آمریکایی ها تا صدسال دیگر در افغانستان هستند
اگر آمریکایی ها از افغانستان خارج شوند، شاید منطقه به امنیت برسد و این به نفع آمریکایی ها نیست. زیرا آنان با ناامن ساختن افغانستان می توانند در منطقه حضور داشته و از این طریق کشورهای روسیه و چین و ایران را تهدید نمایند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۹    ۱۳۹۸/۹/۲۱ کد خبر: 161306 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) برداشت های ساده به "اصطلاح" سیاسیون مطرح امروزی در کشور، حمله طالبان در بگرام و دیگر حملات آمریکایی ها را در زمان مذاکره با هیات آمریکایی در قطر در سه گزینه خلاصه کرده اند.
عدم هماهنگی سیاسیون طالبان با نظامیان شان، تشدید حملات جهت امتیاز گیری بیشتر، مخالفت تعدادی از طالبان با آوردن صلح.

در حالیکه آمریکایی ها تاکید کرده بودند که نباید در جریان مذاکرات بر نیروهای آمریکایی در افغانستان حمله صورت بگیرد اما این حملات ادامه دارد. یکبار مذاکرات بخاطر حمله بر آمریکایی ها متوقف شد و اینبار نیز با شروع مجدد مذاکرات بازهم در نزدیکی پایگاه نظامی امریکایی ها در بگرام حمله صورت گرفت و یک نظامی آمریکایی کشته و پنج نظامی دیگرشان زخمی شد.

یک گزینه دیگر نیز وجود دارد که برخی از جنگجویان در افغانستان از راه جنگ و درگیری تغذیه می شوند و چنانچه جنگ و خشونت متوقف شود این افراد وظایف و کارهای شان را از دست می دهند

این تحلیل ها درباره شبه نظامیان طالبان گفته می شود اما درباره دیگر جنگجویانی که از کشورهای مختلف و حتی آمریکایی ها مانند داعش در افغانستان تجهیز و تمویل می شوند، دست از جنگ برنمیدارند و همچنان به ناامنی در افغانستان ادامه خواهند داد.

همانگونه که با آمدن حکمتیار به کابل ناامنی ها تقلیل پیدا نکرد، با پیوستن قمستی از طالبان نیز امنیت فراهم نخواهد شد. زیرا قسمتی از سیاسیون طالبان شامل همه جنگجویان "ظاهرا" مخالف می شود. به نقل از امنیت ملی در جنگ های امروزی افغانستان بیش از بیست گروه مسلح وجود دارد که تنها طالبان یکی از آنها بشمار می رود.

اما واقعیت قضیه و تحلیل منطقی و دقیق:
از نظر سیاسی اگر آمریکایی ها از افغانستان خارج شوند، شاید منطقه به امنیت برسد و این به نفع آمریکایی ها نیست. زیرا آنان با ناامن ساختن افغانستان می توانند در منطقه حضور داشته و از این طریق کشورهای روسیه و چین و ایران را تهدید نمایند.

از لحاظ اقتصادی برای آمریکایی به صرفه نیست اکنون که با تلاش های زمانبر، موفق به کشف و استخراج ذخایر طبیعی افغانستان شده و تقریبا بیش از نیمی از مواد اولیه شان را از معادن افغانستان به دست می آورند، این کشور را ترک کنند.

آمریکایی ها در سایه ایجاد ناامنی و تقویت گروه های نظامی مختلف و متعدد مخالف و همچنان تامین مایحتاج نظامیان افغانستانی، هردو طرف جنگ را تمویل می کنند تا ناامنی ها همچنان تداوم یافته و آنان با خیال راحت به غارتگری شان بپردازند.

در این میان آمریکایی ها تعدادی را با نام تحلیلگران سیاسی وارد بازار رسانه ها می کنند تا هر روز بطرفی تمایل پیدا کرده و در بازار فریب سیاست معامله شوند تا مردم از هرچه تحلیلگر و آگاه سیاسی است دلسرد گردند. نمونه این مورد زیاد دیده شده است بخصوص در مواقع کاروزارهای انتخاباتی...
جالب اینجا است که به این افراد تلقین شده است که واقعا سیاستگر و یا تحلیلگر و آگاه سیاسی هستند درحالیکه از الفبای سیاست بویی نبرده و هر روز از این شاخه به آن شاخه می روند بدون اینکه واقعیت های عینی جامعه امروزی را ببینند.

شاید یک حکومت واقعی بتواند این تحلیلگران "به اصلطلاح" سیاسی را از صفحه روزگار کشور براندازد تا مردم را بیشتر از این سرگردان و متوهم نسازند و در راستای اهداف خارجی ها، کشور را بسوی غارت بیشتر رهنمون نگردند.
به امید آن روز!

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   امریکای جنایت کار ازخاک مابیرون شود اگرنی مثل س گ بیرونش میکنیم

>>>   استفاده ابزاری آمریکا از فساد در افغانستان
اندیشکده ویلسون: آمریکا از فساد به عنوان ابزار در افغانستان استفاده کرد.
پژوهشگر ارشد اندیشکده «ویلسون» گفت: آمریکا با درک این که سرازیر شدن مبالغ هنگفت به فساد در افغانستان دامن می‌زند، از این پدیده به عنوان ابزار استفاده کرد.

به گزارش تسنیم، «مایکل کوگلمن» پژوهشگر ارشد اندیشکده «ویلسون» درباره نقش آمریکا در گسترش فساد در افغانستان و گزارش تازه «واشنگتن پست» گفت: مطمئن نیستم که بگویم آمریکا از فساد به عنوان ابزار استفاده کرد اما سوء ظن درباره این موضوع از دیر باز وجود داشت و این گزارش آن را بسیار روشن ساخته است.
وی افزود: مقامات آمریکایی مبالغ زیادی پول را به افغانستان سرازیر کردند و بخوبی می‌دانستند که این اقدام بیش از آنکه منجر به توسعه و یا صلح شود به فساد دامن می‌زند.

واشنگتن پست اخیراً با انتشار اسنادی محرمانه افشا کرده بود که رؤسای جمهور آمریکا در حدود دو دهه گذشته اطلاعات گمراه کننده‌ای را در اختیار عموم قرار می‌داد تا نشان دهد که نیروهای آمریکایی در افغانستان در حال پیشرفت و رسیدن به اهدافشان هستند.

پیش از این نیز «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان گفته بود، مبالغی را که اداره توسعه بین‌المللی آمریکا موسوم به «USAID» در افغانستان هزینه کرده سبب گسترش فساد در افغانستان شده است.

سپکو همچنین تاکید کرده بود: مبالغ هنگفتی که برای کسب نتایج سریع برای با ثبات‌سازی افغانستان هزینه شده بود اغلب سبب وخیم‌تر شدن بحران، ایجاد فساد و تقویت حمایت از مخالفان مسلح دولت افغانستان شده است.

>>>   حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید صدها میلیون دالر کمک‌های امریکا به افغانستان به بیشتر شدن فساد در این کشور کمک کرد.
به گزارش رادیو آزادی، به‌گفته آقای کرزی این پول‌ها بدون حساب‌و‌کتاب به افغانستان سرازیر شدند.

کرزی در پاسخ به یک مطلب روزنامه واشنگتن پُست سخن گفت که نوشته است اداره سه رییس جمهور سابق امریکا در مورد جنگ افغانستان به مردم معلومات غلط داده‌اند.

آقای کرزی در یک مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: "چرا آن‌ها ناکامی را موفقیت نشان داده‌اند؟ چرا آن‌ها مردم خود را فریب می‌دهند. اگر آن‌ها مردم خود را فریب می‌دهند با ما چه خواهند کرد؟"

در اسناد نشر شده توسط واشنگتن پُست نام رییس جمهور سابق (حامد کرزی) هم ذکر شده که در ۱۴ سال او حکومتی را رهبری می‌کرد که با فساد آلوده بود و از منابع دولتی به منافع شخصی کار می‌گرفت.

