مناطق فروخته شده به پاکستان را بشناسید (7)
ننگرهار مرکز برنامه ریزی و انسجام و هماهنگی های آمریکا و پاکستان است و باید دولت افغانستان نیز در راستای همین سیاست به این ولایت رسیدگی خاص داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۰    ۱۳۹۹/۴/۱۸ کد خبر: 164095 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)یکی دیگر از ولایاتی که همواره مورد طمع پاکستان بوده و طی چند دهه اخیر به اکثر اهداف خود در این ولایت رسیده، ننگرهار است.
مرکز ننگرهار شهر جلال‌آباد است. مساحت آن ۷٬۷۲۷ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از یک ونیم میلیون تن برآورد شده است.
این ولایت بیست و دو ولسوالی دارد: اَچین، بَتی‌کوت، بِهسود، پَچیرواَگام، جلال‌آباد، حصارک، چَپَرهار، خوگیانی، دَربابا، درهٔ نور، ده‌بالا، رودات، سرخ‌رود، شیرزاد، شینوار، کامه، کوت، کوزکُنر، گوشته، لعل‌پور، مُهمنددره، نازیان
این ولایت ازسوى غرب با ولايت هاى کابل و لوگر و از طرف جنوب در منطقه سپين غر با ولايت پکتيا و خيبرپشتونخوا هم سرحد است. بخش شرقى و جنوب شرقى ننگرهار با خط ديورند همسرحد است.

اين ولايت را سلسله کوها محاط کرده که در شمال آن سلسله فرعى کوهى هندوکش که از کوتل پردم آغاز ميشود و با دشت گمبيرى منتهى مى گردد. در همان بخش هاى اخير به نام کوز کنر و دامن کوه کشموند ياد ميشود. سلسله کوه سپين غر در جنوب، سلسله تورغر در غرب و به سوى شرق آن ولسوالى هاى کامه، گوشته، لعل پور و آن سلسله فرعى کوه هندوکش در منطقه مومند آن سوى خط ديورند که از ديوانه بابا نورستان شرقى و از کوتل دورا شرق آغاز ميشود، تا لوارگى ادامه دارد .

سپين غر يکى از مشهور ترين کوه اقتصادى ننگرهار است که در جنوب ننگرهار موقعيت دارد از ٨٤ کيلومترى شرق شهر پشاور آغاز و به سوى غرب تا سرحدات ولايت لوگر امتداد يافته است. ولايت لوگر و منطقه تيرا خبيرپشتونخوا توسط سپين غر از ننگرهار جدا ميشود. طول اين کوه ١٨٠ کيلومتر، سطح ارتفاع متوسط آن ٣٥٠٠ متر و در اکثريت فصل هاى سال پُر از برف ميباشد.

دامنه هاى سپين غر جنگلات خُرم و سرسبز دارد. باندر، عبدالخيلو تنگى، پيښى تنگى، مامند دره، کوت دره، دره جو هسکه مينه، غوښت دره، پچير اگام دره، توره بوره، گوړوکو، څڅوبى، تبۍ و کڅونه از دره هاى مهم محسوب ميشود.
همچنان تورغر کوه دوم بزرگ ننگرهار است که در سوى جنوب ننگرهار از درونته آغاز و تا شرق کابل ميرسد. طول تور غر نيز در حدود ١٥٠ کيلومتر، قله بلند آن ٤١٦٧متر ارتفاع دارد؛ اما برعکس کوه سپين غر جنگلات ندارد.

رودخانه بزرگ سرخرود ننگرهار از کوتل غوربند سپين غر سرچشمه ميگيرد و درجريان خود آب هاى وزيرو خوړ از طرف راست، حصارک، ماماخيل و مرکى در منطقه فتح آباد با اين درياى يکجا ميشود. سرخرود از غوربند به سوى شمال جريان دارد و در نزديکى درونته با روخانه بزرگ کابل که آب آن از بند برق درونته ميگذرد و کمى پايين تر يکجا ميشود. از رودخانه کنر زمين هاى آبى ولسوالى هاى کوزکنر، کامه، گوشته و لعل پوره آبياري ميشود.

ننگرهار درامتداد راه ترانزيتى کابل پشاور موقعيت دارد که فاصله آن از تونل درونته تا خط فرضى ديورند و بندر تورخم ٩٢ کيلومتر است. همين راه ترانزيتى باعت شده که امکانات کاريابى در ننگرهار به ميان آيد و بدين ترتيب در اقتصاد کشور و به ويژه در اقتصاد ولايات مشرقى سهم فعال داشته باشد.

معادن ذغال سنگ، شوکانى و مرمر از ذخاير قابل ذکر اين ولايت است. معادن مرمر خوگيانى از شهرت زياد برخوردار است که استخراج آن از چند سال بدينسو ادامه دارد. معادن شوکانى و مرمر به شکل خودسر استخراج و محصولات آن به بازار عرضه ميشود .

