قیود روزگردی برای سه هفته در کابل اجرایی شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۷    ۱۳۹۹/۱/۹ کد خبر: 162798 منبع: پرینت

کابینه دولت طرح وضع قیود و محدودیت گردش در شهر کابل را تصویب کرد. این طرح قرار است سر از شنبه در شهر کابل برای سه هفته به اجرا گذاشته شود.
به گزارش ۸صبح، محمدیعقوب حیدری، والی کابل، در یک نشست خبری جزییات این طرح را اعلام کرد.

در این طرح آن‌چنانی که والی کابل گفت، از تمام باشندگان شهر کابل خواسته شده است که در خانه‌های خود بمانند و بدون ضرورت از خانه خارج نشوند و از حضور در هر محل مزدحم بپرهیزند.
والی کابل گفت که خروج از خانه‌ها باید صرف برای دریافت خدمات صحی، دریافت مواد غذایی یا سایر مواد اولی مورد ضرورت، دریافت خدمات امنیتی و برای مراقبت از یک شخص دیگر صورت گیرد.

محمدیعقوب حیدری همچنان گفت که تمامی ادارات دولتی در سطح شهر و ولسوالی‌های کابل، به استثنای وزارت صحت عامه و منسوبان نیروهای امنیتی و اداراتی که نظر به لزوم دید رهبری وزارت‌خانه‌ها و ادارات، ادامه فعالیت‌شان نیاز دانسته می‌شود، برای حداقل سه هفته، تعطیل می‌شود.

طبق این طرح، تمام انواع تفریح‌گاه‌ها به شمول پارک‌ها، نهادهای آموزشی، همه زیارت‌گاه‌ها، آرایشگاه‌ها، حمام‌ها، حوض‌ها و محلات ورزشی تعطیل می‌شود. همچنان محافل عروسی، فاتحه‌خوانی، جلسات گردهمآیی عمومی دولتی و غیردولتی ممنوع شده است.

به همین ترتیب فعالیت رستورانت‌ها صرف برای پختن و انتقال غذا فعالیت محدود شده و اجازه ارایه غذا را ندارد.
طبق این طرح، خدمات همه بس‌های شهری دولتی و خصوصی و سایر عراده‌جاتی که بیش‌ از چهار نفر مسافر را انتقال می‌دهند، متوقف می‌شود.
تمام فروشگاه‌ها به استثنای فروشگاه‌هایی که مواد غذایی و سایر مواد اولیه مورد ضرورت را عرضه می کنند، بسته خواهد شد.

همچنان بر فعالیت تمام موترهای مسافربری شهری و ولایتی از ولایات به کابل و از کابل به ولایات محدودیت وضع شده است. موترهای نقل کالاهای تجارتی و مواد تولیدی و غذایی و دوایی از این حکم مستثنا هستند.
همه کشتارگاه‌ها در شهر کابل و اطراف آن سر از فردا فعالیت‌شان متوقف شده است.

با این حساب، ارایه خدمات صحی از جانب شفاخانه‌ها، دواخانه‌ها، خدمات امنیتی به صورت عادی ادامه خواهد داشت.
فروشگاه‌های مواد غذایی، بهداشتی و سایر مواد اولیه مثل سابق فعالیت خواهد کرد.
هم‌چنان فعالیت فابریکه‌های تولیدی، بانک‌ها و صرافی‌ها، با رعایت توصیه‌های صحی ادامه می‌یابد.

محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله که نیز در این نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که این طرح برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گرفته شده است و پولیس از آن نظارت خواهد کرد. او همچنان گفت که معتادان از شهر کابل جمع‌آوری خواهد شد.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه نیز در این نشست خبری از مردم خواست که کرونا را جدی بگیرند و از تجمعات غیرضروری خودداری کنند.
محمداشرف غنی، رییس جمهور نیز در نشست امروز کابینه خواست مشابه را از باشندگان کابل مطرح کرده است.
او گفته همه تدابیر احتیاطی برای مبارزه شیوع کرونا گرفته شده است و نیاز است شهروندان با دولت همکاری کنند.

این در حالی که به شمول چهار سرباز ناتو، هشت نفر در کابل به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
شمار مجموعی افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۹۵ نفر رسیده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قیود روزگردی
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   دولت و موسسات خیریه و افراد خیبر هر روزه در مناطق مختلف شهر برای نیازمندان دو کاسه شوله توزیع میکنند.
به این منظور در مناطق مختلف روزانه از ساعت ۴ تا ۶ دیگر موتر های کلان باربری که در هرکدام چندین دیگ پر از شوله گذاشته شده برای توزیع به نیازمندان جابجا میشود و از هموطنان نیازمند خواهش میکنیم تا با کاسه های خود در صف های منظم ایستاده شده و یکی از دیگر حد اقل دومتر فاصله داشته باشند.
به حد کافی شوله برای توزیع وجود دارد فقط نظم را مراعات کنید.

