداد ۱۰ موتر با مصارف تیل و روغنیات برای رفت و آمد اعضای لوی جرگه مشورتی اختصاص دادند
۵۰ میلیون دالر مصارف تشکیلاتی یک هفته تعطیلی در کابل و همچنین تاثیر منفی آن بر کار ولایت (بودجه عادی امسال ۳.۶ ملیارد دالر است و برای برگزاری لوی جرگه یک هفته کابل رخصت بوده، معاشات و سایر مصارف تشکیلاتی حکومت که در یک هفته حدودا ۵۰ ملیون دالر است بدون کدام کاری باید پرداخت شود.)

۲. خسارت به بخش خصوصی:
تعطیلی بانکها، دانشگاه ها، کسبه کاران، دکان داران که بر اساس محاسبات اطاق تجارت هر روز حداقل 470 میلیون افغانی به اقتصاد کشور ضربه میزند.

۳. خسارت به دفاتر نهادهای خارجی، شرکای بین المللی، سفارت ها و NGOs:
مدت یک هفته تمام معاش و امتیازات تمام پرسونل آنها که میلیون دالر میشود داده میشود بدون اینکه بتوانند عرضه خدمات کنند.

۴. خسارات به مردم:
همین بس که در روز قبل از افتتاحیه لوی جرگه یک طفل مریض در راه شفاخانه بخاطر معطل ماندن در ایست های بازرسی فوت شد.
مردمی که از ولایات برای امور کاری به کابل آمده بودند، یک هفته مصارف هتل و بود و باش در کابل باید بپردازند.

۵. هزینه فرصت‌های از دست رفته:
بجای مصرف لوی جرگه مشورتی و تعطیلی کشور در یک هفته و ... اگر این منابع در جای دیگر درست سرمایه‌گذاری می شد باعث ایجاد منافع زیادی می شد که همه آنها از دست رفت.
در مجموع خسارت مادی و معنوی و هزینه فرصتهای از دست رفته لوی جرگه مشورای بیشتر از ۵۰۰ میلیون دالر برای کشور میشود.

دادستان

>>>   ‏قطعنامه جرگه مشورتی صلح که قبلا دایر شد کدامش عملی شده است:
‏-آتش بس عاجل
‏-حفظ قانون اساسی
‏-تمام اقشار جامعه با یک صدا و از آدرس واحد برای صلح
‏-حفظ و تقویت نیروهای امنیتی
‏-حمایت جامعه بین المللی و کشورهای
‏منطقه جهت آوردن صلح پایدار
‏-حفظ حقوق اساسی تمام شهروندان
‏-ایجاد دفتر نمایندگی برای طالبان در داخل کشور
‏-تجدید ساختار شورای صلح
_تعین جدول زمانی خروج نیروهای خارجی

>>>   لویه جرگه یا عوام فریبی؟
این جرگه ها یک روش پوسیده و بی معنی است که همیشه حکومت ها وقت برای مهر تایید گذاشتن بر برنامه های از قبل تعیین شده خود از آن سهو استفاده نموده اند. معمولا فیصله های آن از قبل تعیین میشوند و اگر بازهم فیصله مطابق میل مرجع کار نبود او میتواند از آن سر باز بزند، مانند جرگه کرزی مداری.
غنی احمدزی باز هم شش تا هفت میلیون دالر این ملت خسته و گرسنه را برباد میکند تا باز هم در چشم مردم خاک بزند.
در صورتی که امکانات رفراندوم یا همه پرسی عمومی موجود باشد و دارای پارلمان نماینده های مردم باشیم ضرورت به این عوام فریبی ها و درغلگری های اوغانی بنام لویه جرگه و امثال آن دیگر وجود ندارد۰
این نمایش های مضحک لویه جرگه همیشه از طرف قشر حاکم برای فریب مردم سهو استفاده شده و فیصله های آن یا از قبل تعیین شده اند ویا اصلا مراعات نمیشوند۰ این روش کهنه غیر اصولی فقط عوامفریبی، ضیاع وقت، و ضیاع پول ملت است و بس، و باید به آن پایان داده شود۰

>>>   گذشته هاى دور را به سايه تاريخ مى سپاريم، از امروز مى گويم و اينرا باز به تكرار گفتنى ام، كه در جريان ١٨ سال اخير بعد از روى كار آمدن دولت هاى موقت، انتخابى، انتسابى و انتصابى و نفاق ملى و حضور جامعه جهانى، اين همه جرگه ها و انتخاباتى را كه تا حال راه اندازى نموده اند و به نمايش مى گذارند هر هدف سياسى و نظامى كه پشت پرده و روى صحنه داشته اند موازى به آن هميشه يك هدف بزرگ ديگر را در نفس خود داشته است، شستن پول هاى باد آورده ميليارد دالرى و خورد و برد و تقسيم و تركه اين پول هاى باد آورده بين مافيايى افغانى و مافيايى خارجى به بهانه هاى جرگه هاى صلح و انتخابات پارلمانى و رياست جمهورى و غيره.
اينها بدينوسيله هم به چشمان خيره ماليه پردازان غربى خاك مى پاشند و در هر جرگه و انتخابات مردم خوش باور افغانستان را فريب مى دهند تا هرچه كه مى توانند كيسه هاى پنديده خويش را فربه تر و فربه تر بسازند.
ض، بهارى

>>>   جرگه وصلح دو نیرنگ برای ادامه اقتدار افغانیت وحذف هویت غیر افغان
نباید احمق شویم اوغانیت از هر کنج دسترخوان میزند برای بسیج خود ونابودی غیر افغان
خود را فریب ندهید
صلح بین الافغانیجرگه بین الافغانی انتقاد گر غیر افغان ازنشست خارج میشود یک طرف طالبان اوغان را بشانه میگردانند وطرف دیگر پنج ملیون دالر برای جرگه اوغانی وتصامیم عقب در های بسته وبدبختانه غیر افغان های مجبورومحتاج در رکاب اوغانیت بالای خون غیر افغان پا نگذارند
دستاورد جرگه رهایی ۱۷۵طالب وتحفه غنی فرمان دوملیارد افغانی بودیجه برای کوچیها
برای خدا بیدار شوید وبخود رحم کنید فرزندان تان را زیر تیغ فاشیزم نبرید
حبیب کوهستانی

>>>   اشرف غنی احمدزی با وجود امکانات ریفراندوم و همه پرسی عمومی و در موجودیت بحسب ظاهر پارلمان و نماینده های مردم٬ با عوامفریبی نمایش مضحکی بنام لویه جرگه دایر میکند و همزمان با تحمیل خسارات مالى به عام مردم٬ تمام راه هاى دخولى و ترانسپورتی به كابل را بسته میکند٬ پنج ملیون دالر دارایی عامه را باد میکند و بعد از طریق اشتراک کنندگان لویه جرگه اش که آمدند٬ خوردند و خوابیدند٬ فیصله میکنند که ادم کشان طالب را آزاد کنید.ووووو

