آمریکا متهم به شیوع کرونا در چین...!
جهان اگر به همین منوال پیش می رفت، تا چند سال دیگر چین از لحاظ اقتصادی آمریکا را در می نوردید، ایتالیا، اروپایی ها را از آمریکا دور می کرد و ایران از لحاظ سیاسی، بیشتر کشورهای جهان سومی و حتی متوسط را علیه آمریکا می شوراند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۱    ۱۳۹۹/۱/۳ کد خبر: 162714 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)در حالیکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از سیصد هزار نفر گذشته و آمار فوتی ها به بیش از سیزده هزار نفر رسیده است، چینی ها آمریکا را به شیوع ویروس کرونا متهم کرده اعلام داشتند که ممکن است ارتش آمریکا اپیدمی ویروس کرونا را به ووهان آورده باشد.
"ژائو لی جیان" سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتی خطاب به آمریکا نوشت: شفاف باشید، اطلاعات خود را در اختیار عموم قرار دهید آمریکا یک توضیح به ما بدهکار است.
پیش از این نیز شماری از رسانه های چین از احتمال دست داشتن آمریکا در شیوع ویروس کرونا در ووهان خبر داده بودند با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین به صورت رسمی واشنگتن را به دست داشتن در این موضوع متهم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکا را فاقد شفافیت عنوان کرد و در ادامه توییت خود نوشت: کرونا چه زمانی در آمریکا شروع شد؟ چند نفر آلوده هستند؟ در کدام بیمارستان ها هستند؟ ممکن است ارتش آمریکا این بیماری همه گیر را به ووهان آورده باشد. شفاف باشید! داده های خود را عمومی کنید! ایالات متحده توضیحی به ما مدیون است.
اظهارات ژائو در حالی است که «گنگ شوانگ» دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین نیز انتقاد برخی مقامات آمریکا از تلاش های چین برای کنترل شیوع ویروس کرونا را محکوم کرد و گفت: امیدواریم برخی مقامات آمریکا در این مقطع به جای انتقاد از چین، تلاش های خود را بر مقابله با بیماری و سوق دادن همکاری بین المللی متمرکز کنند.
او افزود: آمریکا نباید مسوولیت شیوع ویروس کرونا را به گردن چین بیاندازند و تلاش های مردم چین برای کنترل بیماری را بدنام کند این کار غیراخلاقی و غیرمسوولانه است و به مهار بیماری در آمریکا نیز کمکی نمی کند.

از جانب دیگر، روزنامه آلمانی ولت به نقل از منابع دولتی آلمان نوشت که دونالد ترامپ اصرار شدیدی دارد که امتیاز تولید واکسن حاصل تحقیقات آلمانی ها را به انحصار کشور خود در آورد، اما با افشای این خبر، احتمال موفقیت او بسیار کم است.
از اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت آلمان چنین نتیجه گیری می شود که دونالد ترامپ تمایل دارد استفاده از دارو را به انحصار آمریکا در بیاورد.
شرکت کورو واک در شهر توبینگن آلمان واقع است. تارنمای یک شبکه رادیو تلویزیونی جنوب غربی آلمان در این مورد گزارش داده است: آلمان و آمریکا بر سر واکسن کرونا که دانشمندان در توبینگن روی آن تحقیق می کنند دعوا دارند. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تلاش می کند دانشمندان شرکت دارویی کورواک را که روی واکسن بالقوه ویروس کرونا تحقیق می کنند با پرداخت مبالغی هنگفت به آمریکا جلب کند و یا دست کم استفاده انحصاری واکسن در حال تحقیق را برای آمریکا تثبیت کند. مقامات آلمانی هم برای جلوگیری از تحقق این هدف می کوشند.

واقعا چه خبر است؟
در حال حاضر فرقی نمی کند که این ویروس از چین شیوع یافته باشد یا ارتش آمریکا اپیدمی ویروس کرونا را به ووهان چین برده باشند. آنچه مهم است استفاده های سیاسی و اقتصادی قدرت های بزرگ پس از شیوع این ویروس در جهان می باشد.
در این میان ترامپ که خود یک تاجر کارکشته است، همه دنیا را بازار استفاده اقتصادی خود فرض کرده از هر مساله و موضوع و اپیدمی به دنبال استفاده اقتصادی برای آمریکا است. اگرچه سیاست آمریکا در چند دهه اخیر دقیقا همین بوده است اما ترامپ بدون درنظر گرفتن سیاست های روانشناسانه سیاسی گام بر می دارد و بگونه ای وانمود می کند که بی پروا از دیگران به دنبال منافع خود و آمریکا است.

از منظر دیگری اگر به شیوع ویروس کرونا بنگریم، به این نتیجه نزدیک می شویم، دقیقا کشورهایی که در جهات مختلفی برای آمریکا خطر آفرین بوده اند مورد حمله کرونا قرار گرفته و باعث شیوع این ویروس شده اند. تا از جهات مختلفی مردم این کشورها ضربه های روحی و مالی جبران ناپذیری را متحمل شوند و هم از نظر روانی در جامعه انسانی به ناقلان ویروس خطرناک و کشنده کرونا معرفی گردند.

جهان اگر به همین منوال پیش می رفت، تا چند سال دیگر چین از لحاظ اقتصادی آمریکا را در می نوردید، ایتالیا از لحاظ مخالفت با اروپایی ها برای همراهی سیاست های آمریکایی شان، آنان را از آمریکا دور می کرد و ایران از لحاظ سیاسی، بیشتر کشورهای جهان سومی و حتی متوسط را علیه آمریکا می شوراند و این به نفع آمریکا نبود. از این منظر، اتهام چینی ها بر آمریکا در شیوع ویروس کرونا می تواند نزدیک به واقعیت باشد.

از لحاظ اقتصادی نیز، آمریکایی ها تمامی کشورهایی که در پی کشف واکسن درمان کرونا هستند را زیر نظر گرفته و حتی برخی از محققان ویروس کرونا را تامین مالی می کنند تا دسترسی به واکسن کرونا به تاخیر بیفتد و آمریکا در آخر کار که یقین پیدا کرد مخالفان خود را به زانو درآوده است، آن زمان با قیمت گزافی این واکسن را در اختیار بشریت قرار دهد.

با این سیاست، آمریکا هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی و هم از لحاظ حقوق بشری به امتیازاتی باور نکردنی دست پیدا می کند، اگر در میان راه اشتباهی رخ ندهد و کسانی سد راه این موفقیت آمریکا نگردند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
آمریکا
کرونا
نظرات بینندگان:

>>>   فعلاً امریکا خودش بخاطر تجارت و اقتصاد کلان بین المللی اش بیشترین خسارت ها را در بخش ترانسپورت هوایی ، تولید واکسن و شرکتهای بین المللی اش متحمل شده و شاید دهها کشور دیگر مانند انگلیس ، اسپانیا ، آلمان ، فرانسه و خوده امریکا را هم فرا بگیرد و خوشبختانه چین به موقع کورونا را کنترل کرد.