>>>   در مورد تعداد مبتلا به مرض كرونا دروغ مطلق است
أولًا ده هزرااز ايران امده اقلا ٥٠٪؜ باخود اينويروس رادارند
دوم در ملك مترقي اروپا وأمريكا روزانه زيادتر از٣٠٠ نفر از كرونا. ميكيرند. درانمملكت كه هيچ معلومات واهتمامات وفائه ندارند چطور قبول شود كه ٩٥ نف ر مبتلا است
سوم مواد اوليه تشخيص به جز كابل در ديگر ولايات وجود ندارد وهم لابراتوار تشخيصه نيست
Reanimation كه وسائل تهويه مصنوعي در تمام افغانستان ممكنبسار كم وغير قابل استفاده باشد تعداد داكتر هاي قادر بت تداوي باشد از يكي دو نفر تجاوز نميكند
همه اين انتشار ه ميديا محلي. إغفال افكار مردم. طبق معمول است

>>>   من فکر میکنم که از دو ماه بدینسو که ویروس کرونا پیدا شده است،تعداد مبتلایان به این ویروس در افغانستان به ۹۵ نفر افزایش یافته است.
اگر به همین منوال ادامه پیدا کند،تا اوایل تابستان که این ویروس ختم خواهد شد،شاید تعداد مبتلایان به هزار نفر برسد و شاید به تعداد پنجاه نفر آن تلف شوند.
این که در ریزش عادی چقدر نفر سالانه در افغانستان مبتلا میشوند،معلوم نیست.
این که چقدر نفر تلف میشوند،معلوم نیست.
این که این سه هفته قیود زوزگردی چقدر به اقتصاد افغانستان صرر وارد میکند،معلوم نیست.
این که دولت افغانستان خواهان چقدر کمک بخاطر ضرر اقتصادی از جامعه جهانی میشود،معلوم نیست.
اما یک چیز معلوم است.
نود و نه فیصد کمک جهانی از طرف کمک کنندگان و کمک گیرندگان خورد و برد و حیف و میل میشوند و در مورد یک فیصد رسیدن این کمک ها به مردم نیز شک دارم.

دونالد ترامپ دیروز بودجه دو تریلیون و درصد ملیارد دلاری کمک به بحران اقتصادی ویروس کرونا را امضأ کرد و به مرحله اجرایی گذاشت.
درین بودجه برای هر بزرگسالی عاید سالانه اش کمتر از هفتاد هزار دالر است.کمک ۱۲۰۰ دلاری و برای افراد کمتر از هژذه سال و با اطفال کمک ۵۰۰ دالری در نظر گرفته است.
شاید صد میلیون بزرگسال و صد میلیون کودک شامل این کته گوری شوند که مصارف مجموعی آن شاید دوصد ملیارد دلار شود.
باقی دو تریلیون دالر بنام کمک به بخش های اقتصادی،در خورد و برد با کمپنی های اقتصادی و دولت و مجلس نمایندگان و مجلس سنا ودغیره خورد و برد و سؤ استفاده میشود.
جالب آن است که همیش در مواقع بحران های اقتصادی جهان که ساخته و بافته خودشان است و در اًن ازبسته های کمکی صد ها ملیارد دالری و تریلیون دالری حرف است.در ظرف یک هفته تمام احراب مخالف در مجلس نمایندگان و مجلس سنا ،با هم توافق میکنند و عاجل این بسته ها را تصویب میکنند و عاجل رییس جمهور امضأ میکند و عاجل در ظرف یک هفته به مرحله اجرأ در می آید.
چه در حالت جنگ اول عراق در زمان جورج بوش پدر بوده است و چه در جنگ افغانستان و عراق در زمان جورج بوش پسر بوده است و چه در زمان بحران اقتصادی در سال دو هزار و نه در زمان اوباما بوده است که بارک اوباما در خواست هشتصد ملیارد دالر بودجه برای کمک اقتصادی،به کمپنی ها در خواست کرد و چه در زمان فعلی و چه در زمان آینده.
شما فکر نکنید که این اًخرین خواهد بود.
در پنج سال آینده ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز شما یک بار دیگر خواهان چنین چیزی خواهید بود و بعد از اًن در زمان ریاست جمهوری رییس جمهور های بعدی نیز خواهان چنین چیزی خواهید بود.
و بدینصورت تریلیون ها دلار و ایرو هر چند سال بعد سرازیر جیب های رهبران و سرمایه داران میشود و بر سرمایه آنها افزوده میشود و تعداد فقرا و غربا و فقر و غریبی آنها روز بروز در جهان افزوده خواهد شد.
نا گفته نباید گذاشت که فقر و غریبی در جهان نیز نظر به شرایط اقتصادی هر کشور فرق میکند.
شاید در افغانستان کسی که یک لقمه نان خشک غرص رفع گرسنگی پیدا نکند.فقیر محسوب شود.اما در کشور های پیشرفته اقتصادی فقیر کسی است که در اًمد آن،از هفتاد فیصد در آمد متوسط مردم در جامعه کمتر باشد.