>>>   جرگه برنامه غنی است. ابتکارش به دست اوست. سازماندهی اش به دست اوست. در خدمت اهداف قبیله سالارانه و فاشیستی اوست

>>>   گویند در زمانهای قدیم کدام کس را محکوم به اعدام کردند و زمانی که وی را به چوبه دار آوردند،قد او از چوبه دار کرده پخش بود.
زندان بابان از شاه پرسیدند که چه کنند؟
شاه جواب داد:بروید در شهر و کسی را بیاورید که قدش به چوبه دار برابر باشد.
حالا نیز در لویه جرگه تصمیم خواهند گرفت که ازین که هزاره ها نفوس خود را زیاد محاسبه میکنند و میگویند که نفوس ما در افغانستان پنج فیصد نیست،بلکه هفت و نیم فیصد است،بنأ هزاره ها باید نظر به نفوس شان،در محابس بندی داشته باشند.
بنأ باید این زندانی ها رها شوند و در عوض شان چهارصد هزاره زندانی شوند.

>>>   در حالیکه غنی خود میگوید که رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان که بجرم هایسنگین چون قتل و ترور وغیره مجرم شناخته شده و تعداد شان محکوم به اعدام هستند رهایی ان از صلاحیت من نیست پس چند نصوار پک و پولپرست از کسانی که بنام نماینده های مردم در حالیکه مردم اصلا انها را نه نماینده تعین کرده و نه انها را شناخت دارند چگونه صلاحیت ابراز نظر را در مورد ۴۹۹ تن زندانی طالبان دارند در حالیکه حکم محاکم ثلاثه در مورد انها اصدار گردیده است اول غنیاین را پاسخ بدهد که چرا به حکم محاکم احترام نکرده و اعدامی های حکم شده محاکم را اعدام نکرده و ثانیا روی کدام دلیل و منطق و قانون این تعداد جمع کرده را بر خلف قانون اساسی بنام لویه جرگه جمع کرده لویه جرگه قانون اساسی واضح و مشخص است در هر کار فریب فریب نه شرم و نه حیا ریخن خون مردم برای ارگ نشینان ارزش ندارد فقط در فکر دوام قدرت خود شان با ریختن خون مردم است و دزدی کردن دارایی عامه از اهداف دیگر شان است .

>>>   Ishäq Quräishi
قاضی شهر خواست با بهلول شوخی کند از او پرسید می خواهم مسئله ای از تو بپرسم آیا حاضری جواب بدهی ؟
بهلول گفت : آنچه را می دانم جواب می دهم و هر چه را ندانم از شما خواهم پرسید
قاضی پرسید : اگر سگی از بامی به بام دیگر جست و بادی از او رها شد آن باد متعلق به کدام یک از صاحبان بامهاست
بهلول گفت : به هر بامی که نزدیکتر است متعلق به اوست .
قاضی گفت : اگر فاصله هر دو بام برابر باشد چطور ؟
بهلول گفت : نصف باد به صاحب اولی بام و نصف دیگر به دومی تعلق می گیرد .
قاضی گفت : چنانچه صاحبان خانه غایب باشند تکلیف چیست ؟
بهلول گفت : در این صورت جزو بیت المال است و به قاضی تعلق می گیرد😄😄
این حکایت هیچ ربطی به جرگه رهایی تروریستان ندارد
#نفر
۹۰۰ تن عشقی از زندان کابل ،۴۷۰۰ تن فله ای از زندان های دیگر ، ۱۲۰۰ تن هم دیروز در فرار از زندان جلال آباد .... به خانه بخت شان فرستاد. و نظر مردم اصلا برایش مهم نبود.
حالا جرگه میگیره میگه مردم شما بگوید ۴۰۰ تن دیگر ته دیگ مانده،چه کارکنم

>>>   لویه خدعه
ففط ایجاد زمینه برای دزدی بیشتر
احمق هایی که در این تجمع بنام جرگه شرکت میکنند کثیف های شکم پرست و از خدا نترس هایی هستند که در نهایت هیزم جهنم خواهند شد.

>>>   Hasan Ali Adalat
پنج میلیون دالر را در جرگه مشورتی قبلی به نام ( صلح ) به هدر دادند و دزدیدند چه نتیجه داشت که این یکی دیگری نتیجه داشته باشد ؟
نود فیصد مردم به گفته خود ارگی ها زیر خط فقر قرار دارند ، گرسنگی فغان مردم را در آسمان بلند کرده است ، مرض کرونا و مرگ و میر ناشی از کرونا دامن‌گیر مردم است ، کدام وجدان سالم حکم میکند که بازهم میلیون ها دالر را نیم به پلوخوران پلو و جیب خرجی بدهند و نیم بدزدند برای هیچ .
اگر صلاحیت رهایی چهار هزار و ششصد رأس تروریست را داشتند به یقین که صلاحیت چهار صد قلاده دیگر را هم دارند و اگر میگویند که ما صلاحیت نداریم پس چگونه و از کجا افراد کرایه ای و اجاره ای صلاحیت دارند که در مورد چهار صد رأس تروریست تصمیم بگیرند ؟ مگر اینها وارث کسانی اند که کشته شده اند و یا ضرر دیده اند ؟

>>>   Omar Mehraban
لوی جرگه یا احمق سازی :
من به این باورم شاید هزاران و میلیونها هموطن دیگر چنین بیندیشند :
جرگه بازی جز احمق ساختن و راه جوری برای فریب مردم چیز دیگری نیست .
تا اهلی شدن و پایبندی به اخلاق و قانون و رسیدن به عدالت و انصاف و برابری و انسان محوری زمان بشتری نیاز داریم.

>>>   Bagramian
لویه جرگه یا دقیقتر (دیره اوغانی)به جز از روسیاهی به اشرف غنی احمدزی دیگر هیچ دست اوردی نخواهد داشت. چون طالبان یگانه نیروی مسلح مخالف دولت غنی احمدزی به هیچ وجهه اکنون با او و باند وی روی میز مزاکره نخواهند نشست. چرا که اکنون آنان با یگانه حامی و پشتیبان دولت غنی احمدزی امریکاییان دارند به توافق رسیدند و یا می رسند. دولت امریکا فقط از آنان یک تضمین می خواهد و آنهم در صورت چیره شدن طالبان در سراسر اوغانستان در آینده نباید خاک و منافع امریکا در منطقه مورد تهدید آنان قرار گیرد و بس!