>>>   نویسنده عالیقدر کود۴.
یک نحلیل واقعا علمی ٫عمیق ودقیق.
عاقل

>>>   وقتی یک گروپ اشرار تصمیم می گیرند تا کاکامراد مارا ترورکنند استخبارات جاپان ازان طرف دنیا از پلان اشرار خبیث آگا میشود وکاکا مراد را درجریان قرار میدهد ، اما امنیت ناکام ناملی افغانستان درخواب است، از زیر ریش خود خبرندارد ، رئیس جمهور باید همه اینهارا منفک ومانند ریاست امنیت بی کفایت قندز لغو نماید واز سر یک اداره منظم کشفی تاسیس کند
ر

>>>   آمریکا دیر و یا زود از افغانستان خواهد رفت، ولی ما با چه معیار و ملاکی و شاخصی و قانونی می خواهیم در افغانستان صلح و آرامش و امنیت ایجاد کرده و مستقر کنیم؟ با شاخصهای دینی طالبان وحشی و آدمکش و دیکتاتورها و سرکوب و خشونت و آدمکشی ؟ آیا مگر آمریکا در افغانستان ترور و انفجار و آدمشکی می کند؟ برعکس طالبان با سوء استفاده از احساسات دینی و مذهبی مردم با شعار دروغین مبارزه با اشغالگری متحد پشت پردهً خامنه ایی و القاعده گشته و افغانستان را در جنگ و خونریزی و خشونتهای مذهبی و فرقه ایی و قومی نگهداشته است.آنکه ناموخت از گذشت روزگار*** هیج ناموزد ز هیچ آموزگار.

>>>   Salam
هیچ چیزی مهم تر از هویت نیست ، نه ریاست جمهوری و نه هم صلح دروغین . غنی و شوؤ نیست ها با تاکتیک های دزدانه مردم را مجبور می سازند و انگشت افکار شان را می فشارند تا شناسنامه های تحمیلی را بگیرند ، این حرکت ظالمانه اوج وقاحت یک حاکمیت شوؤنیستی را به نمایش می گذارد که به هیچ اخلاقی پابند نیست و حتا دزدانه به نماینده گی های خارجی در کشور خبر فرستاده اند که بدون این شناسنامه های تحمیلی ویزا ندهند ، شوؤنیست ها می خواهند به گونه ی خزتده توزیع آنرا در همه حوزه ها جبری کنند ،برای همین باید جلو این هویت دزدی را گرفت .
دکتر پدرام فراخوانی در این مورد داده است ، همه ی عدالتخواهان باید در کنار هم سد واقع شوند تا این حکومت شوؤنیستی نتواند هویت مردم را بدزد ، اگر خاموش بمانیم این حکومت در تبانی با مافیای قومی و معامله گران هر بلای را خواسته باشند بر مردم خواهند قبولاند ، اینبار نباید خاموش نشست ، باید با همه توان و با تمام ابزار ها جنگ را علیه این هویت دزدی اعلان کرد .
برای حفظ هویت تان به میدان آید .

>>>   آمریکا حتی یک سرباز خود را با کل افغانسان عوض نمی کند در غیر اینصورت دولت آمریکا توسط مردم آمریکا بازخواست شده و عزل می گردد، آمریکا برای حفظ دست آوردهای دموکراتیک و صلح و ازادی و امنیت خود و جهان مبارزه کرده و می کند، چرا که فقط صلح و ثبات در کشورهای مسلمان و دور نزدیک در جهان منافع آمریکا و دیگر کشورهای مورد مناقصه را تاًمین و تظمین می کند. این افرادی مثل کد چهار هست که در دام جهل و عقبماندگی ولی فقیه ایران قلم زنی کرده و کاغذ سیاه می کند. شما برای سرپوش گذاشتن به عجز و ناتوانی خود در اداره کشور و تاوان جهل و عقبماندگی خود را از دولت آمریکا مطالبه می کنید، در جایی که طالبان و دیگر گروههای دینی و مذهبی و قومی هنوز هم در کشور افغانستان با متحدین خود خامنه ایی و القاعده بر علیه آمریکا شعار داده و خون ریخته و خون می خورد.هر موقع کشور افغانستان به صلح و آرامش و امنیت رسیده و دولت افغانستان توانسته باشد کشور خود را بطریق دموکراتیک اداره کند مطمئن باشید آمریکا از افغانستان خواهد رفت ولی این کد چهار شعارهای ضد امپریالیستهای ورشکسته خمینی و خامنه ایی و حفیط و ببرک را تکرا و بلغور می کند وآب به آسیاب جنگ و خ.نریزی و نا امنی می ریزد. کل منابع طبیعی افغانستان اگر استخراج و بفروش برسد، حتی برای 5 سال هزینهً جنگی برای صلح و استقرار قانون در افغانستان را کفاف نمی دهد. تنگ چشمان نظر به میوه کنند --- ما تماشا کنان بستانیم.

>>>   تجارب مداخله امریکا در کشور های عقب مانده یی بعد از جنگ نشان داده که اولین اقدام شان فرار نیرو های مغزی یا همان فرار مغز های ان کشور ها می باشد تا باشد صرف همان گرسنه ها و پا لچ ها بمانند و بخاط گرسنگی تن به هر نوع بردگی بدهند .
جنگ های فرسایشی و خانمانسوزی را براه میندازند تا قشر با سواد و با فرهنگ فرار کنند و قشر بی سواد و محتاج بمانند و از جوانان ان بخود لشکر ی زیر نان مجاهد و طالب و داعش جور کنند و به اهداف شان در سراسر جهان سوق کنند .
این است هدف امریکا .

>>>   موضوعات ذکر شده در متن و کمنت های داده شده همه اش مانند آفتاب روشن است ولی حل مشکل چیست ؟ آمریکا چندین دهه است که با دیگر همدستان غربی اش در منطقه وجهان با نام های مختلف گاهی دفاع از یک کشور وگاهی بنام کمک وگاهی هم بنام دفاع جهان وجهانیان از تروریسم داخل فعالیت واقدام های شده .ولی حقیقت و نتیجه ای آن بر همه آشکار است .و منفعت آمریکا درین گیرودار وهم نفع مردم و ملت های به اصطلاح کمک شده هم به همه معلوم است .پس بحث وتبصره چه دردی را دوا میکند ؟؟؟

>>>   اگر از افغانستان خارج هم نشود دیگه قصد جنگ در افغانستان را ندارد و احتمالآ برای جنگ با ایران آمادگی میگیرد، همزمان در دو جبهه مجاور جنگ برایش سخت است.
هروی

