آیا استراتژی آمریکا خروج از افغانستان است؟ (2)
آمریکا تا کنون به کدام کشور رفته که از آن کشور به رضایت خود بیرون شده باشد؟ آمریکا از کشورهایی که به زور اخراج شده در همسایگی آن کشورها پایگاه نظامی ایجاد کرده است 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۹    ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ کد خبر: 162614 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)آمریکا تا کنون به کدام کشور رفته که از آن کشور به رضایت خود بیرون شده باشد؟ مگر اینکه مانند ایران علیه حضور آمریکایی ها اقدام شود و آنان را از کشور اخراج کنند که آنهم مشکلات و عواقب خودش را دارد.
آمریکا از کشورهایی که به زور اخراج شده در همسایگی آن کشورها پایگاه نظامی ایجاد کرده است. مانند ایران که در کشورهای همسایه ایران (ترکیه، افغانستان، پاکستان، عراق، گرجستان و ارمنستان) پایگاه نظامی دارد.
در همین حال آمریکا از کشور های عربی و خلیج فارس نیز غافل نشده و پایگاه های نظامی در آن مناطق ایجاد کرده است مانند: عربستان، عراق، عمان، قطر و کویت.
در اقیانوس هند نیز در جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره‌ای مرجانی در مجمع الجزایر شاگوس Chagos پایگاه نظامی دارد.

جالب اینجا است که بودجه نظامی آمریکا نه تنها از مالیات دهندگان آمریکایی و خزانه این کشور دریافت نمی شود که از جانب پایگاه های نظامی آمریکا در جهان مقدار قابل توجهی از غارت کشورهای دیگر به حساب خزانه آمریکا واریز می گردد. یعنی حضور نظامی آمریکا در دیگر کشورها علاوه بر قدرت نمایی، درآمدزایی نیز دارد تا آنجا که قسمت اعظمی از بودجه داخلی آمریکا از غارت دیگر کشورها تامین می شود.

حالا این سوال پیش می آید که با این اوصاف، آیا بازهم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را باور کنیم؟
در هر صورت هیچ فرد آگاه و وطن دوستی به اشغال اینگونه کشور رضایت نمی دهد. پس چکار باید کرد که از شر آمریکا در افغانستان رهایی یابیم و بیش از این کشور ما توسط این غارتگران چپاول نشود؟

فرانسیس بویل استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه ایلینوی آمریکا درباره طرح کاهش خشونت‌ها و کاهش نیروهای آمریکایی پس از توافق با طالبان گفت: چیزی که ترامپ اکنون با آن توافق کرده خروج نیروها به سطحی است که در زمان اوباما در افغانستان حضور داشتند.
وی افزود: استراتژی آمریکا با طالبان ممکن است بازی با طالبان باشد و واشنگتن هیچ قصدی برای خروج از افغانستان ندارد که در وهله اول به‌طور غیرقانونی به آن حمله کرده بود.
وی افزود: به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا با دلایل جعلی هنوز هم برای ایجاد بهانه‌ای جهت حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان است.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز گفته بود که درصورت توافق با طالبان شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به هشت هزار و ششصد نفر کاهش خواهد یافت؛ اسپر پیش از این نیز گفته بود که صرف‌نظر از توافق با طالبان شما نیروها تقلیل می‌یابد.

داگلاس مک گرگور- دگروال بازنشسته ارتش آمریكا در مصاحبه با نشریه "Fox News" ابراز داشته بود: حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان هیچ کمکی به تقویت دولت در این جمهوری نکرد. اما آمریکا توانست این کشور را به یک ماشین جهانی تولید هرویین و مکانیسم عالی برای پولشویی مبدل کند.
وی در ادامه افزود، در حالی که برخی در حال مرگ بودند، شمار دیگربا گذشت هر روز ثروتمندتر می شدند.

این نظامی بازنشسته ارتش آمریکا تأکید می كند كه نه رسانه های آمریكایی و نه هم فرماندهان و مقامات نظامی آمریكا واقعیت جنایاتی را كه در افغانستان در موجودیت آمریکا رخ داده است، بیان نخواهند كرد، زیرا هیچ كس نمی خواهد دخالت خود را در این زمینه نشان دهد. در حالی که عده ای بی‌شماری از مردم در افغانستان جان های شان را از دست دادند، عده ای دیگری گویا با هدف تقویت ارتش ایالات متحده، با پول شویی در آنجا ثروت هنگفتی را رقم زدند.