>>>   خوب است که این ویروس بالای مسلمانان تاثیر ندارد !!!
اگر این ویروس خودرا قوی می پندارد بیاید با ملا نیازی ما خودرا امتحان کند وشکست خودرا بچشم خود ببیند،

>>>   جنگ صدور بنیادگرایی راه می اندازند و دو کشور غنی و همسایه را نابود می کنند بعد می گویند، آمریکا مقصر هست، هزاران نفر آزادیخواه را با اتهامات آمریکایی و استکباری شکنجه و اعدام می کنند، می گویند آمریکایی و اسرائیلی بودند، بیش از سی صد 300 میلیارد دلار در زیر زمین و کوهها خرج و هزینهً حق مسلم هسته ایی علی گدا و نظامش می کنند و عاقبت بتن ریزی کرده و می گویند آمریکا مقصره، کرونا می آید آمریکا مقصره، و هزاران نمونه دیگر بانی و باعث و مسئولش خود حاکمان دزد و جنایتکار حاکم در داخل هست، حالا فکر کنم اگر شلوارشان را هم خراب کنند و یا دستشویی شان هم بر سرشان هم خراب بشود می گویند آمریکا مقصره، بیشرمی هم حدی دارد.
چو تو خود کنی اختر خویش را بد --- مدار از فلک چشم نیک اختری را.

>>>   منشأ «کرونا» کجاست؟ ۱۰ سوالی که آمریکا باید پاسخ دهد
با آنکه در باور عمومی شهر «ووهان چین» به عنوان نقطه آغاز انتشار ویروس کرونای جدید قلمداد می‌شود برخی رفتارهای آمریکا این مسئله را با تردیدهایی جدی روبرو می‌کند.

منشأ «کرونا» کجاست؟ ۱۰ سوالی که آمریکا باید پاسخ دهد
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که عموماً شهر «ووهان» چین به عنوان مبدأ انتشار ویروس کرونای جدید دانسته می‌شود رفتار دولت آمریکا باعث ایجاد شبهاتی در این مورد شده تا جایی که دولت چین رسماً از آمریکا درباره آن توضیح خواسته است.

در همین راستا، پایگاه «گلوبال‌ریسرچ» به طرح ۱۰ سوالی پرداخته که لازم است دولتمردان آمریکا برای شفاف شدن موضوع به آن پاسخ دهند.

سوال ۱:
از آنجا که «رئیس مرکز کنترل بیماری‌های» آمریکا در نشستی در کنگره اعتراف کرد که تست ابتلای کرونا برای برخی از افراد فوت‌شده به دلیل آنفولانزا مثبت بوده است آیا می‌توان این نتیجه را گرفت که برخی از ین افراد بر اثر ابتلا به ویروس کرونای جدید جان باخته‌اند؟ از میان ۳۴ میلیون بیمار مبتلا به آنفولانزا که ۲۰ هزار نفر آنها فوت کرده‌اند بر روی چند نفر تشخیص اشتباه گذاشته شده است؟ این تشخیص‌های اشتباه از چه زمانی آغاز شده‌اند؟

سوال ۲:

مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا اعتراف کرده که برای برخی از بیماران مبتلا به آنفولانزا تشخیص اشتباه صورت گرفته است. این همان آمریکایی است که مدرن‌ترین فناوری‌های پزشکی را در اختیار دارد؟ چرا این اتفاق افتاده است؟ از آنجا که سی‌تی‌اسکن ریه افراد مبتلا به عفونت کرونا ابتلای آنها به این بیماری را نشان می‌دهد جداسازی این بیماران از مبتلایان به آنفولانزای H1N1 کار دشواری نبوده است. پس چرا برای شمار زیادی از افراد تشخیص‌گذاری اشتباه صورت گرفته است؟

این باعث یادآوری گزارش‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بود همه اطلاع‌رسانی‌ها درباره کرونا با هماهنگی او انجام شود. چرا کاخ سفید دنبال کنترل اطلاع‌سانی در این باره بود؟ آیا کاخ سفید می‌خواست چیزی را پنهان کند؟

سوال ۳:

دلیل خروج آمریکا از «معاهده سلاح‌های سمی و بیولوژیک» در سال ۲۰۰۱ چه بود؟ چرا آمریکا به دنبال آن بود که از فعالیت یک نهاد نظارتی برای اجرای این معاهده جلوگیری کند؟ آیا این نهاد نظارتی قرار بود سد راه آمریکا برای ساخت یک سلاح بیولوژیک شود؟

اگر اینطور نبود چرا آمریکا آزمایشگاه‌هایی برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک در گرجستان، اوکراین، مولداوی، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستن و قزاقستان دارد؟ آیا این آزمایشگاه‌ها برای جنگ بیوشیمیایی هستند؟

سوال ۴:

«مرکز تحقیقات امراض عفونی ارتش آمریکا» واقع در ایالت مریلند جولای سال ۲۰۱۹ تعطیل شد. آیا علت آن حادثه‌ای مربوط به نشت یروس بود؟ تنها یک ماه بعد، شیوع آنفولانزا در سراسر آمریکاشروع شد. آیا این دو مسئله ارتباطی به هم نداشتند؟

سوال ۵:

در هفتمین دوره بازی‌های جهانی ارتش‌های دنیا که از ۱۸ تا ۲۷ اکتبر در شهر ووهان برگزار شد چرا تیم آمریکا با ۳۶۹ عضو برنده هیچ مدال طلایی نشد؟ آیا این کارنامه‌ معقولی برای بزرگترین ارتش دنیا است؟

آیا در میان اعضای این تیم کسی به آنفولانزا مبتلا بود؟ آیا ممکن است که اعضای این تیم ناقل ویروس کرونای جدید بودند؟

بهترین کار برای آمریکا الان این است که سرش را از زیر برف بیرون بیاورد و از تمام ۳۶۹ عضو این تیم تست ابتلا به کرونا بگیرد.

سوال ۶:

چرا آمریکا اکتبر ۲۰۱۹ مانوری به نام «Event 201» برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌های جهانی برگزار کرد؟ چرا معاون سیا در این مانور شرکت داشت؟ آیا به خاطر این بود که آمریکا پیش‌بینی می‌کرد یک ویروس عفونی قرار است همه‌گیری جهانی ایجاد کند؟ یک ماه بعد، مواردی از ابتلا به ذات‌الریه به دلایل نامعلوم در چین مشاهده شد و سه ماه بعد شاهد یک بیماری همه‌گیر بودیم. احتمالاً اینها تصادف نیستند.

سوال ۷:

ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و ایران همه گزارش داده‌اند اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ در کشورهای آنها در معرض چین قرار نداشته‌اند، اما ارتباط‌هایی بین ویروس‌های آنها با آمریکا وجود دارد.

تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که نوع کروناویروس چین از گروه C است، اما ویروس‌های گروه A و B - که ویروس‌‌های والد گروه C هسند- هر دو در ایالات متحده یافت می‌شود. چرا؟ یک بیمار ژاپنی در هاوائی به آنفولانزا مبتلا شد اما نتیجه تست او برای ابتلا به کووید-۱۹ بعد از بازگشت به ژاپن مثبت بود. این را چطور می‌توان توضیح داد؟

برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ در آمریکا ارتباطی با چین نداشتند. پس این ویروس از کجا آمده است؟

سوال ۸:

آمریکا نمی‌تواند انکار کند که همه‌گیری سال ۱۹۱۸ از داخل این کشور آغاز شد اما یک قرن است که اسپانیا را بابت آن مقصر می‌کند. ظاهراً تاریخ دارد خودش را تکرار می‌کند. آیا آمریکا دوباره به همان ترفند قدیمی روی آورده و در تلاش است اسم ویروس کرونای جدید را به «ویروس چینی» تغییر دهد؟

سوال ۹:

همه‌گیری آنفولانزا در سال ۱۹۱۸ باعث مرگ بین ۱۷ تا ۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا شد. این بیماری طبق شواهد از آمریکا آغاز شد اما آمریکا از دنیا هرگز عذرخواهی نکرده است.