طی چند دهه اخیر این ولایت مورد توجه خارجی ها و افرادسودجوی حکومتی قبیله قرار گرفته و به مرکز تبادل کالا و اجناس وارداتی و صادراتی و قاچاق مواد مخدر به پاکستان و درب ورودی اسلحه از پاکستان تبدیل شده است.
بیشتر ساکنان این ولایت که اغلب تاجر و زارع بوده اند اینک به واسطه گری و دلالی روی آورده اند.

این ولایت هم مرز پاکستان است و مرکز تجمع طالبان و داعشی ها بوده است، اما به دلیل اینکه مرکز تجارت واردات و صادرات بین افغانستان و پاکستان بوده، اینک از امنیت بهتری نسبت به دیگر ولایات هم مرز با پاکستان برخوردار است هرچند بصورت کامل امن نیست و گاهی حملات انتحاری و انفجارهای حساب شده صورت می گیرد که تلفات سنگینی نیز برجای گذاشته است.

گفته می شود که دولت افغانستان در انتصاب برخی از مقامات بلند پایه این ولایت نقشی ندارد و بیشتر آمریکایی ها و پاکستانی ها در این زمینه تصمیم می گیرند و فقط ارگ کابل مجبور به تایید است. این موضوع سبب شده است تا برخی از سرمایه گذاران خارجی به ننگرهار بیشتر نسبت به دیگر ولایات افغانستان از خود توجه نشان دهند که بانک انکشاف آسیایی از جمله این منابع مالی است.

ننگرهار در قسمت کانال های آبی و زیرساخت های حکومتی و دیگر امتیازات دولتی همواره در رده اول جدول کمک های جهانی قرار داشته و از این ناحیه بیشترین بازسازی را در خود شاهد بوده است. چنانچه در اوایل شیوع ویروس کرونا از مرز ایران به داخل افغانستان، مجهزترین شفاخانه کوید نوزده (کرونا) در ننگرهار ساخته شد و به بهترین تجهیزات پزشکی تجهیز گردید در حالیکه لازم بود برای جلوگیری از این بیماری این شفاخانه در ولایت هرات که سر راه ورود این بیماری از ایران بود ساخته می شد.

اگر از این منظر به این ولایت بنگریم، به این نتیجه برسیم که ننگرهار مرکز برنامه ریزی و انسجام و هماهنگی های آمریکا و پاکستان است و باید دولت افغانستان نیز در راستای همین سیاست به این ولایت رسیدگی خاص داشته باشد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ننگرهار
پاکستان
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   پاكستان با اين عنوان ميگويد كه بدون ما صلح در أفغانستان ممكن نيست.
رأست گفته چون خود پاكستان در جنگ خودساخته شريك أصلي است.

>>>   همانگونه که خودرا به انگلیسها فروختند، افغان ها درمقابل دوسلاح تسلیم هستند یکی ریــــــــــش دیگرش پـــــول

>>>   یکی از عوامل پیروزی پاکستان درافغانستان ملا ها یا مولناهای پاکستان است ، آنها بخلاف ملاهای افغانستان غیر از مصروفیت دینی مصروفیت سیاسی به نفع وطن خود هم دارند حتی برای آنها اول پاکستان بعد دین وشریعت ،برعکس ملاهای افغانستان درطول تاریخ بجز زیان مفادی برای وطن خود نداشته اند ، مثلا در زمان امانی که زمینه پیشرفت افغانستان آماده شده بود این ملا ها به دستور انگریز برخلاف وطن خود عمل کردند همچنان زمان حکومت داود خان تعداد پگوریلاها زیرنام دین حتی همان زمان شورش کردند ، زمان حکومت خلقی پرچمی که سواد آموزی اصلاحاتد ارضی وفساد را منع کرده بود بازهم عهمین ملاهاسد پیشرفت افغانستان شدند، برای فعلا هم اگر عهمین ملاها مزاحمت نمیکردند ده ها سرک وپروژه ساخته میشد اما اینها راه پیشرفت را سد میسازند وملاهای پاکستانی با مهارت از نادانی اینها سو استفاده کرده اینهارا بد تر از کرونا برای افغانستان ساخته اند
عامل دوم تعداد اوغان های ساده مشنگ ماست که پشتون های پاکستان بنام لروبر اینهارا فرذیب داده اند وبع نفع پاکستان ازین ها استفاده میکنند

