سالانه ۵۰۰ زن پاکستانی قربانی قتل ناموسی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۸/۷/۶ کد خبر: 160322 منبع: پرینت

قتل قندیل بلوچ ستاره شبکه های اجتماعی در پاکستان بحث روی قتل های ناموسی را داغ کرد. حالا پس از سه سال، برادرش به حبس عمری محکوم شد. با وصف اعتراضات گسترده و تغییر قانون، هر سال ۵۰۰ زن پاکستانی قربانی قتل ناموسی می شوند.

به گزارش دویچه وله، یک محکمه پاکستان روز جمعه اعلام کرد که محمد وسیم را در قضیه قتل خواهرش مجرم شناخته و به حبس عمری محکوم کرد؛ اما شش متهم دیگر به شمول دو برادر دیگر قندیل بلوچ و و مفتی عبدالقوی تبرئه شدند.

سردار محبوب، وکیل مدافع این سه برادر گفت که این حکم توسط قاضیان در مولتان شهر شرقی پاکستان صادر گردید. وی به رسانه های محلی گفته که نمی تواند چیزی بگوید که خلاف حکم محکمه باشد.

همراه با مفتی قوی، اسلم شاهین، حق نواز، عبدالباسط و محمد ظفر حسین، دیگر متهمان این قضیه نیز به دنبال محاکمه آزاد شدند. هنگام بیرون شدن از محکمه، حامیان شان بر سرشان گلبرگ های گل رُز ریختند. گفته می شود وسیم قصد دارد علیه این حکم درخواست تجدیدنظر بدهد.

بدنامی برای خانواده!
قتل قندیل بلوچ بحث و جدال شدیدی را راجع به گسترش به اصطلاح "قتل های ناموسی" زنان به راه انداخت و باعث شد دولت قوانین مربوط به قتل های ناموسی را تشدید کند. قانون جدید حالا حکم می کند که حتی اگر یکی از اعضای خانواده قاتل را ببخشد، وی نمی تواند آزاد بماند.
اندکی پس از قتل قندیل بلوچ، برادرش محمد وسیم در کنفرانس خبری که از سوی پولیس پاکستان برگزار شده بود، در ملاء عام مسئولیت قتل خواهرش را پذیرفت.

وسیم ادعا کرده که قندیل خواهرش با ویدیوها و اعلامیه هایی که در شبکه های اجتماعی نشر می کرد، "باعث بدنامی نام بلوچ شده بود".
قتل ناموسی هنوز ادامه دارد
قندیل بلوچ که اسم اصلی اش فوزیه عظیم بود، در شبکه های اجتماعی به کیم کارداشیان پاکستانی مشهور شده بود و برای خودش شخصیتی مدلینگ ساخته بود.

اما رفتار وی در میان بسیاری از مردم این کشور محافظه کار اسلامی در جنوب آسیا جنجال برانگیز شده بود. او در ویدیوهایش در مورد تلاش برای تغییر "طرز فکر سنتی معمول" در پاکستان صحبت می کرد.

علیرغم واکنش ها به قتل قندیل بلوچ، بازهم هر سال حدود ۵۰۰ زن پاکستانی با ادعای لطمه زدن به "آبرو و عزت" خانوادگی، به دست یکی از اعضای خانواده اش کشته می شوند. فرار از منزل، رابطه با مردان و یا هرگونه نقض ارزش های محافظه کار اسلامی توسط زنان و دختران می تواند به اعمال خشونت و حتی قتل ناموسی زنان منجر شود.

ر.ش (Reuters, AP)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
ناموس
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است