تا اینجای کار منشأ ویروس کرونای جدید مشخص نیست اما ایالات متحده از چین خواسته که عذرخواهی کند. چرا آمریکا عذرخواهی نمی‌کند؟

سوال ۱۰:

در فیلم‌ها آمریکا نقش ناجی دنیا را باز می‌کند. تصویر «کاپیتان آمریکا» یکی از نمادهای آن است. با وجود این، در عالم واقعیت و الان که دنیا با فاجعه کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند «کاپیتان آمریکا» کجا است؟
منبع: خبرگزاری فارس

>>>   دیدگاه امروز مردم جهان در مقابسه چند دهه قبل نسبت به سیاسهای امپریالیستی آمریکا به کلی تغییر کردهه واین نگرش تمامی رفتارها وسیاستهای امریکا را شامل میشود وهرچه زمانن بگذرداگاهیهای مردم کشورها نسبت به حیله ها ؛تحمیق توده ها وسیاستهای مزورانه شیطان اکبر روشنتر وطبیعتا راههای مقابله وپیشگیری در برابر این رفتارهای یانکی هابیشتر وبیشتر میشود فلذا امروز میبینیم که امریکا وناتو نه تنها چونان قبل براحتی نمی توانند به اهداف جنگجویانه خود برسند بلکه براثر هزینه های سنگین چه از نظر اقتصادی وانسانی این مداخلات سلطه جویانه به حداقل رسیده امریکا دوناتو بسان شیری هستند که دندانهایش کشیده شده وفقط غرش بیهوده میکند.

کشورها در پهنه سیاسی ومقابله با رفتار سلطه جویانه وقلدری های امریکا چند دسته اند
1-کشورهآی ضعیف واستعمار زده وناتوان که براثر ضعف در تمامی ساحات بشمول اقتتصادی فرهنگی وسیاسی وعدم توسعه یافتگی نه تنها در برابر امریکا سر خم فرود کرده ومجری اوامر زورگویانه امریکا هستند بلکه این کشورها به حیات خلوت امریکا تبدیل شده وامریکا هر غلطی بخواهد در انجا میکند نمونه اش افغانستان قرقیزستان وچند کشور افریقای
2-کشورهای منفعل وترسو که هرچند ازتمکن مالی وثروت وتکنالوجی پیشرفته اند اما به امریکا باج میدهند وبرای خوش امدن ارباب وکدخدا هرچه دستور دهد اجرا میکنند مانند جاپان کوریا جنوبی.
3-کشورهای ایتلافی وهم راستا ومتحد سیاسستهای سلطه جویانه امریکا درست مثل کفتار وروباه ولاشخورهاییی که پشت سرگرگ که حمله میکند وطعمه خود پاره میکند این لاشه خورها برای خخوردن بقایای لاشه اقدام به خوردت ته مانده لاشه میکنند این کشورها شامل متحدان همیشگی امریکا از روباه پیر استعمارانگلیس بگیر تا جرمنی وفرانسه که نوکزان دست به سینه ارباب درپشت سر ارباب حرکت میکنند
4-کشورهای مقاوم در برابر خواسته های زورگویانه امریکاکه قدرتمندانه وباصلابت در برابر اهداف شوم استعمارگرانه وقلدری امریکا ایستاده اند وهزینه انرا هم میدهند وهرگز در ببرابر خواستهای نامشروع ضد بشری امریکا سرخم نکرده اند این کشورها شامل ایران چین روسیه کوریا شمالی وبیلاروس هستند وطبیعی و واضح هست که سگ هاری چون امریکا پاچه این کشورها را بگیرد.گاهی تحریم میکند گاهی یک جنگ تحمیل میکند ومثل اکنون که با بایوتروریسم ویروسی

>>>   همین خادیست ها اکنون هم بنام مشاورین امنیتنی دروزارت خانه ها مصروف کاراند وبنابه عادت دیرینه خود هنوز هم بهمان اعمال خود دوام میدهند :
«جوا سیس خاد» که دست آموزان ونوکران (K.G.B) در افغانستان بودند، وبخاطر کسب رتبه ومدال ومقام ومعاشات فوق العاده مردم را حق وناحق بدام می انداختند،وسر به نیست میکردند، پس از سقوط دولت پوشالی، اکثراً به روسیه فدراتیف فرارکردند. آنان در روسیه هیچگونه ارزش واعتباری نداشتند وهرروز از سوی پولیس و نیروهای ماسک پوش معروف به "آمون"لت وکوب وتحقیر وتوهین میشدند ونشان دادن کارتهای خاد وجاسوسی شان نیز فایده ای بحال شان نمیکرد وهرچه در روز از دست فروشی در هوای سرد دربازارهای سرباز پیدامیکرند از ایشان گرفته میشد. فقط رده های بالائی خاد که با پشتاره های دالرواسعار خارجی به روسیه رسیده بودند، با اجارهً منازل گران قیمت واستخدام بادی گاردهای شخصی میتوانستند ازمنزل خود بیرون بروند، ولی چون هیچ خارجی کله سیاه در روسیه مصونیت جانی ندارد، آنها هم بزودی از روسیه بدر رفتند ودر کشورهای اروپای مرکزی به عنوان پناهنده پذیرفته شدند. گفته میشود بیشترین "جواسیس خاد" در هالند وآلمان ودنمارک وسوئد بسر می برند وگروهک های صنفی زیرسقفی (انجمن های فرهنگی ویا سیاسی) درست کرده اند وخود را در پناه این اتحادیه ها تسلیت میدهند.

>>>   فکر نکنم این واقعات کار کشور های باشد که از نگاه اقتصادی و پیشرفت بشری تکامل کرده هستند ،امید این موضوع را سیاسی نساریم و اثر این مریضی یکی به کردن دیگر نیاندازیم بهتر خواهد بود که کشور های پیشرفته دنیا هرچه زودتر از نقطه نظر انسانی کوشش نمایند تا بتوانند به این مرض مهلک پیروزی حاصل کنند و. رنج ودرد مردم را که به این مریضی دچار میشود برطرف نمایند وسیاستمداران به خاطر فریب مردم خویش گناه را به گردن یکدیگر بیندازد،در ایران این مریضی پیرفت زیاد نموده و. امید مردم مسلمان ایران همه مسایل بهداشتی را به صورت درست رعایت نمایند البته امریکا امروز هم به این مرض مهلک دست وپنچه نرم میکند و. تعداد کسانیکه از بین رفته اند بالاتر از سیصد نفر است ،در اتالیاکه یک کشور ارپاهی است ویروس این مرض مهلک بالاتر از پنجهزار انسان را به هلاکت رسانده ،این ویروس یک مریضی پیشرفته ساری است که از یک انسان به انسانها دیگر به بسیار اسانی انتقال میابد ،نباید زمامداران جهان به مردم خود. دروغ بگویند و کوشش نمایند با مردم خود همکار باشند .
عبدالله ریحان

