ایستادگی عبدالله، دستپاچگی امریکایی ها و غنی
غنی با محاسبات غلط ذهنی و بریده از واقعیت ها، اشتباه بسیار کلانی را مرتکب شد. او ترس و نفرت مردم از دورنمای یک حاکمیت قومی در جوامع غیر پشتون را دست کم گرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۰    ۱۳۹۸/۱۲/۶ کد خبر: 162335 منبع: پرینت

ایستادگی جدی داکتر عبدالله و دوستانش (تا کنون)، ظاهرا امریکایی ها را دستپاچه کرده است. رویترز در گزارشی نوشته است که امریکایی ها غنی را تحت فشار گذاشته اند تا مراسم تحلیف را به تقویق بیاندازد، و از داکتر عبدالله هم خواهان چنین چیزی شده اند. آنها نگران اند که مراسم دوگانه ای تحلیف، بحران را تشدید کرده، و در نهایت پروسه ای معامله با طالبان (صلح) را به خطر بیاندازد. همین خود نشان می دهد که امریکایی ها، تصمیم ندارند در رویارویی فعلی از طرف خاصی حمایت کنند. این، خبر خوبی برای غنی نیست.

آنچه فعلا دیده می شود، نبرد اراده ها است. عبدالله در گذشته در این میدان، امتحان خوبی نداده است، اما غنی اراده لازم (امتحان نشده در شرایط فعلی) را از خود نشان داده است. مشکل غنی در این مورد اما این است که او در گذشته به صورت آگاهانه از ترس طرف مقابل از امریکایی ها استفاده می کرد، و با آگاهی بر این ترس، خود را با اراده، نترس و سرتمبه نشان می داد، و طرف را می ترساند. حالا و بعد از معامله امریکایی ها با طالبان، ترس از امریکایی ها دیگر وجود ندارد، و ظاهرا داکتر عبدالله، خود را در موقعیت بهتر از چند سال قبل می بیند، چون هم دوستان قدرتمند دارد، و هم حوزه ای آرای تیمش، بزرگ و گسترده است. معلوم نیست که غنی در غیاب حمایت امریکایی ها، در رویارویی با این تیم قوی و این حوزه ای گسترده، اراده لازم را دارد یا نه. گرچند تلاش های پیدا و پنهان غنی برای استفاده از نیروهای امنیتی، می تواند امیدوارکننده و مفید به نظر برسد، اما تکیه کردن بر این نیروها برای ضربه زدن به حریف به دلایل بسیار، کاری است فوق العاده احمقانه. این نیروها اگر وارد این رویارویی بشوند، بسیار شکننده و آسیب پذیر خواهند بود.

غنی با محاسبات غلط ذهنی و بریده از واقعیت ها، اشتباه بسیار کلانی را مرتکب شد. او ترس و نفرت مردم از دورنمای یک حاکمیت قومی در جوامع غیر پشتون را دست کم گرفت و بر همین اساس، کاری را کرد که کمتر کسی بعد از طالبان، قادر به انجام آن شده بود، و آن متحد کردن اکثریت نیروهای اقوام پرنفوس غیر پشتون افغانستان است. این در حالی است که او حمایت مهم ترین نیروهای جامعه ای پشتون (طالبان، کرزی، حکمتیار و ...) را هم در عمل با خود ندارد. ظاهرا دوستانش هم متوجه این ضعف شده اند، و همین است که پیوسته یا به دروغ پراکنی متوسل می شوند، و یا به صورت مستقیم و غیر مستقیم به حضور قوای ناتو و امریکا در افغانستان اشاره می کنند. حالا ببینیم که چه کسی و کدام نیرویی به دادش می رسد. تماشای این رویارویی و این نبرد اراده ها و استراتژیی که هر طرف برای به زمین زدن طرف دیگر به کار می گیرد، جالب و آموزنده است.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   عیزیم !عبدالله کجا واستادگی!
این پایمردی ودلیری رادیگران کرده اند وگرنه عبدالله قبل از انتخابات تعهد وانصراف داده است اوکه دربند اجانب است ازخود اراده واختیار ندارد از دنیا به فیشن اکتفا نموده اورا به همین منظور اورده بودند تا به اسانی از حقوق حقه ای ملت منصرف گردیده با بیست یا سی ملیون دالر مانند گذشته از تمام امتیازات وحقوق اولیه ای رای دهندگان وباز فریب خوردگان بگذرد ولی این بار عبدالله سخت در تنگنا قرار گرفته چون به تنهای نمیتواند تصمیم بگیرد واز روی نا چاری وبیچارگی مانند طفل ها که از ترس به سوی گربه وحیوانات هیبت میکند وپای خودرا به زمین میکوبد او نیز چنین مینماید اودر میان دوسنگ ارد گردیده در میان قعر دریا تخته بند گردیده ازیک طرف ارباب ها بسویش ابرومیکشند که به تعهد های خود پابندی نماید واز سوی دیگر یاران وهمقطاران ثابت قدم ومطمین اورااز تنازل ولک بخشی وهمه چیز بخشی برحذر میدارند درین میان یک طرف باید با اوکنار بیاید وگرنه اومجبور میشودتا خود سوزی وخود کشی نمایدتاجای به ملت غیور وسرافراز افغان تعلق داردنخواهند گذاشت که یکبار دیگر نقشه ای خارجی هارا تطبیق نماید وبالای ارمانهای والای ملت پا بگذارد وکنون که بی ثباتی وفقدان اراده او ثابت گردیده وهمه اورا شناخته اند بهتر است دیگر زنده نماند تا این که صحنه را به اغیار واگذارد
معلم محمد داود از لیسه ای صمیم سانجارک