>>>   باسلام
«آمریکا می ماند،خروجی در کار نیست»
طبق نظرات وبرنامه های ارائه شده سازمان‌های تحقیقاتی مهم آمریکا، منابع حیاتی این کشور تا25 سال آینده رو به پایان خواهد بود، درحالی‌که میزان تقاضا در این کشور به مصرف انرژی تا40 درصد افزایش خواهد یافت.
آمریکا با5 درصد جمعیت کره زمین وبا داشتن کارخانجات عظیم خود 25 درصد انرژی این کره خاکی را مصرف می کند.
در حالی که دواقیانوس بطور طبیعی این کشور را از منابع فوق العاده انرژی جهان دور کرده است:اقیانوس‌های اطلس و آرام
80 درصد منابع انرژی دنیا در منطقه اورآسیاست و تسلط براین منطقه یعنی تسلط بر عالم.
اورآسیا منابع عظیم نفت و گاز و آب و همچنین معادن سرشار قیمتی در خود دارد درحالیکه بااین جمعیت بالقوه خود، معمولا مصرف کننده هستند تا تولید کننده.
یعنی علاوه بر منابع انرژی عالم، جمعیت بسیار بزرگی جهت مصرف کالاهای غرب و بازار وسوسه کننده ای دارد.
بطور مثال کشور عراق که جز این منطقه است را درنظر بگیرید، به تنهایی 10 درصد کل انرژی دنیا دراین کشور وجود دارد، و منابع آبی دجله وفرات وسرزمین بین النهرین را نیز در خود دارد. این کشور از میان 80 چاه بزرگ نفت خود تاکنون تنها از 20 حلقه آن بهره برداری می کند هم چنین در استان الانبار به عبارتی چندصدمیلیون بشکه نفت خام مرغوب ذخیره دارد که تاکنون استحصال نشده اند.
آمریکا بخوبی می داند روسیه وچین هیچ گاه نیازهای آینده او را نه تنها تامین نخواهند کرد بلکه تبدیل به رقیبانی بزرگ در عرصه نظامی و اقتصادی برای وی شده اند، لذا برنامه های طولانی مدت این کشور، دست یابی و کنترل اوراسیاست.
جورچین نفوذ وکنترل در این منطقه که بعد از جنگ جهانی دوم وبا تشکیل دولت جعلی اسرائیل در غرب آسیا شروع شد و با تسلط بر تمامی کشورهای منطقه صورت گرفت فقط یک مشکل بزرگ دارد و آنهم وجود ایران بعنوان مرکز ثقل اوراسیاست.
آنها نفوذ و تسخیر خود را به شیوه قرن‌های گذشته پیش نمی‌برند یعنی گاهی جنگ مستقیم می کنند آنهم به بهانه های غیر واقع یا ساختگی مبارزه با تروریسم، دیکتاتوری، نجات مردم و...
در این میان افغانستان هم بعنوان مرکز کنترل و ایجاد اختلال در محاسبات همسایگانش که از دیدگاه آمریکا بسیار مهم هستند مانند چین، روسیه وایران، از اهمیت بالایی برخوردار است.
ازطرفی این کشور با پیشینه تمدنی کهن و ذخایر معدنی فراوان وداشتن منابع آب غنی، نمی‌تواند از چشمان حریص آمریکا دور بماند.
و برای کنترل این کشور گاهی با پشتیبانی از مجاهدان که درراه آزادی وطن با شوروی می جنگیدند، گاهی با ایدئولوژی و پول نفت سعودی و نقش عملیاتی پاکستان طالبان را بوجود می آورند و گاهی القاعده واینک داعش را.
اندکی تامل در این زمینه این را روشن خواهد کرد که مذاکرات صلح، پیام‌های تهدید و... همگی برای سنجش عکس العمل مردم افغانستان است، چه آنکه طی این 18 سال بیشترین تلفات و رنج ها برای مردم افغانستان بوده، بنام مبارزه با طالبان و القاعده
و متاسفانه با همه احترامی که برای ملت عزیز افغانستان قائلم، نمی‌توانم این نکته مهم را بازگو نکنم که مردم افغانستان در این پروژه بزرگ بازی را باخته اند، زیرا صدای واحدی از این ملت بلند نمی‌شود.
بارها در مطالب مختلفی که مکتوب نمودم فقدان رهبری واحد را گوشزد کرده ام.
رهبری ای که بتواند تحت یک پرچم همه قومیت‌های این ملت بزرگ را متحد کند و با تکیه بر اصول دین و وطن مبارزه ای بزرگ تا اخراج آخرین اشغالگر را رهبری و هدایت کند.
واز تمام تحولات و تاریخ دو قرن اخیر منطقه بخوبی درس فرا گیرد. نمونه بارز و روشن این مهم، جریان انقلاب ایران است. انقلابی که برمبنای نفی تسلط بیگانه و باتکیه بر خواست مردم و تأسی از آموزه های دین مبین اسلام، ایران را از لوث وجود اشغالگران پاک کرد و علیرغم تمام سختی های پیش رو، روندی رو به رشد وکمال دارد.
مذاکرات صلح، صندوق های انتخابات ریاست جمهوری و مجالس و... تنها جهت سرگرم کردن ملت افغانستان است وتا زمانیکه یک نظامی خارجی در افغانستان باشد، افغانستان روی آرامش به خود نخواهد دید و تنها راه غلبه بر این اشغالگری قیام عمومی مردم و مبارزه تا اخراج آخرین خارجی اشغالگر خواهد بود.
تاریخ حال حاضرگویای این مطلب است که آمریکا وغرب مستکبر، تنها در شرایطی که احساس خطر نکند، هیچ امتیازی نداده و دست از غارت بلاد اسلام نخواهند کشید.
باتشکر-محمد-شیراز

>>>   عساکر امریکائی که درعربستان حضور دارند مصارف شان از بودجه حکومت عربستان پرداخته میشود ،
اعراب مفسد وترورست از امریکائی ها میترسند ودرکشور خود مکقابل سربازان امریکائی جنگیده نمیتوانند ، بهمین دلیل این ترورستان جاهل ونمفسد درافغانستان می ایند ویکجابا افراد جاهلتر از خود به تخریب این وطن می پردازند
ر

>>>   آنانیکه با صدای ناتراش شان چیغ میزنند نعره تکبیر!
این نعره ها مکفت وخاص برای رضای خدانبوده درعقب ودرمقابل آن اینمعامله قرادارد:
اری عتیق الله ساکت
در یکی از رستوران ها، چند مرد قوی هیکل چندین بار چند خوراک کباب و پلو و چلو را فرمایش داده، چنان می خوردند که باور کنید مردمان سایر میز های نهارخوری را متعجب ساخته بودند. یکیش باصدای بلند به دیگری می گفت:
بزن بچیم که دیگه این روزها را نمی یابی. در وقت آخر هم بدون تادیه پول رفتند و صرفا یک امضا کردند. خیلی ها کنجکاو شدم تا این که یکتن از گارسون ها که از سابق مرا می شناخت، پرسیدم این پرخورها کی بودند؟ گفت اینها نفرهای فلان کاندید از گروه چیغ زنان و فریادکنندگان نعرهء تکبیر هستند‌که‌ رییس شان با ما قرار داد کرده که هرگاه اینها میایند، هرقدر که نان میخورند، بخورند و در اخیر ماه پول ایشان را جمعا دفتر انتخاباتی شان میپردازد.
با خود گفتم والله با اینهمه قدرت و انرژی که اینها مصرف میکنند، براستی که حق شان است چندین خوراک را بیکبارگی بخورند‌‌چون با هر نعرهء تکبیری که ایشان‌جیغ و فریاد میزنند، ناف مردم شنونده میرود، از خودشان را که خدا خبر. مقصد بدانید که در افغانستان اینچنین حرفه های پردرآمد هم وجود دارد.
ر

>>>   ترامپ به این حرفها نمی فهمد او تاجر است صرف مصرف پول را مکی فهمد که نباید صورت گیرد

>>>   اوغان درمعامله و وطنفروش تجربه کافی دارند وقتی موقف شان درخطر افتد خودرا وطنپرست و حامی مردم میپندارند بخصوص این دو فاشیست اخیرخرزی و احمق زی هردو خاینان ملی در پهلوی نوکری امریکا و غرب بالای سند ننگین گندمک نیز امضا نمودند و همان شد تا پاکستانی این دو دلقک غلام را برای امریکا سفارش داد در غیر آن دو شخص پلید و متعصب قوم گرا لیاقت شستشوی سگ را هم نداشتند . در کانفرانس بن هم ستار سیرت بنده انتخابات در آنجا شد و با آرای اکثریت به صفت ریس جمهور موقت معرفی اما همین فاشیستان اوغان بخاطر جا طلبی و قدرت به کمک پاکستان و امریکا خرزی لعین را از هوتل در امریکا اورده معرفی نمودند چون اوغان بود و باید اوغان برنده باشد . همین ناموس فروشان بودند که در ۳۰۰ سال گذشته اوغانستان را به این و آن بخاطر قدرت فروختند اما اینها هیچ شرم ندارند و از خاک و ناموس فروشی خود ندامت هم نمیکنند و عده احمق های هستند که از این دو حیوان بخاطر اوغان بودنشان دفاع میکنند در حالیکه اول ناموس همان طرفدار را اینها فروختند و خارجی را سرش سوار نمودند.

>>>   دست به دست هم دهیم به مهر
تا میهن خویش کنیم آباد
همه اقوام و همه طرفهای جنگ که واقعاً افغانستانی و وطن پرست هستم دست به دست هم دیگرداده و وطن خود را خودمان آباد کنیم .
موفقیت ما در وحدت ماست.
محمدی
مزارشریف

>>>   امریکا برای محاصره ایران هرگز از افغانستان خارج نخواهد شد

>>>   آفرین بر شما اطلاعات کامل از این امپر لیالست جهان خوار دادی مثل خرچنگ می ماند نجاد پیدا کردن سخت است به اتمر نامرد لعنت امضا کرد از عاقبت ان جیزی نمیدانست

>>>   در کشور ما چیزی نمانده که ببرند همه اش برده شد. چند تا زور مند سالها سنگ و خاک و چوب این وطن را فروخت بعدش قدرت های منطقه با استفاده از همی زورمندان تمام ذخایر را تاراج کردند ولی مردم بیچاره بجز مرمی انتحار جنگ قتل و کشتار چیزی دیگری نخوردند. اینجا انسانیت کوچیده فقط همه نظاره گر اند که چقدر زیاد مورد تهاجم و چور و چپاول قرار میگیرند. بلکل مردم افغانستان از همه جهانیان متنفر اند بخاطریکه موجودیت قوای خارجی با اینهمه عظمت و قدرت بازهم چار تا به اصطلاح تفنگدار محلی و غیر محلی را نابود ساخته نمیتوانند دور از عقل و منطق است. حقیقت اینست که باید اوضاع همینطور حفظ شود تا موج تاراج عمیق تر و افزون تر گردد. افسوس صد افسوس بحال ما افغانها