>>>   حقیقت اینست که افغانستان یک کشور ناکام است ، با هیچ کشورجهان دوستی مستحکم ندارد مثلا هفتاد سال با روسها دوستی ودادو گرفت داشت همان روسیه هم اکنون به حرف پاکستانی ها بیشتر توجه واعتماد میکند ، نه توانست اعتماد امریکا را جذب کند ونه هم کدام کشور مهم دیگر ، برعکس پاکستاتن با چین ، انگلستان ، عربستان روابط خیلی مستحکم وقابل اعتماد دارد ، با وجود آنکه مردم افغانستان بنام جهاد واسلام حود ووطن شانرا تباه ساختنداما ییک کشور عربی با مردم افغانستان آنچنان رابطه قوی ندارند که با پاکستان دارند،
پاکستانی ها از مولاناهای ترورست گرفته تا جنرالانش همه برای وطن خود صداقت دارند ، برعکس افغان های وطن فروش بجز عود به چیز دیگری فکر نمیکننداما درتظاهر ومناپکت خودرا از همه جهان وطنپرست تر معرفی وتظاهر میکنند مثلا اشعار وآهنگ های میهنی لباس ودستمال به رنگ بیرق همه دروغ وتظاهر است ،
بهمین دلیل امازوتن بیرق افغانستان را لایق یک فرش برای دست شوئی دیده است

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   قدرت های اتمی هیچ وقت با یکدیگر جنگ نمی کنند.
زیرا درین جنگ هیچکدام آنها پیروز نمی شوند،بلکه هردو بازنده هستند.

>>>   پاکستان با از بین بردن قانون فتا و انضمام شش ایجنسی و سیم خادار گرفتن سرحد بین افغانستان و پاکستان کم فروشی را یاد بقال داد و هند همان کاری را کرد که پاکستان کرده بود.

>>>   بعد از آن که عمران خان به امریکا سفر کرد و از رییس جمهور امریکا خواست تا در مسئله کشمیر بین پاکستان و هند وساطت کند،دولت هند خود مختاری را که برای کشمیر از آوان تأسیس هند و پاکستان داده بود،برطرف کرد و کشمیر حالت نظامی را بخود گرفت.
عمران خان توقع داشت تا کشور عربی این کار هند را از طریق وزارت های خارجه شان تقبیح کنند،اما کشور های عربی،بخصوص عربستان سعودی در مسایل داخلی دیگر کشور ها،مثل ایران مداخله نمی کند،مثلی که در فلسطین و یمن ودلینان و سوریه و عراق و دیگر کشور های منطقه،ایران مستقیماً توسط بیانیه ها و سپاه پاسداران و پلان های راهبردی مداخله میکند.
ازین لحاظ دولت پاکستان میز ردابط خود را با هند نزدیک کرد و زیارت بابه نانک،موسس دینی مذهب سکه های هندی را که در خاک پاکستان موقعیت دارد،بر روی زایران هندی باز کزد.
این عمل عمران خان با عث خشم جمعیت العلمای پاکستان شد،که شاید هم در عقب آن دست عربستان باشد،و به بهانه ناکار آمدی دولت عمران خان،جمعیت العلمای پاکستان و رهبر آن.مولانا فضل الرحمن،برضد عمران خان مظاهره کردند.
از طرف دیگر یک هیأت اروپایی نیز به کشمیر هند سفر نموده است ،تا از وضعیت مردم منطقه و مشکلات شان با خبر شوند.
شاید هم در آینده هیأتی از کشمیر به اروپا سفر کند.
این که نتیجه این رفت و آمد ها،مثل رفت و آمد احمد شاه مسعود به اروپا چه نتیجه خواهد داد،آینده معلوم خواهد کرد.

>>>   پول و فقط پول یگانه وسیله برای در اختیار قرار گرفتن موجودات دوپا ساکن در افغانستان است.
پول بده هر چه میخواهی بکن.
از گلو گرفته تا عابر سرک سیلو فقط با پول در استخدام قرار میگیرند و هرچه خواسته باشی انجام میدهند.
اختیار با تو است که نامش را طالب می گذاری یا داعش یا هر بد و بلای دیگر.

>>>   حکومت بر اساس یک توافق‌سیاسی در حالی از دل بحران انتخاباتی بوجود آمد که ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین متحد استراتیژيک افغانستان بالای گروه طالبان حساب تازه باز کرده است. معقول‌ترین راه ممکنی که توانست ثبات سیاسی نیم‌بند را در برابر ادامه بحران انتخاباتی با توجه به آن‌که طالبان و آمریکا توافقی امضا نموده بودند، حفظ کند.

امروز گروه طالبان در موقف بهتر سیاسی قرار گرفته‌اند و کشور در یک مرحله حساس و دشوار قرار گرفته است. با آن‌که موفقیت روند گفتگوهای صلح نیازمند همکاری صادقانه در سطح داخل کشور، منطقه و جهان است. اما در سطح داخلی برای تغییر در وضعیت کنونی، داشتن صدای واحد و حفظ دستآوردهای دو دهه‌ی اخیر بستگی به متعهد ماندن به توافق‌سیاسی ایجاد حکومت و تطبیق آن دارد.

