نخبگان «چاره ساز» و آیندهٔ عقب ماندگی افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۹/۴/۱۱ کد خبر: 164021 منبع: پرینت

کابینه جدید، نخبگان «چاره ساز» و آیندهٔ عقب ماندگی افغانستان
‏واژه «چاره‌سازی» محتملاً در هیچ جای دنیا مثل افغانستان کاربرد و عمومیت ندارد. چاره‌سازی یعنی پیدا کردن یک راه حل موقت و سطحی برای یک مشکل کلان و به معنای افغانی عبارت یعنی «کلوخ به آب گذاشتن».
نخبگان ما در ۲ دهه گذشته، به‌خصوص تا ۲۰۱۴ و علیرغم کمک‌های پولی هنگفت جامعهٔ جهانی، در خیلی از بخش‌ها فقط چاره‌سازی کردند.

‏اینکه بعد از ۲۰ سال هنوز سویچ برق ما در کشور همسایه است، ترانسپورت صحیح نداریم، دموکراسی ما نهادینه نشده است، نظام آموزشی ما عقب‌مانده‌ است، نظام صحی ما کارآمد نیست، حقوق زن و طفل نهادینه‌ نشده، بیکاری و مهاجرت افزایش پیدا کرده و دهها مثال دیگر، همه میراث منحوس دولتمردان «چاره‌ساز» است.
چاره‌سازی، نتیجهٔ طبیعی نابلدی و عدم تخصص است. وقتی کار به اهل کار سپرده نشود، آن کار درست و بنیادین انجام نمی‌شود.

‏اینک که در آستانهٔ معرفی وزرای کابینه قرار داریم، برای نجات از شر وزرای «چاره‌ساز» و کلوخ به آب‌گذار، ولسی جرگه باید به وزرایی رأی اعتماد دهد که برای ۵ سال دوره وزارت خود و حداقل برای ۲۰ سال آن سکتور برنامه عملی، دقیق، کارامد، قابل تطبیق و مؤثر داشته باشند.

البته باید وکلای گرامی از این کاندید وزیران در مورد سخنرانی و طرح‌های آنها سوال هم بکنند تا معلوم شود که ایده‌ها را دزدی نکرده باشند یا سخنرانی را کسی دیگر در بدل پول یا مقام، برای آنها ننوشته باشد.

فرامرز تمنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عقب ماندگی
چاره
نظرات بینندگان:

>>>   او بچه ، فرامرز تمنا
تو گپ ره نمی فهمی یا خوده ده کوچه حسن چپ میزنی ؟
در این حاکمیت دیکتاتور دیوانه کدام وزیر صلاحیت دارد؟
یک دیوانه که خودت هم سر به پایش گذاشتی عقل کل است و تمام وزرا مدیر های اجرایی اوامر سلطان.
مهم نیست وزیر کله دارد یا بی سر است ، عقل دارد یا بی عقل است، مسلک دارد یا بی مسلک است، هر بد و بلایی که باشد نه صلاحیت دارد و نه جرئت و نه تاثیر گذاری و نه هم فرصت ماندن ۵ سال در چوکی.
برو بان ما
نه وقت خوده ضایع کن نه وقت ما ره

>>>   نخبگان افغانستان باور را خراب کرده و ۹۹٪ آنها عقده ای ، جاسوس و فاشیزم هستند و امیدی به آنها نیست

>>>   آقاي تمنا، خودت به مردمت، به دانشت، به استادي ات ، به روشنفكري ات پشت كردي و پابوسي كلمرغ را نمودي. اگر هم صادق و پاك باشي، در كثافتداني غني آلوده ميشوي. اول كوشش كن از مغز متعفن دوري كني، بعدن شروع به مشوره دادن كن. حالا سخنانت ارزش ندارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است