>>>   حقیقت تلخ این است که آمریکا قدرتمندترین کشور دنیاست و تمام دنیا نوکر آمریکا هستند از زمان رویکار آمدن ترامپ آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس خارج شد از برجام و توافق هسته ای با ایران خارج شد از معاهده تسلیحاتی سازمان ملل خارج شد و به تازگی از معاهده موشکی با روسیه خارج شد آمریکا خطرناکتر و بدتر از انگلیس است اینکه در بیشتر کشورهای دنیا علیه آمریکا تظاهرات میکنند بی دلیل نیست نظامیان آمریکایی به شدت هرزه و فاسد هستند در کره و ژاپن بارها به زنان و دختران تجاوز کردند حتی اگر مثل ایران آمریکا از افغانستان خارج شود باز هم همانطور که ظرف ۴۰‌ سال گذشته ایران را تحریم کرد و هر بار به نحوی اموال و داراییهای ایران را مصادره کرد همینکار را میکند یعنی آمریکا شر مطلق است اگر در کشوری حضور داشته باشد که هزینه نظتمی حضورش را هم از آن کشور میگیرد اگر هم حضور نداشته باشد مثل کوبا و ایران با تحریم اموال و داراییهای آن کشورها را مصادره میکند در واقع آمریکا دزدی بین المللی میکند با تحریمهایی که علیه کوبا و ونزوئلا و ایران اعمال کرده اموال این کشورها را غصب میکند اروپا هم نوکر آمریکاست بخاطر اقتصاد قدرتمند آمریکا مگر خدا آمریکا را نابود کند و شرش را از سر دنیا کم کند وگرنه از خاورمیانه تا حتی چین و روسیه و مکزیک و ونزوئلا و کوبا همه مشمول شر آمریکا میشوند بدبختانه در تمام کشورها از کشورهایی که در آنها پایگاه دارد تا کشورهایی که در آنها پایگاه ندارد هم خودباختگانی هستند که بیشتر از کشور خودشان دلشان برای آمریکا میتپد این را میتوان به وضوح در افغانستان و ایران و کوبا و ونزوئلا دید

>>>   مسئولیت ایجاد صلح و ثبات سیاسی اجتماعی کشور افغانستان وظیفهً حاکمان و به عهدهً ماست، پس با انحراف افکار عمومی صلح را از بیگانه تمنا نکنیم. کسانی که بر علیه آمریکا و صلح و امنیت شعار می دهند، در اصل در جبهه طالبان و متحدان ضد آمریکایی طالبان و تروریستها ایستاده و آنانرا نمایندگی و حمایت می کنند.چپیهای ورشکسته و تروریستها و حامیان آن هرجا که نقصان داشته و کم می آورند، به آمریکا می زنند و ضعف و بی مدیرتی و ندانم کاری و بیعملیهای خود را به خارج ربط و نسبت و حواله می دهند. به این شکل هرگز در افغانستان صلح پایدار نخواهد شد. ما باید قبل از همه تکلیف خودمان با خودمان را مشخص کنیم که آیا شاخص و معیار و ترازوی ما برای تشخیص و تفکیک و شناخت دوست دشمن چیست؟ در کدام جهت و جبهه آزادی و دموکراسی و حقوق بشر و یا در طرف تحجر و ترور و جنگ و عقبماندگی فعالیت کرده و ایستاده ایم؟ اگر این مرز و جبهه بندی برای هر آدم عاقل و سیاسی و مدعی و وطن پرستی مشخص شد، آنوقت می توان علت و چاره دردها و مشکلات کشور را نیز پیدا کرده و حل نمود. پیروز باشید

>>>   با سلام در افغانستان اگر صلح شدنی بود حالا خیلی وقت پیش صلح میشد یعنی بعد از نابودی القاعده دیگر آمریکا وظیفه اش در افغانستان تمام شده اما طالب ظهور کرد و طالب هم که دولت صلح حتما داعش ظهور میکند و داعش هم که صلح حتما زامبی ها ظهور خواهد کرد اگر هم امریکایها از افغانستان بروند همه را بخاک یکسان کرده میروند تا که مردم بازهم محتاج امریکایها شوند کشور افغانستان و مردم افغانستان توسط یک طائفه ظالم به آمریکا فروخته شده
دیگر محال است که از چنگ این درنده نجات پیدا کند
...م ی

>>>   هروی
آمریکا قصد جنگ در افغانستان را نداشته باشد قصد غارت افغانستان را دارد غنی از کرزی هم بدتر بود با تقلب و کمک آمریکا رییس جمهور شد رییس جمهور بعدی ممکن است بدتر باشد

>>>   تحلیل نویسنده در صورتی صحیح خواهد بود که نقش همسایه های افغانستان (منجمله روسیه و ایران و چین و پاکستان) و شکنندگی های سیاسی-ذاتی افغانستان، به حیث یک دولت مستقل، نادیده گرفته شوند. دخول این قدرت ها در معادلهٔ سیاسی-استراتیجیکی افغانستان، و ضعف های ساختاری سیاسی (ماهیت قومی)افغانستان، مجهولات و محتولین معادله را تغییر داده و (توأم با سایر معضله های شرق میانه و جنوب و جنوب شرق آسیا) این احتمال را به وجود می آورد که هزینه های دوام حضور امریکا در افغانستان و حمایت از نظام بوقلمون و ناکام کنونی، برای واشنگتن از نظر سیاسی-اقتصادی و شهرت جهانی، به میزان غیرقابل تحمل افزایش یافته و دیر یا زود قصر سفید را به عقب نشینی از افغانستان مجبور سازد.
کوشش امریکا در امر مذاکره و رسیدن توافق با طالبان، در حقیقت، به هدف تقابل با چنین احتمالی صورت می گیرد. به این مقولهٔ معروف امریکائی ها توجه کنید:

If you can't beat them, join them!
(اگر نمی توانید (دزدان را) مغلوب سازید، بهتر است به آن ها بپیوندید!)
حالا که طالبان از بین رفتنی به نظر نمی رسند و پاکستان و اعراب از حمایت از آنها دست بر نمیدارد، آمریکا بهتر می بیند که آن ها را با خود یکجا ساخته و از آن ها در راه تأمین اهداف خود در افغانستان (منجمله نهگداری افغانستان به حیث یک دولت تحت قیمومت و حایل) و برآوردن اهداف بزرگ تر خود برعلیه چین و روسیه و حتی اعراب و ایران و پاکستان استفاده نماید.

قابلیت دوام طالبان و ارزانی نیروی بشری و هزینه های جنگی آن ها، طالبان را به سرمایهٔ استراتیجیکی پر بهائی مبدل ساخته است که نه تنها توجه استراتیجیک امریکا، بلکه علاقهٔ روسیه و چنین و عربستان سعودی را نیز به آن ها جلب کرده است.

در سوی دیگر، امریکا به این می اندیشد که اگر روزی واشنگتن مجبور به ترک افغانستان شود، چه قدرتی مانع سقوط و یا تجزیهٔ افغانستان خواهد شد؟ امریکائیان پاسخ به این سوال را در وجود سیاسی طالبان سراغ می کنند، طالبانی که در نتیجهٔ تصادفات تأثربار تاریخ، علمبردار دو داعیهٔ کلیدی تاریخ سیاسی افغانستان شده اند: اسلام و پشتون سالاری. ترکیب این دو داعیه در وجود طالبان نوشداروئی است که واشنگتن را از بن بستی که در آن گیر افتاده است، نجات خواهد بخشید. تأثیر تطبیق این معجون سکر آور سیاسی بر حیات فرهنگی و رشد سیاسی مردم افغانستان، مطلبی است که باید در بحث جداگانه ای مورد تحلیل قرار داده شود.

داود

>>>   Mehdi Saqib
هرات را هم ویران کردند و هراتی های ما را بیرحمانه کشتند؛ باید برای مرگ نوبت بگیریم. افغانستان برای دونالد ترامپ اسباب بازی شده و برای کشورهای همسایه تمرین رقابت های تسلیحاتی؛ رهبران بی غیرت جهادی و تکنوکرات های غربی هم وابسته و مزدور، طالبان هم وسیله خوبی برای مافیای نظام بین المللی. مردم واقعا نمیدانند که آنها را چه کسانی میکشند. این جنگ را چه کسانی باید پایان دهند؟

>>>   WH
هرکسی در کابل برق 24 ساعت ندارد یک دشنام به تقلب کاران وطن فروش و بچه غلامان فاشیست طالب نثار نمایید.
دشنام آزاد به تیم نادرخانی غدر و تقلب، کمی از گرمی تان کم کنید..

