خلیلزاد: پیروزی در روند صلح را نمی‌شود ضمانت کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ کد خبر: 162212 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که نمی‌شود پیروزی را در روند صلح ضمانت کرد.
آقای خلیلزاد، در تویترش نگاشته‌است که باید برای پیروزی روند صلح باید همگان تلاش کنند.
فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، به این باور است که از فرصت پیش آمده در کاهش خشونت‌ها، برای پایان دادن به جنگ‌های بیش از چهاردهه در افغانستان باید درست بهره برداری شود.

خلیلزاد به دیدارش با رییس‌جمهور غنی در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در آلمان نیز اشاره‌ای داشته‌است و گفته‌است که در این دیدار دربارۀ اهمیت آمادگی برای یک روند فراگیر در افغانستان نیز گفتگو کرده‌اند: «ما دربارۀ این فرصت کاهش در خشونت‌ها و اهمیت آمادگی برای یک روند صلح فراگیر افغانستان گفتگو کردیم. ما از همه افغانان می‌خواهیم که از فرصت سود جویند و بیش از چهار دهه بدبختی‌ها را پایان دهند.»

از سویی هم، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که در روند صلح باید به طالبان فرصتی داده شود، اما او از خطرهای احتمالی در این روند نیز هشدار می‌دهد: «فکر می‌کنم یک توافق کلی وجود دارد و دیدگاۀ من نیز این است که ما باید به صلح یک فرصت بدهیم، برای پایان خشونت‌ها یک توافق سیاسی بهترین راه است، اما این تنها یک گزینه نیست. این به معنای گرفتن برخی از خطرها، این به معنای توانمندسازی دیپلومات‌های مان و این به معنای باهم کار کردن با همکاران وهم پیمانان ما در افغانستان برای دست یابی به چنین توافق سیاسی است.»

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی به تازگی گفته‌است که قرار است به‌زودی – تا یک هفتۀ دیگر – توافق میان امریکا و طالبان حاصل شود.
منابع می‌گویند که پس از امضای توافق میان امریکا و طالبان، گفتگوهای میان افغانان – حکومت افغانستان، سیاسیون و گروۀ طالبان – آغاز شود.

با این حال، شماری از سیاسیون در افغانستان می‌گویند که هنوز اجماع ملی و سیاسی دربارۀ صلح در افغانستان وجود ندارد و باید ایجاد اجماع مأموریت جدی کابل باشد.
تمیم عاصی، مسؤول انستتیوت مطالعات جنگ و صلح بیان داشت: «برداشت من این است که حکومت باید سه کار را آنی و عاجل انجام دهد؛ اول، یک اجماع بین سیاسیون افغانستان ایجاد کند؛ روی یک طرح واحد و یک تیم مذاکره کنندۀ واحد که همه‌شمول باشد و نمایندگی از تمام مردم افغانستان بکند. کار دوم را که حکومت باید بکند این است که باید ساختارهای صلح و آدرس‌های صلح را واحد و ساده بسازد؛ فعلأ ما آدرس‌های متعددی داریم مثلأ شورای عالی صلح، وزارت دولت در امور صلح، کمیسیون حل منازعات، دفتر شورای امنیت. کار سومی را که باید حکومت انجام بدهد این است که پس از ختم مذاکرات امریکا، یک سرمایه‌گذاری روی نیروهای امنیتی انجام دهند.»

عبدالله قرلق، معاون حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که تاهنوز هم انتظاری را که ما داریم و مردم افغانستان دارند که باید حداقل یک اجماع سیاسی در ارتباط این‌که بعد از امضای توافق نامۀ صلح میان طالبان و امریکا، مذاکرات میان افغانان صورت بگیرد.»
پیش از این، ریاست‌جمهوری افغانستان ازبهر ایجاد اجماع ملی در روند صلح افغانستان از برگزاری یک لوی جرگه سخن گفته‌است و نیز از رأی‌زنی‌ها برای ایجاد شورای رهبری مصالحه اطمینان داده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   یک سال جناب خلیلزاد عرق ریخت و تلاش کرد و ملیون ها دالر پول مصرف کرد و در نتیجه توافق کاهش خشونت برای یک هفته دست آورد جناب عالی است و پس از یک هفته همان آش است و همان کاسه.
طالب یک روبات است در دست پاکستان و با روبات مذاکره کردن خود را گول زدن است.

>>>   دختر ترامپ ایوانکا ترامپ به دین اسلام مشرف شد ،
ایوانکا ترامپ دختر رئیس جمهور امریکا در امارات روسری پوشیده است.
ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا با سفر به امارات حجاب بر سر کرد و وارد یک مسجد شیخ زاید ابوظبی شد.
یک منبع که به نسبت حساسیت موضوع نخواست نامش افشا شود گفت:
بنابه دعوت محمد بن سلمان ایوانکا تعیر عقیده داده وبه دین مبین اسلام مشرف گردیده است ، شوهرش کوچنر اخطار داده است که اگرایوانکا منصرف نشود اورا طلاق خواهد کرد ، درمقابل محمد بن سلمان گفته است درصورت طلاق او خودش از ایوانکا خواستگاری نزد دونالد ترام می فرستد
موضوع تاحال رسانه ئی نشده است
ر

>>>   راه حل منطقی که سال ها مردم چیز فهم و آگاه سیاسی با آ داب انسانی گفته آند در افغانستان بهتر است حکومت فدرال و‌یا تجزیه که خلاصی از شر دشت هفگنی انفجار ، انتحار و ترور شخصیت های عیار حب وطن است .
هر هویت با آرامش برای شهر خود کارو خدمت صادقانه کند. این نه نفاق است و نه جنگ اندازی تنها دلیل این همه بدختی مردم کشور عزیز ما افغانستان ناهجاری های سیاسی حاکمان قدرت طلب تک قومی قبیله در طول تاریخ افغانستان است و بطور مثال در یک خانواده دو برادر اندر نمی توانند با هم در بک خانه با تعداد زیاد اطفال زندگی کنند، خوب به هرصورت امروز یا فردا از هم جدا می‌شوند. عیب چیست. خویشتن را از جنگ و جدال ، ناهجاری اجتماعی های راحت کردن.
رهبران پشتون ( افغان ) از هفت پشت خائن وطن فروش بودندو هستند مثال واضیع بی شرف غنی به هویت اقوام شریف ما تاخت و تاز کرد در آ ینده این کم اصل مغز تعصب با هویت صحرای غژدی نشین خود می کند..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است