این نظامی بازنشسته ارتش ادامه می دهد: "سازندگان چنین سیاستی (مثلا جو بایدن و دیگران) ترجیح می دهند از مشارکت خود در آنچه که برای بحث و گفتگو پیش می آید جلوگیری کنند."
به گفته وی، هیچ کس نمی خواهد مشخص کند که پول های اختصاص یافته برای افغانستان، کجا به مصرف رسید، زیرا بسیاری از افراد هم پیمانکاران و هم افرادی که در این سیستم «پولشویی در افغانستان و در دیگر نقاط جهان» ارتباط دارند از طریق قراردادهای "گویا کمک به ارتش" پولدار شدند.
(ادامه دارد)

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
استراژی خروج
نظرات بینندگان:

>>>   رهبرانی از حزب ناسیونالیست هندو نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز از استفاده از ادرار گاو به عنوان یک دارو و درمانی برای سرطان حمایت کرده‌اند.
یکی از رهبران ایالت آسام وقع در شمال شرق هند اوایل ماه جاری میلادی به قانون‌گذاران گفته بود که ادرار و مدفوع گاو می‌تواند برای درمان ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد

>>>   خليل زاد و تهديدهاي بي موردش!
====================
خليل زاد به طور غير مستقيم به عبدالله هشدار داد و گفت: طوري نشود افغانستان به سه قسمت تقسيم گردد يك قسمت دولت عبدالله يك قسمت حكومت غني، و قسمت ديگر طالبان اما خليل زاد آن اختياري را كه از طرف جورج بوش به نمايندگي از آمريكا در افغانستان و عراق داشت از طرف ترامپ ندارد وي فقط در گفتگوهاي صلح ميان طالبان و آمريكا نمايندگي مي كند و اما در مورد سه قسمت شدن يك نوع تهديد غير مستقيم به دولت همه شمول به رهبري عبدالله نشانه گرفته است و همان تهديد و سازش قبلي را در پيش گرفته است در عين حال گفت: غني به عنوان سر قومندان اعلي عبدالله را در كنار خود داشته باشد و دولتي فراگير تشكيل دهند و از همين رو است غني از جايگاه برتر حرف ميزند...
اول بايد از خود سوال كنيم اگر بحران و كشمكش زياد شود اينكه طالب به يك قسمت معمولاً جنوب و عبدالله در شمال حكومت كنند سخني معقولانه و درست است اما غني با كدام نيرو و پايگاه اجتماعي و در كدام مناطق حكومت مي كند؟ غني هيچ پايگاه و نيروي مردمي در جامعه ندارد بلكه اين طالب و دولت عبدالله است كنار بيايند حكومت واحد تشكيل بدهند يا در دو قسمت جنگ كنند اما هيچ جاي براي اشرف غني وجود ندارد و آنچه خليل زاد ميگويد جز تهديد بي مورد و يك تبليغ براي ترساندن و وادار كردن عبدالله براي كنار رفتن از ادامه تنش با غني نيست.

>>>   فرزندی از پدرش پرسید:
وظیفه سازمان ملل چیست؟ پدر جواب داد.
هیچ فرزندم . خانه ات را ویران میکنه به جایش خیمه می دهد.
ظریف آریایی

>>>   هیزم‌ سوخت برای یک جنگ داخلی آماده است. سلاح توزیع شده است. فقط آماده یک جرقه است. بهای این لجاجت و بازی های خطرناک را چند مشاور جوان غربزده با پاسپورت های خارجی که از پول اپراتیفی در قصر های رنگین پشت دیوار های سمنتی زندگی میکنند نخواهند پرداخت. اینها فرار خواهند کرد و یا هم در میدان ها و مرز ها دیده خواهند شد. محاسبه اینکه یا جمهوریت یا هیچ و تا آخر پیش می رویم کاری از دست اینها ساخته نیست و یا دیگر حیات و‌ممات سیاسی ما در خطر است یک بازی باخت باخت است. این گونه طرز فکر و محاسبه مطلق گرایانه آب به آسیاب دشمن انداختن است و بس.