>>>   حداقل به خاطر معادن لیتیوم از افغانستان خارج نخواهد شد. چون باتری تمام ماشین ها و لوازم الکترونیکی از لیتیوم تشکیل شده است و فقط افغانستان و شیلی به اندازه ی کافی لیتیوم دارند

>>>   رادیو فردا لطفاً و خواهشاً کمبودهای فکری و اندیشه ایی و یا پرسنلی خود را با سانسور نظرات دیگران پر نکنید، این چه اخلاق و شیوه ایی هست که باید شش بار نظر گذاشت تا آخر سر درج کنید؟ و بعضی وقتها اصلاً درج نمی شود و یا موقعی که مقاله از صفحهً سایت محو شد نظر را درج می کنید. یک خرده انصاف را رعایت کنید، یا نظر خواهی نکنید و یا تمامی نظرات را درج کنید و می توانید بنویسید مسئولیتش به عهدهً نظر دهنده گان هست .به نظر من تا رسانه هایی سانسورچی مانند رادیو فردا هست این رژیم دزد آدمکش و دیکتاتورهای حاکم هم هست.آقا جان نظر من غلط هست ؟ شاید از نظر شما نظر بنده غلط باشد ولی اجازه بدهید دیگران جواب من را بدهند تا من هم قانع شده و خودم را اصلاح کنم. با شیوهً دیکتاتوری و سانسور که حقایق روشن و جامعه و اشتباهات اصلاح نمی شود. آقایانی که مردم را با حرفها و کلمات پوچ و دهن پر کن و بی ربط مانند اینکه مردم آگاه نیستند، مردم فرهنگ ندارند و و و، خود را مشغول و مطرح می سازید، آخر این مردم در این بازار مکاره و سانسور و خفقان داخل و نان به نرخ روز خوری چگونه آگاه و با فرهنگ شده و سرنوشت خود و کشورش را بدست گیرد؟ کاربران محترم شما بگوئید من هم یاد بگیرم، خوب؟ ممنون از راهنمایی شما هموطنان

>>>   ما سرزمین خراسانی خود را از غلامان حلقه بگوش مشتونیست ها پس خواهیم گرفت آنگاه بیرون خواهند رفت

>>>   تمام جهانیان میدانند پیش از این که آمریکا و متحدان اش به افغانستان حمله کنند.آمریکا حال و اوضاع اقتصادی خوبی نداشت.هر بخش های از کارخانه های بزرگ اش مثلی جنرال موتورس ودیگر کار خانه وفابريکه معروف اش بر شکست میشد بخش اعظم از کارگران بخاطر رکورد اقتصادی که تمام آمریکا را فراگرفته بود بخاطر کم بودی بودجه اخراج میشدن وبعد از آن که به افغانستان حمله نمودن وضعیت اقتصادی آمریکا روز به روز بهبود یافت .قبول داریم که آمریکا با هزینه سنگین به افغانستان حمله نمودن اما کارشناسان میگویند همه این سلاح و مهمات تاریخ گذشته که در انبار های نظامی ارتش شان ترشیده وکپک زده بود به افغانستان آورده شد

>>>   ترامپ برای ع وغ وعده داده که امریکا در طو ل 16 سا ل همه همو طنا ن شما را به خا طر منا فع شخصی خو د از بین برده است مگر حا لا من برای هر دو شما وعده می دهم که درخا ک شما نه انتحار و نه انفجار رخ خو اهد داد انها همه از طرف ما صورت می گرفت

>>>   تا جایی که در ستراتیژی جدید امریکا دیده میشود،عبارت از ادامه جنگ در افغانستان وگسترش آن در منطقه و کمترین آن پایگاه دابمی در متطقه و کنترول دایمی منطقه است.
از آنجایی که این ستراتیژی خلاف میل کشور های عضو پیمان شانگهای و اتحادیه اروپا و همسایه های افغانستان و کشور های عربی است،بنأ پیشنهاد میگردد تا مشترکاً جلسه یی را تشکیل دهند،تا راه برون رفت ازبن پروبلم دایمی که فعلاً دامن آنها را گرفته است و در آینده شاید این کشور ها به پروبلم های بیشتر ازین ناحیه دچار شوند،جستجو گردد.

>>>   حضوره نیروه های اشغالگر باعث ادامه جنگ و کشتار افغان ها خواهد بود . مردم افغانستان به نظامیان وحشی بیگانه نیاز ندارند بلکه نیازه جدی جامعه امروزی افغانستان صلح است . بجای انکه ترامپ بر طبل جنگ بزند به فکره راحل صلح و خروج کامله نیروهای خود باشد. افغانستان هیچ راحل نظامی ندارد و فقط تنها راحل ان که خوده جامعه افغانستان خواستار ان هستند صلح و ثبات است که متاسفانه خارجی ها مخالف ان است و هر دفعه بر اتش جنگ نفت میریزند و به جنگ طلبی و کشتار افغانها ادامه میدهند .
حبیب الله یوسف زی

>>>   Soraya Baha
ترمپ تا رسيدن به عمق استراتيژي خود طالبان ( سپاه اسلامي ناتو ) را نگه مي دارد
أمريكايي ها از سال ١٩٨٠ استراتيژي خود را ساخته بودند يعني از زماني كه شوروي ها افغانستان را اشغال كردند، آن زمان وليام كيسي رييس CIA سفري به پاكستان كرد و از حكومت ضياالحق خواست تا گروهي را كه با حكومت كمونيست كابل بجنگد بسيج كنند و پس از آن براي رفتن به آسياي ميانه و حوزه نفتي قفقاز گروهي را به نام اردوگاه شر بسازند كه هدفش همان طالبان بود و جنرال حميد گل نام ( سپاه اسلامي ناتو ) را پيشنهاد كرد تا بحران را به شمال افغانستان و ماوراي شمال گسترش دهند، چون حوزه نفتي قفقاز مي تواند براي دو صد سال كره زمين را نفت بدهد و چپاولگران اروپايي در اين تاراج سهيم شدند و جنگ را تا رسيدن به عمق استراتيژي خود در افغانستان ادامه مي دهند و از سوي ديگر براي توجيه جنگهاي منطقوي خود ، تروريزم را در افغانستان براي مردم خود عنوان مي كنند و حكومت هاي دست نشانده و فاقد پشتوانه مردمي و مزدور تمام عيار را براي ما بر مي گزينند تا برنامه هاي اين چپاولگران را عملي سازند با جاري كردن خون در كشور شان بدون كوچكترين عاطفه و احساس گناه . اين كه بوش چه گفت يا اوباما يا ترمپ تغييري در بهبود اوضاع افغانستان نمي آيد تا زماني كه خود يك ملت سرنوشت خود را با إيثار به دست نگيرد، اين جنگ هاي و بازي هاي سياسي ادامه دارد و مردم را گوسفندي و بيسواد در لجن تضاد هاي زباني و قومي و مذهبي فرو مي برند، چون يك ملت با سواد و أگاه و سربلند را چنين نمي توان در مسلخ تاريخ مثله كرد.
پايان

رییس ستاد ارتش امریکا می‌گوید نیروهای کشورش برای چندین سال دیگر در افغانستان خواهند ماند.
به گزارش رادیو آزادی، جنرال مارک میلی در مصاحبه با "ای‌بی‌سی" نیوز که دیروز منتشر شد گفت: "دلیل اصلی رفتن نیروهای امریکایی به افغانستان بعد از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ این بود تا متیقن شویم که این‌کشور بار دیگر به لانه تروریستانی مبدل نشود که بر امریکا حمله کنند."

او افزود: "این ماموریت هنوز تکمیل نشده است و برای آنکه ماموریت موفق شود حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور باید توان تأمین امنیت داخلی شان‌را داشته باشند تا از استفاده خاک شان توسط تررویستان، برای حملات بر کشورهای دیگر مخصوصاً ایالات متحده، جلوگیری کنند."

در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نیروی امریکایی و هزاران سرباز اروپایی و کشورهای دیگر در افغانستان مستقرند که در چوکات نیروهای حمایت قاطع ناتو در این‌کشور فعالیت دارند.

>>>   به اساس گزارش دیگر اخیراً سر و صداهایی مبنی بر همکاری نزدیک حلیم تنویر با استخبارات نظامی پاکستان ISI نیز سر زبان‌هاست. گفته می‌شود که تنویر وظیفه دارد تا با پخش مطالب تحریک‌آمیز از طریق جریدۀ مبتذل و بی‌سویۀ "البدر" در بین پشتون و تاجیک به نفاق و شقاق دامن بزند. می‌گویند پشت کردن حلیم تنویر به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که زمانی وی را یگانه ولی‌نعمت و پیشوای خود به حساب می‌آورد، و روکردنش به طالبان در حیقت اجرای دستوری است که از طریق آی‌آس‌آی به وی داده شده است.