>>>   در عقب ویروس کرونا مسایل سیاسی و اقتصادی نهفته است.
با از بین رفتن نظام اقتصادی کمونستی که بر پایه مالکیت دولتی بر وسایل تولید استوار بود،نظام کاپیتالستی و یا سرمایه داری،یکه تاز میدان شده است.
اما خود کشور های سرمایه داری،بخاطر ترس از رقابت بین یکدیگر و از دست رفتن بازار اقتصادی خویش و از دست رفتن بخش های مهم اقتصادی کشور هایشان که شامل تأمینات عامه میباشد،میخواهند این بخش ها را با اجرای قوانین و مقررات مختلف،مثل نظام های سوسیالستی در دست خود داشته باشند و از خرید آنها توسط کمپنی های خارجی جلوگیری کنند.
همچنان کوشش میکنند بعضی بخش های مهم اقتصادی دیگر کشور هایشان را بشمول سکتور زراعت و دیگر بخش ها،توسط سبسایدی های دولتی در رقابت بین المللی حفظ کنند.
در عین حال کشور های عقب مانده دنیا روز بروز به بازار فروش مواد تولیدی کشور های بزرگ سرمایه داری قرار میگیرند و مجبور هستند بخاطر تمویل مایحتاج حیات روزمره شان،از صندوق بین المللی پول،پول اخذ کنند.
صندوق بین المللی پول،پول را با شرایط و شروط زیاد در اختیار شان قرار میدهند که منجمله محدود ساختن مصارف بودجه و شخصی سازی بخش های مهم اقتصادی کشور است که منجمله برق رسانی و آبرسانی و دیگر خدمات عامه،باید از دست دولت بیرون کشیده شود و به کمپنی های شخصی واگزار شود.
خلاصه کشور های عقب مانده روز بروز در قرض گور میشوند و صلاحیت اقتصادی کشور هایشان از دست شان گرفته میشود.
خود کشور های پیشرفته اقتصادی نیز بخاطر بدست آوردن بازار های یکدیگر و بازار کشور های فقیر.در رقابت با همدیگر قرار میگیرند.
بنأ اگر کشور های پیشرفته اقتصادی جهان در همنوایی با کشور های عقب مانده جهان ،با ساختار جدید تشکیل های اقتصادی عادلانه که عدالت اقتصادی را در تمام کشور ها،با در نظر داشت بازار آزاد قانونمند و عادلانه،در نظر نگیرند،منتج به رقابت های غیر سالم و بی قانونی در جهان سرمایه خواهد شد،که از تأ ثیرات آن خود نظام سرمایه داری و سیستم جهانی اقتصادی برهم خواهد خورد و یک انارشیزم اقتصادی در جهان بوجود خواهد آمد که تمام جهان را به کام نابودی خواهد کشید و همان پیش بینی که کارل مارکس در کتاب کاپیتال خود نموده بود.بمیان خواهد پیوست.
این دومین بار است که بعد از بحران اقتصادی سال دوهزار و هشتم که جورج بوش پسر،سرمایه های امریکا را تحت نام دو جنگ افغانستان و عراق،خورد و برد کرد و خزانه حالی را تحویل بارک اوباما کرد و بحران اقتصادی جهانی را به بار اًورد،مردم مشغول مطالعه کتاب کاپیتال کارل مارکس میشوند.
حالا نیز تکرار همان حالت است.منتهی تحت نام ویروس کرونا.
همین دیروز دونالد ترامپ در خواست بودجه چهار تریلیون دالری،بخاطر جلوگیری از ورشکست شدن کمپنی های اقتصادی در امریکا شد.
این پول بیست فیصد مجموع عواید ناخالص ملی امریکا است.کی باید این پول ها را بپردازد؟
به اساس کدام معیار ها؟
به همین منوال چین نیز بودجه تریلیون دالری برای راه ابریشم خود در نظر گرفته است.کی باید بپردازد؟
به همین منوال هند نیز پلان مصارف تریلیون دالری برای مصارف عامه و اقتصاد خویش در نظر میگیرد و اروپا نیز.
پس باید تمام سیستم های اقتصادی جهان که ازدوران موجودیت دوسبستم اقتصادی سرمایه داری و سوسیالستی و یا کمو نستی بود.مورد باز نگری قرار بگیرند و یک سیستمی روی کار آید که حقوق همه کشور ها در نظر گرفته شود و بارار جهانی سرمایه و داد ث گرفت و تولید و سرمایه گزاری مختل نگردد.
این وظیفه بزرگ به گردن نظام جدید اقتصادی جهانی است.
در غیر آنصورت همان چیزی صورت خواهد گرفت که در کتاب کاپیتال یعنی سرمایه کارل مارکس نوشته شده است.
یعنی رقابت غیر سالم بین کشور های سرمایه داری و در نتیجه شکست نظام سرمایه داری و در نتیجه بحران جهانی و روی آوردن مردم دوباره به نظام های سوسیالستی و کمونستی.
ناگفته نباید گذاشت که انباشت سرمایه در نزد سرمایه داران و افزون شدت تعداد فقرا،با وجود از بین رفتن طبقه کارگر و دهقان در عصر تخنیک و تکنالوژی جدید و روبات های تولیدی و هوش مصنوعی،سبب تضاد بین طبقه فقیر و سرمایه دار خواهد شد که رول مبارزه طبقه کارگر و دهقان را.شاید طبقه غریب بدوش بگیرد.
بنأ باید کوشش شود تا طبقه غریب بتوانند مایحتاج روزمره خود را بخرند و توان خرید آن را داشته باشند.
این خود میتواند به رشد نظام سرمایه داری کمک کند.

>>>   سران آمریکا روی شیطان را سفید کردن.

>>>   خبرهای خوش در مورد کرونا ویروس در فرانسه :
* اگر ۶۷۴ نفر تا حال مرده اند، ۲۴۰۰ نفر شفا یافته و بیمارستانها را ترک گفته اند.
* در روزهای بد است که همبستگی مهمتر است. اگر اولین دکتر رضاکار دیروز جان داد، ۳۶۰۰۰ پزشک، پرستار و سایر پرسونل مدیکال داوطلب به جبهه جنگ علیه کووید۱۹ پیوسته اند .
* شرکتهای تولید عطرهای لوکس، برخی مشروبات ... کارخانه های خود را رضایتمندانه به تولید مواد دست شویی یا تولید الکل و یا ماسک تبدیل نموده اند.
* پنجشنبه ماکرون اعلان کرد که ۵ میلیارد یوروی اضافی به بودجه تحقیقات و پژوهش علاوه گردید.
* در یک ماه اخیر گازکربونیک در چین بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پائین آمد. در فرانسه ودر شمال ایتالیا همچنین. آب کانال های معروف ونیز تا حدی شفاف و تمیز شده اند که میشود ماهی های زیر آب را دید.
* ممنونیت مصرف حیوانات وحشی در چین، روی نسل این حیوانات در جهان تآثیر گذاشته. ترافیک رسمی یا قاچاق این حیوانات از بین رفت. بعد از ده ها سال در خیابان های پاریس آواز پرندگان بگوش میرسد.
* کنسرتها، اوپراها و موزیم های گران، هزاران فیلم و سریال و ده ها سرگرمی دیگر بطور مجانی در انترنت در خدمت همه قرار گرفته. چه خوشبختی که دریاچه قو را بار دیگر در اوپرای بزرگ پاریس تماشا کنی.
* آمار نشان میدهد که ۹۸ در صد بیماران کرونا ویروس شفا میگیرند.
* پس همه چیز سیاه و نا امید کننده نیست. به امید اینکه کووید۱۹ تغیرات بزرگ تمدنی را با خود داشته باشد.
کریم پاکزاد