همه از مرحله رقابت‌های انتخاباتی گذشته‌ایم و آینده بهتر بر می‌گردد به ارایه حکومت‌داری خوب و موفقیت در روند گفتگوهای صلح بدور از هرگونه برخورد سلیقوی و رقابت ناسالم در سطح رهبری کشور. اگر منافع بزرگ کشوری در اولویت قرار نگیرد و ارگ در خط اشتباهات گذشته حرکت کند، بدون تردید که در فُرصت کنونی گروه طالبان دست ‌بالاتری خواهند داشت و کشور به وضعیت بدتر از پیش خواهد رفت.

امان‌الدین معنوی

>>>   این قوم زبانشان پاکستانی است نامشان نشانشان فرهنگی شان آروزی شان پاکستانی است هرچی که دوزدی میکنند به پاکستان روان میکنند شاعر شان پاکستانی است آروزی های شان در پاکستان است سرانجام برنامه تسلیم کردن گام بگام خاک پاک خراسان به پاکستان هستند نه آروزی ساختن این خاک را دارند نه توان آن را غلام بچه های پارسی گو در باره زی ها هم همکار شان است زیره نام رهبر

>>>   Nadir Saikal
اينه بخير بليارد ها دالر امريكايي از خيرات هاي دنيا حيف و ميل شد و اینک به زودی نوبت عشر گرفتن از مردم ناتوان كه نان شب و روز خويش را به مشكلات پيدا ميكنند ، آغاز ميشود !
بلي ! در طي بيست سال اخير به بليارد هاي دالر امريكايي در افغانستان سرا زير شد و تقريبا" همه آن در دولت هاي كرزي و غني حيف و ميل شد و حالا كه كمك هاي جهان رو به زوال است ، آقاي غني رو بطرف مردم نموده است كه گويا يك دهم (عشر) در آمد شانرا به دولت بدهند . سوال در اين جاست كه پول هاي خيرات جهان در اين دو دهه چه شد كه حالا مردم به دولت ايكه اصلا" راي نداده اند و قانونا" هيچ مشروعيت ندارد ، اعتماد كنند و برايش پول بدهند تا در آبادي و اعمار كشور شان مصرف نمايد . بايد بوضاحت گفت كه آقاي غني يك چند ملا نصرالدين را دريافت كند و در گوش هايشان به روز ها چيغ بزند كه كدام كمك را از آنها جمع آوري نمايد و در غير آن مردم هوشيار افغانستان هرگز پول شانرا به وي اعتماد نخواهند نمود .

>>>   نويسنده محترم !افغانستان بيست سال بيش به جهل كشور فروخته شده امروز اسمان وزمين كشور ما در اختيار اشغالكران قرار دارد و يك دست نشانده و مزدور خود را هم به خاطر اغوا و فريب مردم بنام ريس جمهور كماشته اند باكستان هم مى كويد شما كه وطن تانرا به كشور هاى كه كيلومتر ها فاصله دارند فروختيد ما كه همسايه شما هستيم حق اول از همسايه است جه مى شود اكر يك قسمتك انرا ما هم خريدم . شما فروشنده و ماهم خريدار بس جرم ما جيست ؟

>>>   "خط مرزی دیورند" در "ولسوالی دور بایا" ولایت ننگرهار است,... روزانه به ارزش ملیون ها دالر سنگ های قیمتی و دیگر سرمایه های ملی ما اینگونه به پاکستان قاچاق می گردد..... و از پاکستان سلاح و مواد انفجاری در بدل اینها به کشور اورده می شود......ایا ما بنام حکومت و دولت چیزی داریم؟؟؟ لطفا بیدار شوید،......مطابق به اطلات معتبر و مسلکی اینجانب، ......مصیبت بزرگ اینست که فعلا در کشور ما نه تنها چیزی بنام حکومت و دولت وجود ندارد،.... بلکه همه این ا عمال جنیاتبار، ... دزدی ها،.... غارت و چور و چپاول ثروت‌های ملی‌ مردم ما توسط رژیم فاسد و خون آشام (ای س ‌ای) پاکستان با همکاری و همیاری مزدوران وطن فروش انهار در آرگ کابل و طالبان مزدور صورت میپزیرند،....پس لطفا توجه بفرمایید، و از خود سوال نمایید......که آیا تداوم جنگ، نفاق و خونریزی در افغانستان به نفع این جنایتکاران و دزدان داخلی‌ و خارجی است... و یا ختم جنگ و اعاده صلح و ثبات در کشور ما.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است