امرالله صالح بخاطر مقام از هر چیز خویش تیر است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۲    ۱۳۹۸/۱۲/۳ کد خبر: 162286 منبع: پرینت

یکی ار همان خاطرات فراموش نشدنی با بزرگ‌ترین تیوریسن حزب دموکراتیک خلق افغانستان، محترم دستگیر پنجشیری. طی یک ملاقات مختصر چار سال پیش در همین روز درس های نایاب را از جناب شان آموختم. جناب پنجشیری باور دارد که افغان ها به هر شکل و صورت خود را تبارز دهند ذهنیت شان قبیلوی است. رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان از قبیل نور محمد ترکی و حفیظ الله امین شعار سوسیالیستی می دادند ولی قومی عمل می کردند.

جناب دستگیر پنجشیری برای شش ماه بعد از کودتای ثور بحیث وزیر معارف ایفای وظیفه کرد. قرار اقرار خودش وی حدود سه هزار بورس تحصیلی استحقاق پشتون های پاکستانی را برای شاگردان قوم هزاره داد. وقتی حریف ها متوجه این خیانت وی گشتند وی را از وزارت معارف سبکدوش کردند.
جناب پنجشیری درگیری احمدشاه مسعود با هزاره ها در کابل را اشتباه بزرگ تاریخی قلمداد کرد. قرار اظهار وی قوم هزاره و تاجیک در طول تاریخ افغانستان بشکل استراتیژیک با هم پیوند ناگسستنی دارد. وی در اثرش زیر عنوان "تاریخ، فرهنگ و مبارزه ی مردم پنجشیر" قوم هزاره را جزو لایتجزای دره پنجشیر سجل نموده است.

در مورد داعیه پشتونستان خواهی افغان ها و عکس العمل روس ها از وی سوال نمودم. وی گفت افغان ها بکرات و مرات این قضیه را با روس ها مطرح می ساختند ولی پاسخ روس ها خنده بود زیرا در قالب حقوق بین الدول قضیه ای در این مورد موجود نیست و روس ها حامی فعال منشور سازمان ملل متحد بودند.

اگر امر الله صالح پنجشیری مشوره های دستگیر پنجشیری را می شنید وی هر گز باین بی ننگی تن نمی داد که معاونیت غنی احمدزی از قوم و قبیله نور محمد ترکی و حفیظ الله امین را بپذیرد. استیف کول نویسنده امریکایی در اثرش می نویسد. حامد کرزی در تبانی با غنی احمدزی و زلمی خلیلزاد تصمیم می گیرند که گلم پنجشیری ها را از حکومت جمع کنند. عارف رییس امنیت ملی است. حامد کرزی وی را بحیث مشاور ارشد خویش قبول می کند و بجایش امر الله صالح را که در خود فروشی بی نظیر است معرفی می کند. هدف از این چال سرکوبی پنجشیری ها توسط امر الله صالح بود. امر الله صالح که از نگاه سنی ده سال خورتر از عارف بود، بخاطر یک مقام و منزلت تشریفاتی حکومتی حاضر است از هر چیز خود تیر شود.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صالح
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   هنوز زود است که قضاوت کنیم.
اگر احتمالن پیاز غنی در دور دوم علاقه داری ارگ بیخ گرفت بعد میشود دید که آیا غنی وی را تحمل میکند.
آیا صالح دار ای صلاحیت های اجرائیوی خواهد بود یا نه.
یا شاید خالده پوپل از کدام میخانه سر بکشد و ادعا کند که صالح ....کامل انجام داده.
به هر حال ببینیم که چه میشود.

>>>   به جز قهرمان ملی افغانستان احمد شاه مسعود شهید یک پنجشیری نشان بدهید که خودخواه و بی عرضه و کم ظرفیت و مرتجع و مادیگرا و کشته شهرت نباشد!

>>>   امرالله صالح اصلی پینجشیری نیست دو رگه است واصل و نصب ان معلوم نیست صالح قدرت طلب پول دوست حرام زاده فریبکار ضمننا بد نام کن مردم ازاده پینجشیر است .