>>>   نجیب بارور
عادت کردن با ترس بدترین نوع عادت هاست. ما در یک شرایط دشوار بزرگ شده ایم. چیزهایی را به تجریه نشسته ایم که برای انسان بیرون از جغرافیای ما قابل تصور نیست. اما با تاسف ذهنیت های ما با ترس رابطه حل شده دارد. ترس دیگر برای اکثریت مردم افغانستان یک مساله نیست. در وضعیتی که مردم از مرمی و انتحاری نمی ترسند، ترساندن مردم از کرونا فایده ندارد. این مردم به لحاظ جامعه شناختی دیگر از چیزی نمی ترسد. گذشته از آن سطح دانش تا اندازه یی پایین است که مردم در مسجد می روند و با برپایی جماعت برای دفع این بلا دعا می خوانند. این در حالی است که ممکن است خود جماعت سبب یک بحران اجتماعی به دلیل ویروسی شدن یک جمع باشد. حالا نظر من این است که در برابر کرونا چند مشکل داریم. یک، مردم با ترس عادت دارند و این راهکار هیچ تاثیری جز بر یک تعداد معدود ندارد. دو، باورهای مذهبی نمی گذارد این مساله جدی گرفته شود. در سرزمینی که کتاب بوعلی سینا برای این که در آن از عقل کارگرفته شده و با همین استدلال سوزانده می شود، بسیار مشکل است که آگاهی دهی بتواند راه حل باشد. سه، اکثر جماعت این کشور بی سواد است. از مبایل که بگذریم ما همین اکنون دسترسی جمعی به تلویزیون و رادیو نداریم.

پیشنهاد من این است که بایست با زور و استفاده از قوه قهریه، کرونا را جدی بگیریم. مردمی که در جلو چشم شان فاجعه انسانی را می بینند و هنوز هوای کبک جنگی و بزکشی در سر دارند باید با منطق زور و چوب سخن گفت. من باز هم و جدی پیشنهاد می کنم که حکومت باید میکانیسمی تطبیقی مبارزه با کرونا را از مجرای قوه قهریه مطابق به قانون اساسی -حفظ جان شهروندان- عملی کند. کرونا شوخی نیست و نباید چنین ساده انگاشته شود. هرکسی که حاضر نیست شرایط قرنطین را بپذیر به خاطر حفاظت از جان دیگران باید حتا کشته شود.

>>>   پاسخ به نظر دهنده سومی//مخالفین نظام وانقلاب اسلامی ایران در همه جای دنیا هستند این مخالفین بشمول بهائی ها ؛عوامل مزدور وهابی یعنی بردگان مزدور عربستان ؛ته مانده های سازمان منافقین که به دروغ خودرا مجاهد میدانند؛عوامل داعشی وتکفیری؛ زباله ها وعمله های رجیم شاهی سرنگون شده معروف به سلطنت طلبها؛وتو حتما یکی ازهمین مزدوران هستی.وگرنه جوان مسلمان افغانستانی هرگز مهر ومحبت یک همسایه را اینگونه پاسخ نمیدهد.این ویروس به هر دلیلی دارد جان انسانهای زیادی را میگیرد چه در امریکا چه در اسپانیا چه ایتالیا درهر قاره ای تلفات خود را خواهد گرفت.بسراغ کشور ماهم امده وخواهد امد چه در هرات چه بدخشان چه تخار چه هلمند چه در لوگر و دایکندی چه در اروزگان وکابل؛بنا" این نوشته تو یک خالی کردن عقده وکینه یا ماموریت توست.مطمئن باش وضع ایران تحریم شده وتحت افشار امریکا و اروپائیان نوکر امریکا از خیلی از کشورهایی که بدلایلی این ویروس درانجا شیوع پیدا کرده بهتر است وبهتر خواهد شد .کنایه به بتن ریزی مرکز هستوی ایران درخیانت برجام زدی؛بله درست است خیانتهای عوامل نفوذی امریکا وانگلیس واسراییل در بدنه دولت وتیم مذاکره وساده لوحی مذاکره کنندگان ودولت ایران وخیانت وفریب دولتهای امریکا چه باراک اوباما وچه ترامپ نبود حق مسلم هستوی ایرانیان به باد فنا نمی رفت.وابن درس لازمی بود که لیرانیها بفهمند وسرعقل بیایند وگول دروغ وفریب ونیرنگ رانخورند.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   مطالب گفته شده به واقعیت نزدیکتره
هرچه از امریکا جنایتکارگفته شود باز هم کمه