>>>   کسانی که در جرگه ی بی معنایی غنی شرکت کنند ، در حقیقت تن به رسم قرون وسطایی و قهقرایی قبیله دادند ، برای یک جامعه مدرن و شهروند قانون مدار اولویت حفظ ارزش های نوین و قانون مند است تا زنده کردن ارزش های قانون گریز و تاریخ زده

>>>   Allahyar
جرگه را که از هر طرف بخوانی
حاکمیت فاشیزم تمامیت خواهان دوام قتل جرم جنایت برادر کشی فساد ترور خشونت هست
معنی دیگرش
مزدور گرفتن و غلام شدن یک تعداد رهبر چه ها هست که بخاطر قدرت نمایشی و‌ثروت از عزت خود ‌مردم خود میگذرند هویت آزادی سربلندی و وقار خود و‌مردم خود را در برابر متا به صاحبان جرگه میفروشند تا در دربار راه داشته باشند و‌ در لست غلامان وفادار به بادار در تاریخ نام شان ثبت شود که در گذشته ها هم چنین شده هست
فاشیزم ‌‌جرگه پرستان در هر گوشه ‌و کنار مزدور و غلامی داشتند
که وظیفه این غلامان چی بوده و چی ها کرده اند باید تاریخ چند صد سال گذشته را خواند

>>>   نبیل: تصمیم غنی مبنی بر واگذاری صلاحیت رهایی ۴۰۰ طالب زندانی به لویه جرگه‌ی مشورتی چال‌بازی، فریب افکار عمومی، ضیاع وقت و حیف‌ومیل دارایی عامه است. نتیجهٔ جرگه‌‌ مشخص است. حکومت ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان‬⁩ را آزاد خواهد کرد و مسئولیتش‌ را فقط با یک شکم نان و چند روپیه سفر خرج به دوش مردم می‌اندازد.
#صفت_امینی

>>>   Hassan Alemi
‏چرا ‎#لویه‌جرگه_مشورتی_صلح بار دیگر دایر می‌شود؟
۱. رهایی ۴۰۰ زندانی که دوسیه‌های سنگین دارند و بر هر یک آنان ‎#حق‌العبد ده‌ها و شاید صدها تن باشد، موضوع کوچک نبوده و با زندانیان رهاشده از اثر کهولت سن و مدت کم باقیمانده از حبس، قابل مقایسه نیست.
‏۲. ‎#طالبان ادعای مردمی نبودن نظام جمهوری اسلامی ‎#أفغانستان را دارند که فراخواندن لویه‌جرگه از سراسر افغانستان، موقف برحق دولت در مورد نمایندگی را بار دیگر تثبیت می‌کند.
۳. میزان تطبیق قطعنامه لویه‌جرگه قبلی باید پیمایش شود و به اعضای این جرگه گزارش ارائه گردد.
‏۴. مشارکت‌بخشی مردم در تصامیم کلان و مهم و مراجعه به نظرات آنان، بزرگ‌ترین تضمین برای موفقیت روند صلح به نفع مردم افغانستان است.
۵. فرصت حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی باید فراهم باشد.
۶. لویه جرگه مشورتی ‎#صلح یک ساختار برای تقویت و تحکیم اجماع از طریق صدور قطعنامه می‌باشد.

>>>   Bashirahmad Bezhan
۳۳۰میلیون هزینه برگزاری لویه جرگه غیرقانونی
درشرایطی که هموطنان فقیرومظلوم ما بخاطرنبود
امکانات تداوی میمیرندوهزاران خانواده گرسنه است
نه شرم ازمردم ونه ترس از خدا

>>>   خبیث ترین تلاش های اوغانی برای رهایی زندانیان که هزاران بیگناه را شهید کرده اند
درصورتی که نمایندگان مردم در شورای ملی وجود دارد دیگر کدام قانونی ایجاب میکند که جلسه و شورای موازی تشکیل بدهد
غنی و ارگی ها می خواهند از لنگی داران شاخدار به عنوان نمایندگان مردم جلسه بسازند و وحشیان دربند را رها سازند
اوغان بیرون از ارگ جنایت میکند
ارگی های فاشیست قبیلوی حمایت میکند

>>>   Hassan Alemi
اندر باب #لویه‌جرگه_مشورتی_صلح
۱. هزینه برگزاری #لویه‌جرگه مشورتی صلح برابر دو روز جنگ است. در دو روز جنگ خون‌های بسیار ریخته می‌شود اما لویه‌جرگه یک قدم به سمت جلوگیری از قربانی بیشتر جنگ است.
۲. لویه‌جرگه مشورتی صلح توان صدور قطعنامه‌ای را دارد که مانند مورد قبلی، نقشه راه دولت برای روند #صلح قرار گیرد، اما #پارلمان تاکنون طرحی برای روند صلح ارائه نکرده است.
۳. بحث لویه‌جرگه روی مشوره درباره رهایی از بند زندانیانی است که #حق‌العبد بر آنها وجود دارد، نه بخشیدن حق‌العبد. کار عدلی و قضایی صورت نمی‌گیرد، وارخطایی حقوقی وارد نیست.
۴. لویه‌جرگه تحکیم‌کننده #اجماع داخلی و خارجی و اتفاق نظر روی مسیر پیش روی روند صلح است.
۵. پروژه‌های توسعوی حکومت همواره با انتقاد روبرو بود که در نبود امنیت چرا سرمایه‌گذاری می‌شود و منابع مالی باید صرف آوردن امنیت شود؛ حال انتقاد سر مصرف پول برای آوردن صلح، تنها آهنگ ضدیت با هر اقدام حکومت نیست؟

>>>   #بر_نسل_جوان_شرم_است_چون_شیخ_تظاهرها
#اصلاح_وطنخواهی_اصلاح_بطون_باید!
علامه بلخی
از این #چاه ممکن است هرچیزی برآید جز حفاظت از #جمهوریت!
من تنها به دوستانی که #جرگه بازی و پاگذاشتن بر فرق #قانون_اساسی را دفاع از جمهوریت تبلیغ می کنند، میگویم واقعا در هنگام نوشتن این چرندیات و #ماله_کشی و #توجیه، عرق شرم بر جبین تان نمی نشیند! آیا اگر سکوت کنید لااقل برای وجدان شما بهتر نیست؟!
جمهوریت بر اصل انتخابات آزاد و حقوق شهروندی استوار است نه بر جرگه های قومی و باندی یا سهمیه بندی ها و مناصب اعزازی! نظام مبتنی بر جمهوریت و آرای مردم نیازمند دراز کردن کاسه گدایی جلو کسی نیست و مشروعیت تصمیم های خویش را از حیرت زدگان درگاه جرگه ها تمنا نمی کند!
در کجای جمهوریت اجازه داده است که محاکم و قانون رخصت و برای آزادی جنایتکاران، قاتلان و اراذل و اوباش، عده ای ریش سفید و ریش دراز و بی ریش و ریش کل تصمیم قضایی بگیرند؟!
شما مدافعان جمهوریت در زمان غارت میراث انتخابات و آرای جمهور کجا بودید؟! آن زمان که خانه جمهوریت تاراج می شد، دهن جوال را گرفته بودید، حالا آدرس را غلط کرده وارد کاهدان شده اید. امارتی که صداقت داشته باشد بر جمهوری سهمیه ای و قومی و اعزازی صد مرتبه بیشتر شرف دارد!
محمد تقی مناقبی

>>>   محمد ابراهيم قائمي
افغانستان را حماقت، لجاجت و انحصار طلبی اشرفغنی بر باد داده است.
یک عده هم با کمال بی شرمی بخاطر حفظ موقعیت های پوشالی شان ... مالی می کند که مبادا مورد ماخذه قرار بگیرد.