>>>   دستگیرپنجشیری هرچیزی می تواند باشدجز تئوریسن.درعرصه های عملی تجربه های زیادی دارد.آگر راست بگوید- که نمی گوید- ازچندوچون مسایل مهمی باخبر است.

>>>   صالح يک افغان واقعي است که متعصب نيست يک وطنپرست است خاين نيست يک پنجشيري واقعي است شما ها هر چيز که ميګويد از دست تان چيز پوره نيست يک کمي وخت کار دارد که جيبهاي رهبر هاي خاين شما پر شود پرابلم حل است غني ريس جمحور منتخب است دوستم عبدالله محقق خليلي قانوني رباني کرزۍ مهره هاي سوخته است ديګر توقع نداشته باشيد کسي سر خود را بالا کرده نميتواند اردوي ملي و وزارت داخله دفاع از دولت قانوني ميکند
ارمان

>>>   بلی مانند بسم الله قاهنونی ودیگرانش است

>>>   سازمان ملل از معرفی والی ولایت جوزجان و سرپل توسط مردم همان ولایت ابراز نگرانی کرده و ما مردم از عملکرد سازمان ملل مبنی بر بی تفاوت بودن و کور بودن و ندیدن تقلب های انتخاباتی و تحمیل کردن سالار متقلبان غنی احمدزی به حیث علاقه دار ارگ و نگرفتن موضع قاطع و انسانی از جانب یوناما ابراز نگرانی میکنیم و به یوناما خاطر نشان میکنیم که شما در مورد سرنوشت داکتر نجیب که در دفتر سازمان ملل بود چه مسولیت قبول کردید که حال مسوولانه صحبت کنید.
حال که باز وقت هجوم لشکر سیاه طالب به کابل رسیده شما در فکر جان خود باشید ، مردم افغانستان با شما و بی شما راه خود را خواهند یافت.

>>>   امرالله صالع هنوز بچه است نادان وبیغرد از مسایل سیاسی ،او. گرچه تبیضی فکر میکند اما بخاطر داشتن قدرت حتی حاضر است که ابرو وحیثیت خود پامال بسازد اما صاحب نام ونشان در دستگاه های بدنام دولتی داشته باشد امید غنی او را مانند گربه ای از ارگ خارج کند و. بمانند ضیا مسعود اظهار پشیمانی خواهد کرد ،امید سیاستمداران ما بحال آیند و. خواب خیال قدرت بخاطر قدرت را بدور اندازندو. راه عدم تبیضی را در پیش گیرند وآرامی وطن را از همه چیز والاتر بدانند،وامید غنی به حال آید و از اینکه از راه تقلب میخواهد. قدرت داشته باشد برایش مرگ سیاسی است و. همچنان برای عبدالله عبدالله هم نهایتآ مرگ مفاجات است که حکومت موازی اعلان کند و. والیان و. یا کسانی را بگمارد که هیچ شخصیت سیاسی ندارند و. مطلق بیسواد اند
عبدالله ریحان

>>>   صالح نه کدام آدم مهمی است نه کدام پایگاه مردمی حتی در بین پنچشیری های خودش دارد.
هیچ تاجیکی حاضر نبود معاون غنی کوچی شود و این غلام بچه موقع را غنیمت شمرد و خودش را در خدمت قرار داد. صالح را چندروزی سهو استفاده میکنند و بعد با اولین کلانکاری که کرد از دوستم و ضیاه لوده بدتر با او معامله میکنند.
صالح فراموش کرده که اینها در یک دست قرآن و در دست دیگر شمشیر دارند.

>>>   عنوان این مقاله بسیار زننده و دور از عفت کلام است ( امرالله صالح به خاطر مقام از هر چیز خویش تیر است) این جمله در نزد مردم معنی بسیار بدی را بیان می کند زیرا کسی که از هر چیزی خویش به گفته نویسنده این مقال تیر باشد به هر مقام برسد باز همان است و بس که همه چیز خود را به معامله گرفته .
خدایا ما را انصاف بدهد که از همه چیز خود تیر نه شویم .