>>>   بسیاری از اختلاف ها و جنگ ها و نا امنی ها در دنیا به امریکا ارتباط پیدا می کند، اگر امریکا در تعیین سر نوشت کشورها مداخله نکند، اگر امریکا نیروهایش را از کشورها خارج کند، اگر امریکا ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک خود را در اطراف کشورهای رقیبش مثل روسیه و چین و ایران متوقف کند، اگر امریکا برای دست نشاندن سیاستمداران تابع و نوکر خود پول خرج نکند و از قدرت نظامی برای تعیبن آنها استفاده نکند، اگر امریکا به قوانین بین المللی احترام بگذارد، اگر امریکا از تجزیه کشورها دست بردارد، اگر امریکا از تجاوز و حمله نظامی به کشورها دست بردارد، اگر امریکا دست از اختلاف اندازی بین شیعه و سنی دست بردارد، اگر امریکا دست از غارت منابع نفتی و منابع طبیعی و معادن کشورها دست بردارد، اگر امریکا از صدور ارزش های امریکایی در برابر اعتقادات و فرهنگ ملت ها دست بردارد، اگر امریکا به توافق نامه های بین المللی که مورد تایید سازملل است احترام بگذارد و یک طرفه آنها را نقض نکند مانند توافق نامه های منع سلاح های کشتار جمعی، توافق نامه های منع گسترش سلاح های هسته ای، توافق نامه های آب و هوا و محیط زیست و توافق نامه هستی با ایران، اینها را یک طرفه نقض نکند، اگر امریکا سرزمین های مسلمانان فلسطین و سوریه و لبنان و قدس قبله اول مسلمانان را به رژیم نامشروع و غاصب اسرائیل تقدیم نکند و صد ها و بلکه هزاران جنایت مانند اینها را انجام ندهد، ۹۹ در صد ناامنی ها و کشتار بشر کم می شود.
بسیار از اختلافات و کشتارها و جنگ ها بر اثر مداخله امریکا به وجود می آید. در هر کشور دنیا که جنگ است پای امریکا در میان است، در هر کشوری که کودتا می شود، رد و پای امریکا در میان است، در تمام انتخابات کشور ها دخالت می کند و برای خودش گزینه انتخاباتی دارد!در تمام تحریم های ملت ها امریکا دست دارد، مثلا در ایران و کره شمالی و کوبا سخت ترین تحریم های اقتصادی را امریکا وضع کرده است و بیشتر فشار این تحریم ها روی ملت این کشورهاست، آنوقت از حقوق ملت ها و حمایت ملت ها حرف می زند!یعنی ملت را به گروگان گرفته است که اگر حاکمیت کشور تان حمایت کنید، امریکا شما را با تحریم نابود می کند! یا بیشترین کشتار را امریکایی ها انجام می دهد آنگاه از حقوق بشر هم حرف می زند، فکر نمی کنم که در تاریخ بشر در دنیا از امریکا کسی بیشتر آدم کشته باشد، تنها کشوری که بمب اتم و بمب هسته ای را به کار برد و صد ها هزار انسان بیگناه را در جاپان کشت، امریکابود، آنگاه همین امریکا از منع گسترش سلاح هسته ای و حقوق بشر حرف می زند! حقوق بشر امریکایی همین است! همین امریکاست که به کشورهای دیگر بدون مجوز سازمان ملل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم حمله نظامی می کند، به صورت مستقیم مانند حمله نظامی به افغانستان و عراق و ... یا حمله نظامی به حمایت امریکا توسط کشورهای دیگر مانند حمله سعودی ها به مردم مظلوم یمن، جنگ سوریه، جنگ لیبی و غیره توسط امریکا انجام می شود، امریکاست که سلاحهای نامتعارف خودش را در این جنگ ها بر روی مردم بیگناه آزمایش می کند، مانند آزمایش بمب مادر بر روی مردم افغانستان، یا بمب های فسفری، در پشت پرده انتخابات خیلی از کشورها، رئیس جمهور خیلی از کشورها را امریکا تعیین می کند، در جلوی روی مردم شعار دموکراسی می دهد و در پشت پرده رئیس جمهور را با میل خودش انتخاب می کند! این است دموکراسی امریکایی! آخرین نمونه دموکراسی امریکایی در افغانستان بود که از آن دو رئیس جمهور متولد شد! اگر امریکا در هیچ کشوری دخالت نکند، واقعا دنیا آرامش می شود، بسیاری از گروه های تروریستی را شخصا امریکا به وجود آورد، مانند طالبان که ابتدا مورد حمایت امریکا بود، یا داعش را ابتدا امریکا برای ضربه زدن به ایران به وجود آورد، چنانکه که ترامپ در مبارزات انتخابی اش اعتراف می کرد که داعش را بارک اوباما و هلاری کلینتون به وجود آورد، مسلمانان را همین امریکا به جان هم می اندازد تا هم اینها را به خودشان مشغول کند و از پیشرفت شان به این وسیله جلوگیری کند و هم سلاح های خودش را به اینها بفروشد، و هزاران جنایت دیگر نیز توسط امریکا انجام می شود. بیشتر حمایت از دیکتاورهای دنیاهم توسط امریکا انجام شده است، مانند حمایت امریکا از صدام حسین در عراق، یا قزافی در لیبی، یا بن علی در تونس یا عبدالله صالح در یمن، یا حسنی مبارک در مصر یا شاهان سعودی در عربستان سعودی که هنوز کشورش روی انتخابات را ندیده است! یا حکومت پادشاهی و مورثی در بحرین و بسیاری از کشورهای عربی دیگر! اینها را هم تا وقتی حمایت می کند که نوکری امریکا را بکند، اما همین که تاریخ مصرفش برای امریکا منقضی شد، خود امریکا اینها را ساقط می کند!
اگر امریکا دست از جنایاتش بردارد و دخالتش را از سر مردم دنیا بردارد، آرامش و پیشرفت به کشورها بر می گردد.
ما افغانستانی ها باید از خودمان سوال کنیم که امریکا بعد از ۱۹ سال اشغالگری کشور ما برای ما چه خدمتی کرد؟ آیا زیرساخت های کشور مارا درست کرد؟ آیا برای ما امنیت آورد؟ آیا طالبان را شکست داد؟! آیا علم و تکنولوژی برای ما آورد، آیا برای ما شغل و کار ایجاد کرد؟ آیا سرک های مارا آباد کرد؟ آیا برای ما ساختمان و منزل ساخت؟ آیا مشکل برق و سوخت و آب شرب مردم ما را حل کرد؟ آیا برای ما شبکه بهداشت وصحت عامه فراگیر و سراسری درست کرد؟ آیا دموکراسی امریکایی مشکل ما را حل کرد؟ از داخل دموکراسی امریکایی دو رئیس جمهور در آمد؟! واقعا امریکا بجز جنگ و نا امنی و رقابت برای تصاحب و دزدی منابع ازرشمند طبیعی و معادن ارزشمند افغانستان و تسلط اطلاعاتی بر اسرار و امنیت کشور ما هیچ کاری دیگری برای افغانستان نکرد.
شوروی سابق که افغانستان را اشغال کرد، لااقل تونل های سالنگ و مکرویان ها را برای ما ساخت، اما امریکا همین قدر هم برای افغانستان کاری نکرد، کشور ما را هم مثل کشور عراق محل جنگ و ناامنی و آزمایش بمب های شان قرار داده.
افغانستانی های ما باید هوشیار باشد که بجز خود ملت هیچ کشوری نمی تواند برای افغانستان امنیت را بیاورد و یا خدمت کند، امنیت خریدنی نیست، به دست خود مردم است. اگر مردم ما با خارجی ها و بیگانگان در جهت منافع آنها همکاری نکند و فقط به کشور خودشان فکر کند، امنیت و پیشرفت به افغانستان خواهد آمد.
مردم افغانستان از نظر استعداد و هوش از بهترین های دنیاست و می توانند امنیت کشور خودشان تامین کند و می تواند کشور خودشان را به ترقی بدهند، به شرطی که فقط به منافع ملت و کشور خودشان فکر کند.

>>>   نوع "کروناویروس چین"?
دانشمندان از انتخاب واژگان دونالد ترامپ در مورد کرونا - "ویروس چينايى " انتقاد کرده اند ، زیرا این اصطلاح "نژاد پرستانه است. حتی روزنامه نگاران آمریکایی این عبارت رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا را پیگار نموده اند.
شاید درست باشد که شیوع ویروس کورونا در شهر ووهان در چین بوده باشد.
يک خبرنگار ایالات متحده آمریكا از ترامپ پرسيد که ويروس کرونا سال ها پيش شيوع کرده بود است که و اين نوع جديد کرونا است
اما ترامپ گفت که "کروناى نوع جديد درچين شروع شد و من کروناى چينايى مى نامم".

ترامپ عمدا از این عبارت تعبيض نژادى استفاده می کند.
اسرائيل از چهار سال است که در پيرامون ادويه ضد ويروس کرونا پژوهش مى کند.
ايران و چين و جاپان اولين کشورهاى بودند که ويروس "کرونا" حمله به شهروندان اش کرد.
کورونا (Corona) واژه يونانى رومى و اکنون انگليسى واروپايى است که در فارسى تاج که در زبان چينايى سنتى "گوآن"(Guān) در زبان چينايى ساده"وآنگگوآن" (Wángguàn) ناميده مى شود.
در زبان علمى پزشکى (پارسى) و طبابت(عربى) کرونا گفته مى شود.
آيا شيوع مريضى "سالدانه" را "سالدانه قندهارى" ناميد?
نابود باد فاشيزم و نژاد پرستان

>>>   وزیر صحت عامه:
سازمان صحی جهان می‌گوید بیش از ۸۰ درصد (بیش از ۱۶ میلیون) مردم افغانستان به ‎#کرونا مبتلا خواهد شد. از این میان، ۶۶ درصد (۸ میلیون) تن می‌تواند اعراض و علایم نشان دهد. ۷۰۰هزار تن به شفاخانه ضرورت خواهد داشت. ۲۱۰هزار تن به مراقبت جدی نیاز خواهد داشت. ۱۱۰ هزار تن احتمال دارد فوت کند.