>>>   Mohammad Khodadadi
جکومتی که از ضعف شدید مشروعیت رنج می برد چاره ای ندارد که به هر نحوی خالیگاهای موجود را پر کند. از این نظر نباید خرده گرفت اگر این جرگه موجب تقویت سیاست حکومت در قبال امارت صادق باشد

>>>   Ali Mozaffari
بقول ملک ستیز اشرفغنی که داد از قانون میزنه خاک بر سر قانون و حقوق کرد.
خاک بر سر حقوق کردید!
امروز آقای ستانکزی دلایل تدویر لویه جرگه را چنین برشمرد:
گروهی که روی آزادی‌اش در لویه‌جرگه بحث خواهد شد از چهار دسته تشکیل یافته است: ۱. تروریستان حرفه‌ای که موجب قتل‌های جمعی شده اند.۲. آدم‌کشانی که سبب قتل‌های فرعی شده اند. ۳. گروهی که به قاچاق مواد مخدر محکوم به حبس طولانی هستند و ۴. گروهی که به فساد های کلان آغشته هستند. چون رییس‌جمهور صلاحیت قانونی رهایی آن‌ها را ندارد، لویه‌جرگه دایر می‌کنیم.
حالا من به عنوان یک شاگرد حقوق از شما می‌پرسم: کی به شما حق داده است تا با دایر کردن لویه‌جرگه روی رهایی این چهار گروه جنایت‌کار بحث کنید؟ این کار شما هر چهار دسته جنایت را به یک جنایت بزرگ تاریخی تبدیل می‌کند که شما مرتکب آن می‌شوید. آیا تدویر لویه‌جرگه میکانیزمی برای برائت جمعی از جنایت و قانون است؟ در کجای دنیا وقتی حقوق و عدالت رسمی حاکم باشد، میکانیسم عدالت غیر رسمی را بر آن تحمیل می‌کنند؟
بهتر بود صادقانه به مردم می‌گفتید که امریکا بر ما فشار آورده تا این چهار دسته از جنایت‌کاران را رها سازیم. در غیر آن معاش، آب، نان، پول و تجهیزات را بر ما قطع می‌کند. من فکر می‌کنم مردم شاید این بیچاره‌گی شما را بهتر درک می‌کردند.
صحبت امروز آقای استانکزی برخلاف تمام موازین حقوقی است. شما نمی‌توانید بر اصول حقوقی تصمیم سیاسی اتخاذ کنید. دیگر این‌که سیاست‌مداری که حقوق نداند، ارزش‌های دولت را که حاکمیت قانون چتر آن است، زیر پای جنایت‌کاران خورد و خمیر می‌سازد. با تاسف من در رهبری دولت افغانستان هیچ شخصیتی را نمی‌شناسم که ارزش‌ها، فلسفه، روان‌شناسی و انسان‌شناسی حقوق را بداند. چنین است نتیجه‌اش که بر ارزش‌های قانون تصامیم ساده‌لوحانه‌ی سیاسی توسط سیاست‌مداران کم‌سواد اتخاذ می‌شود.

>>>   Yaqob Qurishi
‏سال ها پیش جناب میلتون فریدمن اقتصاددان در مورد رهای زندانیان و تدویر ‎لوی جرگه در ‎افغانستان چنین فرموده بودند: "راه حل دولت برای یک مشکل معمولا به اندازه خود مشکل بد است".

>>>   نجیب بارور
طالبان با برگزاری "لوی جرگه" مخالفت کردند، می دانید چرا؟ چون هزار نهاد حقوقی و رسمی برابر با یک مجلس عنعنه ای نمی تواند ریشه های عرفی و جغرافیایی این گروه را ضعیف بسازد. طالب تمام قضایا حتی سیاسی خود را با "جرگه" فیصله می کند. به این مفهوم که طالب از صد شورای ملی هراس ندارد چنان که از مشروعیت سنتی جرگه می ترسد. شورای صلح نیز با جمع دهن های کرایی مخالف "جرگه" هستند و علیه آن تبلیغ می کنند، می دانید چرا؟ چون اگر جرگه فیصله کند که نمایندگی از افغانستان در برابر طالب را حکومت رهبری کند، جایگاهک تشریفاتی عبدالله هیچ می شود. هرکسی که طراح برگزاری جرگه بوده است، از نظر من یک کار استراتژیک و متناسب با وضعیت انجام داده است. برای درستی و نادرستی مسائل سیاسی، من فورمولی ارائه می کنم: از این که در سه دوره سیاسی حتی یکبار هم اتفاق نیفتاد که عبدالله یک کار درست انجام دهد، حالا با هر اتفاق سیاسی که عبدالله مخالفت کرد، به درستی آن شک نکنید. چنانچه امروز صدای عبدالله و طالب از یک گلو بیرون می شود.

>>>   Azizullah Wahdat
به نظر من این لویه جرگه نمی تواند ریشه های عرفی و جغرافیایی طالبان را ضعیف کند. از ساحات تحت تسلط طالبان اصلا اشتراک کننده حضور ندارد. اکثر افرادی که اشتراک میکنند در مراکز ولایت زندگی میکنند یعنی نماینده قریه و روستا نیستند و از وضعیت روستا و مردم روستا آنچنانی که باید معلومات و درک کافی ندارد(نمایندگی کرده نمی توانند) آن هم به حدی که ریشه ی طالبان را سست کند.

