عراق دینامیک افغانستان درمانده و خسته
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۶    ۱۳۹۸/۱۱/۵ کد خبر: 161933 منبع: پرینت

این دوکشور شباهت های زیادی دارند. یکسال بعد از مداخله نظامی علیه طالبان، جورج بوش، ترامپ زمان خود، به عراق تجاوز نمود که حاصل آن ویرانی این کشور غنی، کشته شدن یک میلیون انسان و ظهور داعش بود.

امریکا به تجاوز به حاکمیت ملی عراق ادامه میدهد. برای بازیافتن استقلال کامل پارلمان عراق رای به خروج ۵۲۰۰ سرباز امریکایی بعد از حلمه تروریست دولتی امریکا علیه قاسم سلیمانی، از عراق داد.
بوش طبق عادت زورگویی پاسخ داد "ما خارج نمیشویم مگر اینکه میلیارد ها دالر پول ساختن پایگاه های ما را بدهید"

امروز ده‌ ها هزار نفر در پی فراخوان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه و رهبر جریان صدر در عراق به خیابان‌های بغداد، پایتخت، آمده‌اند و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند. مقتدا صدر درعین حال یکی از حامیان مهم جنبش مدنی بزرگی است که از دو ماه به این طرف بر ضد فساد و ناکار آمدی دولت عراق دست به تظاهرات زده اند و در حدود ۴۰۰ کشته داده اند.

خواست های تظاهر کنندگان قابل توجه است و تا حدی (علاوه برحفظ برخی از دست آورد های سالهای اخیر) میتواند در یک توافق سیاسی آینده در افغانستان هم بکار رود:
ـ خروج همه نیروهای آمریکایی و شرکت‌های آمریکایی و بستن حریم هوایی عراق بر روی جنگنده‌های خارجی و لغو تمام توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا.
ـ در صورت مخالفت آمریکا با خروج از عراق؛ کشورهای همسایه (یعنی ایران و عربستان بطور عمده) نباید در نحوه برخورد ما با اشغالگر مداخله کنند.
ـ تا زمان خروج آمریکا هر نوع حمله به نیروهای این کشور صورت نگیرد و هر گونه اقدام علیه آمریکا نقض آتش‌بس است.
ـ خروج تمامی نیروهای خارجی از خاک عراق و عدم مداخله در امورعراق از سوی آنها.
ـ دولت مؤظف است تا با تمامی کشورهای همسایه معاهدات و توافقنامه‌های عدم تجاوز منعقد کند.
ـ حشد شعبی در وزارت دفاع و وزارت داخله عراق ادغام شود.

فراموش نکنید که مقتدی صدر یک روحانی ملی گرا است و علیرغم پیوند مذهبی مانند دیگر مراجع مذهبی شیعه عراق، وابسته به ایران نیست.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   عراق هیچ شباهتی به افغانستان ندارد عراق خائن و تجزیه طلب دارند اما مثل افغانستان نوکر آمریکا نیست حداقل شیعیانش آزادمرد هستند
عراقیها با همکاری آمریکا قاچاق مواد مخدر نمیکند ولی افغانها با همکاری آمریکا بزدگترین قاچاقچیان و تولیدکنندگان مواد مخدر جهان شدند
مهاجران عراقی هم که در ایران هستند مثل مهاجران افغان دروغگو و فحاش نیستند مردم ترکیه و ایران از مهاجران عراقی بیشتر از مهاجران افغان رضایت دارند
عراق را با افغانستان مقایسه نکنید این دو کشور اصلا با هم قابل مقایسه نیستند حداقل در پارلمان عراق چند نماینده ضد اشغالگری وجود دارد که در افغانستان همین هم نیست .
افغانستان تازه تبدیل به ۴۰ سال پیش عراق و زمان صدام شده مجاهدین خلق را عراقیها اخراج کردند در حالیکه افغانها پناه دادند در عراق چند شخصیت سیاسی مستقل وجود دارد ولی در افغانستان ....

>>>   بلی اما برعکس عراق در حد افغانستان نمیتواند باشد افغانستان کشوری در محاط خشکه آما باز هم از لحاظ فرهنگی اخلاقی وسیاسی آز عراقیان پیشرفته تر است‌ شما عربهااصلا انسانیت ندارید بخاطر شماست که کشورمان این‌گونه جنگ وداعش است‌ همه اين طالبان وداعش از طرف کشورهای عربی حمایت می‌شود شما ترسوها با اين همة پول وامکاناتی که دارید بازهم تحت استعمار آمریکا هستید و طرف کفارو دارید چون اون قویه و شما ترس👈🇦🇫🇦🇫💖

>>>   مقتدا صدر گفته است که تا زمان خروج امریکا،نباید به قوای امریکا از طرف معترضان حمله صورت بگیرد.
امریکا نیز ازین درخواست وی پشتیبانی میکند و میگوید که ما فعلاً قصد خروج از عراق را نداریم و مبارزه ما با داعش ختم تشده است و خطر آن نیز وجود دارد که در عراق جنگ داخلی بین شیعه ها و سنی ها و کرد ها صورت بگیرد،همچنان با خروج امریکا از عراق،امکانات جنگ نیابتی عربستان و ایران در عراق میرود بنأ برای جلوگیری ازین جنگ ها،قوای امریکا باید در عراق مستقر باشد.
در نتیجه در شرایط فعلی نه قوای امریکا از عراق خارج میشود و نه هم باید بالای قوای امریکا از طرف معترضان حمله صورت بگیرد.

>>>   او که گفته گوای امریکا از عراق خارج نمیشود
او برادر مطمین باش بفرموده سید حسن نصرالله حزب الله عراق آمریکا را ادب خواهد کرد خونبهای حاج قاسم در عراق خروج امریکایی ها خواهد بود اگر عمودی خارج نشوند افقی خارجشان میکنیم و اختیارات ما محدود نیست.

>>>   بدون شک شعور سیاسی مردم عراق بمراتب از وطنداران ما بیشتر است ، در کشور ما برخلاف عراق تا امریکاییها میگویند که ما قوای نظامی خود را خارج میکنیم ، همه اقشار مردم سیاسیون و مردم عام میگویند نخیر بیرون نشوید که ما همدیگر را باز هم مانند دهه نود میلادی سلاخی خواهیم کرد ،همچنان حب وطن پرستی نزد عراقیان نسبت به ما مردم بیشتر است ، 98 فیصد سیاسیون ما وابسته به قدرت های منطقه یی و بین المللی اند و معاش بگیر سفارت خانه های خارجی.
کوه کن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است