قبرستان افغانستانی ها در ترکیه بدون نشان (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ کد خبر: 161866 منبع: پرینت

تابوت مرا جای بلندی بگذارید
تا باد برد سوی وطن بوی تنم را
افغاننستانی ها با هزاران امید و ارزو از جنگ و انتحاری از افغانستان فرار می کند که در کشورهای دیگر زندگی آرام تری داشته باشند و امید بعضی ها در قبرستان بی نان و نشانی پایان می یابد.

شاید بسیاری از آن ها توسط قاچاقبران و یا غرق شدن در دریا ها و یا مریضی ها بمیرند و کمتر کسی حتی از خانواده آنها خبر شود.
افغانستانی ها غالبآ به طور غیر قانونی در ترکیه زندگی می کنند، پول کمی دارند و وقتی می مبرند، هیچ کس نامی از آنها بجا نمی ماند.
تعداد پناهجویان افغانستانی در ترکیه در دوسال گذشته بیشتر شده است.

در ترکیه در قسمت ترک وان در مرز ایران، که در ماه های زمستان از برف پوشیده شده و شهر کوچکی است دقیقاً در همین زمینه است که وضعیت بسیار بحرانی است و جهان از آن خبر ندارد.

مهدی سلطانی چهار سال پیش از مسیر ایران به ترکیه گریخت. در همین حال، او داوطلب می شود از دیگر پناهندگان افغانستانی مراقبت کند. مکانی را نشان می دهد که او تنها چند ماه پیش کشف کرد: یک قبرستان.
کسانی که در اینجا دفن شده اند، هنگام فرار جان خود را از دست دادند- بیشتر آنها افغانستانی بودند. مهدی می گوید، وقتی او اولین بار این گورستان را دید، تقریباً خالی از سکنه بود. "اکنون تعداد بسیاری از مردم در اینجا به خاک سپرده شده اند، این گورستان با دفن دو یا سه نفر آغاز شد، ولی حالا پر شده است.

محمود منجم زاده


قبرستان افغانستانی ها در ترکیه

قبرستان افغانستانی ها در ترکیه

قبرستان افغانستانی ها در ترکیه

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قبرستان افغانستانی
ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   اقای منجم زاده!
ساعت من و خودکت دراوپا تیر است ٫اما برای دیگران رواداری نداری.مگر تلفات شاهراه ها٫ انفجارلب سرک وبین سرک٫راکت وانفلاق وانفجار وده ها نوع مردن دیگر باعوامل مختلف درکشورما کم است ؟مگر واقعا تلفات مسیر اروپا گپش به فیصدی میرسد؟ابدا نه.واقعات نادراست که درهرنقطه دنیاامکان دارد رخ بدهد.بگذارازان دوزخ که من وتوفرارکردیم٫دیگران نیزخودرانجات بدهند.
زهیر

>>>   غم انگیز است متاسف ام
حبیب الله یوسف زی

>>>   با خواندن این مطلب با بعضی از دوست ها که درتر کیه بودوباش دارند تماس گرفتم وازانها در مورد دفن مرده ها وروش دفن انسانها پرسیدم انها چنین حکایت نمودند!
در دنیای امروزی یگانه جای که به مرده ای ادمی ارج میگذارد وارزش میدهد ترکیه است هرگاه کسی ما قدرالله وفات میکند از سوی اوقاف انجاتکفین وتجهیز میگردد ویک عالم دین وظیفه دار خواندن جنازه ورفتن تا بالای قبر ورسانیدن میت تا قبرستان توسط موتر های سبز رنگ شهر داری واوقاف میباشد وهمه ای این جریانات مجانی بوده وحتی کسی بی بضاعت باشد نان شب وخیرات میت را هم اوقاف عهده دار است وکسی رامانع نمیشوند که بالای قبر متوفی نشانی بگذارند ولوحه نصب نمایند درهمان موتر سبز رنگی که جنازه ای ترک ها حمل میگردد جنازه ای افغان وهر متوفای دیگر را حمل نموده وطرز ادای جنازه هم یکسان بوده وهرگز از موطن وماوای متوفی ذکری بعمل نمیایدبرخلاف دیگر جا ها پول گورستان وکفن وغسل میت بکلی مجانی میباشد پس اگر منظور منجم زاده بیان بیچارگی وبی سرنوشتی افغانها باشد شاید حق بجانب باشند که مسولیت ان بدوش حکومت نابکار ورهبران نا بخرد خودشان است واگر کدام نیت نادرست دیگر دارند امید وارم که بگذارند حد اقل ان روش دفن وخاک سپاری اوارگان که در ترکیه بسیار باعزت واحترام اجرا میگردد ازین نعمت بزرگ هم مارا محروم نسازند زیرا محللین وسیاست گذار ها همیشه بجای نفع رسانیدن به اوارگان تیشه به ریشه ای انها میزنند
ولایت خان از کاپیسا

>>>   اقای زهیر تو که به خارج رفتی چی میکنی؟
1 سگ شوی 2 پشک شوی3 تشناب کشیدن4 شاگردی درهوتل ویا وغیر........
مرگ باشد دروطن خودباشد مرگ به دست خداوند کریم ورحیم است به دست انسان نیست وقتیکه پوره شد درهرکنج دنیا که باشی خلاصی نداری ما درهمین وطن خود خوش هستیم یک لقمه نان میرسد
احمد ولید ازشهرکابل