سفرهای مکرر حلیم تنویر به افغانستان و پاکستان تحت پوشش فعالیت‌های ژورنالیستیک همه به منظور گرفتن دساتیر و دادن اطلاعات به دستگاههای دوزخی آی‌اس‌آی است. تنویر اکنون منحیث رهنمای گروپ کوچکی از اجنتهای آی‌اس‌آی در بین افغانان مهاجر اروپا کار می‌کند و ازین مدرک عاید هنگفتی به دست می‌آورد.

کسانی که با شخصیت حلیم تنویر از گذشته آشنایی دارند، می‌گویند: نامبرده از همان دوران سنین کم که در عقب مسجد عیدگاه در نوآباد باغ علی‌مردان نزدیک مسجد ازبک‌ها با فامیل خود سکونت داشت، ضعیف‌الاخلاق، بدکاره و بدنام بود. ضعف اخلاقی و هرزگی وی تا سرحدی رسیده بود که چندین بار باعث سرافگندگی و خجالت پدر بیچاره‌اش - مرحوم محمد امین خان تنویر مشهور به "کمپودر" - شده بود. در نتیجه پدرش ناگزیر گردید از آن محل به گوشۀ دیگر شهر کابل نقل مکان کند.

>>>   هرباريكه امريكايى ها گپ از بر امدن مى زنند وطنفروشان برعكس أن سخن مى زنند . باين حرفها كه امريكايى ها نمى برايند وغيره ...فقط خاطر خود و همديگر خود را تصلى مى دهند .

>>>   نامه سرگشاده به ملا غیبت الله:
مولانما های ترورست پاکستانی برای شما میگویند : با غیر مسلمانان دوستی نکنید ، اما صدراعظم شان می گویئد: دوستی مابا چین شیرنتر از عسل است،
چینیکه بت پرست هستند وحالا با چین معامله پرسود تری را جاری ساخته لاند اینه بخوان از زبان خود پاکستانی های منافقت پیشه:
اراگاهان پاکستانی تأیید می‌کنند که از 18 ماه به این‌سو صد ها دختر از این کشور به چین برای بهره‌برداری جنسی فروخته شده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، بربنیاد گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، محققان پاکستانی اطلاعاتی را مبنی بر فروش دختران به مردان چینی از لاهور ایالت مرکزی پاکستان به دست آورده اند.
خبرگزاری اسوشیتد پرس به فهرستی از زنان دست یافته که در جریان سال 2018 میلادی به نام ازدواج با مردان چینی، به چین منتقل شده ولی از آنها به منظور تجارت جنسی بهره برداری شده است. این فهرست، تعداد این زنان را 629 نفر اعلام کرده است
- شما تحت قومانده چنین مردمی وطن خودرا ویران می سازید
ر

>>>   1 - گلبدین جکمتیار بااعلان نتایج انتخابات معالفت کرد
2 - گلبدین نایب به انتخاب اصغرافغان بحیث رئیس کرکت بورد مخالفت کرد،

>>>   مصیبت بزرگ ما اینست که اهل دیانت وانسان های با عقیده سکوت اختیار نموده ومیدان را به تکنوکراتها واجنت های اجانب باز گذاشته اندتا هرچه دلشان شد بگویند وافکار فرسوده وبی محتوای خودرا بالای ذهنیت ها حکمروا سازند هرگاه راستی بعض از کشور ها قدرتمند ترین کشور جهان باشند و دیگران از حساب نظامی وسیاسی دنباله روی شان بحساب اید به هیچ وجه انتظار نمیکشند تا دیگران هم احساس موجودیت واستقلال نمایند انطوری که در گذشته ها انجام دادند ودردو جنگ جهانی اول و دوم وسایر جنگ های نیابتی ومنطقوی عمل می کننداز هیچ اقدامی دراشغال وتصرف سایر مناطق دریغ نمی ورزند این که ارام نشسته اند ونمیتواند اراده ای خود را بالای کشورها وملت ها تحمیل نمایند از حسن نیت وانسان دوستی شان نبوده پیش روی خود موانع فراون را می بینند وقتی کشور های ضعیف را یکی پی دیگری اشغال میکنند ودر منطقه وجهان تا انجا که دست شان میرسد تباهی وبربادی به بار می اورند وظرف بیست سال اخیر بیشتر از دوملیون انسان را به قتل میرسانندودارای های ملی سایرین را غصب وچپاول مینمایند حکام راعزل ونصب میکنند وسیستم های کشور های جهان را تغییرمیدهندو... اگر انطوری که هوا خواهان شان دعوی دارندچنین قدرت بدون حد وحصر دارنددر تصرف نمودن ویک طرفه کردن کار جهان واز میان برداشتن حدود وسرحدات دنیا یک لحظه هم فروگذاشت نمی نمایند ولی <تحسبهم جمیعا وقلوبهم شتی> انها را یکپارچه ومتحد می انگاری در حالی که قلب های شان متفرق وپراگنده است <ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض >اگر خداوند این متجاوزین را بعضی هاشان ذریعه ای بعض دیگر دفع نکند در روی زمین فساد حکم فرما میگردد ودیگر ایت ها وارشادات اسلامی دال برین است که اراده ای پروردگار فوق همه اراده ها بوده انشا الله زور گویان وجهانخواران هیچ غلطی نمیتوانند مگر این که عمر زمین به پایان رسیده ونزول حضرت امام زمان علیه افضل السلام نزدیک بوده باشدوانگاه همه به بازوی توانای ان امام موعودبه دیار نیستی سپاریده خواهند شد
تبنگ چی

>>>   امريكا را خدا تقويت دهد كه دوباره كم از كم پنجاه هزار عسكر در افغانستان بياورند كه مانند سالهاي اول نه اشرار پاكستاني، عرب، ايران و نه جاسوسان چين و روسيه و هند فعاليت نمايند، اما اين بار از دزدي افغانها تجربه گرفته باشد، أمور پول و مصرف را خودشان در اختيار خود بگيرند، ما ثابت ساختيم كه ما ارادت، همت و وفاداري بخاك خود نداريم.

>>>   خبرتجاوزیک افغان به دختریکونیم ساله خودش ودخترپنج ساله همسایه ودخترنوجوان برادرش راهم منتشرکنید