>>>   Masouma Ahmadi
"گاه یک کوه به یک کاه به هم می‌ریزد"
چه رابطه‌ها و پی‌وند‌های زیبا و با ارزشی بوده‌اند، که برای به دست‌آوردن‌شان زحمت‌های زیادی را متقبل شده‌ و سال‌ها تلاش کرده‌ایم، تا از سنگ ریزه‌های کوچک، کوهی استوار و بلند بسازیم و به آن تکیه‌ کنیم؛ ولی همین کوه استوار، محکم و بلند، گاهی با یک سنگ ریزه کوچک بر روی سرِ مان فروریخته و ما را در خود چنان فروبرده است، که حتی توانایی بلند شدن را نداریم.
یک کلمه بی‌ربط، یک جمله‌ی نامناسب، یک مداخله‌ی بی‌جا، یک سوء و تفاهم، یک برداشت غلط، یک بی‌توجهی، یک خیانت و فریب، یک دروغ و ... چنان کوه‌های استواری را در هم ریخته‌ است، که هرگز دوباره بلند نمی‌شوند.
وقتی به روزهای گذشته نگاهی می‌اندازم، پی‌وند‌های را می‌بینم که با همین چیزهای کوچک و بی‌ارزش از هم گسسته‌اند و فقط اندوه‌ی و دردی به جا مانده است.
این روزها که خطر کرونا بیشتر از خیلی حوادث دیگر همه‌ی ما را تهدید می‌کند و سایه‌‌ی مرگ را دور و برمان احساس می‌کنیم، قدر هم‌دیگر را و پی‌وند‌هایی را که داریم، بیشتر بدانیم؛ با یک پیامک کوتاه، یک تماس چند ثانیه‌ی، یک عذرخواهی و یک تشکری ساده به حفظ‌ رابطه‌های‌مان تلاش کنیم و بیشتر مهربان باشیم و به هم روحیه خوب بدهیم.

>>>   داوود عرفان
کرونا و سوسیالیسم
کرونا به خوبی نشان داد که جهانی شدن چگونه می‌تواند چالش یک دولت ملی را به سرعت عالم‌گیر نماید. شروع این بیماری از کشور کمونیستی چین و مهار آن در مدت سه ماه، نشان از قدرت فوق‌العاده چین در مواجهه‌ با بحران‌های نوظهور جهان است. از سوی دیگر، کشورهای دارای نظام سرمایه‌داری هرچند به نقطه‌ی اوج شیوع کرونا نرسیده‌اند؛ اما سراسیمگی نشان می‌دهد که در مواقع بحران‌های این‌چنینی آسیب‌پذیرند. کشورهای اسکاندیناوی و سایر کشورهایی که از نظام سوسیال دموکراسی بهره می‌برند، در مواجهه با بحران توانسته‌اند فضای روانی بهتری خلق کنند. بسیاری بر این باورند که دنیای پس از کرونا با تغییرات گسترده در اندیشه و عمل انسان‌ها همراه خواهد بود. آیا دنیای پس از کرونا بازگشت به سوسیالیسم خواهد بود؟

>>>   Yaqob Qurishi
تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل!
امریکا اقتصاد اول دنیا صاحب بزرگترین صنایع دنیا در قرنطینه.
چین دومین اقتصاد دنیا در قرنطینه.
‏فرانسه ششمین اقتصاد دنیا،صاحب بوگاتی و توتال قرنطینه.
ایتالیا،اقتصاد هشتم دنیا، صاحب لامبورگینی و فراری در قرنطینه.
اسپانیا، اقتصاد سیزدهم دنیا،صاحب منگو و زارا در قرنطینه.
بریتانیا،اقتصاد پنجم دنیا،صاحب بریتیش پترولیوم و رولزرویس در قرنطینه.
سویس، آلمان... قرنطینه کردن و حل این بحران ملزوماتی دارد همه این کشور ها در حال تدارک بسته های حمایتی در غالب پول و آذوقه برای مردم و قشر های آسیب پذیر خود هستند
اما تفاوت افغانستان، رتبه 183 اقتصادی دنیا، صاحب دو رئیس جمهور و دارنده بزرگترین آمار بیکار در جهان و وارد کننده 90 درصد اقلام حیاتی، چهار نفر که معاش دوام‌دار دولتی میگیرند بدون هیچ برنامه حمایتی، به فکر قرنطینه کردن و منع رفت و آمد افتاده است!
نان و جان مردم در یک کفه ترازو قرار گرفته است این مردم را نمی توان در خانه با این شرایط نگه داشت.

>>>   Aziz Alizadeh
از کرونا پرسیدند:
- اوو جوانه مرگی همی حالی وقت آمدن بود ؟ زود بگو چه کسی و یا کسانی تورا خلق کرد و دشمن آدمیزاد ساخت ؟
کرونا بدون درنگ جواب داد:
- این که چه کسی مرا خلق کرد و دشمن آدمیزاد ساخت معلوم است، حتی کور چراغ به دست در شب تاریک هم می داند، اما این را از من بپرسید که چه تحولی در جهان با آمدن من رونما گردید.
- خوب بگو چه تحولی بالاتر از انداختن وحشت میان مردم است ؟
کرونا خنده مرموزی کرد و گفت:
- هرچند هم که وحشتناک باشم از دوستداران حور و غلمان وحشتناک تر نیستم، بهرروی تحولی را که می خواستم بگویم این است، آقایون عاشق حجاب و چادری حالی میدانند که زیر حصار چادری بودن چقدر سخت است، درحالی که خود شان حوصله پوشیدن یک ماسک نازک و نشستن چند روز در چهاردیواری خانه را ندارند.
دوم اینکه، حکومت های اروپائی می خواستند خلاف رضائیت خانم های حجاب دار ماسک صورت شانرا دور کنند، اما با آمدن من حتی مردهای اروپا هم با حجاب و خانه نشین شدند. من وظیفه ام را موفقانه انجام می دهم، همانطور که قبلا توسط دشمن بشریت برنامه ریزی شده بودم.

>>>   به نظرم کرونا ویروس همه را ترسانده وگرفتارتوهمات عجیب وغریب کرده و این موضوع شامل حال مردان سیاست وخیلی از کارشناسان وپزشکان که به قسمی باامریکامیانه خوبی ندارند همواره موضوع دست داشتن امریکا را در پیدایش و گسترش کرونا دخیل میدانند و اکثر کارشناسان بی غرض در رشته های پزشکی و ویروسی وبیولوژیک موضوع دست داشتن ارتش آمریکا ومئوسسات تحقیقات آنها را دررابطه ازشیوع کرونا یک امر من درآوردی وتوهم کسانی میدانند که همیشه گرفتار توهمند میخواهند باتوهمات خودشون خوراک جدیدی برای رسانه ها جور کنند

>>>   به نظرم کرونا ویروس همه را ترسانده وگرفتارتوهمات عجیب وغریب کرده و این موضوع شامل حال مردان سیاست وخیلی از کارشناسان وپزشکان که به قسمی باامریکامیانه خوبی ندارند همواره موضوع دست داشتن امریکا را در پیدایش و گسترش کرونا دخیل میدانند و اکثر کارشناسان بی غرض در رشته های پزشکی و ویروسی وبیولوژیک موضوع دست داشتن ارتش آمریکا ومئوسسات تحقیقات آنها را دررابطه ازشیوع کرونا یک امر من درآوردی وتوهم کسانی میدانند که همیشه گرفتار توهمند میخواهند باتوهمات خودشون خوراک جدیدی برای رسانه ها جور کنند
جواد

