تنش میان ایران و افغانستان و اخراج چند دیپلمات‌
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۹    ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ کد خبر: 162677 منبع: پرینت

منابعی به بی‌بی‌سی از تنش دیپلماتیک میان ایران و افغانستان خبر داده‌اند.
این منابع گفته‌اند که در روزهای اخیر ایران و افغانستان اقدام به اخراج تعدادی از دیپلمات‌های یکدیگر کرده‌اند.
گفته شده که ایران دو دیپلمات افغان را در تهران "در تلافی" به اخراج شماری از دیپلمات های ایرانی از کابل، اخراج کرده است.

تاکنون دلیل این تنش‌ها مشخص نشده اما ایران از جمله کشورهایی است که نسبت به نتیجه انتخابات افغانستان که در پی آن محمد اشرف غنی،‌ برنده اعلام شد موضع مشخصی نداشته و در جریان انتخابات، گزارش‌هایی از پشتیبانی دولت ایران از تیم عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی منتشر شد.

وزارت امور خارجه افغانستان در مورد خبر اخراج دیپلمات‌ها اظهار نظری نمی‌کند اما می‌گوید روابط دو کشور عادی است.
گران هیواد، سخنگوی این وزارتخانه در واکنش به این خبر به بی‌بی‌سی گفت روابط میان افغانستان و ایران عادی است؛ او گفت "این روابط مبتنی بر اصل حسن همجواری استوار است، نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی در هردو کشور بدون سکتگی (وقفه) فعالیت دارند."

وزارت امور خارجه ایران تاکنون در این مورد واکنشی نداشته است اما یک مقام این وزارت به خبرگزاری ایسنا گفته است ایران از سازش آقای غنی و آقای عبدالله برای تشکیل یک دولت فراگیر استقبال می‌کند.
حدود دو ماه پیش که تنش میان آمریکا و ایران بر سر کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بالا گرفت، بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان گفته بود که دولتش به افغانستان حمله نخواهند کرد اما در مورد حمله به پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان مقامات در تهران تصمیم می‌گیرند.

وزارت خارجه افغانستان نیز سفیر ایران در کابل را به دلیل آنچه "اظهارات برخی مقام‌های ایرانی از جمله فرمانده نیروهای نظامی ایران در مورد احتمال هدف قراردادن برخی نقاط در افغانستان، در صورتی که آمریکا به ایران حمله کند احضار کرد و خواستار توضیحات درباره این اظهارات شد.
وزارت خارجه افغانستان در آن زمان گفت که بهادر امینیان،‌ سفیر ایران در کابل در آن دیدار با اشاره به "تاریخ حسنه" دو کشور گفته که موضع رسمی و اساسی کشورش،‌ "احترام کامل به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان است".

سفیر ایران در افغانستان در مراسم تحلیف محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور شرکت نکرد و سفارت ایران در افغانستان نیز تاکید کرده بود که این کشور موضعی در قبال نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ندارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   برای اولین بار ایران و افغانستان سفیران یکدیگر را اخراج کردند

>>>   اگر اخبار بی بی سی فارسی را دنبال کنید بارها از احتمال جنگ تمام عیار میان ایران و پاکستان حرف زده در حالی که در عمل تنها چند قاچاقچی مواد و نیروی پولیس به هم تیر زده اند. خلاصه از کاه کوه می سازد و این سیاست انگلیسی تقسیم و غلبه را دنبال می کند. باید به ایشان گفت آرزو بر آرزومندان عیب نیست.

>>>   ایران نباید بطور علنی در امور سیاسی افغانستان داخل شود و مثلاً در تحلیف قلدرانه عبدالله شرکت کند یا در مورد دولت و امنیت افغانستان حرفهای مغایر با حسن همجواری بزند چون بهانه عمل به مثل افغانها در سالهای پیش رو را در فراهم خواهد ساخت.