>>>   دزدای شمالی پول را کاردارند

>>>   غنی آنچه را سر شب برده بود آخر شب خواهد باخت.
کمیسیون های انتخابات در فکر جواب دادن در محاکم ثلاثه باشند و ثابت کنند که کاری غیر قانونی انجام نداده اند.

>>>   تلخ ترین حقیقت اینست که این متفکر فاشیست دوم جهان بعد از هیتلر(غنی به عدالت اجتماعی باوری ندارد) نه تنها تقلب ، جعلی و تحمیلی است بلکه آمدن انسان متقلب در راس دولت بزرگترین تهدید به امنیت ملی و منافع ملی افغانستان نیز می باشد. وفتی حرف راست در جامعه افغانستان به عدالت اجتماعی می زنید فقط انسان های فاشست عصبانی می شوند بخاطریکه تمام تاریخ زنده گی حاکمان قدرت طلب بر دورغ گوی ِ یاوه گوی استوار است.

>>>   هیچ تشویش نداشته باشید همه موارد به اساس برنامه سنجیده شده پیش میرود وقت آن رسیده که ملت رنجیده دیګر از انحصار جهادیان نجات می یابد عبداالله عبدالله انتحار سیاسی کرد که قابل جبران نیست.

>>>   از قدیم گفته آند که گل به دیوار خشک نمیچسپد خود عبدالله و چند نفر جنگسالار که همیشه در فکر قدرت و زراندوزی برای خود هستند و از احساسات پاک مردم به دلایل قومی و لسانی سواستفاده میکنند هرگاه احساس کنند که از طرفی خطر متوجه شان شده فرار را بر قرار ترجیحح داده و مردم ساده و بیچاره را در میدان خداوراستی رها کرده خود با فامیل و پولهای خود به گوشه میخزند. لطفا باز هم بازی این معامله گران را نخورید.
نوابی

>>>   دخلکو زور دخدای زور زور مردم زور خدا داکتر عبدالله که چند بار بخاطر مصلحت برای ارامش کشور و تامین امنیت مردم جان فدایی کرده بود تیم تقلبکار در مغز گندیده و فکر تقلبی شان باز هم همان گذشته را پرورش داده و فکر میکردند که باز هم بگویم بخاطرمصلت مردم اعلان برنده گی متقلب اعظم را خواهند پذیرفت اما اینرا فکر نکرده بودند که یک بار گذشت دوبار و سه بار گذشت تا چه وقت گذشت باز هم اگر قوم اندیش و قومگرایی در کله پوده ارگ نمیبود و همه را شهروند مساوی الحقوقمیدانست و عدالت را در نظر میداشت خیانت را در حق اکثریت ملت انجام نداده بود امکان گذشت و مدار در مقابل اعلان پیروزی شخص متقلب اعظم تا حدی پایین امدنش ممکن بود اما حال که دوران بیشتر از پینجسال گذشته کار متقلباعظم نشان داد که جز قومگرایی و دور زدن مردمان خارج از قوم و قبیل خودش و ناکامی در کار دولت وریاست جمهوری چیزی دیگری در کار نامه ندارد به هیچ وجه دیگر اکثریت مردم اعلان برنده شدن غنی را باساس رای رایهای تقلبی نمی پذیرند و در عقب داکتر عبدالله عبدالله که خواهان شفافیت و عدالت انتخاباتی است محکم و استوار ایستاده اند تا پیروزی شان .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است