طالبان: آزادی تدریجی خلاف توافقنامه ما با آمریکا است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۴    ۱۳۹۸/۱۲/۲۲ کد خبر: 162592 منبع: پرینت

طالبان تصمیم اشرف غنی مبنی بر آزادی تدریجی زندانیان این گروه را قابل قبول ندانسته و خواستار رهایی بی‌قید و شرط پنج‌هزار زندانی به صورت یکجا، قبل از آغاز مذاکرات صلح با دولت شده‌ است.
به گزارش بی بی سی، در فرمان محمد اشرف غنی آمده است که در مرحله اول و قبل از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالبان ظرف چهار روز آینده آغاز می‌شود و روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان پس از گذراندن مراحل اداری آزاد خواهند شد و متباقی ۳۵۰۰ زندانی در جریان مذاکرات آزاد خواهند شد.

این یکی از موارد اصلی توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان بود که هفته گذشته به امضای طرفین رسید اما آقای غنی ضمن مخالفت با آن گفته بود هیچ‌کس نمی‌تواند دولت افغانستان را مجبور به چنین کاری کند. اما دو روز پیش در مراسم تحلیف گفت به چارچوبی در این زمینه دست یافته که آزادی این زندانیان باعث کاهش قابل ملاحظه خشونت خواهد شد.

گروه طالبان گفته است که تا زمانی که تمام پنج هزار زندانی این گروه آزاد نشوند، حاضر به شروع مذاکرات با دولت نخواهد بود.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته است که آزادی تدریجی زندانیان خلاف توافقنامه صلح این گروه با آمریکاست.
آقای شاهین گفته است:"ما هرگز به آزادی مشروط زندانیان توافق نکردیم...به طور واضح در توافقنامه آمده است که در اول ۵۰۰۰ زندانی آزاد می‌شود و سپس مذاکرات شروع می‌شود."

اما صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی در یک نشست خبری گفت دولت در بدل رهایی این زندانیان به تضمین‌هایی نیاز دارد تا مطمئن شود که این افراد دوباره به صفوف جنگ نمی‌پیوندند و "این افراد ماشین جنگ طالبان را گرم نمی‌سازد".

در همین حال، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز با اشاره به فرمان غنی درباره آزادی پنج‌هزار زندانی گفته که این زندانیان بر اساس فهرستی که طالبان داده‌اند، سر از روز شنبه هفته آینده از بند آزاد شوند. طالبان از قبل توافق نموده‌اند که تا یک هزار زندانی دولت را رها کنند.
او در یک رشته توییت‌ افزوده که "من از هر دو طرف تقاضا می‌نمایم که فوراً در دوحه، قطر برای گفتگو با هم بنشینند و جزئیات را تنظیم کنند. دولت افغانستان با این کار توافق نموده ‌است. تطبیق این کار گام عمده‌ای در روند صلح خواهد بود".

آمریکا امیدوار است با آغاز مذاکرات "بین‌الافغانی"، خشونت در افغانستان متوقف شود و این کشور به سوی صلح حرکت کند اما بسیاری از ناظران پس از برگزاری دو مراسم تحلیف همزمان که آقایان غنی و عبدالله روز گذشته در کابل برگزار کردند، نگران بحرانی شدن وضعیت سیاسی افغانستان و تاثیر آن روی مذاکرات هستند.
آقای خلیلزاد در روزهای گذشته در دیدارهای متعدد تلاش کرده است تنش‌های میان دو طرف را کم کند و توافقی میان رئیس‌جمهوری و رئیس‌ اجرایی پیشین به میان بیاید.

سخنگوی غنی با اشاره به اختلافات سیاسی اخیر گفت که این اختلافات باید از راه مذاکره و تفاهم حل شود و دولت نیز به "وحدت ملی" تاکید دارد.
آقای صدیقی تصریح کرد که یکی از دلایل به تعویق افتادن تشکیل کابینه این کشور نیز رسیدن به تفاهم با سیاسیون بوده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
دولت
نظرات بینندگان:

>>>   تصمیم اشرف غنی درقبال آزادی 5000 پنچ هزار طالب زندانی مطابق لیست ویا فرمایش سران طالبان اشتباه بزرگ ونابخشودنی است درتاریخ به چند دلیل
1- چی تضمینی وجود دارد که این 5000 نفر دوباره مجهز شده رهبری جنگ را به عهده نگیرند درافغانستان.
2- طالبان یک شاخه یایکپارچه نیستند مشکل است بااین گروه های پراگنده کنار آمد.
3- طالبان مستقیل نیستند که خود تصمیم بگیرند وبه منافع وطن ومردم خود فکر کنند.
4- طالبان شاخه های مختلیف هستند مانند (طالبانی آمرکای،پاکستانی، روسی ،ایرانی ،چیچینی ،عربی وغیره هستند)اگرقرار باشد باطالبان پاکستانی ،آمریکای وعربی صلح کرد آیادیگرایشان قبول خواهد کرد.
5- موضوع خیلی مهم وقابل یادآوری این است که طالبان پشتون دولت فعلی به رهبری اشرف غنی پشتون ومیانجی گر نماینده ویژه آمریکا خلیل زاد پشتون دریک کشوریکه هیچ اکثریت قومی وجود ندارد آیاممکین است که دیگر اقوام نقش نداشته باشد .
باوصف همه طالبان جنایت کاران قرن هستند قاتلین صدها هزار افراد بی گناه این سرزمین هستندرهای این مجرمین جفای بزرگ ونابخشودنی است که دولت فعلی وآمریکا مرتکیب شده است.
"محمد عثمان نیازی)

>>>   می گویند "مربی داری مربا بخور" حالا این کثافت هایی چتلستانی حق پدری هم طلب می کنند. تمام غیرت ما مردم با وایرس عرب و عربیسم نابود شده است. یگانه راه رهایی شکستن این طلسم منحوس است.
آزاده

>>>   گپ راست می گوید چرا خی توافقنامه را امضا کرد امریکا

>>>   غنی در پی تحکیم پایه های فاشیستی قدرت در افغانستان است و تا زمانیکه قدرت های سیاسی و حزبی و تنظیمی غیر پشتون را و نیرو های ملی گرای پشتون ضد فاشیسم را از پا نیفکند سلاح طالب و داعش را از دست نمیدهد و صلحی با طالب در کار نیست.

پس برای از پا در آوردن فاشیسم ارگ باید همه با هم به شمول طالب یک دست عمل کنند در غیر آن این مشکل حد اقل تا انتخابات آمریکا دوام میکند و در صورت امکان تا پنج سال دور دوم غنی اراده یی برای از دست دادن بهانه طالب و داعش در ارگ غنی وجود ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است