>>>   Saheb Nazar Abdulsalim
جِرگه تفکر کهنهٔ قبیله ئی
هر مردم و ملتی اگر چیزی را بر آزادی ترجیح دهند ، همه چیز را از دست خواهند داد و بهترین نشانهٔ رشد ترقی و اعتلای یک مردم و یک ملت آزادی در گفتار و بیان روشن چالشهای اجتماعی و طراحی راه ها و وسائل حل آنها بر مبنای آزادی و حقوق شهروندی شهروندان میباشد .
متأسفانه دیسانتی های استعمار نوین در کشور ما مخالف عقربهٔ زمان با گامهای مورچه مانند در حرکت اند و این امر نه تنها حلال مشکلات کهنه درد های مردم و کشور ما نبوده برعکس بر آلام ما خواهد افزود .
من جرگه ، تفکر کهنهٔ قبیله ئی را مردود میدانم و آزادی و حقوق حقهٔ شهروندی شهروندان کشورم را فریاد میکنم ، شما چه ؟

>>>   Farida Frogh
دوصد و هشتاد ملیون دالر که توسط رولا غنی دزدی و به لبنان منتقل شده بود سر خسران های لبنانی چوغک بابا را خورد.
گرچه به مرگ هیچ انسانی خوش نمیشوم اما اگر کوشش کنند که از حق مردم گرسنه ای افغانستان دزدی کنند انگاه است که با خوردن خون مردم ما ده چند خون قی میکنند
چوب خدا صدا ندارد

>>>   محمد اکرام اندیشمند
بحث اصلی این نیست که رئیس جمهورغنی چرا برای برگزاری لویه جرگۀ مشورتی چند صد میلون افغانی اختصاص می دهد، در حالی که نود در صد مردم به قول خودش زیر خط فقر زندگی می کنند. این نکته هم می تواند در این مورد قابل تامل و بحث باشد.
اما بحث اصلی و نکتۀ اصلی بر سر انجام یک کار متناقض با قانون اساسی و قوانین حقوقی و جزائی افغانستان توسط رئیس جمهور مملکت است که مسئولیت حراست از قانون و اجرای قانون را پیش از هر شخص دیگر در این کشور بدوش دارد.
جرگۀ مشورتی در قانونی اساسی نیست و برگزاری چنین جرگه با قانون اساسی مغایرت دارد.
اگر ریس جمهور ادعا می کند که او صلاحیت رهایی 400 زندانی طالبان که مجرمین خطرناک و محکوم به جزای محکمه هستند را مبتنی بر قانون اساسی و سایر قوانین ندارد، اعضای این جرگه بر مبنای کدام جایگاه حقوقی و مجوز قانونی، دارای صلاحیت رهایی زندانیان مذکور هستند؟

>>>   معشوق رحیم
همه میدانیم که امریکا برای رهایی این زندانیان پافشاری میکند و دولت را تحت فشار قرار داده است. حالا دولت چی کاری کرده میتواند؟ اگر فرمان آمریکا را بپذیرد، هم مورد انتقاد قرار میگیرد، اگر رد کند، آمریکا باز هم کمک های خود را قطع خواهد کرد، باز هم دولت مورد انتقاد قرار میگیرد. فکر نمی کنید منظور از تدویر این جرگه پیامی باشد به آمریکا؟

>>>   مولوی عبدالرشید
کشتار ملت بیچاره افغانستان ادامه دارد..سوال اینجاست ولسی جرگه یکی ازوظایف عمده شان نظارت از اعمال حکومت هست..پس چرا دربرابر قانون شکنی ها خاموش اند چرا جلسه فوق العاده دایر نمیکنند? ..برعلاوه که نمیکنند فردا در صف اول حضور پیدامیکنند....

>>>   Kamran Rahim
لوی جرگه (لوی فریب)
درماده نهم لوی جرگه سال قبل فیصله به عمل امده بود تا دولت و طالبان زندانیان را جهت حسن نیت وبرای زمینه سازی شروع مذاکرات بین الافغانی رها سازند و طالبان یک سال قبل درماه اگست لست پنجهزارزندانیان شان را به حکومت و امریکایان تسلیم نمودند ان وقت بحث ۴۰۰ زندانی مطرح نبود اما یکبارگی بحث ۴۰۰ زندانی مطرح می گردد وجرگه دوباره خواسته می شود واقعا برای افغانها سوال برانگیز است مردم شک دارند که چه معامله های درپشت پرده جریان دارد مسیر صلح بلاخره کجا میرود.
مردم حق دارند تا بدانند که بالای سرنوشت چه معامله صورت می گیرد؟
وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور با گذشت هرروز بد و بدترمیشود بیکاری و فقیردرکشوربیداد می کند گراف فساد وجرایم جنایی درکشورافزایش می ابد و..........خداوندا خودت بالای این وطن ومردم بیچاره رحم کن!

>>>   Mostafa Kabuli
لویه جرگه مشورتی صلح بدون توجه به مخالفت ها و اعتراض ها گویا قرار است برگزار شود در این لویه جرگه هم هر چند نمایشی و سمبلیک بایستی نمایندگان مهاجر افغان مقیم سایر کشورها حضور داشته باشند. در لویه جرگه صلح سال گذشته به عنوان یکی از کاندیداها از طرف انجمن مطالعات بین الملل صلح در سفارت افغانستان در تهران حضور داشتم و واقعا نمونه یک افغانستان کوچک را در پروسه انتخابات و نحوه رای گیری تجربه کردم.

>>>   Hafiz Ravand
عزیزان ! مراد از برگزاری لویه جرگه سنتی وبدوی با هزینه 360 میلیون دالر توسط اشرف غنی احمدزی فقط وفقط تمرین سنت های قبیله میباشد که به جهانیان نشان بدهد که ، راه حل مشکل افغانستان همین لویه جرگه ها ودیگر سنت های قبیله میباشد نه نهادهای مدرن و دموکراتیک امروزی مانند ؛ پارلمان ، قانون اساسی ، جامعه مدنی ، رفراندوم، فراخوان ملی. گفتمان ملی والی اخیر . اما ؛ قبیله چیست که سنت هایش باشد . به قول ویلدوران مورخ شهیر آمریکایی که میگوید :(( قبیله تفکر ابتدایی تاریخ است و تمدن ساز نمی باشد )) .

>>>   یعقوب یسنا
امرالله خان نوشته است، برای بودجه‌ی لویه‌‌جرگه‌ی فردا انتقاد نکنید، برای بودجه‌ای‌که برای رجال برجسته داده می‌شود، انتقاد کنید. رجال برجسته کیست؟ رجال برجسته چند نفر دولتی است‌که بودجه‌ی ملی را حیف و میل می‌کند. رجال برجسته فارق وردک صاحب، امر خیل صاحب، قانونی صاحب، فضلی صاحب، محقق صاحب، داوود سلطان‌زوی صاحب، شما و...‌ استید ‌که همه مقامات دولتی بودید یا مقامات دولتی استید. برای حفظ جان ملت و سرباز یک روپیه مصرف نمی‌شود اما شما میلیون‌ها دالر را بنابه سوء استفاده از موقف دولتی حیف میل می‌کنید و باقی‌مانده‌اش را زیر نام رجال برجسته می‌گیرید. غیر از این است؟ اشرف غنی صدها مشاور دارد، معلوم نیست این مشاوران چه تخصص مشوره‌دهی و چه صلاحیت دارند، اما دو تا ده سرباز بادیگارد، موتر دولتی، خرج دسترخوان و... برای این مشاوران داده شده است. بودجه‌ی ملی را کی و چگونه حیف و میل می‌کند؟
یادداشت: امرالله خان قصه‌ی بینی و پیشک را حتما خبر شدید که سفیر افغانستان در پاکستان گفته اگر دولت افغانستان اجازه بدهد، من دستگاه‌های تنفس مصنوعی قاچاق‌شده را از پاکستان خریداری کنم.

