شانزده میلیون در افغانستان به کرونا مبتلا می شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۳    ۱۳۹۹/۱/۵ کد خبر: 162746 منبع: پرینت

وزیر صحت عامه اعلام کرد که براساس پیش‌بینی سازمان صحی جهان، بیش از ۱۶ میلیون نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد. طبق این پیش‌‎بینی از مجموع مبتلایان احتمالی به ویروس کرونا در افغانستان، ۱۱۰ هزار نفر جان خواهند داد.

به گزارش ۸صبح، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، که روز سه‌شنبه، پنجم حمل، در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که از ۱۶ میلیون نفر حدود ۸ میلیون نفر آن «اعراض و علایم» ویروس کرونا را نشان می‌دهند. به گفته او، از مجموع کسانی که «اعراض و علایم» ویروس کرونا را نشان خواهند داد، حدود ۷۰۰ هزار نفر نیاز دارند که به شفاخانه‌ها مراجعه‌ کنند.

فیروزالدین فیروز احتمال داد که حدود ۲۱۰ هزار نفر از کسانی که به شفاخانه‌ها مراجعه خواهند کرد، به مراقبت جدی در شفاخانه‌ها نیاز خواهند داشت و حدود ۱۱۰ هزار نفر احتمالاً به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خواهند داد.

او این ارقام و پیش‌بینی سازمان صحی جهان را یک «احتمال» توصیف کرد و در عین حال گفت که این رقم «تکان‌دهنده و هشداردهنده» است، اما او به عنوان یک شخص مسوول برای این‌که مردم و نهادها مبارزه با ویروس کرونا را جدی بگیرند، این مدل را همه‌گانی می‌کند.
وزیر صحت عامه افزود در صورتی که مردم همکاری کنند و نهادهای مسوول تدابیر لازم را بگیرند، مدل پیش‌بینی‌ شده سازمان صحی جهان در افغانستان اتفاق نخواهد یافت.

فیروزالدین فیروز اما هشدار داد، در صورتی که از تجمعات جلوگیری نشود و مردم و سایر نهادهای مسوول با وزارت صحت عامه همکاری نکنند، آن‌چه سازمان صحی جهان پیش‌بینی کرده است، در افغانستان اتفاق خواهد افتاد.
وزارت صحت عامه مبارزه با ویروس کرونا را وظیفه جمعی مردم و دولت عنوان می‌کند و بر بسیج و همکاری مردم برای مبارزه با ویروس کرونا تأکید دارد.

فیروزالدین فیروز می‌گوید که وضعیت افغانستان نسبت به سایر کشورهای دچار بیماری کرونا بهتر است، اما به کار مشترک و جدی برای مقابله با شیوع این بیماری هم‌چنان نیاز است. او هشدار داد که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در هفته‌های آینده افزایش پیدا خواهد یافت.

تاکنون ۴۲ نفر به ویروس کرونا در افغانستان مبتلا شناسایی شده‌اند. اکثر بیماران کسانی‌اند که از ایران برگشته‌اند. هم‌چنان دو دیپلمات سفارت‌های مقیم کامل نیز در جمع مبتلایان شامل‌اند.
وزیر صحت عامه گفته است که یک دختر خانم در ولایت سمنگان که نامزدش از ایران برگشته و به ویروس کرونا مبتلا بوده‌، نیز به این بیماری مصاب شده است.
هم‌چنان افغانستان یک رویداد فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را دارد که در ولایت شمالی بلخ ثبت شده است.

طبق اعلام وزارت صحت عامه قرار است قیود روزگردی سر از فردا در شهر هرات وضع شود. هرات در غرب از ولایت‌هایی است که تاکنون بیش‌ترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را داشته است.
این ولایت روزانه شاهد بازگشت هزاران مهاجر افغانستان از ایران است. ویروس کرونا در این ولایت به صورت گسترده شیوع پیدا کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
مبتلا
نظرات بینندگان:

>>>   اگر در ابتدا حد اکثر یکصد هزار مهاجر برگشته از ایران را در قرانطین قرار می دادند و یک بودجه عاجل و کافی را در نظر می گرفتند شاید حد اکثر چند صد نفر فقط در کمپ های قرانطین شده مبتلا میشد و بس.
حالا کار مشکل است و مشکل شده میرود.

>>>   ویروس کرونا نخستین ویروس سرما خوردگی در جهان نیست.
ویروس سرماخوردگی از سه و نیم ملیارد سال بدینسو در روی کره زمین وجود دارد.
یا این که در طول این سه و نیم ملیارد سال،در روی کره زمین دیگر ویروس خطرناک سرماخوردگی وجود نداشته است و یا این که در طول هزاران سال گذشته تاریخ بشریت،بسته کشور ها و شهرها،منجمله افغانستان،نیم مردم شان در اثر سرماخوردگی در ظرف یک سال تلف شده اند و تاریخ نویسان فراموش کردند که آن را بنویسند.
یک کم ذره از عقل و منطق کار بگیرید و مسایل سیاسی و اقتصادی بعضی رهبران کشور های جهان را که در عقب اًن نهفته است،باید بدانید.

>>>   در یک از اخبار ها غنی به جهانیان تعهد سپرده بود که در صورت که ریس جمهور شود نفوس افغانستان را کاهش خواهد داد به تعهد خود پایبند باقی ماند هیچ جای هراس نیست این ویروس های پلان شده از قبل است با بودیجه اش بدهکاری خودرا پرداخت مینماید و مردم را هم بدون دوا به زود ترین فرصت روانه دنیا ابدیت میکند یک تیر و دو نشان دست نشانده و تحصیل کرده سیستم ماکیاولی همین کار را میکند مردم باید بیدار و هوشیار باشد

>>>   من با پیشگویی های وزیر صحت عامه که بخاطر حفظ منصب خویش توسط امریکایی ها به تبلیغات دروغین میزند مخالفم واز ایشان توقع چنین تبلیغیات دروغین را نداشتم
قیام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است