>>>   آنانی که از وطن فرار می کنند ظاهرا تسلیم دشمن شده اند. اگر ملت افغانستان با انسجام و اتحاد در کنار هم بایستند و با یک صدا علیه ظلم و تجاوز برخیزند هم تمام جنایت کاران به سوراخ های خود می روند و هم سرفرازی و افتخار را برای خود کسب می کنند. در کشورهای بیگانه فقط به زنده ماندن بسنده می شود و هیچ افتخاری دیگری ندارد. دشمنان ما کشورهای اسلامی را نا امن کرده و جنگ و خونریزی را راه اندازی نموده و این کشورها را به دوزخ تبدیل نموده با این هدف که هم مردم و به خصوص جوانان نسبت به دین اسلام بدبین شوند و هم قدرتهای استعماری و آیین آنها برای آنان جذابیت پیدا کنند تا کشورش را رها نموده و رهسپار دیار غربت شوند و آنجا به زندگی ظاهرا آرام دل خوش کنند. این وظیفه ما نیست این تسلیم شدن به دشمن و کسانی است که کشورهای اسلامی را به جهنم تبدیل نموده اند. وظیفه یک مسلمان و هرکسی دیگر این است که در برابر دشمن بایستد و کشورش را آباد کند.

>>>   اگر ما دولتمندان دلسوز و وطن پرست داشتیم همه آنهایی که اجسادشان زیر خاک است الان در وطنشان افغانستان مشغول زندگی بودن بخاطر اینکه نه ریس جمهور ونه دیگر دولتمندان افغانستان همه وطن فروش و خائن هستن در افغانستان همه مردم از بیکاری نا امنی انفجار انتحار چور وچپاول رنج می‌برند و مجبور به ترک وطن می‌شوند

>>>   زهیر
تو و امثالت که فرار کردید مسبب وضع مردم افغانستانید و همین مرد داخل عکس قبلا در ایران بود ایران که تحریم شد به ترکیه رفت مگر میشود هر ۳۰ میلیون افغان مهاجرت کنند ؟ چه کسی باید افغانستان را بسازد اگر شما فرار نمیکردید می ماندید و افغانستان را می ساختید جانتان را برای افغانستان میگذاشتید نسل امروز آواره و جنگزده نمی بودند حالا هم توصیه به مهاجرت میکنی که نسلهای بعد هم آواره و جنگزده باشند

>>>   خداوند لایزال همه شان را مغفرت نصیب گرداند ،جنایات که در افغانستان است وبخوصوص در چند. ماه اخیر خانواده ها را تباه میکنند جنایات کاران داخل خانه های مردم میشوند اطفال کوچک و. خانم های بیگناه را بین میبرد ،قلب هر انسان را غمگین وپریشان میسازد
عبدالله ریحان

>>>   دوستان عالیقدر که علیه زهیر نوشتید.
وظیفه:دوکتور طب هستم ۶۵۰۰ یورو معاش دارم.
-تصمیم بگیرید با یک مرمی در بغل گوش خودفیر کنید٬بعددرک میکنیدکه مرگ به دست خداست یا خودتان.
پیغمبر هم هجرت کرده.هرملک ٬ملک ماست....
دراینجا اقلا ناموس انسان محفوظ است.
-بجرم نداشتن ریش مجاهلین ... برویم سلی زدند.انگاه تصمیم به ترک وطن گرفتم.
مبتکر اعمارافغانستان ملا است ودراعمار یک جامعه سرتاپا احماقت موفق اند.
من برای شما واطفال نازنین تان ارزوی خوشبختی دارم.این است دلیل تشویق من به ترک جاهلستان.
زهیر

>>>   نوع زندگی درغرب مربوط خودشخص است.اگربااستعداد وزحمت کش بودی٬پله های پیشرفت رابه سرعت یکی بعد دیگری طی میکنی.
درصورتیکه کاری نکردی ٫معاش بیکاری که به زندگی نورمال کفایت میکند.پرداخته میشود.
سگشویی جبری نیست.به نظر من وتو افغان سگ منحوس است.اماهستندعده که حیوانات را دوست داردند٫این وظیفه رابه خوشی پیش میبرند٫وبه ان افتخار میکنند.
محمدی

>>>   بهتر است فرق جرمنی ووطن مارا ازکسی پرسیدکه چهارمرتبه از جرمنی اخراج شده وهمین حالا برای بار پنجم درمسیرراه است.
وطن ما ازاثر تبلیغ احمقانه ملا دیگر احمقستان شده٫وفراراز یک همچو سرزمینی فرض است.وانکارازفرض کفر(همی طور نیست مال صاحب؟)
نذیر

>>>   بعضی ازدهاقین اروپا سواد نداردزیراروی مکتب راندیده اند اما انسانهای باعقل وبا منطق اند.زیرا دریک جامعه با دانش تولد وبزرگ شده اند.
اماپروفیسرما شش دوکتوراداردو با چهارلسان خارجی صحبت میکند٫اما عقل ومنطق نداردزیرا دریک جامعه بیدانش تولد وبزرگ شده است.
مثال-دوکتور رهین میخواست تمام لوحه های راکه نوشته انگلیسی داردپاک کندونمیدانست که تجارحق داردباهرلسان که میخواهد اعلان تجارتی داشته باشد.
فاریابی

>>>   مردم ساده دل وساده لوح ما به حرف تحصیلکرده ها وروشنفکران گوش ندادندوانهاراکافرخواندند.به فرمان میکروبهای بدبختی (ملا) رقصیدند.روشنفکران مایوس وفراری شدند٫بااستعدادوخلاقیت که داشتند٫توانستنددرمدت کم برای خودوفامیل خودیک زندگی رویایی بسازند.ومردم ساده ما وطن نازنین راباقومانده ملابدین حالت فلاکتباررسانیدند.
اختر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است