انتخابات به سوی بحران روان است
در تیم اشرف‌غنی نوعی اطمینان پیروزی وجود دارد. رقبای او باور دارند که غنی انتخابات را مهندسی و دستکاری کرده است. یک نامزد ریاست جمهوری مدعی است که نتیجۀ انتخابات از پیش تنظیم شده و آنان وارد یک بازی‌ شده‌اند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۸    ۱۳۹۸/۷/۲۴ کد خبر: 160558 منبع: پرینت

تمام شواهد حاکی است که انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، به بحران می‌رود. با نزدیک‌شدن به تاریخ اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات، نگرانی‌های دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی دربارۀ مهندسی انتخابات بالا می‌گیرد. عبدالله عبدالله محتاطانه از عملکرد کمیسیون انتخابات انتقاد می‌کند. او از تأخیر در شمارش آرا و از توقف فعالیت دستگاه بایومتریک نگران است. عبدالله می‌گوید که میزان مشارکت در انتخابات بالای یک میلیون بوده و اگر معیار آرای بایومتریک شده باشد، انتخابات را با اکثریت در دور نخست برده است.

در مقابل، اشرف‌غنی در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با اشپیگل گفت که احتمالاً پنج سال دیگر در قدرت خواهد ماند. تیم حاکم می‌گوید که سیستم انتخابات، مطلق براساس مشوره و خواست نامزدان انتخابات تنظیم شده و جریان‌های سیاسی مجبور هستند که نتیجۀ انتخابات را بپذیرند. رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی را نامزدان انتخابات برگزیدند و براساس پیشنهاد آنها انتخابات الکترونیک برگزار شد.

در تیم اشرف‌غنی نوعی اطمینان پیروزی وجود دارد. رقبای او باور دارند که غنی انتخابات را مهندسی و دستکاری کرده است. یکی از اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری مدعی است که نتیجۀ انتخابات از پیش تنظیم شده و آنان وارد یک بازی‌یی شده‌اند که برایند آن روشن است.

منابع باور دارند که اشرف‌غنی با مهندسی انتخابات در دور نخست انتخابات با 54 درصد آرا به پیروزی خواهد رسید. عبدالله عبدالله بالاتر از 30 دیگر آرا را به دست خواهد آورد و بقیه را نامزدان دیگر کسب خواهند کرد.

عین وضعیت در انتخابات 2014 تکرار گردیده بود. مقامات بلندپایۀ حکومت گذشته می‌گویند که عبدالله در دور اول انتخابات 2014 به پیروزی رسیده بود؛ اما انتخابات به دور دوم برده شد و سرانجام اشرف‌غنی با مهندسی انتخابات به قدرت رسید.

عبدالله در 2014 به سه دلیل شکست خورد: حکومت پیشین از اشرف غنی حمایت کرد. کمیسیون انتخابات به ویژه ضیاءالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون در تغییر ارقام و نتایج به سود تیم تحول و تداوم نقش داشت. آرای شماری از ولایات جنوب و شرقی به خصوص خوست، پکتیا و پکتیکا نتیجۀ انتخابات را دیگرگون ساخت. به نظر می‌رسد عبدالله عبدالله 5 سال بعد یک باردیگر از همین «غارها» گزیده می‌شود.

عبدالله رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات را متهم کرده است که به عنوان عضو ستاد «دولت‌ساز» عمل می‌کند. آرای ولایات جنوب و شرقی را تقلبی و خیالی می‌داند و از مداخلۀ ارگ در کار کمیسیون انتخابات شاکی است.

واقعیت این است که عبدالله عبدالله پنج سال رییس اجرایی حکومت بود و سهم 50 درصدی در قدرت داشت. زیر نظر او اصلاحات در کمیسیون‌های اعمال گردید و رییس دبیرخانۀ کمیسیون برگزیده شد. او می‌توانست در این مدت اقداماتی را روی دست گیرد که از تقلبات انتخاباتی سه دور جلوگیری شود. به خصوص این‌که باردیگر برنامۀ نامزدی در انتخابات داشت. عبدالله عبدالله با ورود به میدان انتخابات به خوبی می‌دانست که با چه چالش‌ها و مشکلاتی روبرو خواهد شد. اما متأسفانه اقدامی در راستای جلوگیری از تکرار انتخابات 2014 روی دست نگرفت. به همین دلیل، افغانستان باردیگر در آستانۀ یک بحران فراگیر سیاسی قرار دارد.