>>>   ...《 به قول معروف تمام گپ سر لحاف ملا نصرالدین است وبس...》!!! صد درصد این ۴۰۰ نفر ‌زندانیان طالبان چه کسی بخواهد ویا نخواهد رها شدنی است !!!!چونکه ماه ها قبل امریکا با طالبان آنرا امضاء نموده اند!!!! فعلا بنظرمن : حلقه های خاصی می‌خواهند به بهانه جرگه وجرگه بازی همان معاهده صلح امریکا و طالبان را دوباره تائید خوا هند نموده و لهذا بصورت حتمی رهائی زندانیان‌باقی‌ مانده ء طالبان توسط لویه جرگه پیشرو تصویب خواهد شد!!! لیکن‌ به این بهانه‌ها پولهائ از بیت المال به جیب بعضی ها خواهد رفت !!! پس ما باید قبول نمائیم که :"""اصل جنگ سر لحاف ملا نصرالدین است !!!یعنی بودجه ملی همان لحاف ملا نصرالدین برای بعضی ها هستند!!!! """
با احترام هدایت ازآلمان

>>>   Ali Adili
تسلسل در حساب دهی!
330 میلیون افغانی به حکم غنی به بودجه اداره امور تحت ریاست فاضل فضلی "تزئید" شده تا در لویه جرگه مصرف شود. امرالله صالح که، ظاهرا خواسته نقش سخنگوی اداره امور فضلی را بازی کند و تلاش می کند مدام خود را سوژه انتقاد نشان بدهند تا احساس کند که دولتمدار است، در پاسخ به انتقادها گفته که در فکر این 330 میلیون نباشید، از رجال برجسته بپرسید که چرا برای تأمین امنیت شان میلیون ها پول مصرف می شود.

از رجال برجسته که پرسیده شد گفتند که ده قصه مصارف ما نباشید، بروید در مورد 800 میلیونی که از نان خشک فقرا اختلاس شد بپرسید. وقتی در مورد، 800 میلیون نان خشک پرسیده شد، مسئولان مربوطه گفتند پشت 800 میلیون را نگیرید، بروید در باره پول دیوار سفارت در واشنگتن بپرسید. مسئولان سفارت گفتند که ما لابی کردیم و پول مالیات دهندگان این مردم برای معارف اختصاص داده شد، بروید در مورد پول های که به نام "معلمان و مکاتب خیالی" به جیب زده شد، بپرسید. هنوز پرسیدن ها تمام نشده بود که ملت گیج شد و دست از حساب گرفتن کشید!

>>>   نورالله وليزاده
امروز وقتی از وزارت بیرون شدم، یک سرباز پولیس دست داد و وقتی در موتر نشست با لحن عاجزانه‌ای گفت که کرایه ندارم . اگر لباس پولیس به تن نمی‌داشت، باورم نمی‌شد که راست می‌گوید. معمولن معتادین مواد مخدر، این‌گونه با چنین حالتی در شهر گشت وگذار می‌کنند.
پیشتر که رفتیم یک نفر دیگر که در موتر بود، پایین شد. وقتی با سرباز پولیس تنها شدم، متوجه شدم که آهسته گریه می‌کندش. دلیلش را پرسیدم، گفت که سه ماه شد معاش نگرفتم. کرایه خانه رفتن را ندارم. از عید به این طرف از خانه زنگ می‌زنند که بیا که در خانه هیچ چیز نیست اما پول ندارم، چگونه بروم، چه کنم. او در حالی که گلویش را بغض می‌فشرد، گفت که پدرم معیوب است، مادرم سرطان دارد. گفت که وقت حرکت طرف خانه، نزد قومندان رفتم، گفتم پول یک بوجی آرد را بدهد، نداد. گفت که تا خانه باقی‌مانده راه را پیاده می‌روم.دلیل معاش نگرفتنش را پرسیدم، گفت که بخاطر سیستم اپس معاش ما معطل شده است. سیستم اپس یعنی کمپیوتری‌سازی اسناد منسوبین پولیس. خواستم ازش عکس بگیرم ومشکلش را شریک بسازم، موافقت نکرد. گفت که برم خطر جور میشه، غریب آدم استم. او سرباز پولیس حوزه ششم امنیتی کابل بود. من هم پول نداشتم که کمکش می‌کردم.

>>>   لویه جرگه نابخردانه!
اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور "نساق" افغانستان حدودآ 5000 طالب را برخلاف قانون و اراده مردم از بند زندان پلچرخی آزاد ساخت اما حالا برای 400 طالب باقیمانده لویه جرگه مشورتی دایر میکند و صدها ملیون افغانی را به باد هوا میدهد!
درحالیکه تنش های نظامی به سرحدات افغانستان و پاکستان توسعه میآید و میتواند نقطه عطف و بستر خوبی برای اتحادنظر و عمل همه مردم افغانستان قرار گیرد،
این عمل نابخردانه رئیس جمهور مملکت خواهی نخواهی هرکسی را به این فکر وا میدارد که احتمال داده شود که این توطئه، فرمایش پاکستان برای نوکران خود برای مصروف ساختن مردم و ساختار های دولتی و ضعیف ساختن توجه مردم به دسایس و توطئه های سرحدی باشد!
داکتر همت

>>>   اخباری بگوش میرسد که امریکا جرگه مشورتی صلح را بشرطی میپذیرد که رئیس شورای مصالحه، مدیریت آنرا بعهده داشته باشد.

>>>   Hasan Ali Adalat
جرگه و لوی جرگه مشورتی چه تصمیم می‌گیرد ؟ تروریست ها آزاد شود و یا آزاد نشود ؟
گرچه آزادی و عدم آزادی تروریست ها به پلوخوران کرایه ای و اجاره ای تعلق ندارد و جمع آوری آنها فقط برای پوشش تصمیم ارگی ها و یا شاید بادار و فرماندار ارگی ها باشد اما بازهم اگر اینها میگویند که تروریست ها آزاد شوند منبع این صلاحیت اینها از کجا گرفته شده است ؟ و اگر میگویند آزاد نشوند چه کسی به حرف اینها گوش می دهند وقت که آمریکا و طالبان میگویند آزاد شوند ؟
مگر این‌ها با صلاحیت تر از مجلس نمایندگان و ارگانهای عدلی و قضایی هستند در صورت که اکثریت مطلق این‌ها سواد خواندن و نوشتن را ندارند .