افغانستان را به سه (۳) جغرافیای سیاسی تبدیل نکنید. پیش از اینکه استخبارات منطقه و یا طالب و هم بازیگر سوم به این هیزم اتش بزند از لجاجت تان کوتاه بیاید ورنه بدنام ترین و سیاه ترین صفحه تاریخ افغانستان خواهید گشت!
تیم_عاصی

>>>   ميگفتند جائيکه روسها پای بگزارند بلند کردن و يا دور کردن آن ناممکنست ، مجاهدين افغان نه تنها پای بلکه اعضاء بدن آنهارا شکستاندند و کاملاً سيستم کمونيزم را از بين بردند ، امريکای جهانخور هم با تخيلات زيادی وطن ما را به ظلم و ستم بیسابقهٔ تاريخی اشغال کردند و با مستی و غرور ميگفتند برای طالب يا مرگ و يا زندان ولی امروز با گردنهای پست و رویهای سياه و پژمرده با همان طالب مذاکره ميکنند و راه گريز با عزت ميطلبند .

>>>   استراتیژی امریکا در افغانستان صرف جنگانیدن افغانها درجنگ های ذات البینی شان میباشد - تا ازآن نفع برده ، لیتیوم ببرد، جهادی ها ، طالبان وحکومتی ها (غنی وعبد الله ) باید چون سگان بین خودبه قوه ی مردم کودن بزنندوخود دالر امریکابه توبره کنند وابه حال مردم بی عقل که درّپی شان روان اند وتفرقه میان اقوام را چاقتر میسازند ، چی مردم بدبختی هستیم

>>>   Shoja Mohseni
خليلزاد؛ رئيس جمهوري در سايه كشور، زندانيان طالبان را به امضاي آقاي غني آزاد مي كند. اين زندانيان با توجه به دلايل زير، خطر جدي و بالقوه مي باشند.
١- آنان نيروهاي آموزش ديده و جنگي هستند و از بيشتر شان از ميدان جنگ گرفته شده اند.
٢- ايدئولوژي به شدت تند و افراطي و انگيزه قوي براي رفتن به ميدان جنگ دارند.
٣- نفرت شديد، كينه و حس انتقام از دوران زندان را با خود دارند.
٤- اقبال طالبان براي دستيابي به قدرت بيشتر شده. طالبان رها شده از زندان مي خواهند در آستانه قدرت گيري اين گروه، خودي در ميدان جنگ نشان دهند و جايگاه بهتري براي خود دست و پا كنند.

>>>   سونم ارباب زاده
قابل توجه حکومت افغانستان!
برای کمپاین های انتخاباتی تان از کود 91 ملیونها افغانی مصرف میکنید.
برای جشن استقلال ملیون ها افغانی مصرف میکنید .
ملیارد ها افغانی عواید هرات را جمع آوری میکنید.
واینک که هرات در شرایط بحرانی است.نه دارویی ونه امکاناتی،وتا هنوز هیچ بودجه ای برای مبارزه با کرونا اختصاص داده نشده.
لطفاً تا وضعیت از کنترول خارج نشده کاری انجام دهید.
بزرگان هرات نیز صدایی بلند نمیکنند.
کجا شدند وکیلانی که با چرب زبانی وکذب گویی رای مردم را گرفتند.واینک برای نیازهای هراتیان صدایی بلند نمیکنند.

>>>   Hafiz Ravand
اوضاع چوپ وچوپی کشور چه میگوید ؟ نباید فراموش کرد که آمریکایی ها در نتیجه فشار رقبای منطقوی و بین المللی و دروغهای خلیل زاد از وضعیت درون افغانستان ، سیاست های فاشیستی و تمامیت خواهانه اشرف غنی احمدزی ، بیش از هرزمان دیگر بچالش خورده اند که همین اکنون با حکومت مزدور ودست نشانده شان راه حل بحران موجود را جستجو می نمایند و در صدد خرید وتطمیع کردن افراد و اشخاص معامله گر وبی ثبات هستند تا دم راستی نمایند . چونانی که اوضاع چوپ و چوپی سیاسی کشور در این یک ودو روز می رساند که گپ های از قرار بالا جریان داشته باشد ، باز هم دیده شود که چه میشود ؟