>>>   متاسفانه پیامد ناگوار این تنش روابط را مهاجرین افغانی در ایران به دوش خواهد کشید، چنانکه در گذشته هر بار که روبط ایران و افغانستان رو به تیرگی رفته کشور جمهور اسلامی ایران مهاجرین مظلوم بی دفاع را گوش مالی داده است. برخورد ایران با مهاجرین مصداق آن ضرب المثل افغانی است که میگه: فلانی زورش به خر نمی رسد پالانش را می زند.
حالا هم زور ایران به دولت افغانستان نمی رسد چون حامی قدرتمند مثل آمربکا را با خود دارد. ولی مهاجرین گزینه بسیار مناسب برای اتقام گیری است، زیرا نه خودشان توان دفاع دارد، نه دولت افغانستان از آنان حمایت می کند و نه کدام سازمان و نهاد بین المللی توجه به آنان می نمایند. بنا برابن ما مهاجربن همواره دعا می کنیم که روابط این دو کشور همسایه و مسلمان همواره دوستانه باشد که به نفع همگان و خصوصا مهاجرین بد بخت خواهد بود.
یک مهاجر...

>>>   اون موقع تفاهم طالبان و آمریکا و بعد تنفیذ دو رییس جمهور رسانه های ایران از شروع جنگ دیگر و ظهور داعش میدادند
صاحب

>>>   محمدحسین فیاض
اوقات‌تلخی تهران کابل
منابع خبری از جمله بی‌بی‌سی از ایجاد اوقات‌تلخی میان تهران و کابل خبرداده‌اند. در این گزارش آمده که طرفین، دو مقام بلند پایه هم‌دیگر را اخراج کرده‌اند.
به نظر می‌رسد همسایه غربی ما رگش به سمت رئیس‌جمهور فیشنی ما می‌زند و این برای رئیس جمهور ساکن ارگ خوش نیامده‌است.
حالا در این وضعیت شطرنجی بزن و بکُش کرونا چه کسی این دو را آشتی دهد؟

>>>   خدا را شکر این فقط ایران نیست الحمدلله که خداوند یار و یاور ماست و تا این روز بیش از ۸۰ فیصد کشورهای جهان تا امروز حاضر نشدند حکومت دیکتاتوری اشرفغنی متقلب را برسانید بشناسند.
اشرفغنی کشور را در فساد اخلاقی و اقتصادی پیش برده است تبعیض قومی لجبازی و خودکامگی و کشتار مردم فارسیبان بنام طالب و داعش و انتحاری فقط چند فکتور تلخ این دوران بوده است.
مردم ما اسیر یک دیکتاتور خودکامه شده است و نمی‌داند دیگر لکدام زبان به این بشر بفهمانند ما تورا نمی‌خواهیم خیر تو مرا امید نی شر مرسان برو و مردم را رها کن از شرت.
حامد از هرات

>>>   تنش بین ایران و امریکا است اشرف غنی و دولت دست نشانده چه صلاحیت دارد

>>>   نیازی به این مسائل نیست ایران تمام مهاجرین را به افغانستان عودت دهد وتمام مهاجرین بدون مجوز رابه زندان های طویل المدت بفرسد ومرزها ببندد و چاهبهار راهم برای افغانستان تعطیل کند
علیزاده گناباد

>>>   ايران حق داره ددرصورتيكه امريكا از افغانستان به ايران حمله كرد پايگاههاي نظامي امريكا در افغانستان را بمباران نمايد

>>>   سفیر مربوطه از طرف غنی سفیر تقلبی بوده است که رد شده است آن شد الله به زودی داکتر عبدالله ریس جمهور حقیقی سفیر جدید را تعیین میکند.

>>>   سفــــــیـــــراخراج نشده دو دیپلمات اخراج شده

>>>   عادی است, افغانستان دولت ندارد, امریکا ان را ادراه می کند معلوم است که ایران نسبت به امریکا حساس است.

>>>   علیزاده گناباد!
آیا فرمایش دیگری هم دارید؟
دست همسایه به همسایه اگر است دراز
حکم ماعون بود نی که ز عجز است و نیاز
این یکی گر ز تو چیزی طلبد خرده مگیر
زانکه فردا تو روی بر در او بهر نیاز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است