عبدالله در سال 2014 «مصلحت» کرد و از درگیری و تقابل با ارگ ریاست جمهوری اجتناب ورزید. او بعدها گفت که نمی‌توانست مسوولیت جنگ و بدنامی تاریخی را به جان بخرد. او یک نظام «تقلبی» را به پذیرفت و یک روش بد سیاسی را به میراث گذاشت. اما این‌بار به نظر می‌رسد که ایستاده است و به کمتر از رأس قدرت تن نمی‌دهد. تیم مقابل عملاً در قدرت و ارگ ریاست جمهوری است و به ساده‌گی حاضر نخواهد شد از قدرت بگذرد.

تیم ثبات و همگرایی هشدار داده است که «کابوس 2014 تکرار نخواهد شد.» رهبری ثبات و همگرایی پیوسته به حامیان‌شان اطمینان می‌دهند که از آرای شان دفاع کرده و اجازه نمی‌دهد تقلب برسرنوشت کشور حاکم شود.

در مقابل، تیم «دولت‌ساز» سرگرم مهار و تطمیع مهره‌های اثرگذار سیاسی و اجتماعی است. آنها تلاش می‌ورزند مهره‌هایی را که توانایی خلق بحران و بسیج مردم را دارند، بخرند. تیم دولت ساز در جریان انتخابات ده‌ها میلیون دالر را به مصرف رسانید. حالا برای جلوگیری از پس لرزه‌های انتخابات، میلیون‌ها دالر دیگر را وارد بازار می‌سازد.

واقعیت این است که شرایط افغانستان با سال 2014 تغییر کرده است. در آن زمان، اکثر کشورهای خارجی به قرارگرفتن اشرف‌غنی در رأس قدرت خوش‌بین بودند. اکنون اما بسیاری از سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل، مخالف برگشت غنی به ارگ هستند. سفارت امریکا پیوسته اعلام می‌کند که نتیجۀ انتخابات غیرشفاف و «کلاه‌برداری» انتخاباتی را نخواهند پذیرفت.

اشرف غنی نزد خارجی ها آزموده نشده بود. او در پنج سال تمام خوش‌بینی‌ها دربارۀ خودش را نادرست ثابت کرد و نشان داد که رهبری نیست که بتواند کشور متلاشی و چندپارچه‌یی مثل افغانستان را مدیریت کند.

در آن زمان، ائتلاف داکتر عبدالله به مراتب ضعیف‌تر از اجماعی است که امسال در محور او قرار گرفته است. در آن زمان، رهبران اثرگذاری چون جنرال دوستم، محمد کریم خلیلی و چهره‌های شاخصی مثل انورالحق احدی، حاجی دین محمد، عمرزاخیل وال، ظاهر قدیر و همایون همایون با وی نبودند.

با این حال، به نظر می‌رسد که انتخابات به بحران رفته است. برخی از تیم‌های انتخاباتی می‌کوشند که از دل بحران یک حکومت موقت را بیرون آورند و شماری دیگر تلاش دارند که از فرصت استفاده کنند و مذاکرات صلح را آغاز کرده و طالبان را به نظام سیاسی مدغم سازند. اما هردو تیم پیشتاز مخالف حکومت موقت و ادغام فوری طالبان به قدرت هستند.