>>>   اصلاً آغاز تجزیه حزب دموکراتیک خلق افغانستان بعد از کنگره اول،مسابل قومی و زبانی بود که به دو حزب پشتو زبان بنام خلق و حزب فارسی زبان بنام پرچم تجزیه شد.
اگر دستگیر پنجشیری خود را آنقدر طرفدار تاجک ها میدانست،باید عضویت حزب پرچم را قبول میکرد،نه از حزب خلق را.
همه فارسی زبانان دستگیر پنجشیری را منحیث یک خلقی میدانند.
حالا که این احزاب دیگر فعالیت ندارند،خود را در لباس دوست فارسی زبانان نشان میدهد.
سلیمان لایق نیز چنین است.
او با وجودی که پشتون بود،عضویت حزب پرچم را داشت و اکثر آثارش به زبان فارسی است.اما بعد ازین که کرزی منحیث رییس جمهور انتخاب شد،او دوباره دو آتشه پشتون و طرفدار پشتون ها شد.
این ها همه پله بین ها و اپورچونیست هایی هستند که وضعیت و موقعیت را دیده و خود را در یک پله سنگین تر می اندازند،تا از همین راه امرار معیشت خود را کنند.

>>>   پنجشیری مردی بود که سالها زیرچترماست مالی وچاپلوسی کارکرد. ازخود اراده ندارد هرکه سرقدرت آمد وی آنان را انقلاب وفرزند توده ها خواند. وی درسیاست بی پدرترین سیاستمدار خلقی شوروی پرست بود که درحزب ودردولت وقت وحتی در دوران داودخان ایشان مسایل لسانی وسمتی را طرح می کرد. جاهل ونادان محض است. وسالها بانزدیک وخویشاوند عضو کی جی بی عبدالحمید محتاط خاین ازطرف روسها حمایت شده است. به احمدشاه چاپلوسی کرد ومیخواست با ایشان نیز راه توطیه سازی نماید ولی ایشان وی ازکابل راندکه تا این روز در روسیاه در امریکادر دربارامپریالزم بحث جیره خوار آن زندګی دارد.
شرافت پنجشیری

>>>   صالح اصلا افغان نیست بلکه تاجیک است، تاجیک پنجشیر۰ اوغان یا افغان تنها پشتونها هستند و افغان نام قومی است نه نام ملی همه شهروندان کشور که اکثریت آنها غیر پشتون هستند۰

>>>   صالح صاحب شخصيت محترم و ميهن پرست است ولي اشتباه تاريخي انجام داد و در پهلوي يك شخص متقلب و جعل كار قرار گرفت كه مردم او را نميخواهند و از همين سبب هم برايش راي ندارند تا مجبور شد تقلب كند و با راي هاي بدون بايومتريك و تقلبي از طرف يك خانم بيسواد و رشوت خور يك ورق در دستش داده شود كه گويا رييس جمهور شده . ولي بازي اينجا خاتمه نميابد و مردم داكتر عبدالله را با راي پاك و بايومتريك خود به حيث رييس جمهور انتخاب نموده اند. نه وزارت دفاع ميتواند جلو خشم مردم را بگيرد و نه داخله. غني به هيچ عنوان نميتواند اينبار با تقلب قدرت را بگيرد و به زود ترين فرست خلع قدرت ميشود ولي حيف اينكه صالح صاحب بيجا خود را در پهلوي همچو نفر بد نام ساخت. فعلا هم سر وقت است صالح صاحب ميتواند اعلان كند كه شاهد تقلب اقاي غني بوده و از تيم او جدا شود و به اغوش مردم بپيوندد و يقينا اگر چنين كنند محبوبيت شان در دلهاي مردم دوباره أعاده ميشود .
ختم حكومت غني با پيروزي داكتر عبدالله اغاز شده اگر غني از اردو ملي براي سركوب حكومت داكتر عبدالله كار بگيرد سرنوشت غني سرنوشت داكتر نجيب خواهد بود. چون حكومت داكتر عبدالله حكومت مردمي است.

>>>   در حزب دموکراتیک خلق مسایل قومی و سمتی اصلاٌ مطرح نبود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است