آمریکا در پی متقاعدسازی دوستم است
جنرال دوستم باید فشارهای نظامی بر طالبان را بکاهد و از سوی دیگر در تعاملات بازی های سیاسی همچون نتایج انتخابات ریاست جمهوری یک تسامح نرم و آرام اتخاذ نماید 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۳    ۱۳۹۸/۹/۱۷ کد خبر: 161234 منبع: پرینت

در این شب و روزها آمریکایی ها تلاش دارند تا جنرال دوستم را به نوعی متقاعد به این موضوع کنند که در مسیر برنامه های آینده همراه با او شوند.

طبعا جنرال دوستم می داند که مقاومت در مقابل مدال دادن های نمایشی و لجاجت در برابر پروژه های بزرگ بین المللی بار دیگر با کابوس تبعید در ترکیه و بدنامی و رسوایی روبرو خواهد شد. او اینبار با احتیاط فزاینده ای در مقابل بازی های چند بعدی عمل می کند. کنار زدن جنرال دوستم کار ساده ای نیست او مقتدرترین رهبر صفحات شمال افغانستان است؛ بیشترین زخم های وارده را از سوی دوستان، یاران و اقوام ازبک تبار خود خورده است.

دو بحث در این رویداد مورد توجه آمریکایی ها و دولت افغانستان است:
اول اینکه جنرال دوستم همواره برای کسب امتیازات محلی در قسمت شمال، دهشت افکنی و حملات طالبان را مورد حمله قرار می دهد؛ او یک ماشین جنگی انسانی بزرگی را علیه طالبان می تواند سازماندهی کند، این فرایند جنگی سبب استهلاک تجارت جنگ در شمال افغانستان می شود و تمویل گران خارجی را با یک چالش قوی مالی و انسانی مقابل می سازد.

جنرال دوستم باید فشارهای نظامی بر طالبان را بکاهد و از سوی دیگر در تعاملات بازی های سیاسی همچون نتایج انتخابات ریاست جمهوری یک تسامح نرم و آرام اتخاذ نماید؛ بدون شک طراحان بحران پسا انتخابات بر این باورند که تشنج در شمال می تواند باعث تقویت داعش در شمال افغانستان و تهدید مرزهای کشورهای آسیای مرکزی شود.

موضوع دوم برمی گردد به خالی کردن میدان جنگی برای داعش. داعش چند سال است که خاموشانه در ولایات شمال مستقر و به تمرینات نظامی و جذب سربازان بومی مصروف است؛ ترکیب هویتی داعش نه از میان پشتون ها بلکه اینبار براساس جغرافیای سیاسی بومی از میان تاجیک ها و ازبک های شمال افغانستان آماده می شود.

جنرال دوستم ناچار باید در مقابل تجارت داعش سازی در سمت شمال قربانی دهد. او لازم است از میان ازبک تبارهای افراطی برای جذب سربازگیری در داعش چشم پوشی کند شاید مدال اسکات میلر روند ناهنجاری برای یک بازی جنگ بیست ساله باشد که در همکاری سازمان های استخباراتی مختلف شکل می گیرد؛ بدون شک نقش ترکیه و اردوغان بعنوان فرد حمایتی جنرال دوستم در شاخص های خلق بحران بی تاثیر نباشد و طبیعتا دو قوم تاجیک و ازبک چوب سوخت جنگ های منطقه ای کشورهای جهان خواهند بود.

اسکات میلر و دیگر جنرالان آمریکایی با همپیمانان حکومتی تلاش دارند تا از برنامه موقتی انتخابات ریاست جمهوری بعنوان دستاویز فوق العاده در راستای حکومت موقت و فاز جدید جنگ استفاده کنند و چه بسا مدال های پوشالی زیادی به رهبران و روسای اقوام داده خوهد شد.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
دوستم
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است