نویسنده: آنیتا احمدی
فارسی.رو


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   انتخابات به بحران روان نیست بلکه به اطمینان باید گفت که تیم غنی مردم شمول است وبرنده است و در عین حال عبدالله که سال ها مصروف لب سرین زدن و ارایش بود و حالا نیز می‌تواند به ارایش خود ادامه دهد نه از بودیجه دولت بلکه از پول شخصی خود پولی که از خون ملت جمع آوری نموده‌است

>>>   بحران انتخابات یعنی جنگ داخلی
بحران انتخابات یعنی برد طالب
بحران انتخابات یعنی برو پاکستان
و در نهایت مرگ غنی

>>>   فضل الرحمن اوریا
گزينه‌هاي عبدالله پس از انتخابات!
داكتر عبدالله رسما شكست خود را در انتخابات قبول كرده است. شواهد از نشست‌هاي اين تيم حكايت از اين موضوع دارد. در تمام نشست‌هاي رهبري اين تيم بحث بر سر اعتراض‌هاي سياسي بعد از اعلان نتايج است. به غير از احدي، زهرا نادري و عالم خليلي هيچ يك از اعضاي رهبري تيم ثبات و همگرايي در كنار داكتر عبدالله ديده نمي‌شوند. جنرال دوستم و صلاح الدين رباني كشور را براي مدت طولاني ترك كرده است. منابع مي‌گويد كه عبدالله در حال مشوره با اطرافيان خود است كه آيا براي ۵ سال آينده در محوريت كرزي جمع شود يا مستقلانه خود جريان اپوزيسيون سياسي را رهبري كند.
برخي اعضاي تيم ثبات و همگرايي به عبدالله مشوره داده اند كه براي ۵ سال مصروف مطالعه و آماده‌گي بيشتر براي دور بعد انتخاباتي باشد.

>>>   خانم احمدی!
در۲۰۱۴ انتخاب ریس جمهور بدست خارجیها بودودر۲۰۱۹ هم عین سریال است.بدون اراده خداوند برگی از درخت به زمین نمیریزد٫هرانچه در۱۸ سال گذشته رخ داده وهر انچه درشرف وقوع است کاملا مطابق میل خارجیهاست.
عاقل

>>>   با سلام جناب نویسنده محترم شاید شما فراموش کرده اید که دیگر وقت کمپاین کردن ختم شده است که شما فریاد کمپاین به نقع غنی دیوانه را غیر مستفیم به دوش دارین
شما بخواهین نخواهین داکتر صاحب عبدالله برنده است و ریس جمهور منتخب مردم میباشد
نور پنجشیر کابل

>>>   داکتر عبدالله عبدالله پیروز است و غنی باید این را بپذیرد

>>>   حیف اینقدر مصرف پول ، تلفات وزخمی شدن مردم ، درحالیکه نتیجه را از پیش معلوم بود که تقلب تعیین میکند وبه نفع تیم غ تمام میشود

>>>   برادران سه چیز در افغانستان نا ممکن است
اول - پیر شدن نغمه
دوم-ادم شدن محقق خردوان ومرگ گل بیدین
سوم - رئیس جمهورشدن عبدالله کودن وبی عقل

>>>   خاطرتان جمع باشد که غنی کوچی بزودی ممنوع خروج اعلان میشود و چوب در .....خودش و دزد های همدستش چون قیومی چنان زده میشود تا عواقب برنامه سالاری و ملی گرایی دروغی و عوامفریبانه به آنها نشان داده شود۰

>>>   چرا بعضی از هموطنان ما مانند طوطی وار فقط به تکلم و شعارهای ضد آمریکایی بسنده و تکیه می کنند؟ آیا مردم داخل افغانستان حق و حقوقی ندارند؟ ایا مردم افغانستان صاحب اصلی کشور افغانستان نمی باشند؟ آیا مردم افغانستان حق تعیین آزاد سرنوشت سیاسی خود بطریق انتخابات آزاد را ندارند؟ اگر مردم افغانستان صاحب اصلی کشور هست، پس چه کسی و جریانی و دستهایی مانع رسیدن مردم به حق و حقوق اساسی خود گشته و می گردند؟ چرا بجای موانع و عوامل داخلی احقاق حقوق مردم داخل، بیعملی و عجز و ناتوانی خود را به آمریکا ربط و نسبت می دهیم؟ کی آمریکا مانع انتخابات آزاد در کشور بود؟ آمریکا کدام حزب و یا روزنامه و نویسنده و یا رسانه را توقیف و یا زندانی و یا کشته است؟ کدام مجلس ملی را منحل کرده است؟و...، خلق را تقلیدشان بر باد داد --- ای دوصد لعنت بر این تقلید باد.