>>>   شهنواز تنی :
من با عباس استانکزی یکجا شامل حزب دموکراتیک خلق شدم
هردوی ما شامل حربی شونزی شدیم
هردوی ما شوروی فرستاده شدیم
عباس زمانی که من وزیر دفاع بودم زیر دست من کار می کرد
در کودتا علیه نجیب با هم همکاری کردیم
هر دو یکجا پاکستان فرار کردیم
در پاکستان هم دیگر را گم کردیم

در جلسه مسکو برای اولین دفعه
با هم دیدیم
برایش موفقیت می خواهم !!!!
بعید نیست که تنی نیز مهره ساکت طالبان باشد و حالا دوباره اکتیف شده باشد !!!!!!

>>>   والی هرات را از هرات بیرون کنید چون نه توانایی مدیریتی دارد و نه هم دولت به صدایش لبیک میگوید.

>>>   عبدالکریم خرم رئیس دفتر سابق حامد کرزی در صحبت با طلوع نیوز اظهار داشت که خطر تجزیه افغانستان به سه زون یا سه بخش افزایش یافته است. تنش و تصادم بعد از شروع مذاکرات بین الافغانی نیز در بسترشمال افغانستان پا برجا خواهد ماند.
اگرامریکا طرفدار تقسیم کشور به سه بخش نیست، دو دولت را به تفاهم خواهند رساند. امریکا مسوول اصلی وضعیت جاری است.
شرط ما با امریکایی ها به ارتباط صلح با طالبان این بود: همکاری مطلق دربدل افغانستان واحد و حکومت قوی.
وقتی با بیرق افرازی طالبان درقطر مخالفت کردیم، دفتر مسدود شد. بعد به طالبان پیشنهاد کنترول هفت هشت ولایت را داده بودند که آن ها قبول نکردند. اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که این بار طالبان فریب چنین پیشنهادی را بخورند. عملکرد امریکا نشان می دهد که شاخص هایی از اجرای چنین طرحی دراقدامات شان وجود دارد.
امریکا وعده هایی داده بود که نباید دو تحلیف همزمان راه اندازی می شد؛ اما چنین چیزی واقع شد. اگر بحران فعلی را حل کنند، خوب... ورنه این ناکامی نتیجه ناتوانی شان نه، بلکه ثمرۀ نیات شان خواهد بود. سلام رحیمی سه بار نزد حامد کرزی آمد. گپ های کلی گفته شد، اگر فهرستی ترتیب شود؛ بدون جزئیات. ما فهرست مذاکره کننده ها با طالبان را جنجالی نمی سازیم

>>>   Mehdi Saqibll
در شرایط حساس و سرنوشت سازی که ویروس کرونا همه جهان را تهدید میکند لازم است تا آقایان اشرف غنی و داکتر عبدالله که هر کدام خود را رئیس جمهور افغانستان میخوانند اندکی به فکر مردم باشند و کرونا را جدی بگیرند. کرونا در یک قدمی ما است؛ تهدید جدی برای همه مردم افغانستان؛ تا اکنون قربانی های زیادی داشته است؛ این خطر هنوز رفع نشده است؛ ما به مشارکت ملی نیاز داریم؛ کرونا؛ پشتون، تاجیک؛ ازبیک، هزاره و شمالی و جنوبی؛ مجاهد و طالب و کمونیست و دموکرات نمیشناسد؛ همه را می بلعد؛ همانند بسیاری از قربانیانی که امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته و دارای امکانات قوی در زیر خاک دفن شده اند. لازم است همه برای آگاهی دهی و کار عملی اقدام کنیم؛ کینه ها، رقابت ها، دشمنی ها و سیاسی بازی ها را برای زمان دیگری بگذاریم. ما وقت کمی برای مقابله داریم برای این مبارزه اهمیت گذر ثانیه ها را درک و برای زندگی و حیات خودمان بصورت متحدانه پیش برویم.

>>>   آمریکا به رضایت یا به زور باید از افغانستان خارج شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است