>>>   تصمیم کاملآ معقول و حیاتی است که در سایه ای تجربه کشور ها اتخاذ شده
همه آنرا تایید میکنیم و وظیفه ای انسانی خود میدانیم تا در مقابل این بلای مهلک با ارگان های خدمات اجتماعی که خداوند موفق شان داشته باشد همکاری کنیم به لحاظ جان خود و انسان های دیگر. از تمام اعمال انضباطی
حکومت پشتیبانی میکنیم. گرسنه ماندن را نسبت به مرگ بی آبرو هزاران بار
ترجیح میدهیم . مساعدت پروردگار را استدعا داریم بلا را آورده دفع آنرا هم
با لطف و احسانش بیاورد. آمین صد بار آمین .
م . ش . فروغ و همراهان

>>>   مردم
دیگ های کلان خیرات شوله را در نقاط مختلف آماده کنید تا مردم فقیر در این سه هفته رکود و سکوت از گرسنگی نگیرند.
منتظر ارگ فحشا پرور نباشید.
تا جلسات ارگ و تدارکات آن نهایی شود هزاران هموطن فقیر ما جان خود را از دست خواهند داد.
ارگ اگر فهم میداشت اول تدابیر حمایتی خود را می گرفت و بعد تدابیر وقایعی را اعلان میکرد.
عقل ارگ از عقل احمق کمتر است
محتوی کله شان مغز خر است

>>>   بنظر میرسد که تدابیر قیود روز گرد ی در کابل ودیگر شهرهای افغانستان به منظور جلوگیری از ویروس کرون
یک نیاز مبرم جامعه است!!! اما باتاسف که : مبادا خدانخواسته تعداد قابل توجه مردم افغانستان از گرسنگی درخانه های شان تلف نشوند!!! زیرا اکثریت مردم افغانستان ‌زیر خط فقر زندگی میکنند!!!وفقط خرچ و مخارج شانرا از طریق کار روزمره بدست میآورند...
قبادی 《جرمنی》

>>>   خیر است فرق نمی کند دکان ها را شب بار کنند
کرونا شب بخوابد
روزها ما بخوابیم

>>>   همین قیود یک ترک دولت بود گر نه ورس بود و نه کام چیزی دیگر

>>>   قرنطین کابل تا دو روز دیگر خلاص می شود زیرا کرونا در کابل انقدر جدی نبود

>>>   یک ایرانی خطاب به مردم عزیز خراسان شرقی
برادران عزیز تنها راه مقابله با بلایای طبیعی و انسانی مثل سیل بیماری زلزله جنگ و... اتحاد و همدلی همه اقوام مسلمان تشکیل و گروه های جهادی خدمت متشکل از عموم جوانان دلسوز است که خیرخواهانه برای رضای خدا دور هم جمع می‌شوند تجربه بسیج مردمی در ایران یک تجربه بسیار موفق بوده است که از جوانان خودجوش بصورت کاملا مردمی ایجاد شده است و توانسته است بحران های بزرگی همچون جنگ زلزله سیل و انواع مصیبت ها را مدیریت کند این تجربه در کشورهای سوریه و عراق و یمن و لبنان هم ایجاد گردید و بسیار موفق بوده است شما امروز می‌بینید گروه های حشد شعبی عراق و سوریه حزب الله لبنان و انصار الله یمن علاوه بر مبارزه با تروریست صدها هزار جوانان جان بر کف ثبت نام کرده اند که در امور غیرجنگی فرهنگی کشاورزی صنعتی پزشکی بهداشتی و جهاد سازندگی و... مشغول خدمت رسانی هستند و حتی بین یکدیگر همکاری فراملی دارند من بعنوان یک دوستدار مردم عزیز افغانستان تجربه بسیج مردمی را برای شما پیشنهاد میکنم هم اکنون که با شما صحبت میکنم در گروههای جهادی خدمت رسانی تولید ماسک و گان برای پرستاران و ضدعفونی معابر شهری فعالیت داریم و اطلاع دارم برادران عراقی و لبنانی و یمنی ما نیز فعالیت های مشابه را با هماهنگی در کشور خود انجام میدهند برای همین آبادانی ملت های مسلمان است که آمریکا با این گروه ها دشمنی بسیار جدی دارد چون این گروه ها چهره دروغین آمریکا که خود را فرشته صلح مینامد رسوا می‌سازند و نشان میدهند تنها برادران حقیقی جوانان امت اسلام هستند نه منافق های غرب که پشت پرده دستور تفرقه اندازی و تروریست و افراطی گری و کشتار مسلمانان را در برنامه دارند.
امیرعلی از مشهد

>>>   امیرعلی جان ، امید هستم از شهر هرات باستان خراسان هم وطن قدیمی بلکه گپ شما کاملا مقبول است اما متاسفانه در افغانستان یک حکومت خودکامه و دیکتاتور وجود دارد که در قبال مردم هیچ کدام حمایتی انجام داده نمی‌تواند و اگر هم میتواند سیاست های کثیف فاشیستی و قوم پرستی مانع میشود وقتی پول در حمایت مردم نباشد مردم کدام کار جمعی میتواند انجام دهد که نتیجه مثبت در حد فراگیر داشته باشد؟.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است