>>>   خلاصه حرف های طرفداران تابوت ساز آنست که اگر رای ها بیومتریک هم ندارند باید حساب شوند۰ چرا، چون ممکن است شخص خودش قبلن در جریان ثبت نام بیومتریک شده باشد ولی در موقع رای دادن ماشین بیومتریک کار نداده باشد ویا معلومات یافت نشده باشد؛ یعنی که تقلب باید قبول شود و رای بدون کارگیری بیومتریک در روز انتخابات هم باید حساب شود۰
پس در آنصورت چرا این همه دستگاه های بیومتریک را خریدند و در محل های رای گیری ارسال کردند؟ پس چرا کمسیون ها و ستاد های انتخاباتی قبل از روز انتخات باهم توافق کردند که تنها رای بایومتریک شده باید مدار اعتبار باشد؟
بلی، در نظام های دموکراتیک رای حق مسلم یک شهروند است، ولی از سلامت و پاک بودن رای باید مطمئن بود۰ درین انتخابات موارد که استثنایی هستند و امکان تقلب در آن هستند همه در توافق قبلی نمی گنجند و همه باید باطل شوند، کار ندادن دستگاه بیومتریک استثنائی بوده اند نه کلی و در تمام مراکز۰ آن موارد استثنایی نمیتوانند قاعده کلی برای تمام اصل شوند و مشروعیت به درج نتایج تمام رای های کاغذی بدهند۰ بناعن معیار مشروعیت و پاکی رای ها تنها مکمل بودن تمام مراحل بیومتریک رای ها است و بدون مکمل بودن تمام مراحل بیومتریک آن رای باطل است۰
خجالت بکشید بی وجدان های خائن که به هر وسیله که شده کوشش تقلب را میکنید۰

>>>   تعریف بیومتریک همان است که کمیته های انتخاباتی و ستاد های انتخاباتی قبل از برگزاری روز انتخابات با هم توافق کرده بودند۰ هر رای که به هر گونه ی هر یکی از شرایط آن توافق را پوره نتواند باطل است۰ خجالت بکشید و پافشاری بر ضمیمه نمودن رای های تقلبی نکنید۰

>>>   از اول اشتباه چیز فهمان ما این بوده که غنی وعبدالله را دوتیم انگاشته وبه این فراکسیون بازی ها فریب خورده اند وقتی هردو امریکای باشند وهردو زرخرید وخود فروخته ووطن فروش ومنبع تمویل وتورید شان یکی بود دیگر یک تیم اند واین همه سعی وتلاش وخیمه شب بازی ها برای فریب اذهان عامه ای جهان وافغان است میگویند انتخابات به بحران می رود بکلی غلط است بلکه بحران بسوی انتخابات میرود چون بحران مسایل افغانی جلوتر از همه چیز است واین بحرانها هم مختلق وساختگی میباشد همه جهت ماهی گیری از اب گل الود بوده وبس نه کرزی ونه غنی ونه هم هیچ کسی دیگری از اجیران ومزدوران تیم مجزا وعلیحیده ندارندبرای یک هدف ویک ارباب کار میکنند وریموت کنترول همه در دست یک سازمان میباشد وبس
قاضی فضل الله

>>>   زنده باد غنی واقیعاً که مرد میدان است مانندی عبدالله بی غیرت وبی همت نیست که از قوم بی غیرت و..... چند تا اوباش ولنده غران شمال سوار می شود وای طایفه بی عقل را خر ساخته وپنجشیری های هر شب قابلی پلو می زنند ومردم دیگر تاجک قاز فقر غربت ..... می خورند ودر هر انتخابات بالای ای طایفه بی غیرت خرسواری می کند

>>>   آفتاب رابه دست پوشانده نمیشه.
داکرعبدلله برنده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است