>>>   سرباز پولیس از بی پولی گریه میکند و غنی برای حماقت خود ۳۰۰ ملیون مصرف میکند.
همه ارگی ها بی ناموس و بی شرف هستند ، همه شان از الف تا ی

>>>   حاکمان اوغان آنقدر جاهل و بیغیرت بی عزت هستند
غلامی بیشرم امریکاه هر سال در میدان آمده زیر اشغال امریکا و انگلیس اتن رقص میکند که جشن استقلال را تجلیل میکنیم، در حالیکه در حال همان رقص امنیت اش را عسکر کشور اشغالگر خارجی گرفته می باشند۰ غنی و شمار دیگر یاوه گوی گذافه گوی بی برنامه از این غول های لافوک ارگ نشین چه توقع دارید؟
دموکراسی را هم این طایفه جاهل با مسابقه تقلب رای گوسفندی این قوم متعصب اشتباه گرفته اند۰ او مردم خواب برده مگر به چشم خود ندید که تعلیم یافته این ها خر کوچی صاحب دست های گوسفندخیل بابای شان را در داخل پارلمان کشور بلند کرد؟ آن هم شد متفکر دوم تمام دنیا برای این گنده خر های جاهل۰ همان گوسفند خیل به زور همین متفکر متقلب حال وزیر است و حتی عبدالله چیزی هم گفته نتوانست، به حمایت همان اشغالگران امریکایی و به مشوره آن یک اوغان دیگر امریکایی شده خلیلزی۰ بار دوم دوم غنی ریس جمهور نه شد عبدالله کرزی استاد عطا استاد سیاف افتخار هم میکنند.

>>>   این شعر نشر شده در رسانه های وطن را بخوانید تا ماهیت صلح امریکایی و پاکستانی و لوی دروغ، به نام جرگه را بدانید:

گوهر انسانیت
طالب به ارگ آید وداعش به سنگر است
این صلح نیسـت؛ بلکه تجاوزدیگر است
داعش اگر به پـول سـعودی شـده بزرگ
طالـب بـرای دالـر و کلـدار نـوکـر است
فرقی میان طالب و داعـش نیسـت نیست
چون پشت وروی سکۀ ناچل برابر است
خر ار به سوی کعبه رود صـدهزار بار
با مغز خشکِ پرزتعصب همان خراست
ایـن جنگ زرگری نبود جز فـریب خلق
مـلاغـنـی ز دسـتـک مـلا بـرادر اسـت
فاشیست با دراشی و لنگی بـه یک نظر
گـرمفتی ومهندس وکوچی و داکتر است
انسانیت بـه رنگ و نـژاد و زبان نیست
زیرا بشر بـرابـر و از یک گوهـر است
ایـن جـرگه هـا بـرای شـما دام می نهـند
میهن چومرغ خستۀ بی بال وبی پراست
قـاتـل بـه بحث و جرگه نگـردد بی گـناه
ایـن حکـم روشـنی ز احـکام داور است
معـتـاد تـرک عـادت زشـتـش نمی کـنـد
خون می خورد و شیفته بریدن سراست
طالـب بـه کس رحـم و مـدارا نمی کـنـد
این درنهاد وفطرت افراط مضمر است
آزادگان بــه دام اســــارت نمی فــتــنــد
افـراطـیـت وسـیلۀ دسـت سـتمگـر است
آزار و جـــور و درّه و شـــلاق آورنــد
دمـوکـراسـی تـا که امارت پـرور است
یک بار پـای خـر بـه ســوراخ پـل رود
وه! مغـز ما ز کلۀ خـر نیز بد تر است؟
6/8/2020
رسول پویان

>>>   جمهوریت ارگی ها همان کاپی امارت طالب ها است !
در بحث جمهوریت و امارت طالبان صادق تر هستند چون میگویند که غیر از شریعت هیچگونه آزادی را نمی پذیرند و مردم می‌دانند که طالب ، داعش و القاعده چه میگویند اما در جمهوریت ارگی ها زیر نام آزادی بیان تظاهرات مردمی را در کوچه ها و پس کوچه ها به خاک و خون کشیدند و زبان اعتراض مردم را در جلسات می بندند ، امروز در تالار لوی جرگه افراد وابسته به امنیت ملی و خادمان فضلی گروپ اجازه ندادند که کسانی که دیگرگونه می اندیشند اظهار نظر نمایند .
مردم از نظر ارگی ها کسانی هستند که به برنامه ارگی ها چک چک کنند در غیر آن همه دشمنان مردم هستند .

>>>   خیانت وفریکاری اشرف غني احمد زی
تمام اقوام را درمیانش نفاق انداخته واینگ جرگه فرمایشی دروغ را تشکیل داده تا مال بیتمال را دزدی کند وکسانی را فرمایش داده هرکس صدای اعتراز بلند کرد فرش زمین کرده از مجلس خارج کنید.

>>>   Musawi Ali
به اعضای لوی جرگه که طرف دار ارگی ها بودن پول انگفت داده شده بود که به رهای زندانیان وحشی که از خود این وحشی ها است شاید پدران وبرادران شان هم دراین لوی جرگه باشد ، که رای آزادی دهد،
اما صدای عدالت خواهی بانو بلقس را خاموش ساخت ، این یک ثبوت آشکار است برای خیانت غنی براین ملت ،

>>>   Hasan Ali Adalat
۳۳۰ میلیون افغانی مصرف شکم و جیب خرجی ۳۲۰۰ نفر برای رهایی ۴۰۰ تروریست با مخالفت اکثریت مطلق مردم افغانستان که ۹۰ فیصد زیر خط فقر هستند روبرو شده است !
مخالفت اکثریت مطلق مردم افغانستان با برگزاری لویه جرگه مشورتی باعث شرمساری حلقه تنگ قدرت و ثروت و بردگان کرایه ای و اجاره ای آنها گردیده است !
از رسانه ها و فضای مجازی معلوم می گردد که مخالفت با برگزاری لویه جرگه مشورتی در میان اقشار مختلف جامعه افغانستان به اندازه گسترده است که حتی افراد کرایه ای و اجاره ای در جایگاهی قرار گرفته اند که از برگزاری لویه جرگه خجالت می کشند و آن را باعث مصرف گزاف ، بیهوده و بدون نتیجه میدانند و فقط با مصرف ۳۳۰ میلیون افغانی چهار صد رأس تروریست را زیر نام مردم در بدل یک شکم پلو و جیب خرجی رها می سازند .
اعضای لوی جرگه مشورتی فقط بازیچه و رقاصه برای حلقه تنگ مافیایی قدرت و ثروت هستند و اصلا کوچکترین صلاحیت در تصمیم گیری ندارند ، تصمیم گیری ، بیانیه ها و قطعنامه در اتاق های درون ارگ تهیه شده است و در تالار لویه جرگه فقط خوانده می شود و بیخبران چک چک می کنند و یا نعره تکبیر سر می دهند .
کافی است که کامنت ها را زیر پست های امرالله صالح ، شاحسین مرتضوی و دیگر بردگان حلقه تنگ قدرت و ثروت بخوانید تا بدانید که مردم واقعا بیدار شده اند و ارگی ها را در موضیع پسیف قرار داده اند تا جایی که کاملا ارگی ها و بردگان آنها از مردم و جامعه جدا شده اند .