>>>   دنیای امپریالستی ایتالیا امریکا انگلیس ، دنیای اسلامی افغانستان وکشورهمسایه ، با چی بینظمی وبی برنامگی با کرونامقابله میکنند
مثال کوچکترش نظم اداری حکومت نجیب با حکومات جهادیون،طالبیون ،وفعلا تکنوکراتیون چقدرمتفاوت است
ر

>>>   این حمله بیولوژیک امریکا علیه چین بود که چین دفاع کرد و بضد حمله پرداخت حالا نوبت امریکاست که دفاع کند. امریکا یک ویروس جدید را به چین فرستاده است که یک نفر را کشته است. این جنگ بیولوژیک تازه شروغ شده است. تمام بشریت در خطر نابودی است عامل اصلی آن دولت امریکا میباشد.

>>>   Mohammadullah Afzali
قیامت صغرا مقدمهٔ قیامت کبراست.
مسئولین خانهٔ سالمندانی در هسپانیا از ترس کرونا آن‌جا را رها کرده و هیچ یک از اقارب افراد مسن هم به سراغ شان نرفتند. پولیس وقتی آمده که نیمی از آنها مرده بودند.
قیامت همین است.

>>>   تئوری بافان توطئه نمی توانند مشکل خود را حل کنند و لذا به تئوری بافی توطئه روی می آورند که از مسئولیتها فرار کرده و یا نتایج سیاستهای ضد انسانی و بیعملی خود را به خارج مثلاً به آمریکا ربط و نسبت دهند. خیلی کار ساده ایی هست نه؟ حتی این نسخه ها را عمهً و خالهً پیر من هم بلد است >> چو علت ندانی شکایت خطاست.

>>>   Bawar Bamik
یک وزیر کارکن، متخصص، بابرنامه و دل‌سوز، خاص به خاطری این که از سوی دکتر عبدالله معرفی شده است، مورد تعصب غنی قرار می‌گیرد و تمام صلاحیت‌های او در چنین شرایط اضطراری و مهم به وحیدعمر منتقل می‌شود. باز می‌گویند که جناب متفکر، متعصب نیست و اصلاحات می‌آورد. پیش از این او با وزیران خوب و کارکشته‌ی مخابرات و آب‌و‌برق نیز همین کار را کرده بود که حالا با وزیر صحت می‌کند. غنی جز خود و تبارش هیچ‌کسی را نمی‌خواهد. او به تخصص و شایسته‌گی افراد و وزیران نمی‌بیند، بل به زبان و قومیت آنان می‌بیند. وقتی از قوم خودش باشد، یک کامپیوتر کار را رییس شورای امنیت و یک کم‌پودر را رییس امنیت تعیین می‌کند و اگر افراد از تبار خودش نبودند، گرفتار چنین سرنوشتی می‌شوند.

>>>   Par Ween
متاسفانه کرونا به اعصاب بعضیها زده 😂
یکی پست میکنه چای سیاه بخورید
یکی پست میکنه بچه به دنیا آمده گفته چای بخورید تا به کرونا مبتلا نشویدپس فوت شده
یکی میگه چرا قرنطینه هستیم
یکی میگه چرا کابل دو هفته قرنطینه باشه هرات سه روز
یکی را قرنطینه میکنند فرار میکنه
یکی به زور میگه مرا قرنطینه کنید
یکی دارو تجویز میکنه یکی دعا خوان
یکی میگه به مسجد نماز‌نخوانیم خداوند دعای مان را قبول نمیکند
واقعا ما چی موجودات بودیم
یعنی ما از تمام دانشمندان جهان بیشتر میفهمیم؟😂

>>>   فرهاد جویا
حکومت کابل در اعلامیه اش گفته کسانیکه ازایران وارد کابل میشوند ۱۴ روز قرنطین شده وبرای شان غذا داده میشود.
کسی نیست ازاین بی کفایتها پرسان کند مگر هرات جزئی از کشور نیست ؟اگر مردم هرات مصاب شوند دامن شماهارا نمیگیرد که مردم ازایران به خواست شان بدون قرنطین داخل شهر هرات شده ودرهرنقطه این شهر ازادانه گشت وگذار میکردند.
چه میشد همان اول نصف پولی را که به هرات اختصاص دادین همان زمان به مرز قرنطین خانه میساختید تا این ویروس لعنتی درداخل شهر به گردش نمیرسید.
خداوند شمارا ازحال دل مردم فقیریکه درقرنطین بسر میبرند اگاه کند که به جان وحیات مردم بازی کردید.
حکومت بی‌تفاوت.....

>>>   Said Khalil Moayed
اینجا افغانستان است ، اینجا دنیای تفاوت های زیباست ، هر موجود زنده ای در اینجا به زانو درامده ، کرونا نیز شکست خواهد خورد.

>>>   سفارت چین در فرانسه، اعلام کرد:
آمریکا 2 ماه پیش از شیوع کرونا شیوع یک بیماری کشنده را شبیه سازی کرد
ایالات متحده آمریکا دو ماه پیش از شیوع کرونا در ووهان چین، در یک رزمایش شبیه‌سازی به نام «اونت201»، شیوع یک ویروس کشنده در سراسر دنیا را تمرین کرده است.

تارنمای رادیو تلویزیون بلژیک(RTBF) افزود: صفحه توئیتر سفارت چین در پاریس روز دوشنبه اطلاعاتی را منتشر کرده است که بر طبق آن ایالات متحده آمریکا در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹میلادی (۲۶ مهر۱۳۹۸) یعنی دو ماه پیش از شیوع ویروس کرونا در ووهان چین، یک رزمایش شبیه سازی به نام EVENT ۲۰۱ انجام داده است که سناریوی اصلی آن شیوع یک ویروس کشنده با نام CAPS در سراسر دنیا بوده است.

بر طبق این طرح شبیه سازی شده آمریکایی، این ویروس مرگبار فرضی در یک دوره ۱۸ ماهه منجر به مرگ ۶۵ میلیون انسان خواهد شد و ۵۷۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب وارد خواهد کرد. بر طبق نتایج این شبیه سازی قطع جریان شیوع این ویروس تنها پس از کشف یک واکسن موثر و یا با ایمنی گرفتن طبیعی افراد پس از در معرض قرار گرفتن ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت جهان اتفاق می افتد.

>>>   Palwasha Aabed
نیرو های امنیتی ما؛
۱- نیرو های امنیتی ما در خط اول جنگ چگونه با ویروس کرونا مبارزه می کنند؟
۲- آیا انها به مواد کافی ضد عفونی کننده دسترسی دارند؟
۳- آیا انها در پسته های امنیتی فاصله های یک‌ متری را مراعات کرده می توانند؟
۴- آیا انها به مقدار کافی ویتامین سی ، میوه و‌سبزیجات می گیرند؟
۵- آیا آنها غذا های متوازن بخاطر بلند بردن سیستم ایمینی بدن شان می‌ گیرند؟
اینها همه سوالات اند که در ذهنم خطور می کنند.‌.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است