>>>   خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی در افغانستان
امدن کوچی ها از آن طرف مرز دیورند با عث نا هنجاری های اجتماعی« سرکشی غیرمعقولانه چاوا داران عنعنوی » در کشور ما باعث آلودهگی آفات طبیعی خطر ناک سر طان زا در جامعه افغانستان !
اقوام کوچی رمه دار آن طرف مرز دیورند از پاکستان با تطبیق نظام نامه امان الله خان در فصل بهار به چراگاه های افغانسان از بیرون مرز کشور ما هر سال می آیند, آنها دارای زمین و خانه ای نیستند و «چادرنشین » غژدی نیسن اند. و کوچی های پاکستان در ایام بهار برای استفاده از علف خوش خوار ما به چراگاه های مناطق کو هستانی افغانستان بطور مؤقت به همرای گله بز , رمه گوسفند, گله گاو , شتر و اسپ از داخل راه تنگ دهات ، قشلاق دره ها و باغستان شاداب منطقه مردم بومی آهسته آهسته چرانده رنگ سبز زمین منطقه را به رنگ خاک درمی آورند، گله های زیان خود را به مناطق چراگاه های مرتفع حفاظت شده ی یخچال های طبیعی منابع آبی کشورما کوچ مي نمایند. این سیستم چرای عنعنوی مفرط و غیر علمی کوچی ها در واحد های چراگاهی مراتع افغانستان از طرف که آنها ها از عدم کنترول دولت های قبیله معمول بوده که باعث پایمال حاصلات مردم بی دفاع و جنگلات کشور زیبا شاداب ما توسط رمه ای های آنها و در نهایت خطر عظیم نا هنجاری های اجتماعی« انواع آلودهگی » تخریب فرسایش نباتات و فرسایش خاک در مناطق دشتی وکوهی افغانستان گردید ه است و بی توجهی دولت طرف دار قبیله کوچی ها به آسیب زیست محیطی ، پیامد های زیانباری برای محیط زیست کشور به بار آورده است .
بسیاری ازچراگاه های کوهی و دشتی کشور بعلت چرای بی رویه کوچی ها از بی مسولیت دولت نابکار طرف دار قبیله کوچی چرگاه ها موجب تخریب بیش از حد با بحرانی عمیق مواجه شده اند وادامه ی این روند کشور ما را با مشکلات بسیار خطر ناک از بابت پایمال شدن گیاهان توسط رمه کوچی پیامد آن مانند آمدن برف کوچ ها و سریع آب شدن یجچالهای طبیعی کشور و در نتجیه باعث روا ناب سیلی به اثر بارانها های موسومی از نبود پشو گیاهی سرازیر شدن سیل های مخربه و کم آبی ,طوفان شن های روان و پیامد آن الوده گی بصری محیط زیست در شهر ها در بعضی محالت و خشکسالی پی در پی در سرتاسر افغانستان از عملی ناسلم کوچی ها روبه رو کرده است.
در اثر چرای بی رویه گله های کوچی ها جگل ها و بته دشت ها هم حال خوشی ندارند، بخصوص تنوع حیات وحشی , گیاهان دچار مشکالات بیشتر شده اند و می شوند و با انقاض روبر شده و در آینده در اثر بی توجه ای دولت خوا هد شد. بنا بر تعریف سازمان حفاظت محیط زیست ملل متحد ، بیابان زایی به معنای تخریب رنگ سبز زمین بر اثر شرایط اقلیمی و عامل های انسانی است و بیابان زایی به هر عملیاتی گفته می شود که در جهت کاهش رنگ سبز زمین یا قطع علت های تخریب سرزمین انجام گیرد. .
برای کمک این مطلب قوانین برای حمایت ازحیات پوشش گیاهی باید تصویب به اجرا در اید تا گیاهان و جانوران بومی بتوانند دوباره زندگی خود را بازیابند. بنا براین چرای بی رویه کوچی ها یکی از دالیل سرزمین های تخریب شده ای کاهش پوشش گیاهی از دید گاه دانش محیط زیست در جهان می باشد.
باید خاطر نشان ساخت که هر قسمت از چرگاه مراتع کشور به نحوی توسط کوچی ها چادرنشین مورد تخریب واقع شده است و بته ها و چنگل ها می روند به سمت بیابان شدن ، خشک شدن و خاک شروع فرسایش می کندو خودش را بدست باد می سپارد و می شود ریزگرد وبه دنبال انسان ها راه می افتند تا انتقام گیرد.
البته این نوع چرای بی مسولیت خود سر در طبیعت زیبای شاداب کشور ما را لکد مال و خاک آلوکرده ساخته اند. ترمیم پوشش گیاهی تخریب شده در شیب ها ی تند تپه ها و دامنه کوه ها مشکل و تقریبا غیر ممکن است و به ارزش ملیار دار به زندگی اجتماعی واقصادی کشور ما کوچی ها آسیب رسانده و در صورتکه بازی گوشی بی توچهی از عدم نحوه چرای خود سری گرفته نه شود آسیب بزرگ به طبیعت کشور می رساند . رعایت فصل چرا و آماده گی چراگاه جهت استفاده از چرا گاه ها از دید دانش محیط زیستی الاقل یک ماه بعد از آب شدن برف ها و یا از اولین بارنده گی در منطقه تا موقع ای که گیاهان به ارتفاع 20- 22 سانتی نرسیده اند آغاز چرا غیر علمی و غلط از طرف دانشمدان محیط زیست گفته شده است. چرای غیر داشتن تقویم چارواها در بلندی و ارتفاعات چراگاه ها باعث از بین رفتن پوشش گیاه و بدون رشد ونمو گیا ه در سالهای آینده و هم موجیب اصلی تخریب منابع طبیعی « آب ، گیا و نبات حیات وحش و پرندگان » کشور ما هیمن چرا بی تقویم کوچی پاکستان شده و می شود و نیز از جمله عوامل تهدید کنند اکوسیتم کوهستانی است و پیامد آن آمدن طغیان دریا ها از اثر برف کوچ , فرسایش آب ,خاک و سیلاب های و یرانگری را هر سال به بار آورده و می آورد.
هوطنان مهن دوست نمونه ای خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی « کوچ مردم بومی » از طرف کوچی پاکستان در بهسود ، در دایمراد حجرستان ناور غزنی ، خاواک پنچشیر ،دشت شیواه ، بدخشان ، دشت برچی قندوز و این آفات طبیعی خطر ناک اجتماعی در جامعه افغانستان به نسبت تهيه و تحقق راهبرد اشرف غنی کوچی و تعصب آمیز هم تبار آن ثواب الدين مخكش کوچی معاون پيشين اداره امور، و بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام بومي كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امور اقاي مخكش از سوي ارگ جهت تحقيقات بيشتر به داد ستاني معرفي نه گرديد. تیم فاشیستی غنی کوچی ابو جعل در ناحیه بگرام ولایت پروان به توزیع شناسنامه افغان را به کوچی های پاکستان جواز توزیع آن به مدیریت ثبت احوال نفوس صادر کرد است .
از نظر اکثریت آگا هان قلم بدست ميبايست مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمد زی مورد باز پرس واستجواب ملت افغانستان و نهاد هاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهاد هاي معتبر قرار گيرد.

اشرف غنی نوکر حلقه بگوش اشغال گران و پرتاب شده از طرف یهودان امریکا و انگیس بخاطر نفاق ملی بین جامعه مسلمان افغانستان بخاطر قتل عام کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع ما شهود آن همین 48000 سرباز شهید ما از مدیریت عملی آگا هانه همین غنی ریس جمهور رای گوسفندی و مغز دوم گنده متعصب فاشیست جهان بعد از هتیلر فاشیست است و این انسان پست و نوکر امریکا و متعصب وشخصیت روانی بی رحم و افکار درغلگر آن خیلی مایوس کننده است .
اشرف غنی احمدزی و مشاور اشد آن حلیم تنویر مامور انجام افکار بوی بد راه تمامیت خوا هی محمد گل مومند دراین سرزمین آفتابی حاصلخیز هستند اگر چنین نباشد هیچ آدم ملی‌ گرا، عاقل و مهین دوست دست به اعمالی نمی‌ زند که سبب ساز نارضایتی مردم تا سرحد برافراشتن پرچم‌ های قومی و جدایی طلبی شوند.
بطور نمونه ناهنجاری اجتماعی امروز ولایت قندوز براساس نظام نامه امان الله خان شروع شد و دراولین سال حکومت نادر شاه پدر ظاهرشاه اقوم اوغان از پاکستان به سرزمین حصلخیز «قندوز ، بغلان و تخار » از آن سوی مرز دیورندآورده اند تا این شاهرک حیاتی زرخیز تخارستان را در دست داشته باشند و در دوره ظاهرشاه توسط کا کا هان اش اقوام اجناد عنعنوی پیشه چاروا دار غژدی نشین را به منطقه حاصلخیز قندوز کسیل کردند.
بنابرین محیط اجتماعی قندوز کهن در این صد چند سال اخیر ناهنجاری های اجتماعی دشواری را پشت سر داشته و هنوز هم در تحت مدیریت عملی آگا هانه اشرف غنی ریس قبیله کوچییان برای اسکان شان ادامه دارد.
باید اضافه که این چرگاه ها سرسبز با رمه ها کوسفندان و گله بزه و خیل شر قطاران به کوچیان عنعنوی اختصاد داده شد واهسته آهسته کو چیان را در جغرافیا شمال «قندوز بغلان و تخار » ساکن ساختند و طبیعت زیبا قندوز باستان و بغلان و تخار را قطعه قطعه و اراضی جنگلی آن و دشت های سبز پرعلوفه آن را برنگ خاک آلود دست خوش ناملایمات انسانی اجناد عنعنوی شده است.
هروز از بابت و ناهنجاری های اجتمای زخم هایی بر پیکر طبیعت زیبای تخارستنان می رسد و بخش زیاد این منطقه آن با حوادث تلخ طبیعی روبه روی می باشد.
ضمناَ باید اضافه ساخت که ناهنجاری های محیط اجتماعی درولایت قندوز از طر ف اجناد به واسط فشار بر منا بع طبیعی و بهرهبرداری غیر اصولی و ناپایدار از این منابع محیطی موجب تشدید تخریب محیط زیست در منطقه شمال شده است و بحرانهای زیست محیطی نیز به واسط تحلیل و از بین بردن منابع طبعی آن مورد استفاده اجناد عنعنوی پیشه چاروادار بر شدت فقر اهالی بومی منطقه می افزاید.
شهود خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی از برنامه اشرف غنی اسان کم اصل مغز گنده متفکر طرح تفرقه افگنی و حذف اقوام شریف بومی کشور و حلیم تنویر مشاور ارشد ریس حمهور کم اصل و سخن گوی طرح تفکر حذف اقوام بومی کشور ، اسماعیل یون کوچی پشتون ستانی ، طاقت حرامی کوچی اینها مغز گنده تعصب تفرقه افگن قبيله ای که از دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردی پاکستان به وطن ما چكيده استند و اشرف غنی در كانون هاى كاپيتاليزم وحشى آمريكا شخصيت او با تعصب شكل گرفته است و نيم قلب قبيله ای اش با آوردن کوچییان پاکستان و اسکان انها در وطن ما است چنين مخلوطى نمى تواند درکشور عزیز ما که اقوام محتلف زیستی دارند این نوع آدام ها مریض روانی که دارای ایده و تفکر فاشیستی هتلری استند به رشد فرهنگی معنوی یکسان و اداعا حق وعدالت اجتماعی اقوام کشور انسانى فكر کنند و اشرف غنی کوچی ، حلیم تنویر کوچی ، سلطان زوی کوچی طیار دزد و ثواب الدين مخكش کوچی شتروان از منقدین برتری نژاد ی وشوونستی قبله ای اشرف غنی کوچی در راس دولت بنام وحدت ملی در جامعه ما اینها اشخاص ماجرا جو و آشوبگر اسیب رسان منابع طبیعی طبیعت ما هستند.
غنی مغز تعصب شوونیسنت ها فاشیست عویض اینیکه برنامه برای تحول و توسعه کشور می داشت برنامه از روی دشمنی از روی حسادت به اقوام غیر افغان درمصاحبه تلویزونی گفته بود : عادلانه نیست که 98 در صد زندانیان بگرام, گویندگان یک زبان باشند, هموطن عزیزم این سخن غنی متعصب معنی دارد یعنی گوینده زبان پشتو ملیت افغان این گزافه گوی غنی مغز تعصب در جامعه قبيله ای در دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردی پاکستان چكيده است وجوان شده است و در كانون هاى كاپيتاليزم وحشى آمريكا شخصيت اش شكل گرفته است و نيم قلب قبيله ای اش با طالبان و کوچییان پاکستان است چنين مخلوطى نمى تواند درکشوری که اقوام و ملیت محتلف دارد انسانى فكر كند.