>>>   فغان از دست فاشیزم تو افغان
چه داری غیر پشتونزم بیجان
اگر یک زنده سر باشد به کشور
نگیریم تذکره با نام افغان
اگر افغان بود نام و نشانم
بسوز زاد و اصل و خاندانم
بمیرم صد هزاران بار لیکن
نمیفروشم به پشتونیزم نامم

>>>   هزاران راس وحشی را آزاد کردند با هیچکس مشوره نکرد
400 راس باقیمانده را مظلوم نمایی کرده مشوره میگیرند آنهم از اوغان ها که همان طالبان است

به تلویزیون اعلان می کردید که از خانواده های شهدای چارراهی زنبق و بقیه شهدای انتحاری هرکس است بیاین در لویه جرگه که چی نظر دارن این 400 راس وحشی را آزاد کنن یا نه باز گوش می گرفتن که چی جواب می شنویدن

نفر از خانه همسایه کشته شده از همسایه دیگه نظر میگیرند که قاتل را آزاد کنیم یا نکنیم
عجب رسمی به خدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   سران دولت خائن بخصوص اشرف غنی وعبدللھ بی شرف با آزادی جلادان کھ جان قریب صد ھزار عساکر وھزاران مردم مظلوم وبی دفاع گرفتھ خیانت بزرگی درا مرتکب شدند،اشترال کنندگان لویھ جرگھ بجز بلقیس روشن ھمھ شان خاص خوران حکومت خائن وبہ ناموسی ھستند کھ برای موزھ پاکی ناموسشان راھم ب دشمن تسلیم میکنند تا دو دلار کھ سمریکا برای شان ضدقھ میدھد سجدھ کنند،در حالیکھ دشمنان ما تجاوز بھ خاک افغانستان ھزاران عسکر ومردم بی دفاع ما را بھ خاک خون میکشند اشرف غنی وعبدللھ بہ شرف یک کلمھ در محکومیت دشمنان بھ زبان کثیفشان نیاوردند! نوکران بی ناموس!
چاووشی از تھران

>>>   لوي جرگه يا فرهنگ سنتی پشتون ها ؟!
در فرهنگ پشتون ها يك سنت قبيله اي همچنان رايج است به عنوان لویه جرگه و آن اينكه پير مردان جاي نمايندگان مجلس قانون وضع مي كنند، ريش سفيدان جاي قاضي تصميم مي گيرند و بعض اوقات خصوصا در شرایط فعلی در آن از خٌرد و دانش خبري نيست بيشتر خواست ها و نظريات قدرتمندان را تایيد و تصديق مي كنند يا شفاف تر بايد گفت؛ جمع شدن آنها فقط براي مهر تایيد زدن به نظر حاكم طايفه و قبيله است كه متاسفانه روزگاري است اين فرهنگ قبيله اي و سنتی قديم را "بنام لوي جرگه براي دور زدن از قانون و بستن دهان مردم در كشور که نظام فریبنده دموکراسی هم است مورد سوء استفاده قرار داده اند
امروزه لوي جرگه ابزاري در دست حاكمان افراطي پشتون ها و حمایت یک دسته خائنان غیر پشتون ها به سرکرده گی امریکا شده است تا مجموعه اي از سران قومي، مذهبي، قبايل و پير مردان را جمع كنند توسط آنها مٌهر تایيد بر استمرار برنامه هاي غير قانوني و غير انساني به منافع باداران خود بزنند .
Behishta Abraham

>>>   Farid Bahman
مولوي نورمحمد ايقاظ بدون موجب بر خانم بلقيس روشن غضب نشده است ، بلقيس روشن شعار "ضد طالب، ضد جنايت ، ضد استبداد ديني ي "باج دهي بِه طالبان وحشي خيانت ملي است" را بلند كرده بود. مولوي احمد ايقاظ يك طالب برجسته است. ......

>>>   پاسخ میخواهیم
پرسش ما این است که در کشور خراسان / افغانستان که گهواره زبان پارسی است و زبان رسمی دولتی هم است چرا ؟ نام یک نهاد دولتی به زبان پارسی نیست ؟چرا نام یک اسناد ملی ما به زبان پارسی نیست ؟ به انگلیسی است به هندی است به فرانسه ای است مغولی است به عربی است چرا؟ به زبان پارسی نیست ؟ باید کسی پاسخ بدهد ؟ به کمک و حمایت کی ؟ تا این اندازه پارسی ستیزی ؟ در گهواره زبان پارسی صورت میگیرد مردم حق دارند بدانند که این توهین و ستم را کی به پارسی زبان ها میکند ؟؟ نقش جمعیت اسلامی خراسان / افغانستان در این ستم ملی فرهنگی چیست از بن آلمان تا قانون اساسی ؟

>>>   Yaqob Qurishi
این لزوما منفی گرایی نیست که بگوئیم ‏‎طعم صلح به این زودی ها میسر نخواهد بود.
۱. تشکیل جرگه برای رهای طالبان نبود برای تثبیت جایگاه تیم ارگ بود به عنوان تنها تصمیم گیرنده در برابر صلح باطالبان.
۲. طالبان به دلایل ایدئولوژیک تن به صلح زیر چتر دولت نمیدهند( تغییر دولت و قانون اساسی) وگرنه لزومی برای جنگ نیست.
۳. بخشی از طالبان بعد از تثبیت صلح منشعب خواهند شد و جنگ را با هر دولتی در افغانستان ادامه خواهند داد.
۴. تغییر ساختار سیاسی باعث جابجایی افراد در قدرت خواهد شد یعنی افزایش تنش میان گروه های قدرت، زنجیره ای از ترور ها، قتل ها و فرار ها...
۵. نکته اصلی اما فقر است اصلی ترین عامل ادامه جنگ، حالا کرونا و رکود اقتصادی نیز بر شدت آن افزوده است.
۶. عامل خارجی، کشورهای که منافع ملی خود را درگرو جنگ و کشور های که منافع ملی خود را در گرو صلح افغانستان می‌بینند.
۷.
۸.
شما هم دلایل خود را به این لیست اضافه کنید.

>>>   ما در یک پارادوکس جنگ و دعوای دوسر افغان گیر افتیده ایم خدا یا ما را از فغان نجات ده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است