از نظر اکثریت آگا هان قلم بدست ميبايست مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمد زی وحلیم تنویر مورد باز پرس واستجواب ملت افغانستان و نهاد هاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهاد هاي معتبر قرار گيرد.

>>>   خدا امریکا را از افغانستان دور نکند اگر نه ما مثل سگ همدیگر را میدریم.

>>>   حلیم( تاریک )را می گویند یک چاقوکش خیلی ماهر وزبردست است روزی می خواسته یازنه وخواهرش را چاقو باران کند اما از روی تصادف چاقوی تاریک صاحب صرف چند میلی از شاهرگ گردن یازنه اش بخطا رفته وخواهرش را سوراخ سوراخ نموده بعد درهالند به حبس افتاده ،
اکثریت افغانهای ما دراروپا وامریکا از چاقو استفاده میکنند،

>>>   وقتی در کشوری عواقب تمامی اعمال و مسئولیتها به بشهت خیالی و کس ندیده و امر خدا و نایبش حواله شود، در آنجا دیگر دولتی و کسی به زندگی دنیوی و ساخت و ساز سازندگی و رفع نیازهای فردی و اجتماعی کشور و خلق الناس توجه نداده و اهمیت نمی دهد، زیرا بنیادگراها و آخوندهای مرتجع مردم را فقط برای کشتن و یا کشته شدن دعوت کرده و فعالیت و زندگی می کنند. آیا عقبمانده تر و فلاکتبارتر از این بینش و تفکر و عمل هم چیز دیگری وجود دارد، که کشور و جامعه ایی را با دستان خود به کشتن و کشته شدن و خونریزی و ویرانی تشویق و یا مجبور سازند؟ در کشور آلمان و دیگر کشورهای آزاد و دموکراتیک وقتی صحبت از دادگاه و دادرسی و قضاوت و حکم می شود، قاضی و قاضیها به نام خلق و اقتدار ملی آنکشور قضاوت کرده و حکم صادر می کنند و نه بنام خدا و یا اسلام و دین و شریعت ویرانگر.با این حقایق ما مسلمانان متاًسفانه سرنوشت خیلی تلخی داشته و خواهیم داشت.خیلی.

>>>   شهود خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی از برنامه اشرف غنی اسان کم اصل مغز گنده متفکر طرح تفرقه افگنی و حذف اقوام شریف بومی کشور و حلیم تنویر مشاور ارشد ریس حمهور کم اصل و سخن گوی طرح تفکر حذف اقوام بومی کشور ، اسماعیل یون کوچی پشتون ستانی ، طاقت حرامی کوچی اینها مغز گنده تعصب تفرقه افگن قبيله ای که از دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردی پاکستان به وطن ما چكيده استند و اشرف غنی در كانون هاى كاپيتاليزم وحشى آمريكا شخصيت او با تعصب شكل گرفته است و نيم قلب قبيله ای اش با آوردن کوچییان پاکستان و اسکان انها در وطن ما است چنين مخلوطى نمى تواند درکشور عزیز ما که اقوام محتلف زیستی دارند این نوع آدام ها مریض روانی که دارای ایده و تفکر فاشیستی هتلری استند به رشد فرهنگی معنوی یکسان و اداعا حق وعدالت اجتماعی اقوام کشور انسانى فكر کنند و اشرف غنی کوچی ، حلیم تنویر کوچی ، سلطان زوی کوچی طیار دزد و ثواب الدين مخكش کوچی شتروان از منقدین برتری نژاد ی وشوونستی قبله ای اشرف غنی کوچی در راس دولت بنام وحدت ملی در جامعه ما اینها اشخاص ماجرا جو و آشوبگر اسیب رسان منابع طبیعی طبیعت ما هستند.

>>>   غنی کوچی ریس قبیلهای ها یعنی غوده یی سرطانی زار در جامعه ما او مردم شریف با دیانت افغانستان هر چه زوتر کثیف را از ارگ بیرون کنید
غنی مغز گنده وفرسوده تعصب شوونیسنت فاشیست عویض اینیکه برنامه برای رشد و تحول و توسعه کشور می داشت برنامه آن طی 18 سال حکومت زیر دست اشغال از روی دشمنی از روی حسادت به اقوام غیر افغان درمصاحبه تلویزونی گفته بود : عادلانه نیست که 98 در صد زندانیان بگرام, گویندگان یک زبان باشند, هموطن عزیزم این سخن غنی متعصب معنی دارد یعنی گوینده زبان پشتو ملیت افغان این گزافه گوی غنی مغز تعصب در جامعه قبيله ای در دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردی پاکستان چكيده است وجوان شده است و در كانون هاى كاپيتاليزم وحشى آمريكا اشغالگ شخصيت اش شكل گرفته است و نيم قلب به قبيله ای کوچییان پاکستان است چنين مخلوطى نمى تواند درکشوری که اقوام و ملیت محتلف دارد انسانى فكر كند. غنی یعنی غوده یی سرطانی هر چه زوتر کثیف را از ارگ بیرون کنید در غیر آن افغانستان به یک محشر گاه خونریزی تبدیل خواهد کرد.

از نظر اکثریت آگا هان قلم بدست ميبايست مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمد زی وحلیم تنویر مورد باز پرس واستجواب ملت افغانستان و نهاد هاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهاد هاي معتبر قرار گيرد.

>>>   برای چپاول وغارت منابع ملی افغانستان

>>>   امريكا با همه ولد زنا هاي داخلي و خارجي نتوانست تنها با يك ملا بجنگد و شكست خورد ، و الحمدُلالله طالبان به تكيه خداوند قهار برنده ميشوند ، و شرم ابدي براي ولد زنا هاي وطن فروش دين فروش و بيغيرت افغانستان درج تاريخ ميشود !
كابلي از نيوزيلند

>>>   مرغ عیسی را اکر به مکه برند چون پس اید همان مرغ باشد !
بنام کابلی از نیوزیلند چیزی می نویسد که اشرار می نویسند ولد زنا به کسانی گفته میشود که فامیل خودرا به پاکستانی ها تسلیم وحود شان برای تخریب افغانستان می ایند سرک ویران میکنند پل ویران می کنند آدم می کشند

>>>   از بیست ملیون دالر پول مردم امریکا ولایت پنشیر به شبکه ملی برق وصل شد پیش ازین شش ولایت دیگر به این شبکه متصل شدند ، روی پاکستانی ها ومردوران شان سیاه،درهرجائی که هستند خواه درنیوزیلند خواه درپخاور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است